Gå til innhold

Vaskemiddel til klær. Pulver eller flytende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bruker Neutral flytende nå for jeg føler det er mest praktisk. Men hva er egentlig best? Hva skylles best ut av tøyet, tar flekker best og er snillest mot huden? Vi bruker ikke skyllemiddel.

Anonymkode: dc88c...041

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt denne her en del og den vasker rent, dufter svakt og godt. Lett å skylle ut. Kjempefornøyd.  :D 

DSF7256-Forbedret-NR-2_1500x.jpg?v=17091

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker pulver på 60 graders vask og flytende på 40 graders vask.

Innbiller meg at pulver er best på flekker, men at det ikke løser seg så lett opp i 40 graders vask.

Anonymkode: 29b5c...086

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bruker Neutral flytende nå for jeg føler det er mest praktisk. Men hva er egentlig best? Hva skylles best ut av tøyet, tar flekker best og er snillest mot huden? Vi bruker ikke skyllemiddel.

Anonymkode: dc88c...041

60 grader og høyere, pulver, Blemda sensitiv. Fordi vaskemaskinen har det best med pulver på høy temperatur. 
Ull ullvaskemiddel, finnes bare i flytende. 
40 grader og lavere, flytende Ariel sensitiv.

Anonymkode: afe22...ecc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker pulver Blenda sensitive til vanlig 40º og 60º. Dette løser seg fint opp, og skal være bedre for maskinen. Vi bruker flytende til korte vasker, som treningstøy, fordi da løser ikke pulver seg alltid opp.

Til ull bruker vi parfymefri milo.

Vaskeark inneholder desverre mikroplast, så det bruker vi ikke.

Anonymkode: 438a4...58c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt flytende og pulver litt om hverandre, og kan ikke si at jeg har merket så mye forskjell på resultatet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker pulver (Blenda Sensitive) og har aldri merket noe til at det ikke skulle løse seg opp i vask. Aldri funnet pulverrester på vasken som kommer ut av maskinen.

Bruker ikke flytende fordi det er som regel dyrere pr vask enn pulver er. Jeg pleier alltid å trykke på "ekstra vann" på vaskemaskinen også, for mer vann løser opp pulver bedre. Mange av dagens vaskemaskiner skal spare så voldsomt på vannet at det blir lite skikkelig gjennomskylling, synes jeg. Så ekstra vann, skyller gjennom bedre, og løser opp pulveret skikkelig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt pulver i alle år, men nå røk den neste 20 år gamle vaskemaskinen i vinter. Den nye vaskemaskinen vi jkøpte har automatisk dosering av vaskemiddel og tøymykner. Da er det bare å fylle opp de interne beholderne en gang i blant og la maskinen ta seg av resten. Det er veldig enkelt og praktisk og merker ikke noe forskjell på hvordan tøyet blir.

Anonymkode: cd6a9...468

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende, max 1 ss og rett i trommelen på alle temperaturer. Opplevde at pulver ofte ikke løste seg opp, og vi har vaskekjeller så det ligger ofte mye rester av pulver og mykningsmiddel igjen etter de andre 10 naboene som bruker samme maskiner.

Anonymkode: 81e82...909

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 ss flytende? Holder det? Jeg tar "en kopp". Kanskje litt mer. 

Anonymkode: 603a6...662

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har brukt pulver i alle år, men nå røk den neste 20 år gamle vaskemaskinen i vinter. Den nye vaskemaskinen vi jkøpte har automatisk dosering av vaskemiddel og tøymykner. Da er det bare å fylle opp de interne beholderne en gang i blant og la maskinen ta seg av resten. Det er veldig enkelt og praktisk og merker ikke noe forskjell på hvordan tøyet blir.

Anonymkode: cd6a9...468

Jeg gjorde samme. Brukte flytende en stund, inntil jeg ble lei av at det ble tomt så fort. Står 14 vask på flasken, ble tomt etter typ 5 vask. En flaske koster 40-50 kroner. Så har gått tilbake til pulver. Ble lei av å kjøpe vaskemiddel hver uke. 

Min maskin tar 9 kg klær. 

Anonymkode: 883c3...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker pulver og har brukt det i alle år. Synes flytende blir for mye klin og søl, så det bruker jeg bare til håndvask.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 7.29):

Folk bruker alt for mye

Anonymkode: 77e4d...ed1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at ikke alle maskiner tåler både pulver og flytende...

Anonymkode: e687a...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Husk at ikke alle maskiner tåler både pulver og flytende...

Anonymkode: e687a...84c

Hvorfor skulle ikke en vaskemaskin "tåle" de to vanlige vaskemiddeltypene? Aldri hørt om.

Anonymkode: 412be...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 7.29):

Selvsagt holder det. En kopp er alt for mye. Skjønner ikke hvorfor folk bruker så mye vaskemiddel. Ikke er det bra for miljøet heller.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker pulver. 

Når tid for ny maskin vurderer vi slik som doserer selv.

Har kikket litt på de vaske putene som selges, men føler de er dyre. Og så hos svigerinne mi det ble mye skum i maskina under vasking

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...