Nysgjerrig98 Skrevet 14. oktober 2024 #1 Skrevet 14. oktober 2024 Jeg har gått på Escitalopram i 2 måneder, sliter med angst, mest helseangst. Jeg merket ingen bedring etter 2 måneder på denne medisinen, så valgte å slutte i samråd med legen min. Jeg skal begynne hos DPS om 2 uker. Han sa jeg skulle trappe ned i 2 uker, men etter 8 dager var jeg så ferdig med den medisinen, at jeg sluttet brått. Vet at det var veldig dumt.. 3 dager etter jeg brått sluttet følte jeg meg helt greit, litt sånne influensa symptomer og muskel smerter. Men igår som var 4 dagen og i dag har ting begynt å bli verre. I går kveld tok angsten meg skikkelig, slet veldig med å roe meg ned og sovnet ikke før rundt kl.4 på natta. Er litt svimmel, kvalm, frysninger over hele kroppen, engstelig, diaré, får ikke sove, har hjertebank som kommer og går, og en følelse av at hjertet hopper over slag. Hjerteplagene stresser meg veldig. Er dette vanlig ved slutt på en slik medisin? Trenger å høre andre sine erfaringer.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #2 Skrevet 14. oktober 2024 Nysgjerrig98 skrev (4 timer siden): Jeg har gått på Escitalopram i 2 måneder, sliter med angst, mest helseangst. Jeg merket ingen bedring etter 2 måneder på denne medisinen, så valgte å slutte i samråd med legen min. Jeg skal begynne hos DPS om 2 uker. Han sa jeg skulle trappe ned i 2 uker, men etter 8 dager var jeg så ferdig med den medisinen, at jeg sluttet brått. Vet at det var veldig dumt.. 3 dager etter jeg brått sluttet følte jeg meg helt greit, litt sånne influensa symptomer og muskel smerter. Men igår som var 4 dagen og i dag har ting begynt å bli verre. I går kveld tok angsten meg skikkelig, slet veldig med å roe meg ned og sovnet ikke før rundt kl.4 på natta. Er litt svimmel, kvalm, frysninger over hele kroppen, engstelig, diaré, får ikke sove, har hjertebank som kommer og går, og en følelse av at hjertet hopper over slag. Hjerteplagene stresser meg veldig. Er dette vanlig ved slutt på en slik medisin? Trenger å høre andre sine erfaringer. Du må ikke slutte brått ! trapp veldig sakte ned ,ellers føler man seg veldig syk, og det er ubehagelig ,gjerne minst to tre uker, om ikke en måned, jeg trapper ned nå, ble bare en tablett hver tredje dag siste uka, uka etter skal jeg slutte. Jeg har sluttet med antidepressiva, la bare på meg, jeg anbefaler heller johannesurt f.eks, eller Lions mane, en sopp som er populær.Finnes mange naturlige alternativer til antidepressiva fra lege.... Anonymkode: bebe7...9d2 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #3 Skrevet 14. oktober 2024 Var dårlig første og eneste uka jeg prøvde, og 4uker etter slutt. Anonymkode: 7f623...633
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #4 Skrevet 14. oktober 2024 Høres ut som om Cipralex hjalp litt likevel. Anonymkode: 1a615...998
Nysgjerrig98 Skrevet 14. oktober 2024 Forfatter #5 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Høres ut som om Cipralex hjalp litt likevel. Anonymkode: 1a615...998 Nei det hjalp ikke. Tok det i 2 måneder og hadde fortsatt angst hver dag og våknet flere ganger av angstanfall midt på natten. Hadde aldri angstanfall om natten før jeg startet på den medisinen. Gidder ikke å ta en medisin som ikke gjorde meg noe bedre. 1
Nysgjerrig98 Skrevet 14. oktober 2024 Forfatter #6 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var dårlig første og eneste uka jeg prøvde, og 4uker etter slutt. Anonymkode: 7f623...633 Hva mener du med første og eneste uka du prøvde og 4 uker etter slutt?
Nysgjerrig98 Skrevet 14. oktober 2024 Forfatter #7 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du må ikke slutte brått ! trapp veldig sakte ned ,ellers føler man seg veldig syk, og det er ubehagelig ,gjerne minst to tre uker, om ikke en måned, jeg trapper ned nå, ble bare en tablett hver tredje dag siste uka, uka etter skal jeg slutte. Jeg har sluttet med antidepressiva, la bare på meg, jeg anbefaler heller johannesurt f.eks, eller Lions mane, en sopp som er populær.Finnes mange naturlige alternativer til antidepressiva fra lege.... Anonymkode: bebe7...9d2 Nå er det jo litt for sent å trappe ned når jeg har gått 5 dager uten.. Hvor lenge gikk du på denne medisinen før du sluttet med den?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #8 Skrevet 14. oktober 2024 Jeg har hatt god hjelp av medisinen (mot depresjon, ikke angst), men bedringen tok mer enn to måneder. Har gått på den i mange år (10+), og sluttet et par ganger (men begynt igjen, jeg har det bedre med). Ene gangen jeg sluttet hadde jeg plager (mest elektriske støt) i lange måneder. Men det er jo ikke noe farlig, og du vet hva plagene skyldes, så mitt råd er å prøve å ta det med ro, og å jobbe med å ikke legge merke til bivirkningene. Anonymkode: 22060...e10
Nysgjerrig98 Skrevet 14. oktober 2024 Forfatter #9 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg har hatt god hjelp av medisinen (mot depresjon, ikke angst), men bedringen tok mer enn to måneder. Har gått på den i mange år (10+), og sluttet et par ganger (men begynt igjen, jeg har det bedre med). Ene gangen jeg sluttet hadde jeg plager (mest elektriske støt) i lange måneder. Men det er jo ikke noe farlig, og du vet hva plagene skyldes, så mitt råd er å prøve å ta det med ro, og å jobbe med å ikke legge merke til bivirkningene. Anonymkode: 22060...e10 Takk for tips! Trappet du ned de gangene du sluttet eller sluttet du bare på dagen?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #10 Skrevet 14. oktober 2024 Nysgjerrig98 skrev (3 timer siden): Nei det hjalp ikke. Tok det i 2 måneder og hadde fortsatt angst hver dag og våknet flere ganger av angstanfall midt på natten. Hadde aldri angstanfall om natten før jeg startet på den medisinen. Gidder ikke å ta en medisin som ikke gjorde meg noe bedre. Synes 2mnd var litt kort tid, etter det jeg kan huske virker den i mot depresjon først og angst litt senere. Et bra alternative er zoloft, tror den regnes som litt bedre i mot angst. Den er også nyere. Anonymkode: 66ee3...c0b 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #11 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Synes 2mnd var litt kort tid, etter det jeg kan huske virker den i mot depresjon først og angst litt senere. Et bra alternative er zoloft, tror den regnes som litt bedre i mot angst. Den er også nyere. Anonymkode: 66ee3...c0b Trenger vel ikke ta noen kjemiske tabletter ! fins mange bra naturlige alternativer , bare å spørre på helsekosten ! humle f.eks. er fin. Anonymkode: bebe7...9d2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #12 Skrevet 15. oktober 2024 Som regel bare legger man på seg av antidepressiva, for det binder salt i kroppen,vil ikke anbefale i det hele tatt, cipralex begynte jeg å svette enormt av 🙈 Anonymkode: bebe7...9d2 1
Nysgjerrig98 Skrevet 15. oktober 2024 Forfatter #13 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Trenger vel ikke ta noen kjemiske tabletter ! fins mange bra naturlige alternativer , bare å spørre på helsekosten ! humle f.eks. er fin. Anonymkode: bebe7...9d2 Veldig enig! Er ikke interessert i å ta sånne kjemiske tabletter mer! 1
Nysgjerrig98 Skrevet 15. oktober 2024 Forfatter #14 Skrevet 15. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): Synes 2mnd var litt kort tid, etter det jeg kan huske virker den i mot depresjon først og angst litt senere. Et bra alternative er zoloft, tror den regnes som litt bedre i mot angst. Den er også nyere. Anonymkode: 66ee3...c0b 2 måneder var nok for meg. Takk for tips, men nei takk! Skal aldri ta en slik medisin igjen. Endret 15. oktober 2024 av Nysgjerrig98
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #15 Skrevet 16. oktober 2024 Nysgjerrig98 skrev (14 timer siden): 2 måneder var nok for meg. Takk for tips, men nei takk! Skal aldri ta en slik medisin igjen. OK, men vær nøye med å få nok D-vitaminer og magnesium. https://www.verywellmind.com/magnesium-for-depression-does-it-help-5112650 https://www.forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-psykiske-lidelser/depresjon-kobles-til-lite-d-vitamin-hos-unge-kvinner/503869 Anonymkode: 66ee3...c0b
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #16 Skrevet 16. oktober 2024 Sliter du med angst og søvn, prøv ashwaganda, den er super 😊 👍🏼 Anonymkode: bebe7...9d2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #17 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 18.17): Du må ikke slutte brått ! trapp veldig sakte ned ,ellers føler man seg veldig syk, og det er ubehagelig ,gjerne minst to tre uker, om ikke en måned, jeg trapper ned nå, ble bare en tablett hver tredje dag siste uka, uka etter skal jeg slutte. Jeg har sluttet med antidepressiva, la bare på meg, jeg anbefaler heller johannesurt f.eks, eller Lions mane, en sopp som er populær.Finnes mange naturlige alternativer til antidepressiva fra lege.... Anonymkode: bebe7...9d2 Sluttet på dagen her. Merket ingenting, bortsett fra høy lykkefølelese 1-2 uker. Anonymkode: 48e2e...58f 1
Kalevala Skrevet 16. oktober 2024 #18 Skrevet 16. oktober 2024 2 måneder er egentlig litt kort tid å vurdere virkning av denne medisinen. Det er vanligvis anbefalt å prøve 3 måneder for å gi kroppen tid til å justere seg slik at bivirkningene mildnes eller gir seg, og effekten kan komme. Jeg fikk litt effekt ganske raskt, men først etter 5-6 måneder på Cipralex var jeg helt bra. Da forsvant til gjengjeld all angst og depresjon. 2
Nysgjerrig98 Skrevet 16. oktober 2024 Forfatter #19 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sluttet på dagen her. Merket ingenting, bortsett fra høy lykkefølelese 1-2 uker. Anonymkode: 48e2e...58f Hvor lenge gikk du på medisinen?
Nysgjerrig98 Skrevet 16. oktober 2024 Forfatter #20 Skrevet 16. oktober 2024 Kalevala skrev (5 timer siden): 2 måneder er egentlig litt kort tid å vurdere virkning av denne medisinen. Det er vanligvis anbefalt å prøve 3 måneder for å gi kroppen tid til å justere seg slik at bivirkningene mildnes eller gir seg, og effekten kan komme. Jeg fikk litt effekt ganske raskt, men først etter 5-6 måneder på Cipralex var jeg helt bra. Da forsvant til gjengjeld all angst og depresjon. Fint at det fungerte for deg! Jeg vil heller først prøve å håndtere livet uten kjemiske stoffer i hjernen. Antidepressiva har stor innvirkning på hjertet og jeg gidder ikke å svelge en pille som kan potensielt ødelegge hjertet mitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå