Gå til innhold

Venninne som studerte robotikk/KI tjener mer enn meg som er lege...

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Det er vel lenge siden legeyrket var spesielt godt betalt? Det ville da også ha vært ytterst bekymringsfullt om økonomien var en viktig motivasjon for å bli lege.

Anonymkode: 57f53...38a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det betyr bare at du har sett hvor utrolig profesjonelle vi er som klarer å vise godsida i en sånn jobb. Kudos til de sykepleierne. 

Anonymkode: e4d28...dab

😆😂..Poeng til deg! 👌

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at mange som blir lege blir det fordi de har karakterene til det, ikke nødvendigvis fordi de vil det. Lønn settes ut ifra behov og hvor mye arbeidsgiver vil betale for det, ikke etter lengden på utdanning, "status" o.l.

Uansett, så trenger du ikke sitte i legesumpa om du ikke vil.  Du kan bytte fag om du vil🎉 Livet er for kort til å mistrives!

Anonymkode: cc7c5...4c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottilott skrev (3 timer siden):

Skjønner godt at den er kjip.

Men vi trenger sånne som DEG🥰 

Din innsats betyr så uendelig mye!!

God varm klem❤️

Dette er jo godt ment og fint sagt, men det er ikke det som motiverer folk i helse. De drives som regel ikke av et "kall" og en dugnadsånd. De vil lønnes for alle ulempene, ikke klemmes.

Anonymkode: cc7c5...4c6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (4 timer siden):

Sannheten svir ja. Sykepleiere er i samme kategori som leger, overbetalt og underarbeidende. De burde prøve et år i privat sektor her vi må jobbe for verdiene.

Hoho, jeg pleier ofte å tenke på slike utsagn når jeg står i kø på butikker eller bedrifter og venter på at de hardt arbeidende næringsdrivende klarer å få ræva opp av kontorstolen for å komme og levere ut det jeg har bestilt eller avtalt. Eller når rørleggerne kommer to timer for sent og drar umiddelbart for å hente to nipler de "hadde glemt". Osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 13.13):

Altså, jeg visste at enkelte tech-jobber var ganske bra betalt, men ikke såå bra betalt. Nå som jeg har mamma-perm tenker jeg litt over at jeg kanskje burde vært litt mer nysgjerrig på andre karrierer tidligere. Legelivet er super-stressende. I jobben til venninnen min er det visstnok lite stress og de har det hele tiden gøy med kollegaer uten å bekymre seg over døende pasienter osv. De har til og med fleksitid og mulighet for hjemmekontor om de har lyst. Jeg merker jeg blir misunnelig.

Måtte bare få ut litt frustrasjon!

Noen andre som føler på liknende ting?

Anonymkode: b8a23...805

Sånn er livet. At du nevner akkurat lege får meg nesten til å mistenke trolling, men skal la tvilen komme ts til gode. Begynner ikke myten om legeyrket ift. status og inntektsnivå i bli ganske utløpt på dato nå? Misforstår meg rett. Leger er fremdeles ganske godt betalt og har ganske høy status i samfunnet, det er ikke det. Men det begynner (heldigvis) å bli noen tiår siden overlegen var overordnet Gud. Lønnsnivået er vel fremdeles "greit", men med unntak av noen fastleger med 18 timers arbeidsdag og laaange lister og noen privatpraktiserende spesialister, blir ingen rike av å jobbe som lege.

Anonymkode: 81653...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo forskjell i jobbene til legene også. Alle driver ikke med å ta imot pasienter i akuttmottak, eller opererer. Ei heller er alle allmennleger. Det er mange leger som jobber i poliklinikker, f.eks, hvor det ikke er «kjempekrevende» å være lege… 

Anonymkode: f7502...14c

Mange av legene på poliklinikk går jo vakter også. Og på poliklinikken raser pasientene inn, lite tid per pasient, mye tid til oppfølging, papirarbeid, vurdere henvisninger, og akutte pasienter på toppen. Samt opplæring av LiS-leger.

Anonymkode: 8c7f0...6e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De virkelig dyktige legene som gjør en forskjell tjener jo også deretter. De fleste leger fant ikke akkurat opp kruttet selv om de kom seg gjennom en bra utdanning.

Anonymkode: 2013f...a02

Det er nok ingen automatikk i at virkelig dyktig = høy lønn, du. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (3 timer siden):

Jeg har vært så mye på besøk på sykehus at jeg har sett hva sykepleiere gjør ja..tror ikke 10 % av dere hadde klart 1 uke på golvet i lakseindustrien.

Det er veldig mange som ikke hadde tålt en uke på gølvet i lakseindustrien. Det har ikke noe med sykepleiere å gjøre. At de jobber hardt betyr ikke at andre ikke kan jobbe enda hardere.
Selv har jeg jobbet på slakteri, det er samme greia.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner deg godt. Må være bedre å løse IT-problemer enn å kikke inn i Gundas hemoroider. 
Men hva med å spesialisere deg? Legene som jobber med plastisk kirurgi på disse fancy vestkantklinikkene tjener jo bra. 

Anonymkode: 096fb...282

Omg. Dette løser ikke ts sitt problem med (for) mye arbeid for pengene. Å bli plastkirurg krever årevis med tunge vakter, og inkluderer å bli god i håndkirurgi og brannskadebehandling. Det trengs uansett ikke en slik spesialisering for å kunne konkurrere med sykepleiere om å sette Botox på en egen liten klinikk. 

Anonymkode: 658cb...be9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (22 timer siden):

Hadde spillt fint liten rolle for min del.

Men rent objektivt er ikke leger og forskere det samme. Norske leger er uten tvil blant de mest overbetalte yrkesgruppene her i landet.

Lurer på om du sier det samme den dagen du ligger på akutte med hjerteinfarkt?

Anonymkode: 7469f...63c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg visste at enkelte tech-jobber var ganske bra betalt, men ikke såå bra betalt. Nå som jeg har mamma-perm tenker jeg litt over at jeg kanskje burde vært litt mer nysgjerrig på andre karrierer tidligere. Legelivet er super-stressende. I jobben til venninnen min er det visstnok lite stress og de har det hele tiden gøy med kollegaer uten å bekymre seg over døende pasienter osv. De har til og med fleksitid og mulighet for hjemmekontor om de har lyst. Jeg merker jeg blir misunnelig.

Gratulerer med realitetsorienteringingen. 

Anonymkode: 37a82...11f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange av de kjenner som studerte medisin gjorde det fordi de hadde gode karakterer, ville tjene bra og ville jobbe med mennesker. Dette er ikke gode nok grunner. Jeg tenker man ikke bør studere medisin jo mindre man elsker sykehus. Er ikke den motivasjonen der før man begynner er det fullstendig bortkastet å studere det. Noen vil jo like det etterhvert, men det er et utrolig sjansespill.

Det er mange jobber med god lønn i IT bransjen, men dette er i hovedsak for seniorer. Den beste tiden er nok bak oss 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så venninna di tenkte på både lønn, arbeidsforhold, arbeidsoppgaver og egne interesser da hun valgte utdanning.

Hvorfor lar du det frustrere deg?

Trodde du at du skulle bli ekstra privilegert fordi du valgte medisinstudiet?

Anonymkode: ef4be...486

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere leger burde lønnes bedre for ansvaret og jobben dere gjør, det er jeg enig i. Lurer på hvor mye lønna har økt de siste ti årene for jeg har en teori om at i tråd med at flere kvinner begynte på medisinstudiet og nå har jevnet ut kjønnsbalansen i yrket, så har status og lønn dalt… 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er vel lenge siden legeyrket var spesielt godt betalt? Det ville da også ha vært ytterst bekymringsfullt om økonomien var en viktig motivasjon for å bli lege.

Anonymkode: 57f53...38a

Når de har et så slitsomt yrke, kan de liksågodt få betalt for det. Vi må jo ha leger, så vi må betale det de vil for å ta den harde utdanningen og stressende arbeidslastet.

Anonymkode: 0ca12...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå):

Dere leger burde lønnes bedre for ansvaret og jobben dere gjør, det er jeg enig i. Lurer på hvor mye lønna har økt de siste ti årene for jeg har en teori om at i tråd med at flere kvinner begynte på medisinstudiet og nå har jevnet ut kjønnsbalansen i yrket, så har status og lønn dalt… 

Godt poeng, håper ikke det er derfor, men det er ikke sjokkerende om det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 20.41):

Det var ikke i det minste grad skremmende for meg.

Prøv å sett deg inn i noens liv. Har du kommet til å vært like glad og motivert med så stort lass med stress på ryggen? Å se at det er muligheter der ute som hadde vært morsommere er fullstendig naturlig. 

Antar du ikke har lest innlegget. 

Og for å gi deg et svar. Jeg viste akkurat hva yrket mitt innebar da jeg valgte den rettningen på videregående som jeg tok, jeg viste omtrent hvilken lønn, arbeidsmengde og ansvar en slik utdannelse tok. Ellers hadde jeg ikke valgt den. Når noen da klager på at folk med "mindre" utdannelse tjener mer. Så 1: personen er ikke egnet i stillingen. 2:personen er ikke smart nok til å gjøre enkle undersøkelser om stillingen. 3:Personen klager på et forum på internet framfor å gjøre noe med stilling eller utdannelse, noe som tyder på at personen har ansvarsvegring, ikke klarer ta egne besluttninger. Noe som er totalt ubrukelige egenskaper hos en lege og forsåvidt helsepersonell generelt. 

Anonymkode: 48220...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (På 14.10.2024 den 13.48):

Ville du sakt det samme til hun som jobber med å vaske?

Dette var vel litt nedlatende? Det finnes mennesker som finner "mening" i renholdsbransjen. Moren min kjøpte seg leilighet takket være vaskejobben hun hadde da jeg var liten, jeg får stadig vekk høre hvor mye den jobben betød for henne. En venninne av mamma (de møttes i mammas gamle jobb) har startet eget renholdsbyrå og hun sier hun opplever glede og mestring ved å drive eget firma. 

Anonymkode: 08f76...ac5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er nok ingen automatikk i at virkelig dyktig = høy lønn, du. 

Selvsagt. Ingen regler uten unntak.

Anonymkode: 2013f...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...