Gå til innhold

Venninne som studerte robotikk/KI tjener mer enn meg som er lege...

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Minner meg på en venninne jeg har som ble kirurg. Da hun sa hun ville studere medisin og bli sykehuslege så sa mange til henne at det å bli sykehuslege krever at man jobber mye og til ugunstig arbeidstid. Og at det kommer til å bli ekstra belastende om hun får barn. 

Da husker jeg hun ble fornærmet over alle som kom med advarsler om arbeidstidene til sykehusleger. Hun kom med svar som "Selvsagt vet jeg det" og "Du hadde aldri sagt dette til en mann som ville bli lege". 

Så ble hun sykehuslege og ble mor og nå sitter hun og poster drøssevis av innlegg i sosiale medier om hvor urimelig arbeidstiden er som sykehuslege og at det er vanskelig å kombinere med familieliv. 

Anonymkode: 073f6...d97

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Altså, jeg visste at enkelte tech-jobber var ganske bra betalt, men ikke såå bra betalt. Nå som jeg har mamma-perm tenker jeg litt over at jeg kanskje burde vært litt mer nysgjerrig på andre karrierer tidligere. Legelivet er super-stressende. I jobben til venninnen min er det visstnok lite stress og de har det hele tiden gøy med kollegaer uten å bekymre seg over døende pasienter osv. De har til og med fleksitid og mulighet for hjemmekontor om de har lyst. Jeg merker jeg blir misunnelig.

Måtte bare få ut litt frustrasjon!

Noen andre som føler på liknende ting?

Anonymkode: b8a23...805

Men lege er status da. Det er ikke tech-jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Minner meg på en venninne jeg har som ble kirurg. Da hun sa hun ville studere medisin og bli sykehuslege så sa mange til henne at det å bli sykehuslege krever at man jobber mye og til ugunstig arbeidstid. Og at det kommer til å bli ekstra belastende om hun får barn. 

Da husker jeg hun ble fornærmet over alle som kom med advarsler om arbeidstidene til sykehusleger. Hun kom med svar som "Selvsagt vet jeg det" og "Du hadde aldri sagt dette til en mann som ville bli lege". 

Så ble hun sykehuslege og ble mor og nå sitter hun og poster drøssevis av innlegg i sosiale medier om hvor urimelig arbeidstiden er som sykehuslege og at det er vanskelig å kombinere med familieliv. 

Edit: Mannen hennes er også sykehuslege. Han poster de samme innleggene i sosiale medier om hvor vanskelig det er å kombinere jobben med  familieliv.  

Så kanskje er leksa her at også gutter bør forklares at legejobben er svært tidkrevende. Men jeg tipper han ikke hadde lyttet til advarslene som 18 åring da han startet på medisin. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest winterchild

Det finns många jobb som tjänar mer än leger. Har en vän som jobbar med reklam i Hollywood, guess hur mye hon tjänar lixom 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeider innen teknologi, enten har venninnen din vært særdeles heldig med jobben sin, eller så pynter hun litt på sannheten. Jeg tjener riktignok bra, og har ikke ansvar for liv og død. Men det ligger mye arbeidstimer, stress, ansvar og reising bak den lønnen. Arbeidsmengden har siste året vært så høy at jeg vurderer å finne meg noe roligere å jobbe med. 

Anonymkode: afeab...6c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Helse er dessverre ikke godt betalt, enten du er lege, bioingeniør, sykepleier, radiograf eller vernepleier. Selv om helse ofte er statlig, så er lønna elendig sammenliknet med andre statlige yrker med like lang utdanning. 

Anonymkode: 50d97...813

Hvilke andre statlige yrker med like lang utdanning og bedre lønn sikter du egentlig til? 🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (16 timer siden):

Hun endrer verden og du sykmelder gamlinger med vondt i ryggen..🙈..hvem tror du vi trenger mest?

Det er ikke implisitt at KI endrer verden til noe bedre. Heller ikke alle leger for den del, noen overmedisinerer og ser ikke på livsstil. Vi trenger gode leger mest av alt. Fint om KI kan gjøre livet lengre for de som ønsker det, men vi trenger ikke roboter som tar over jobbene våre og i verste fall kan drepe oss.

Anonymkode: 9b0c1...b3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Altså, jeg visste at enkelte tech-jobber var ganske bra betalt, men ikke såå bra betalt. Nå som jeg har mamma-perm tenker jeg litt over at jeg kanskje burde vært litt mer nysgjerrig på andre karrierer tidligere. Legelivet er super-stressende. I jobben til venninnen min er det visstnok lite stress og de har det hele tiden gøy med kollegaer uten å bekymre seg over døende pasienter osv. De har til og med fleksitid og mulighet for hjemmekontor om de har lyst. Jeg merker jeg blir misunnelig.

Thats life. Man blir ikke lege for gode arbeidstider og god lønn. 

Anonymkode: d8060...707

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene er de nye lærerne. Kvinneyrke i staten. Egentlig ganske lite autonomi. Mye skjemavelde/retningslinjebundethet. 

Hjelper ikke å sette seg ned og klage. Man er ikke "verdt" mer bare fordi man tok medisinutdanning og kan ikke kreve at samfunent tilpasser seg til egne ønsker om lønn, oppgaver og arbeidsforhold.  Streikerett er jo en vits fr alle disse yrkene.

Alle kan velge den jobben de kan skaffe seg som gir best vilkår etter eget synspunkt om hva man setter mest pris på.  Min erfaring er at det er relativt lett å skaffe seg andre jobber - og hvis du vl starte bedrift kan man ta seg legevakter osv i oppstartsfasen for å få inn litt penger. Mange muligheter!

Anonymkode: 658cb...be9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at den er kjip.

Men vi trenger sånne som DEG🥰 

Din innsats betyr så uendelig mye!!

God varm klem❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (19 timer siden):

Nei, legelivet burde advares mot. Ikke bra nok lønn mot den absurde vaktordningen og stresset man står i. Valgt er valgt, men kanskje du kan finne på noe annet etter permisjon? Forske, skifte til en annen type avdeling eller noe? 

Det er jo forskjell i jobbene til legene også. Alle driver ikke med å ta imot pasienter i akuttmottak, eller opererer. Ei heller er alle allmennleger. Det er mange leger som jobber i poliklinikker, f.eks, hvor det ikke er «kjempekrevende» å være lege… 

Anonymkode: f7502...14c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er ikke implisitt at KI endrer verden til noe bedre. Heller ikke alle leger for den del, noen overmedisinerer og ser ikke på livsstil. Vi trenger gode leger mest av alt. Fint om KI kan gjøre livet lengre for de som ønsker det, men vi trenger ikke roboter som tar over jobbene våre og i verste fall kan drepe oss.

Anonymkode: 9b0c1...b3f

Jo vi trenger roboter som tar over jobbene våre.

De aller fleste mennesker på jorda jobber for å kunne sette mat på bordet..og for menns del å få seg en partner å pule på. De som jobber fordi de liker jobben sin er et bitte lite priviligert mindretall i noen land i vesten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

apopo skrev (13 timer siden):

Ti still

Sannheten svir ja. Sykepleiere er i samme kategori som leger, overbetalt og underarbeidende. De burde prøve et år i privat sektor her vi må jobbe for verdiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (30 minutter siden):

Sannheten svir ja. Sykepleiere er i samme kategori som leger, overbetalt og underarbeidende. De burde prøve et år i privat sektor her vi må jobbe for verdiene.

😂 

Jeg er sykepleier som også har erfaring fra privat sektor. Og ja, det var andre krav til jobben min og hva jeg leverte i det private, men jeg har aldri jobba så hardt for lønna mi som sykepleier. Har du prøvd å jobbe som sykepleier (eller lege)?  

Anonymkode: e4d28...dab

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg føler ikke på det, da jeg alltid har trivdes i min jobb. Jeg har en søster som tjener ca 20 ganger mer enn meg. 

De fleste vet at legeyrket ikke er spesielt godt betalt i forhold til arbeidet som legges ned. Mange fastleger sliter med mye å gjøre, og en ikke altfor høy lønn.

Håper du vil trives bedre i yrket ditt etterhvert, det er det aller viktigste.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Så leger endrer ikke verden?  Eller redder liv? Hvor tror du vi hadde vært i dag uten leger, forskere og biovitsenskap? 

Anonymkode: 7469f...63c

De virkelig dyktige legene som gjør en forskjell tjener jo også deretter. De fleste leger fant ikke akkurat opp kruttet selv om de kom seg gjennom en bra utdanning.

Anonymkode: 2013f...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg synes det er spesielt at mange velger utdanning uten å undersøke arbeidsmarkedet og lønn, og hvilke muligheter og begrensninger utdanningen gir. Greit nok at man skal velge basert på interesse, men litt realistisk bør man være. Og det hjelper ikke å lese på studiets nettsider hvilke jobbmuligheter utdanningen gir, for det forteller ingenting om etterspørselen eller hvordan arbeidsmarkedet er. Er faktisk overrasket over hvor lite kunnskap enkelte har, når det gjelder å gjøre research etter informasjon, være kildekritisk etc.

Anonymkode: 84047...0c0

Er jo ikke akkurat enkelt å finne ut av dette på forhånd da. Dessuten varierer jo alt avhengig av hvor man får jobb og andre variabler og tilfeldigheter. Man kan jo heller ikke se inn i fremtiden. På 5-6 år kan jo både arbeidsmarked, selve jobben og verden se helt annerledes ut.

Anonymkode: 127c4...4f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Skjønner deg godt. Må være bedre å løse IT-problemer enn å kikke inn i Gundas hemoroider. 
Men hva med å spesialisere deg? Legene som jobber med plastisk kirurgi på disse fancy vestkantklinikkene tjener jo bra. 

Anonymkode: 096fb...282

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂

Jeg er sykepleier som også har erfaring fra privat sektor. Og ja, det var andre krav til jobben min og hva jeg leverte i det private, men jeg har aldri jobba så hardt for lønna mi som sykepleier. Har du prøvd å jobbe som sykepleier (eller lege)?  

Jeg har vært så mye på besøk på sykehus at jeg har sett hva sykepleiere gjør ja..tror ikke 10 % av dere hadde klart 1 uke på golvet i lakseindustrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (1 time siden):

Jeg har vært så mye på besøk på sykehus at jeg har sett hva sykepleiere gjør ja..tror ikke 10 % av dere hadde klart 1 uke på golvet i lakseindustrien.

Det betyr bare at du har sett hvor utrolig profesjonelle vi er som klarer å vise godsida i en sånn jobb. Kudos til de sykepleierne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...