Gå til innhold

Venninne som studerte robotikk/KI tjener mer enn meg som er lege...

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Forskjell på kassen på Kiwi og lege. Noen yrker som lege  lærere, bistand, politikk er det enkelte som velger pga mening eller til og med kall. Det betyr ikke at det er slik for alle yrker, men lege er et slikt yrke. Derfor ganske idiotisk å sammenlikne med butikkjobb.

ts, kjenner en Siv.ing fra NTNU som gikk motsatt. Jobbet ca fem år som Siv ing, god jobb og stor fleksibilitet, men etter fødsel. Av første barn og andre barn og kontakt med sykehus, ble han mer og mer sikker på at han burde blitt lege. Til slutt valgte han og kone - som også var Siv ing - å selge hus, flytte til leilighet i et rimeligere område for at han skulle studere medisin. Jobber som gastrolege på sykehus nå. 

Jeg kjenner også andre leger som brenner for jobben, de er spesialister også (gynekolog og har også tatt oppdrag for Leger uten grenser), og barnelege. Hør Drivkraft-podcasten med Marianne Natvik (tror jeg hun het) for å kanskje få et nytt blikk på legejournal? 

Det sagt: Det kan godt være tech-bransjen er noe for deg, du har jo kjempebra domenekunnskap innen medisin og helse, og vet mer om hvilke utfordringer som finnes der, en en ren tech-spesialist. Og helsevesenet trenger mye ny teknologi skal de løse problemene i årene fremover.

Eksempler på kvinne fra medisin som har gått inn i tech og startup er Ingrid Teigland Akay. Alle i bransjen blir imponert av noen fra medisin (riktignok finans, men investerer i tech). Og du vil ikke måtte ta en master til, hør med folk i bransjens- noen kurs i utvikling og koding, ev it arkitektur kan ta deg langt, tech bransjen et full av autodidakter.

Anonymkode: d53a3...1be

Kall ja. Trenger ikke lønn eller normal arbeidstid da. :ler:

Tror du skal noen år tilbake om du skal snakke om «kall». 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tått skrev (1 time siden):

Hun endrer verden og du sykmelder gamlinger med vondt i ryggen..🙈..hvem tror du vi trenger mest?

Så leger endrer ikke verden?  Eller redder liv? Hvor tror du vi hadde vært i dag uten leger, forskere og biovitsenskap? 

Anonymkode: 7469f...63c

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også innen helse og mitt yrke tjener nok litt mindre enn leger.

Synes egentlig det er umusikalsk å klage på grunnlønn rundt millionen altså. Det er ikke knapper og glansbilder akkurat. 

Anonymkode: ef8a2...42e

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så leger endrer ikke verden?  Eller redder liv? Hvor tror du vi hadde vært i dag uten leger, forskere og biovitsenskap? 

Hadde spillt fint liten rolle for min del.

Men rent objektivt er ikke leger og forskere det samme. Norske leger er uten tvil blant de mest overbetalte yrkesgruppene her i landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at jobbsikkerhet også er ei greie da. Såklart er hun attraktiv nå, men tech går i bølgedaler, det gjør ikke medisin.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at TS blir frustrert, samtidig blir jeg matt. Ønsker man en bestemt arbeidshverdag så må man sette seg inn i mulighetene på forhånd (så langt det er mulig). Dersom man etter hvert ønsker noe annet, må man ta tak i det. Jeg har en jobb som betaler betydelig mer enn mange av kollegaene mine og gir meg på mange måter veldig mye større frihet både i og utenfor arbeidstiden. Jeg tror også at mange av kollegaene mine opplever en mye mer hektisk og stressende arbeidshverdag enn den jeg har.  Jeg kan forstå at noen blir misunnelig på dette, noen kan kanskje også tenke at det er urettferdig, men jeg har jobbet mot en slik situasjon og gjort stategisk valg.

Anonymkode: 36a79...bc0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pudderrosa skrev (1 time siden):

Husk at jobbsikkerhet også er ei greie da. Såklart er hun attraktiv nå, men tech går i bølgedaler, det gjør ikke medisin.

Dette er et relevant poeng.

Anonymkode: 36a79...bc0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (5 timer siden):

Du ville blitt overrasket over hvor mange som jobber for lønn og ikke fordi jobben er så meningsfull. Tror du virkelig folk i kassa på Kiwi tenker at dette er særdeles meningsfullt? Slå meg om jeg tar feil, men jeg tror de sitter der fordi de får betalt. Litt som vi som er i helsevesenet. Det er noen år siden varme hender var kravet. Nå har vi unik kompetanse, og er drevet av god lønn og mulighet for faglig utvikling. «Meningsfylt». Ville du sakt det samme til hun som jobber med å vaske?

Herregud, du absolutt dra inn "...de som sitter bak kassa på Kiwi" og "...hun som jobber med å vaske?". Det er så nedlatende, selv om du ikke mener det slik. 

Anonymkode: 47f72...07d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du ble overrasket over? At en sivilingeniør har supergod lønn og at legeyrket ikke tjener like bra som forventet? Tonen din i overskriften får det også høres ut som at du irriterer deg over det faktum at hun tjener mer enn deg, fordi du synes at du burde tjene mer. Get over it. Skaff deg en siv.ing.-utdanning om du vil rykke enda mer opp i lønn og få mer fleksibilitet. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så klart leger endrer verden, men det gjør søren meg ingeniører også. Hvordan tror du samfunnet ville sett ut uten ingeniører? Jeg vil påstå at leger og ingeniører er absolutt like viktige på hver sin måte. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Herregud, du absolutt dra inn "...de som sitter bak kassa på Kiwi" og "...hun som jobber med å vaske?". Det er så nedlatende, selv om du ikke mener det slik. 

Anonymkode: 47f72...07d

Er det bedre med kassa på Elkjøp og han som kjører Taxi? Poenget er det samme. Helsepersonell - kall og varme hender. Taxisjåfør, kassa på Elkjøp - en jobb for å tjene penger. Ingen kall, ingen varme hender. Dog masse kunnskap vil jeg tro, om produkter, om bilkjøring og sikkert mye annet. Bare at i helsevesenet er ikke det så farlig, der vil vi bare ha omsorg og kjærleik. 

Endret av BobbySocks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (3 timer siden):

Kall ja. Trenger ikke lønn eller normal arbeidstid da. :ler:

Tror du skal noen år tilbake om du skal snakke om «kall». 

Tror du bor under en stein jeg. Men fra spøk til alvor; så sneversynte og inkompetente personer som deg bør ikke drive karriereveiledning, det skinner gjennom at du ikke har noen karriere å snakke om selv.

Kall er ikke noe som går ut på dato, det handler om at noen yrker har en tiltrekning på enkelte som gjør at de ikke kan tenke seg å drive med noe annet. Det er ingen konflikt mellom kall og lønn - noen kan tjene bra, andre ikke, poenget er at det er det de vil drive med. Som legen jeg nevnte. 

Anonymkode: d53a3...1be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Altså, jeg visste at enkelte tech-jobber var ganske bra betalt, men ikke såå bra betalt. Nå som jeg har mamma-perm tenker jeg litt over at jeg kanskje burde vært litt mer nysgjerrig på andre karrierer tidligere. Legelivet er super-stressende. I jobben til venninnen min er det visstnok lite stress og de har det hele tiden gøy med kollegaer uten å bekymre seg over døende pasienter osv. De har til og med fleksitid og mulighet for hjemmekontor om de har lyst. Jeg merker jeg blir misunnelig.

Måtte bare få ut litt frustrasjon!

Noen andre som føler på liknende ting?

Anonymkode: b8a23...805

Enda et skremmende innlegg fra kg helsepersonell. Om du går inn i en høyere utdannelse og ikke aner hva det betyr. Så er det virkelig skremmende. At folk her inne vet så lite om yrket sitt, og særlig de som sier de er helsepersonell er rett og slett ufattelig. 

Det er to måter en slik person kan ha bestått en doktorgrad. 1: Graden er utifra lhs og dokumentert med arbeidstrening fra en gang for 20år siden da man plukka potet i en time.

2: Diplomet er kjøpt, betalt og skrevet ut fra et Russisk nettuniversitet. 

Anonymkode: 48220...99d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (4 timer siden):

Hun endrer verden og du sykmelder gamlinger med vondt i ryggen..🙈..hvem tror du vi trenger mest?

Ti still

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjønner jeg godt. 

Anonymkode: 0ca12...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Enda et skremmende innlegg fra kg helsepersonell. Om du går inn i en høyere utdannelse og ikke aner hva det betyr. Så er det virkelig skremmende. At folk her inne vet så lite om yrket sitt, og særlig de som sier de er helsepersonell er rett og slett ufattelig. 

Det er to måter en slik person kan ha bestått en doktorgrad. 1: Graden er utifra lhs og dokumentert med arbeidstrening fra en gang for 20år siden da man plukka potet i en time.

2: Diplomet er kjøpt, betalt og skrevet ut fra et Russisk nettuniversitet. 

Anonymkode: 48220...99d

Det var ikke i det minste grad skremmende for meg.

Prøv å sett deg inn i noens liv. Har du kommet til å vært like glad og motivert med så stort lass med stress på ryggen? Å se at det er muligheter der ute som hadde vært morsommere er fullstendig naturlig. 

Anonymkode: 0ca12...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg jobber også innen helse og mitt yrke tjener nok litt mindre enn leger.

Synes egentlig det er umusikalsk å klage på grunnlønn rundt millionen altså. Det er ikke knapper og glansbilder akkurat. 

Anonymkode: ef8a2...42e

Grunnlønna er rundt en million hvis man er overlege, ja. Det er veldig mange som ikke er det… Det er også grunnlønn for 40 timer i uka om jeg ikke tar feil - ikke 33,6 timer som man kan få som for eksempel sykepleier i tredelt turnus. Det er en ekstra arbeidsdag i uka, det, bare der. 
Jeg har lengre utdanning enn en lege, og tjener halvparten. Jeg er gift med en overlege, og jeg misunner ham ikke. Jeg er glad jeg slipper det ansvaret og det arbeidspresset. Jeg visste jeg ville tjene mindre da jeg valgte utdanningen min. 

Anonymkode: 8c7f0...6e9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se det på denne måten. Du gjør noe langt mer nyttig, som å prøve å redde mennesker og gjøre livet deres bedre som lege. 

Hun venninna di, derimot, anser jeg som en, skal vi si "teknologi terrorist" ettersom jobben hennes er å ta levebrødet fra andre mennesker, noe som destabiliserer et samfunn på sikt. Sånne som henne håper jeg at en brutal type kreft og annet treffer så fort som mulig, nettopp fordi hun jobber med det hun gjør. 

Om hun bytter jobb så fort som mulig derimot, og slutter å ta levebrødet fra mennesker, så ønsker jeg henne alt godt. Men per i dag hadde jeg ansett henne som terrorist selv om hun er venninna di. Jeg hadde faktisk ikke giddet det vennskapet. 

Anonymkode: f9ef1...f9a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan se det på denne måten. Du gjør noe langt mer nyttig, som å prøve å redde mennesker og gjøre livet deres bedre som lege. 

Hun venninna di, derimot, anser jeg som en, skal vi si "teknologi terrorist" ettersom jobben hennes er å ta levebrødet fra andre mennesker, noe som destabiliserer et samfunn på sikt. Sånne som henne håper jeg at en brutal type kreft og annet treffer så fort som mulig, nettopp fordi hun jobber med det hun gjør. 

Om hun bytter jobb så fort som mulig derimot, og slutter å ta levebrødet fra mennesker, så ønsker jeg henne alt godt. Men per i dag hadde jeg ansett henne som terrorist selv om hun er venninna di. Jeg hadde faktisk ikke giddet det vennskapet. 

Anonymkode: f9ef1...f9a

Hadde du og de som tenker som deg fått bestemme hadde alle jobbet i harde meningsløse jobber 15 timers dag 7 dager i uka ennå...og vært lutfattig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er spesielt at mange velger utdanning uten å undersøke arbeidsmarkedet og lønn, og hvilke muligheter og begrensninger utdanningen gir. Greit nok at man skal velge basert på interesse, men litt realistisk bør man være. Og det hjelper ikke å lese på studiets nettsider hvilke jobbmuligheter utdanningen gir, for det forteller ingenting om etterspørselen eller hvordan arbeidsmarkedet er. Er faktisk overrasket over hvor lite kunnskap enkelte har, når det gjelder å gjøre research etter informasjon, være kildekritisk etc.

Det blir som de som velger en hvilken-som-helst samfunnsvitenskapelig eller humanistisk bachelorgrad og forventer en jobb etter fullført grad. Enda det er kjent at vi utdanner for mange statsvitere, sosialantropologer, medievitere osv. Skal man ha jobb innen disse feltene, er det nesten forventet at man tar en master.

Anonymkode: 84047...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...