Lassie Skrevet 25. februar 2006 #1 Del Skrevet 25. februar 2006 Sak: En venninne av meg startet i januar i ny jobb, skiftordning på jobben 24 timer i døgnet inkludert helger. Hun har i utgangspunktet en arbeidsavtale på 20 timer pr. mnd (svært lite), men har sagt ja til å jobbe ekstra hver gang hun har blitt spurt, bortsett fra èn nattevakt hun ikke kunne ta pga barn. Hun har siden oppstart hatt 5 fridager tilsammen, spredt i ukedager. Hun har jobbet hver eneste helg (5 helger) siden første arbeidsdag. Denne helgen hadde hun lagt planer, siden hun gikk ut fra at hun hadde fri siden det ikke sto noe på vaktlistene torsdag. Da hun kom på jobb fredag var hun satt opp på jobbing både lørdag og søndag. Hun prøvde å si ifra, men fikk beskjed om at hun ikke kunne få fri fordi det var "din jobbhelg denne helgen". Min venninne kom til meg i fortvilelse, da hun vet jeg er tillitsvalgt (dog i annet yrke..) og håpet jeg hadde litt peiling på rettigheter osv. Dessverre vet jeg ikke noe om dette, derfor spør jeg her. - Kan sjefen påstå at det er hennes arbeidshelg når hun har jobbet 5 helger på rad? (Dette blir den 6. helgen) - Har hun noen rett til å kunne kreve å få arbeidslistene sine tidligere enn dagen før? - Har hun noen mulighet til å kreve å få høyere stillingsprosent når hun alltid jobber nærmest 100% stilling og har kun 20t/mnd i kontrakten? - Har hun noen som helst mulighet til å kunne si at det ikke er aktuelt å jobbe helg etter helg? (Hun prøvde å si at hun hadde lagt planer, men ble totalt overhørt) - Hun har ved tre anledninger møtt opp på jobb fordi hun dagen før sto på vaktlisten, hvorav hun får beskjed om at hun bare kan reise hjem fordi hun får fri - de har satt opp for mange på jobbing. Kan de kreve at hun går hjem? Hun går på timelønn, og mister derfor timene sine og får mindre lønn fordi de sender henne hjem. Dessuten bruker hun 1 time til og fra jobben, så hun ble temmelig irritert ved begge anledningene. - Da hun ble ansatt fikk hun beskjed om at de kunne gi henne bare 20t/mnd i starten (fast), pga ett eller annet med en annen ansatt som var sjukmeldt eller noe. De sa det ville bli mer jobbing, men at de ikke kunne øke stillingsprosenten hennes videre enda. I uken som har gått nå har de hatt en ny jente på opplæring der, som har blitt ansatt etter min venninne. Burde ikke min venninne fått tilbud om å øke sin stilling først da? Hun er i utgangspunktet veldig glad for at hun har fått denne jobben, hun har slitt med å få jobb i over ett år, derfor er hun veldig redd for å si ifra, for å skape krøll. Men hun mistrives jo i jobben pga alt tullet som har vært, så hun ønsker en bedre hverdag for å trives. Hvilke rettigheter har hun egentlig? Hun har ikke fått organisert seg enda, siden den tillitsvalgte på hennes arbeidsplass er sjukmeldt for tiden. Arbeidsplassen hennes går under handel og kontor. Er det noen som har den minste peiling her? Er det bare i mine ører dette skurrer veldig?? Ønsker å hjelpe min venninne, men jeg har jobbet i et totalt annet yrke i alle mine yrkesaktive år, så jeg har dessverre ikke mye peiling på hennes rettigheter. Hjelp! Synes så synd på min venninne, hele helgen hennes ble ødelagt nå, og hun gruer seg til å gå på jobb... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shea Skrevet 25. februar 2006 #2 Del Skrevet 25. februar 2006 Dette var så komplisert at jeg vet ikke helt hva jeg skal svare. Når hun bare har 20% stilling så tror jeg ikke dem kan kreve at hun skal være tilgjengelig til en hver tid. Det skal stå noe i arbeidsmiljøloven vedr. helgearbeid og timer. Er hun uorganisert skal hun ikke jobbe mer så 40 timer i uka for arbeid på dagtid. Mindre om det er skiftarbeid. Kan gjennomsnittsberegnes i løpet av 8 uker. Foreslår at du og veninna di leser arbeidsmiljøloven for det står meget godt beskrevet hva som er lov og ikke. Husk at alt arbeid mellom 20 % og 100% er merarbeid og ikke overtid eller x-tra betaling på noen som helst måte. Er det kveld og natt skal hun uansett ha ekstra for ubekvem arbeidstid. Hun trenger absolutt ikke vente på hovetdtillitsvalgt før hun melder seg inn i H&K. Det er bare å ringe distirktskontoret. Dem er alltid hjempsom og svarer på spørsmål selv om en ikke er organisert. Synes denne arbeidsgiveren virker meget usympatisk og som en arogant fyr som kan behandle mennesker på denne måten. Jeg ville fortsatt å søke på andre jobber i stede for å fortsatt å jobbe for en slik fyr. Det virker rett å slett useriøst som arbeisdgiver å oppføre seg slik. Uakseptabelt. H&K kontaktem som jeg hadde en gang i tiden ville satt kaffen i vrangsturpen om hun fikk høre dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lassie Skrevet 25. februar 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 25. februar 2006 Takk for svar, Shea! Jeg skal videreformidle dette til min venninne i morgen, når hun er ferdig på jobb altså... Sjefen hennes er forresten en kvinne. Skal be henne ringe Handel og kontor, jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lassie Skrevet 25. februar 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 25. februar 2006 Og forresten; hun driver og søker andre jobber, for hun vil ikke være der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shea Skrevet 25. februar 2006 #5 Del Skrevet 25. februar 2006 En skikkelig Bi... med STORE bokstaver. Enkelte mennesker kan bare ikke være ansatt i lederstillinger. Et utdrag fra arbeidsmiljøloven som er mest relevant for henne. § 10-3. Arbeidsplan Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne. § 10-4. Alminnelig arbeidstid (1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager. (2) For beredskapstjeneste o.l. der tjenesten helt eller i det vesentlige består i at arbeidstakeren må oppholde seg på arbeidsstedet for i påkommende tilfeller å yte arbeid, kan arbeidstiden forlenges med inntil halvparten av de passive periodene, men ikke med mer enn to timer i løpet av 24 timer og ti timer i løpet av sju dager. Den alminnelige arbeidstiden må ikke overstige 48 timer i løpet av sju dager. (3) For passiv tjeneste der arbeidstakeren, bortsett fra kortvarige eller tilfeldige avbrytelser, er fritatt for arbeid og plikt til å vise aktpågivenhet, kan Arbeidstilsynet samtykke i en arbeidstid på inntil 13 timer i løpet av 24 timer og inntil 48 timer i løpet av sju dager. (4) Dersom arbeidstakeren må oppholde seg i sitt hjem for i påkommende tilfeller å yte arbeid, skal som hovedregel minst 1/5 av hjemmevakten regnes med i den alminnelige arbeidstid. Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale at en mindre andel av hjemmevakten skal regnes med i den alminnelige arbeidstid eller at hjemmevakt ikke skal regnes med. Arbeidstilsynet kan etter krav fra arbeidsgiver eller arbeidstakernes tillitsvalgte fastsette annen beregningsmåte dersom det ikke er inngått avtale etter annet punktum og beregningen av arbeidstiden etter første punktum vil virke åpenbart urimelig. (5) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer løpet av 24 timer og 38 timer i løpet av sju dager for: a) døgnkontinuerlig skiftarbeid og sammenlignbart turnusarbeid, b) arbeid på to skift som regelmessig drives på søn- og helgedager, og sammenlignbart turnusarbeid som regelmessig drives på søn- og helgedager, c) arbeid som innebærer at den enkelte arbeidstaker må arbeide minst hver tredje søndag, d) arbeid som hovedsakelig drives om natten. (6) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 36 timer i løpet av sju dager for: a) helkontinuerlig skiftarbeid og sammenlignbart turnusarbeid, b) arbeid under jord i gruver, tunneldrift og utsprengning av bergrom under jord. Endret ved lov 21 des 2005 nr. 121 (i kraft 1 jan 2006). § 10-5. Gjennomsnittsberegning av den alminnelige arbeidstid (1) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstid kan ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger ni timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. (2) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstiden skal ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den samlede arbeidstiden ikke overstiger ti timer i løpet av 24 timer eller 54 timer i løpet av sju dager. Lengre arbeidstid enn foreskrevet i § 10-4 må ikke benyttes mer enn seks uker i sammenheng. (3) Arbeidstilsynet kan samtykke i at den alminnelige arbeidstiden i løpet av en periode på høyst 26 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den samlede arbeidstiden ikke overstiger 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker. Før Arbeidstilsynet treffer sin avgjørelse, skal ordningen av arbeidstiden drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte. Referat fra drøftingene samt utkast til arbeidsplan skal vedlegges søknaden. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd. Endret ved lov 21 des 2005 nr. 121 (i kraft 1 jan 2006). Håper hun finner seg en annen jobb snart. Dette er forsovitt en sak arbeidstilsynet burde sett på. Store overtramp fra arbeidsgiver. Er det flere som blir behandlet likedan på arbeidsplassen så står dem sterkt sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shea Skrevet 25. februar 2006 #6 Del Skrevet 25. februar 2006 Dette kan hun bruke som grunnlag for å nekte å arbeide helg. § 10-7. Oversikt over arbeidstiden Det skal foreligge en oversikt som viser hvor mye den enkelte arbeidstaker har arbeidet. Oversikten skal være tilgjengelig for Arbeidstilsynet og arbeidstakernes tillitsvalgte. § 10-8. Daglig og ukentlig arbeidsfri (1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Likevel kan det i den arbeidsfrie perioden muntlig avtales kortvarige arbeidsoppdrag med den enkelte arbeidstaker når det brått oppstår fare for alvorlig driftsforstyrrelse. (2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager. (3) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale unntak fra bestemmelsene i første og andre ledd. Slik avtale kan bare inngås dersom arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Den daglige arbeidsfrie perioden kan ikke avtales kortere enn 8 timer og den ukentlige arbeidsfrie perioden kan ikke avtales kortere enn 28 timer. (4) Arbeidsfri som nevnt i andre ledd skal så vidt mulig omfatte søndag. Arbeidstaker som har utført søn- og helgedagsarbeid skal ha arbeidsfri følgende søn- og helgedagsdøgn. Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale en arbeidstidsordning som i gjennomsnitt gir arbeidstaker arbeidsfri annenhver søn- og helgedag over en periode på 26 uker, likevel slik at det ukentlige fridøgn minst hver tredje uke faller på en søn- eller helgedag. (5) Departementet kan i forskrift fastsette en fordeling av fridøgnene som avviker fra reglene i fjerde ledd. Skulle egentlig ha sovet nå, men jeg blir så engasjert når noen blir så dårlig behandlet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 25. februar 2006 #7 Del Skrevet 25. februar 2006 - Har hun noen rett til å kunne kreve å få arbeidslistene sine tidligere enn dagen før? - Hun har ikke fått organisert seg enda, siden den tillitsvalgte på hennes arbeidsplass er sjukmeldt for tiden. Arbeidsplassen hennes går under handel og kontor. ← i min jobb skal jobbelistene være klare minst 14 dager før (tariffavtalen), men vet ikke om det gjelder overalt. og hun kan ringe rett til organisasjonen og melde seg inn, det må ikke gå igjennom tillitsvalgt. der får hun også skikkelige svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tyr Skrevet 25. februar 2006 #8 Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) - Hun har ved tre anledninger møtt opp på jobb fordi hun dagen før sto på vaktlisten, hvorav hun får beskjed om at hun bare kan reise hjem fordi hun får fri - de har satt opp for mange på jobbing. Kan de kreve at hun går hjem? Hun går på timelønn, og mister derfor timene sine og får mindre lønn fordi de sender henne hjem. Dessuten bruker hun 1 time til og fra jobben, så hun ble temmelig irritert ved begge anledningene. Dette er helt greit, dersom han betaler for den tiden hun er oppsatt til å jobbe. Og det må han. Endret 25. februar 2006 av Tyr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #9 Del Skrevet 25. februar 2006 Du har jo fått bra svar her, og jeg har ikke så mye erfaring innen feltet, men noen få ting: - hvis det inngår faste vakter i turnusen hennes (20%-stillingen), og det var en av disse helgene det oppsto problemer som beskrevet, så er det etter min oppfatning hennes egen "feil". Man KAN jobbe hver eneste helg hele året... Når det gjelder arbeidsmengde, at hun kanskje overskrider det som er lovlig, er det både hennes eget og arbeidsgivers ansvar å passe på dette. - at hun er satt opp på vakt, men får beskjed når hun kommer på jobb synes jeg øhres helt amatørmessig ut, og skulle mene hun har rett på kompensasjon for dette? Herlighet, arbeidsgiver/de som var på vakta før må da gi beskjed til henne? - vaktlister blir etter min erfaring ikke satt opp så tidlig for folk som jobber ekstravakter, men om hun har en fast turnus de få faste timene hun er ansatt, så må da arbeidsgiver klare (og plikter vel også?) å kunne spikre disse vaktene FØR dagen før. Igjen utrolig sløvt av arbeidsgiver (uansett). -Hun kan si nei til ekstravakter (altså å jobbe helg etter helg, f eks). Men ofte medfører det trusler om at man da ikke vil bli prioritert når de ringer rundt etter folk... Å jobbe halg kontra å jobbe ukedager tror jeg ikke spiller så stor rolle lovmessig sett? Men antallet dager/timer man jobber i strekk er vel regulert. Til slutt vil jeg si at dette høres ut som en stilling i helsevesenet... Det likner i hvert fall noe på min erfaring som pleieassistent, bortsett fra at de like gjerne kunne vente tre uker med å ringe, så det ikke alltid ble penger i kassa. Ikke rart man ikke gidder jobbe i den bransjen, og fy f.. så mye som kunne vært gjort om administrasjon og avdelingsledere slike steder skjønte hvordan man driver en arbeidsplass... Ønsker venninna di lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 25. februar 2006 #10 Del Skrevet 25. februar 2006 - Kan sjefen påstå at det er hennes arbeidshelg når hun har jobbet 5 helger på rad? (Dette blir den 6. helgen) - Har hun noen rett til å kunne kreve å få arbeidslistene sine tidligere enn dagen før? - Har hun noen mulighet til å kreve å få høyere stillingsprosent når hun alltid jobber nærmest 100% stilling og har kun 20t/mnd i kontrakten? - Har hun noen som helst mulighet til å kunne si at det ikke er aktuelt å jobbe helg etter helg? (Hun prøvde å si at hun hadde lagt planer, men ble totalt overhørt) - Hun har ved tre anledninger møtt opp på jobb fordi hun dagen før sto på vaktlisten, hvorav hun får beskjed om at hun bare kan reise hjem fordi hun får fri - de har satt opp for mange på jobbing. Kan de kreve at hun går hjem? Hun går på timelønn, og mister derfor timene sine og får mindre lønn fordi de sender henne hjem. Dessuten bruker hun 1 time til og fra jobben, så hun ble temmelig irritert ved begge anledningene. - Da hun ble ansatt fikk hun beskjed om at de kunne gi henne bare 20t/mnd i starten (fast), pga ett eller annet med en annen ansatt som var sjukmeldt eller noe. De sa det ville bli mer jobbing, men at de ikke kunne øke stillingsprosenten hennes videre enda. I uken som har gått nå har de hatt en ny jente på opplæring der, som har blitt ansatt etter min venninne. Burde ikke min venninne fått tilbud om å øke sin stilling først da? ← Min mor er vaktsjef i helsesektoren, men jeg regner med at reglene er like for alle fordi, så derfor kan jeg jo prøve så godt jeg kan å svare, siden jeg har blitt nøye informert om regler og rettigheter slik at jeg ikke skulle bli lurt da jeg begynte å jobbe 1. Hvis det ikke var opprinnelig hennes arbeidshelg (en av de 20 faste timene i mnd) så har han ingen rett til å kreve at hun arbeider denne helgen, men sjefen kan jo selvfølgelig lage et helvete, nekte å gi henne flere vakter o.l. Jeg vet ikke om det er en regel eller om det er bare arbeidsplassen min, men vi har ikke lov til å jobbe mer enn 3 helger på rad før vi må ha en frihelg, og jeg er vikar så det er ofte helgene jeg må jobbe, men jeg får som sagt ikke jobbe hvis jeg har jobbet for mange helger, og da spesielt søndager. 2. Jeg vet ikke hva hun har rett til, men det er iallefall veldig useriøst av sjefen å bare legge de ut dagen før, men sånn er det ofte når man tar ekstravakter, men uansett skal din venninne godkjenne alle ekstravaktene hun blir satt opp til utover de faste vaktene. Vi har iallefall slik at vi må skrive OK bak navnet vårt på alle ekstravaktene på lista, og hvis det blir ringt dagen før så skriver den som ringer OK eller visker ut navnet. Så jeg syntes denne sjefen hørtes veldig useriøs ut.. Er det mulig at det er på et sted der det jobber veldig mange unge? 3. Nei, hun kan ikke kreve høyere stillingsprosent. Det hun jobber utover 20 timer i måneden er merarbeid, og det er noe hun gjør frivillig. Så hun er garantert bare disse 20 timene, mens resten kan varierer fra måned til måned... 4. Så lenge hun ikke har en av sine faste vakter den helga så kan hun i utgangspunkt nekte, men som noen tidligere nevnte så kan det komme trusler om nedprioritering o.l.. Jeg fikk beskjed en gang om at hvis jeg sa nei til ei vakt så kom de ikke til å ringe meg mer, og jeg har heller aldri sagt nei til noe, men jeg tror det er tomme trusler, for ei som begynte samtidig som meg får stadig vakter selv om hun sier at hun skal på fest, ikke gidder osv.. samtidig som hun har fått 30 klager på de to årene hun har jobba der.. Så helsesektoren er ikke nøye 5. Hvis hun får en vakt og de sier når hun har møtt opp så skal hun ha betalt for de timene hun skulle ha jobbet selv om hun får fri.. Det er derfor en bedrift jeg vet om gikk konk, fordi de satte opp for mange på vaktlistene, men så kom det for lite folk, og så ble de for dyre i drift, med 5 personer på 5 kunder i løpet av en hel kveld, så det ble ganske dyrt etterhvert og derfor hadde de heller ikke råd til å sende folk hjem siden de måtte betale uansett.. 6. Hvorfor skulle hun øke stillingsprosenten sin? Kanskje dette var en annen stilling, eller de så behovet for flere ansatte slik at det skulle bli sånn at noen måtte jobbe hele tiden? Så siden jeg har hatt 11,8 % på kontrakten min, men er oppe i 100% rett som det er så skal jo ikke jeg ha 100% stilling i kontrakten fordi, for da blir det tatt fra et annet budsjett enn vikarbudsjettet.. Dessuten kommer vel de vaktene hun får utover 20 t/mnd fra andre stillinger ved sykdom o.l? Til slutt vil jeg si at dette høres ut som en stilling i helsevesenet... Det likner i hvert fall noe på min erfaring som pleieassistent, bortsett fra at de like gjerne kunne vente tre uker med å ringe, så det ikke alltid ble penger i kassa. Ikke rart man ikke gidder jobbe i den bransjen, og fy f.. så mye som kunne vært gjort om administrasjon og avdelingsledere slike steder skjønte hvordan man driver en arbeidsplass... ← Det var det første jeg tenkte og.. --- Er venninna di organisert i noe annet enn HK fra tidligere jobb kanskje? For hvis hun for eksempel er med i fagforbundet så kommer fortsatt HK og hjelper henne.. Det er det som er litt genialt med LO gitt, at samme hvilket forbund du er medlem i så får du hjelpen fra det forbundet jobben tilhører under, selv om det er en klar fordel å være medlem i riktig forbund, men for folk med flere jobber er ikke det så lett Jeg ønsker iallefall venninna di lykke til og håper hun får det bedre der hun er eller dit hun kanskje kommer etterhvert.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #11 Del Skrevet 25. februar 2006 Jeg kom til å tenke på en ting når det gjelder stillingsprosenten; det er riktig som andre sier at hun ikke kan kreve større %. Enkelte arbeidsplasser er også i stor grad avhengig av den fleksibiliteten "faste ekstravakter" gir. MEN dersom venninna di for tida i praksis fyller en eller kanskje to andre stillingsbrøker pga sykemeldinger/permisjoner blant de ansatte, mener jeg hun burde fått kortvarige vikariater i samsvar med dette i tillegg til sin faste brøk. I det minste burde det i et slikt tilfelle være mulig for arbeidsgiver å forutse hvilke vakter hun kommer til å jobbe - og at dette er noe de kunne diskutert. Generelt må jeg si jeg blir opprørt når jeg leser om slike forhold som du beskriver (jeg skrev gjesteinnlegget over Aylana også). Det er så utrolig unødvendig å behandle arbeidstagerne sånn - og som arbeidsgiver burde man skjønne at folk kommer til å søke seg vekk så man stadig mister kompetent arbeidskraft; for det FINNES mange bedre steder å jobbe, også innen helsevesenet for den saks skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lassie Skrevet 25. februar 2006 Forfatter #12 Del Skrevet 25. februar 2006 Tusen takk for utrolig mange nyttige svar! Jeg printer ut hele denne tråden, og leser skikkelig igjennom sammen med venninna mi sånn at vi kan finne ut hva som gjelder. Takk jenter! Jeg kommer med tilbakemelding på hvordan det går senere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abelille Skrevet 26. februar 2006 #13 Del Skrevet 26. februar 2006 Da jeg jobbet på butikk, og vi hadde lite kunder en søndag før jul, fikk vi tilbud om å gå hjem. Dersom vi valgte å gjøre det, ville vi ikke fått betalt for timene vi ikke var der. Hadde de sendt oss hjem, ville vi ha fått betalt. Derfor ville de heller få noen til å gå hjem frivillig. Jeg har også vært i situasjon hvor vaktlistene har kommet veldig sent (kom fredag kveld for neste uke), og det var veldig frustrerende. Når vaktlistene i tillegg blir forandret fra en dag til en annen... det går ikke an! Det vitner om totalt mangel på respekt for ressursen som en arbeidstaker faktisk er. Nøyaktig hvilke regler som gjelder vet jeg ikke, men det kan sikkert fagforeningen finne ut av. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shea Skrevet 28. februar 2006 #14 Del Skrevet 28. februar 2006 Hvordan gikk det med arbeidssituasjonen til veninna di Lassie? Har dere fått mer klarhet i tingene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_ma_* Skrevet 2. mars 2006 #15 Del Skrevet 2. mars 2006 Hei, Er selv medlem i Handel & Kontor. Meldte meg inn via internett. Jeg hadde utsatt innmeldinga i lang tid uten noen grunn egentlig. Men da det begynte å bli mye uenigheter på jobb, fikk jeg endelig gjort det. Krysset av på at kontigenten skal betales med giro, og at ar.giver ikke skal varsles... Det er kun meg Mitt råd er at hun melde seg inn umiddelbart, å deretter ta kontakt via telefon. Forklar situasjonen- DE HJELPER HENNE VIDERE! I og med at det er flere paragraferdet "syndes" mot, vil de nok be om mail el fax med beskrivelse av situajonen. Har selv fått rask og god help fra H & K i mitt fylke, både juridisk veiledning og moralsk støtte. Selv om jeg nå har avsluttet arbeidsforholdet har de vært gode å ha! Lykke til! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #16 Del Skrevet 2. mars 2006 uff. dette høres ut som min arbeidsplass. En matbutikk i telemark. Er absolutt på jakt etter ny jobb ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hm.... Skrevet 8. mars 2006 #17 Del Skrevet 8. mars 2006 Jeg jobber selv innen helsevesenet, angbefales IKKE! Mye rot og tull! Innsparinger her og innskrenkninger der! Koste hva det koste vil. Alt dreier seg om økonomi, krig mellom sykehusene. Konkurranse i seg selv er bra, og kan ofte øke kvaliteten på "produktet"\ tjenester, men ikke når det går ut over pasientene. PINLIG! Som dere skjønner er jeg også på utkikk etter ny jobb...!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #18 Del Skrevet 9. mars 2006 Kort og godt kan man si; Man har krav på å vite to uker på forhånd hvilke vakter man skal ha. Hvis det er kortere tid enn dette, vil det fungere som "ringevikar-vakt", dvs at arbeidsgiver må spørre om han/hun vil jobbe og han/hun kan si nei uten at dette skal ha noen betydning. Man kan ikke bare sette opp vakter noen dager før og kreve at man skal komme. Men sjefer kan self bli sure og unnlate å spørre mer da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå