Gå til innhold

Verdige og uverdige foreldre? BPA når man har barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk som er så syke at de ikke kan ta være på ungene sine selv, være seg psykisk eller fysisk burde ikke få barn. Med mindre de har fått disse barna før sykdommen så burde de bli fratatt ungene sine. Å ja, det mener jeg virkelig, for du har ekstremt lav selvinnsikt når du setter barn til verden under slike vilkår. Så det eneste skattebetalere burde bli belastet for i slike situasjoner er fosterhjem til barna. Naboene dine skulle ikke hatt barn, men det bør absolutt ikke din venninne heller.

Anonymkode: 1ce85...6e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Som autist kan jeg faktisk ha rett på bpa dersom jeg ønsker. Vi har derimot god økonomi så har både vaskehjelp, hundelufter og noe betalt barnepass (kun typ pass som kommer om vi sjal ut p spise middag en sjelden ettermiddag som andre vanlige folk) betalt fra egen lomme.

Jeg synes ikke jeg føler stort behov for bpa, men dersom vi ikke hadde hatt økonomi til så mye hjelp hadde jeg nok hatt vanskeligere for å holde på strukturen og kanskje følt på mer behov for veiledning på enkelte ting i hverdagen.

Er jeg mer egnet fordi jeg har fin jobb og masse penger? Økonomi hjelper så klart på, men det at jeg har råd til hjelp er i praksis kanskje den eneste grunnen til at jeg ikke søker bpa. Har ingenting med barnet mitt å gjøre, men praktiske gjøremål i hverdagen som kan være utfordrende.

Jeg har 140 i iq, men klarer f.eks ikke å skifte en lyspære eller skifte lofilteret i vaskemaskinen. Det går bare ikke, er noen sperrer der som ligger i autismediagnosen. Gjør det å kunne skifte lyspærer meg til en bedre og mer emosjonelt tilgjengelig mor?

Anonymkode: d800e...701

Helt på siden, men dette ble jeg utrolig nysgjerrig på: klarer du å beskrive hvorfor du ikke klarer å skifte lyspære og rense lofilter? Er det angst? Klarer du ikke oppgaven rent praktisk, at det liksom stokker seg, elle er det mer som ADHD at det ikke prioriteres? Klarer ikke fatte det

Har en stefar med autisme med høy iq, men han får nærmest angstanfall om han må koke seg en posesuppe. Alt som ikke er innen hans "felt", klarer han liksom ikke å forholde seg til. Virker som en blokkering, ja, men er bare så nysgjerrig på hvordan en sånn "blokkering" liksom ser ut mentalt. 

Er jo ikke til å feie under teppet at det gjerne er de "kjedelige" oppgavene i et hushold han typisk ikke takler

Anonymkode: 55de1...faa

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Helt på siden, men dette ble jeg utrolig nysgjerrig på: klarer du å beskrive hvorfor du ikke klarer å skifte lyspære og rense lofilter? Er det angst? Klarer du ikke oppgaven rent praktisk, at det liksom stokker seg, elle er det mer som ADHD at det ikke prioriteres? Klarer ikke fatte det

Har en stefar med autisme med høy iq, men han får nærmest angstanfall om han må koke seg en posesuppe. Alt som ikke er innen hans "felt", klarer han liksom ikke å forholde seg til. Virker som en blokkering, ja, men er bare så nysgjerrig på hvordan en sånn "blokkering" liksom ser ut mentalt. 

Er jo ikke til å feie under teppet at det gjerne er de "kjedelige" oppgavene i et hushold han typisk ikke takler

Anonymkode: 55de1...faa

Det stokker seg, det er ikke i planen og strukturen min at lyspærene går og da får jeg ikke til å fikse det. Det samme gjelder f.eks installering av ny tv-boks, modem etc. jeg er god på tekniske ting, men sånt praktisk i huset som dukker opp en sjelden gang trigger meg. Prøver gjerne en gang, men får meltdown og legger det bort for aldri å prøve igjen.

Vi har 1 lyspære i huset min mann nekter å skifte fordi det kun er jeg som bruker det lyset og han mener jeg derfor må ta den selv. Det er 5 år siden den pæra gikk, den er fortsatt ikke skiftet og det plager meg at jeg mangler det lyset.

Da jeg var singel la jeg ut på f.eks snapstory «noen som har mulighet til å hjelpe meg å skifte vindusviskere på bilen?». Fikk alltid hjelp 😂 Jeg hadde sikkert klart det, jeg er jo ikke dum, men jeg tør ikke starte på det og får meltdown om jeg prøver. Vet ikke hvorfor det stokker seg sånn, hodet mitt klarer bare ikke å trykke på «gjennomfør» knappen på en del sånt. Har visst med dopamin i hjernen å gjøre, autister og adhdere får ikke dopamin av å gjennomføre vanlige oppgaver, men av å drive med hyperfokusering og spesialfeltene sine - som vi er j*vlig gode på!

Er bare grunnleggende uenig med enkelte i denne tråden om at bpa = uegnet forelder. Jeg kan være en like emosjonelt god forelder som andre til tross for at mine utfordringer kunne kvalifisert for bpa uten å være fysisk hemmet. Barnet bryr seg ikke om hvilken fremgangsmåte jeg bruker for å få lyspærer og vindusviskere byttet.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det stokker seg, det er ikke i planen og strukturen min at lyspærene går og da får jeg ikke til å fikse det. Det samme gjelder f.eks installering av ny tv-boks, modem etc. jeg er god på tekniske ting, men sånt praktisk i huset som dukker opp en sjelden gang trigger meg. Prøver gjerne en gang, men får meltdown og legger det bort for aldri å prøve igjen.

Vi har 1 lyspære i huset min mann nekter å skifte fordi det kun er jeg som bruker det lyset og han mener jeg derfor må ta den selv. Det er 5 år siden den pæra gikk, den er fortsatt ikke skiftet og det plager meg at jeg mangler det lyset.

Da jeg var singel la jeg ut på f.eks snapstory «noen som har mulighet til å hjelpe meg å skifte vindusviskere på bilen?». Fikk alltid hjelp 😂 Jeg hadde sikkert klart det, jeg er jo ikke dum, men jeg tør ikke starte på det og får meltdown om jeg prøver. Vet ikke hvorfor det stokker seg sånn, hodet mitt klarer bare ikke å trykke på «gjennomfør» knappen på en del sånt. Har visst med dopamin i hjernen å gjøre, autister og adhdere får ikke dopamin av å gjennomføre vanlige oppgaver, men av å drive med hyperfokusering og spesialfeltene sine - som vi er j*vlig gode på!

Er bare grunnleggende uenig med enkelte i denne tråden om at bpa = uegnet forelder. Jeg kan være en like emosjonelt god forelder som andre til tross for at mine utfordringer kunne kvalifisert for bpa uten å være fysisk hemmet. Barnet bryr seg ikke om hvilken fremgangsmåte jeg bruker for å få lyspærer og vindusviskere byttet.

åh, jeg kan så relatere til det du skriver her!

Anonymkode: 2b477...286

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi som er psykisk syke er blitt annenrangs. Jeg fikk en angstdiagnose som 17-åring. Den gang visste jeg dessverre ikke at det at jeg oppsøkte hjelp innebar at jeg mistet tilgang til bl.a helse- og uføreforsikring. Jeg mistet rettigheten til assistert befruktning og jeg mistet muligheten til å adoptere eller være fosterforelder.

Jeg jobber 100% og tjener godt. Vi har stor bolig med hage, bil og 2 hunder. Vil si vi lever relativt A4.

Heldigvis trengte vi ikke hjelp og har fått barn naturlig. Et høyt elsket barn som får all den omsorgen, støtten og kjærligheten et barn kan ønske. Får stadig til sykemelding fra både familie, venner, barnehage og ikke minst min psykisk friske mann som ser hvordan jeg ivaretar barnet i hverdagen.

Skal være sagt at jeg i ettertid har fått diagnosene ocd og autisme i tillegg til angsten. I den forbindelse er jeg vurdert av både bup og dps for omsorgsevnen min. Er vel få foreldre som er så nøye undersøkt og fått godkjent stempel.

En psykisk syk person kan være en god omsorgsperson. Gi hvertfall folk sjansen etter vurdering av fagpersoner da.

Sønnen min er livets gave!

...men du har ikke behov for BPA i hverdagen for å ta vare på barna dine pga dine diagnoser, har du?

Venninnen til TS har søkt BPA pga sine psykiske lidelser, med en frisk mann og uten barn. Da sier det seg selv at det ville vært uansvarlig å få barn på toppen av det, eller?

Anonymkode: a5507...f16

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du er fri til å tro hva du vil. Det gjør det ikke mindre sant.

Forklar meg forskjellen. På hvilken måte er det forskjell på disse hvis begge hadde fått BPA til å ivareta barna?

Anonymkode: 4172e...585

Psykisk syk kan skade barna, rullestolbruker kan ikke det

Anonymkode: ba6f2...668

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hm, hvis man får meltdown av en helt vanlig triviell oppgave som å skifte en lyspære (vri mot venstre for å få den ut, vri mot høyre for å sette inn ny), så synes jeg kanskje ikke at man skal skryte på seg å være en strålende forelder.

Anonymkode: 8a147...49c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Psykisk syk kan skade barna, rullestolbruker kan ikke det

1800 tallet ringet og vil ha tilbake holdningene sine.
 Dine holdninger og ditt tankesett er veldig fordomsfullt og naivt noe som også gjør de farlige. Selvsagt kan mennesker som ikke har psykiske lidelser skade eller være til skade for barna sine og det er kun en liten andel av de som er psykisk syke som skader andre.

Anonymkode: 204f0...eda

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Som autist kan jeg faktisk ha rett på bpa dersom jeg ønsker. Vi har derimot god økonomi så har både vaskehjelp, hundelufter og noe betalt barnepass (kun typ pass som kommer om vi sjal ut p spise middag en sjelden ettermiddag som andre vanlige folk) betalt fra egen lomme.

Jeg synes ikke jeg føler stort behov for bpa, men dersom vi ikke hadde hatt økonomi til så mye hjelp hadde jeg nok hatt vanskeligere for å holde på strukturen og kanskje følt på mer behov for veiledning på enkelte ting i hverdagen.

Er jeg mer egnet fordi jeg har fin jobb og masse penger? Økonomi hjelper så klart på, men det at jeg har råd til hjelp er i praksis kanskje den eneste grunnen til at jeg ikke søker bpa. Har ingenting med barnet mitt å gjøre, men praktiske gjøremål i hverdagen som kan være utfordrende.

Jeg har 140 i iq, men klarer f.eks ikke å skifte en lyspære eller skifte lofilteret i vaskemaskinen. Det går bare ikke, er noen sperrer der som ligger i autismediagnosen. Gjør det å kunne skifte lyspærer meg til en bedre og mer emosjonelt tilgjengelig mor?

Nei det er ikke sånn at bare fordi man er autist så har man rett på BPA.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det er ikke sånn at bare fordi man er autist så har man rett på BPA.

Jeg skrev kan ha. Les formuleringen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har to naboer som begge er rullestolbrukere. De har to barn og får døgnkontinuerlig BPA-hjelp. BPA-ene har ansvar for stell og oppfølging av barna, kjøring, alt husarbeid, våkenetter. Alt som har med familieliv og drift av et hushold. De fikk barn med kunstig befruktning med samfunnets velsignelse. 

Jeg har en venninne med moderate psykiske helseplager. Hun er en omsorgsfull og nydelig dame som med jevne mellomrom sitter barnevakt for mine barn. En oppgave hun mestrer utmerket og som mine to barn gleder seg stort over. Hun og mannen hennes ønsker seg barn ufattelig høyt, men har fått avslag på assistert befruktning fordi hun er psykisk syk. Hun har også fått avslag på BPA og klar beskjed om at det ville hun ikke fått med barn heller.

Det er jo fint at naboene mine får den hjelpen de får, men er ikke dette både urimelig og underlig? Hvis min venninne hadde fått et minimum av praktisk hjelp, langt mindre enn naboene mine, så hadde hun vært en utmerket forelder. Hvorfor får det ene paret så mye hjelp mens venninnen min ikke får noe? Er det rett at en sykdom skal utløse et renn av rettigheter mens med andre er det ingenting? 

Er dette riktig fordeling av ressursene?

Det er ikke urimelig på noen måte. Og helt rett fordeling av ressurser. 

Det er ikke hvem som helst som får BPA . Og den kabalen i seg selv ,er en utfordring å få til å gå opp. Det krever ressurser ifra bruker selv. 

Du viser liten innsikt og empati ifht realiteten for å få denne ytelsen. 

Moderat pykisk syke,med en fungerende mann, faller ikke inn  under de som får BPA . 

Du snakker om samfunnets velsignelse ? Det i seg selv sier hvor lite kunnskap du har om virkeligheten. 

Disse naboene betaler sin skatt ,så hvorfor så misunnelig på vegne av din venninne,- når hennes fremstilling ikke henger på greip ?? 

Anbefaler deg å ikke la henne stjele energien din ,med sine vrangforestillinger ❤ 

Hun feilinformerer deg . 

Jeg har selv et sterkt multihandikappet barn og er alenemor.Uten BPA. 

Anonymkode: fe25e...d80

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dine holdninger og ditt tankesett er veldig fordomsfullt og naivt noe som også gjør de farlige. Selvsagt kan mennesker som ikke har psykiske lidelser skade eller være til skade for barna sine og det er kun en liten andel av de som er psykisk syke som skader andre.

Ha ha nei , jeg har vokst opp med psykisk syk mor så nei holdningene mine er ikke farlige men reelle

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å med skade betyr det feis emosjonelt , ikke bli møtt på behovene sine 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler ikke om holdninger, men om fakta. Barn av psykisk syke har mye større risiko for å utvikle alle typer problemer. 
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/parorendeveileder/arbeidsprosess-og-kunnskapsgrunnlag/forskning-om-barn-som-parorende

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og hvorfor utløser dette rett til BPA? 

Anonymkode: db2e2...37f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Psykisk syke kan bli friske med egeninnsats. Det kan vanligvis ikke en rullestolbruker. Uansett kastes det penger og tiltak til psykiatri her i Norge. Det er mildt sagt ikke tilfellet for fysisk handikappede. 

Anonymkode: b50bb...6b7

Da bør den psykisk syke jobbe godt med seg selv før de setter barn til verden.

Det kastes ikke mye penger og tiltak til psykiatrisk hjelp her i landet. Den hjelpen skrumpes inn hvert eneste år og det er en skam av regjeringen.

«Sliter du psykisk, be om hjelp. Hjelpen er der»
Høres så utrolig enkelt ut, men hjelpen er ikke der så sant de ikke sitter klar med skytevåpenet, renneløkka eller hva de nå ønsker å ta livet sitt med. 

Har selv ei venninne som sliter veldig psykisk og har gjort det i flere år. Har fått hjelp vis lavterskel tilbud i kommunen. Hun sluttet der for det var ikke til noe hjelp. Hun snakker og gråter heller sammen med familie, venner og kolleger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 14.06):

Så da er konklusjonen at det å være en egnet forelder kun handler om det emosjonelle og ikke det praktiske?

Hvorfor kan ikke BPA dekke det emosjonelle? 

og hvorfor skal felleskapet betale for at noen som ikke er egnede foreldre skal få barn mens vi ikke dekker andre som ikke er egnede?

Uten BPA er en rullestolbruker en uegnet forelder. Hvem bestemte hvilken uegnethet som er «ok» og som skal utløse bistand? 

BPA for rullestolbrukere med hodet på plass blir en fullverdig erstatning for manglende armer og bein. 
En som er psykisk syk vil aldri kunne bruke BPA som en erstatning for funksjonsnedsettelse. 
Ingen BPA kan dekke for manglende emosjonell tilstedeværelse. 
Nå du beskriver din venninne med moderate psykiske helseplager, som er en delvis invalidiserende grad, er det i tillegg ganske utrolig at du tørr overlate ansvaret for egne barn til henne. Det bare understreker at din vurderingsevne ikke er på stell. 

Anonymkode: 0d9fa...ece

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha nei , jeg har vokst opp med psykisk syk mor så nei holdningene mine er ikke farlige men reelle

Da prøver vi teskje varianten. Jo det er farlig å tenke at det kun er personer med psykiske lidelser som skader barna sine. Hva må lese det som faktisk blir skrevet før man går til angrep?

Å med skade betyr det feis emosjonelt , ikke bli møtt på behovene sine 

Og poenget ditt er?   Det finnes mange barn som har vokst opp igjen uten å få den emosjonelle støtten fra sine foreldre uten at de foreldrene er psykisk syke. Og det finnes barn som vokser opp i  hjem hvor en av foreldrene har psykisk lidelse uten at dette går ut over barnet

Det handler ikke om holdninger, men om fakta. Barn av psykisk syke har mye større risiko for å utvikle alle typer problemer. 
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/parorendeveileder/arbeidsprosess-og-kunnskapsgrunnlag/forskning-om-barn-som-parorende

Om du først skal prøve å ta noen på en feil så må du i hvert fall holde deg til tema. Det du linker til her er noe helt annet. Det jeg reagerte på var at du hevdet at at det er kun foreldre med psykiske lidelser som skader barna sine. Og at du ikke klarer å se at det er fordommer sier kanskje mer om deg og noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skrev kan ha. Les formuleringen.

Jeg leste formuleringen din, men med tanke på konteksten i tråden så vil selvsagt en slik kommentar som din hentyde at du har egentlig rett på brukerstyrtassistent men du velger ikke ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

BPA for rullestolbrukere med hodet på plass blir en fullverdig erstatning for manglende armer og bein. 
En som er psykisk syk vil aldri kunne bruke BPA som en erstatning for funksjonsnedsettelse. 
Ingen BPA kan dekke for manglende emosjonell tilstedeværelse. 
Nå du beskriver din venninne med moderate psykiske helseplager, som er en delvis invalidiserende grad, er det i tillegg ganske utrolig at du tørr overlate ansvaret for egne barn til henne. Det bare understreker at din vurderingsevne ikke er på stell. 

Anonymkode: 0d9fa...ece

Nå sier ikke jeg at jeg mener at venninnen til trådstarter har rett på BPA, men du burde virkelig skaffe deg litt mer kunnskap om psykiatri når du automatisk tenker at alle som sliter psykisk tydeligvis ikke klarer å vise omsorg og være til stede for de man er rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...