AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #21 Del Skrevet 14. oktober 2024 Psykisk syke kan bli friske med egeninnsats. Det kan vanligvis ikke en rullestolbruker. Uansett kastes det penger og tiltak til psykiatri her i Norge. Det er mildt sagt ikke tilfellet for fysisk handikappede. Anonymkode: b50bb...6b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #22 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har to naboer som begge er rullestolbrukere. De har to barn og får døgnkontinuerlig BPA-hjelp. BPA-ene har ansvar for stell og oppfølging av barna, kjøring, alt husarbeid, våkenetter. Alt som har med familieliv og drift av et hushold. De fikk barn med kunstig befruktning med samfunnets velsignelse. Jeg har en venninne med moderate psykiske helseplager. Hun er en omsorgsfull og nydelig dame som med jevne mellomrom sitter barnevakt for mine barn. En oppgave hun mestrer utmerket og som mine to barn gleder seg stort over. Hun og mannen hennes ønsker seg barn ufattelig høyt, men har fått avslag på assistert befruktning fordi hun er psykisk syk. Hun har også fått avslag på BPA og klar beskjed om at det ville hun ikke fått med barn heller. Det er jo fint at naboene mine får den hjelpen de får, men er ikke dette både urimelig og underlig? Hvis min venninne hadde fått et minimum av praktisk hjelp, langt mindre enn naboene mine, så hadde hun vært en utmerket forelder. Hvorfor får det ene paret så mye hjelp mens venninnen min ikke får noe? Er det rett at en sykdom skal utløse et renn av rettigheter mens med andre er det ingenting? Er dette riktig fordeling av ressursene? Anonymkode: 4172e...585 Veldig så «populært» det har vært de siste dagene å,opprette tråder om BPA. Enda mer å legge merke til her er at to ulike husholdninger er naboer med helt lik «problematikk». Hvem som får hva og hvem som ikke får det andre får, er noe som vurderes individuelt av mennesker som jobber med den typen avgjørelser. Alle vi andre bør holde oss for god til å sette oss til dommere over andre menneskers valg, andre mennesker privatliv og urettferdigheter noen mener skjer uten å vite alt som er å vite om situasjonene og sakene. En yrkesgruppe har lov til å dømme andre mennesker, dommerne i domstolen! Anonymkode: 3f124...6a4 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #23 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har to naboer som begge er rullestolbrukere. De har to barn og får døgnkontinuerlig BPA-hjelp. BPA-ene har ansvar for stell og oppfølging av barna, kjøring, alt husarbeid, våkenetter. Alt som har med familieliv og drift av et hushold. De fikk barn med kunstig befruktning med samfunnets velsignelse. Jeg har en venninne med moderate psykiske helseplager. Hun er en omsorgsfull og nydelig dame som med jevne mellomrom sitter barnevakt for mine barn. En oppgave hun mestrer utmerket og som mine to barn gleder seg stort over. Hun og mannen hennes ønsker seg barn ufattelig høyt, men har fått avslag på assistert befruktning fordi hun er psykisk syk. Hun har også fått avslag på BPA og klar beskjed om at det ville hun ikke fått med barn heller. Det er jo fint at naboene mine får den hjelpen de får, men er ikke dette både urimelig og underlig? Hvis min venninne hadde fått et minimum av praktisk hjelp, langt mindre enn naboene mine, så hadde hun vært en utmerket forelder. Hvorfor får det ene paret så mye hjelp mens venninnen min ikke får noe? Er det rett at en sykdom skal utløse et renn av rettigheter mens med andre er det ingenting? Er dette riktig fordeling av ressursene? Anonymkode: 4172e...585 Nå skal det sies at jeg har lite tro på historien din, men om man bare fokusere på det med venninnen din så lurer jeg på hva det er hun og du mener at hun trenger såpass mye hjelp til på grunn av sin psykiske lidelse at hun burde få BPA? Anonymkode: 204f0...eda 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #24 Del Skrevet 14. oktober 2024 Hva slags "moderat" psykisk sykdom er det din venninne sliter med som krever BPA...? Anonymkode: 11b06...0d6 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #25 Del Skrevet 14. oktober 2024 Hva slags psykisk lidelse er det din venninne har? Er det angst, depresjon, bipolar e.l så kan man jo ha perioder med mye nedstemthet og negativitet som ikke vil være bra for et barn i det hele tatt. Mange med slike diagnoser blir "egoistiske" og kan stenge seg inne på rommet, rømme på ulike måter (dra på fylla, game, reise bort...), blir fort sinte på andre og klarer ikke regulere følelsene sine. Om man sliter med f.eks tvangstanker kan man også bli deprimert og man har mye angst. Mange fungerer jo i hverdagen med psykiske problemer. Men om det er som du sier at hun føler hun trenger en bpa for å kunne fungere i hverdagen, så må hun jo ha store vansker. Er det sånn at hun ikke klarer å rydde og lage mat fordi hun bare ligger i senga hele dagen? Da skjønner jeg jo at det er litt annerledes enn en som fysisk trenger mye hjelp, men er emosjonelt til stede for barnet. Som ikke sliter med humørsvingninger osv. Anonymkode: 52f0c...f41 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #26 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan du forklare meg hvorfor det er forskjell på hjelp man får til ulike sykdommer? Barn som oppdras av BPA hos en rullestolbruker eller en psykisk syk? Begge trenger hjelp i hverdagen for å dekke barnas behov. Begge er avhengig av den hjelpen for at barna skal ha det bra. Hvorfor får den ene og ikke den andre? Anonymkode: 4172e...585 Jeg har selv alvorlige psykiske lidelser og har av den grunn valgt å ikke få barn, men jeg klarer å forstå at det er stor forskjell på om jeg med mine diagnoser skulle tatt vare på et barn versus noen som sitter i rullestol. Og nei jeg mener ikke at ingen som har psykiske sykdommer skal få barn, men om man er så syk av psykiske lidelser at man mener at man trenger brukerstyrtassistent da er man for psykisk syk til å få barn. Anonymkode: 204f0...eda 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #27 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Psykisk syke kan bli friske med egeninnsats. Det kan vanligvis ikke en rullestolbruker. Uansett kastes det penger og tiltak til psykiatri her i Norge. Det er mildt sagt ikke tilfellet for fysisk handikappede. Anonymkode: b50bb...6b7 Har du så lite kunnskap og alt annet her i samfunnet også? Anonymkode: 204f0...eda 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #28 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har en venninne med moderate psykiske helseplager. Anonymkode: 4172e...585 Er du sikker på at du vet alt om helsen til venninnen din og hvilke vurderinger som førte til avslag? Anonymkode: 049a5...6c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #29 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har to naboer som begge er rullestolbrukere. De har to barn og får døgnkontinuerlig BPA-hjelp. BPA-ene AnonymBruker skrev (6 timer siden): Venninne Hun har også fått avslag på BPA Bor venninnen din i samme kommune som de to andre? Kommunene har veldig stort rom for å gjøre egne vurderinger når det gjelder BPA. Tipper dette er to ulike kommuner. Anonymkode: b5839...32a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #30 Del Skrevet 14. oktober 2024 Psykisk sykdom kan påvirke et barn, både utvikling og tilknytning. Derfor er ikke dette sammenlignbart med en funksjonshemning f.eks. Dessuten er det ganske kjent at svangerskap/fødsel og barsel/babytid er en påkjenning som kan forverre psykisk sykdom. Man har også f.eks høyere risiko for fødselsdepresjon. Anonymkode: 2726e...814 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #31 Del Skrevet 14. oktober 2024 Ingen med kun moderate helseplager får innvilget BPA. Er det noe å lure på egentlig? Anonymkode: 48723...4a7 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #32 Del Skrevet 14. oktober 2024 Vi som er psykisk syke er blitt annenrangs. Jeg fikk en angstdiagnose som 17-åring. Den gang visste jeg dessverre ikke at det at jeg oppsøkte hjelp innebar at jeg mistet tilgang til bl.a helse- og uføreforsikring. Jeg mistet rettigheten til assistert befruktning og jeg mistet muligheten til å adoptere eller være fosterforelder. Jeg jobber 100% og tjener godt. Vi har stor bolig med hage, bil og 2 hunder. Vil si vi lever relativt A4. Heldigvis trengte vi ikke hjelp og har fått barn naturlig. Et høyt elsket barn som får all den omsorgen, støtten og kjærligheten et barn kan ønske. Får stadig til sykemelding fra både familie, venner, barnehage og ikke minst min psykisk friske mann som ser hvordan jeg ivaretar barnet i hverdagen. Skal være sagt at jeg i ettertid har fått diagnosene ocd og autisme i tillegg til angsten. I den forbindelse er jeg vurdert av både bup og dps for omsorgsevnen min. Er vel få foreldre som er så nøye undersøkt og fått godkjent stempel. En psykisk syk person kan være en god omsorgsperson. Gi hvertfall folk sjansen etter vurdering av fagpersoner da. Sønnen min er livets gave! Anonymkode: d800e...701 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #33 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi som er psykisk syke er blitt annenrangs. Jeg fikk en angstdiagnose som 17-åring. Den gang visste jeg dessverre ikke at det at jeg oppsøkte hjelp innebar at jeg mistet tilgang til bl.a helse- og uføreforsikring. Jeg mistet rettigheten til assistert befruktning og jeg mistet muligheten til å adoptere eller være fosterforelder. Jeg jobber 100% og tjener godt. Vi har stor bolig med hage, bil og 2 hunder. Vil si vi lever relativt A4. Heldigvis trengte vi ikke hjelp og har fått barn naturlig. Et høyt elsket barn som får all den omsorgen, støtten og kjærligheten et barn kan ønske. Får stadig tilbakemelding fra både familie, venner, barnehage og ikke minst min psykisk friske mann som ser hvordan jeg ivaretar barnet i hverdagen. Skal være sagt at jeg i ettertid har fått diagnosene ocd og autisme i tillegg til angsten. I den forbindelse er jeg vurdert av både bup og dps for omsorgsevnen min. Er vel få foreldre som er så nøye undersøkt og fått godkjent stempel. En psykisk syk person kan være en god omsorgsperson. Gi hvertfall folk sjansen etter vurdering av fagpersoner da. Sønnen min er livets gave! Anonymkode: d800e...701 Edit: rettet uheldig autokorrekt. Anonymkode: d800e...701 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #34 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi som er psykisk syke er blitt annenrangs. Jeg fikk en angstdiagnose som 17-åring. Den gang visste jeg dessverre ikke at det at jeg oppsøkte hjelp innebar at jeg mistet tilgang til bl.a helse- og uføreforsikring. Jeg mistet rettigheten til assistert befruktning og jeg mistet muligheten til å adoptere eller være fosterforelder. Jeg jobber 100% og tjener godt. Vi har stor bolig med hage, bil og 2 hunder. Vil si vi lever relativt A4. Heldigvis trengte vi ikke hjelp og har fått barn naturlig. Et høyt elsket barn som får all den omsorgen, støtten og kjærligheten et barn kan ønske. Får stadig til sykemelding fra både familie, venner, barnehage og ikke minst min psykisk friske mann som ser hvordan jeg ivaretar barnet i hverdagen. Skal være sagt at jeg i ettertid har fått diagnosene ocd og autisme i tillegg til angsten. I den forbindelse er jeg vurdert av både bup og dps for omsorgsevnen min. Er vel få foreldre som er så nøye undersøkt og fått godkjent stempel. En psykisk syk person kan være en god omsorgsperson. Gi hvertfall folk sjansen etter vurdering av fagpersoner da. Sønnen min er livets gave! Anonymkode: d800e...701 Men her er det snakk om å ha rett til BPA. Da skal man i så fall være svært psykisk syk slik at man ikke fungerer i hverdagen og klarer å ta vare på seg selv engang. Anonymkode: 48723...4a7 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #35 Del Skrevet 14. oktober 2024 Har du vurdert å kontakte BV så de i rullestol mister sitt barn, og ikke har så brukt fra BPA? Men spørs om din venninne får IVF av den grunn. Anonymkode: 756f9...a4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #36 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men her er det snakk om å ha rett til BPA. Da skal man i så fall være svært psykisk syk slik at man ikke fungerer i hverdagen og klarer å ta vare på seg selv engang. Anonymkode: 48723...4a7 Som autist kan jeg faktisk ha rett på bpa dersom jeg ønsker. Vi har derimot god økonomi så har både vaskehjelp, hundelufter og noe betalt barnepass (kun typ pass som kommer om vi sjal ut p spise middag en sjelden ettermiddag som andre vanlige folk) betalt fra egen lomme. Jeg synes ikke jeg føler stort behov for bpa, men dersom vi ikke hadde hatt økonomi til så mye hjelp hadde jeg nok hatt vanskeligere for å holde på strukturen og kanskje følt på mer behov for veiledning på enkelte ting i hverdagen. Er jeg mer egnet fordi jeg har fin jobb og masse penger? Økonomi hjelper så klart på, men det at jeg har råd til hjelp er i praksis kanskje den eneste grunnen til at jeg ikke søker bpa. Har ingenting med barnet mitt å gjøre, men praktiske gjøremål i hverdagen som kan være utfordrende. Jeg har 140 i iq, men klarer f.eks ikke å skifte en lyspære eller skifte lofilteret i vaskemaskinen. Det går bare ikke, er noen sperrer der som ligger i autismediagnosen. Gjør det å kunne skifte lyspærer meg til en bedre og mer emosjonelt tilgjengelig mor? Anonymkode: d800e...701 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #37 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Som autist kan jeg faktisk ha rett på bpa dersom jeg ønsker. Vi har derimot god økonomi så har både vaskehjelp, hundelufter og noe betalt barnepass (kun typ pass som kommer om vi sjal ut p spise middag en sjelden ettermiddag som andre vanlige folk) betalt fra egen lomme. Jeg synes ikke jeg føler stort behov for bpa, men dersom vi ikke hadde hatt økonomi til så mye hjelp hadde jeg nok hatt vanskeligere for å holde på strukturen og kanskje følt på mer behov for veiledning på enkelte ting i hverdagen. Er jeg mer egnet fordi jeg har fin jobb og masse penger? Økonomi hjelper så klart på, men det at jeg har råd til hjelp er i praksis kanskje den eneste grunnen til at jeg ikke søker bpa. Har ingenting med barnet mitt å gjøre, men praktiske gjøremål i hverdagen som kan være utfordrende. Jeg har 140 i iq, men klarer f.eks ikke å skifte en lyspære eller skifte lofilteret i vaskemaskinen. Det går bare ikke, er noen sperrer der som ligger i autismediagnosen. Gjør det å kunne skifte lyspærer meg til en bedre og mer emosjonelt tilgjengelig mor? Anonymkode: d800e...701 Jeg kan heller ikke skifte lofilter i vaskemaskinen, og det er mannen som skifter alle lyspærer. Jeg aner ikke hvilken lyspære man skal ha. Vi har også barnevakt innimellom. Ingen av oss er autister. Mange som er autister eller har psykiske lidelser klarer seg helt fint, det er ikke det det er snakk om. Det er graden av vansker. En autist som er mentalt som en 3-åring kan ikke ta vare på et barn. En som sliter med depresjoner og stenger seg inne ofte og ikke dusjer eller spiser eller rydder kan ikke ta vare på et barn. Og ja, har man dårlig råd trenger man mer hjelp. Det gjelder "friske" folk også. Ikke nødvendigvis bpa, men andre støtteordninger. Anonymkode: 52f0c...f41 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #38 Del Skrevet 14. oktober 2024 Det er jo også slik at rullestolbrukere kan bruke rullestolen for alt det er verdt, ‘se her! En rullestol! Er du helt umenneskelig eller?!?!’ Det er lett å påføre andre dårlig samvittighet, man gir dem det de vil ha og blir ferdig med det. en psykisk syk person er enkel å avfeie, da det er usynlig. Man får ingen dårlig samvittighet. Anonymkode: 84094...0f0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #39 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som autist kan jeg faktisk ha rett på bpa dersom jeg ønsker. Vi har derimot god økonomi så har både vaskehjelp, hundelufter og noe betalt barnepass (kun typ pass som kommer om vi sjal ut p spise middag en sjelden ettermiddag som andre vanlige folk) betalt fra egen lomme. Jeg synes ikke jeg føler stort behov for bpa, men dersom vi ikke hadde hatt økonomi til så mye hjelp hadde jeg nok hatt vanskeligere for å holde på strukturen og kanskje følt på mer behov for veiledning på enkelte ting i hverdagen. Er jeg mer egnet fordi jeg har fin jobb og masse penger? Økonomi hjelper så klart på, men det at jeg har råd til hjelp er i praksis kanskje den eneste grunnen til at jeg ikke søker bpa. Har ingenting med barnet mitt å gjøre, men praktiske gjøremål i hverdagen som kan være utfordrende. Jeg har 140 i iq, men klarer f.eks ikke å skifte en lyspære eller skifte lofilteret i vaskemaskinen. Det går bare ikke, er noen sperrer der som ligger i autismediagnosen. Gjør det å kunne skifte lyspærer meg til en bedre og mer emosjonelt tilgjengelig mor? Anonymkode: d800e...701 Jeg kan ikke uttale meg om hvordan du fungerer i hverdagen. Men nå handler denne tråden om ts sin venninne som hun sier at har moderate psykiske helseplager. Og det gir ikke rett til BPA. Anonymkode: 48723...4a7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #40 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva slags "moderat" psykisk sykdom er det din venninne sliter med som krever BPA...? Anonymkode: 11b06...0d6 Siden det ikke var mulig med naturlig befruktning, og det er behov for BPA, så er det kanskje snakk om en lettere psykisk utviklingshemming? Anonymkode: ac5c8...eb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå