Gå til innhold

Fond

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Børsen har steget med ca. 10,6% fra et år tilbake og til i dag. Hvor mye har ditt fond steget på et år til sammenligning?

Anonymkode: 1830d...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ifølge min Nordnet-app har OSEBX gått opp 13,97% siste 12 mnd. 

Mine fond og aksjer har gått opp 25,18% i samme tidsperiode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor "taper" da børsen og aksjene der til sammenligning? Er mange som handler rene aksjer og ikke fond?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp 31,27% de siste 12 månedene. Det er nok mest pga lav krone. Jeg setter mine penger i utlandet.

Anonymkode: f0290...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker om jeg skjønner hvorfor du mener at det er spennende spørsmål. Hva andre har fått i avkastning kan være svært individuelt. Det kommer an på strategi, portefølje og kanskje til og med timing.

Ett år er lite. Det blir mer spennende å sammenligne forskjellige porteføljer de siste 10 årene og da tenker jeg på en inflasjonsjustert netto avkastning etter skatt.

Schmuhju

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor "taper" da børsen og aksjene der til sammenligning? Er mange som handler rene aksjer og ikke fond?

Tenkte du på differansen mellom min avkastning og OSEBX? Min er nok godt hjulpet av KOG, som jeg kjøpte på kurs 75 og solgte på over 900. 

Nå er 90% investert i globalt indeksfond, og så har jeg småposter i rare ting som PLSV og HAUTO for spenningens skyld. Og gleden ved å få utbytte :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Schmuhu skrev (2 timer siden):

Litt usikker om jeg skjønner hvorfor du mener at det er spennende spørsmål. Hva andre har fått i avkastning kan være svært individuelt. Det kommer an på strategi, portefølje og kanskje til og med timing.

Ett år er lite. Det blir mer spennende å sammenligne forskjellige porteføljer de siste 10 årene og da tenker jeg på en inflasjonsjustert netto avkastning etter skatt.

Schmuhju

Er det ikke lov å spørre etter ett år? Sammenligne med andre sparemåter, inkl. det å kjøpe et utvalg aksjer på børsen selv? Alle må ikke tenke likt med deg eller at det er det rette? Moro å høre hva de forskjellige fortjenestene er etter ett år bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Børsen har steget med ca. 10,6% fra et år tilbake og til i dag. Hvor mye har ditt fond steget på et år til sammenligning?

Mine fond har det siste året (14.10.23-14.10.24) steget med 28,12 % :) 

Og angående spørsmålet er det jo egentlig veldig fint å se på et års periode, for å kunne sammenlikne med andre ting. Ser ikke noe feil med spørsmålet. Klart svaret avhenger av hvilke fond...sier seg selv. Og hvordan man har kjøpt i den perioden også. Men allikevel ikke så vesentlig. Boligen min har ikke økt med 28% siste året, faktisk har den i samme periode tapt verdi, på høyrentekonto hadde pengene kastet av seg rund 5%...

Så jeg synes 28% er over enhver forventning. Dvs, det er jo over all forventning, forventingen min er på ca 10% årlig avkastning over en periode på 10-15 år. Noen periode er gode, noen er dårlige, men i snitt har fondene historisk sett gitt mer avkastning enn å ha pengene i banken, men ikke nødvendigvis mer enn å ha de i bolig. For min del liker jeg bedre å ha tilgang på pengene i fond, er tungvint å selge bolig for å få ut fortjeneste :)

Anonymkode: c2f0a...afe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ikke lov å spørre etter ett år? Sammenligne med andre sparemåter, inkl. det å kjøpe et utvalg aksjer på børsen selv? Alle må ikke tenke likt med deg eller at det er det rette? Moro å høre hva de forskjellige fortjenestene er etter ett år bare!

Overskriften "fond" impliserer at du ønsker å tematisere fondssparing. Det er en langsiktig sparemetode dvs. 10 år eller mer. Videre i innlegget ønsker du å sammenligne.

Med ett år isolert betrakter du en svær uheldig stikkprøve som ikke er sammenlignbart med et aksjeportefølje eller andre typer investering. Dette handler altså ikke om å tenke likt men om å kunne sammenligne.

Kanskje gøy å knuse tallene selv om de betyr ingen ting i praksis.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...