AnonymBruker Skrevet 14. oktober #1 Del Skrevet 14. oktober Har til nå bare tatt årlig vaksine med enkel sjekk (sjekker enkelt øyne, ører, lytter, kjenner på kroppen, tenner). Ikke hatt problemer til nå. Men så døde hunden til en venninne for litt siden. Ble plutselig dårlig og døde. Var akutt svikt et eller annet. Men dette er vel noe som kanskje kan ses på prøver? Om verdiene er for høy eller lav? Ikke sikkert det er noe å gjøre med, men man er forberedt på at helsen er dårligere feks. Og hunden kan få behandling i tide hvis det er mulig. Har liksom tenkt at så lenge hunden ikke viser unormale tegn, så er det ikke nødvendig med sjekk. Men jeg leser jo at veterinærer tilbyr ulike blodprøver, avføringsprøver, urinprøver ++. Anonymkode: 4c4e7...4f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #2 Del Skrevet 14. oktober Ved 6 mnd skal valpen på kontroll for å sjekke tenner samt få utskrevet ormekur. Når hunden har blitt senior så anbefales det å ta blodprøver og evt levere urinprøve samtidig med den årlige helsekontrollen + vaksine. Blodprøver sjekker tilstanden på indre organer og kan oppdage f.eks redusert nyrekpasitet før det er snakk om full svikt. Ellers kommer mye an på rase hva de er disponert for (f.eks øyesykdommer, hjerteproblemer så burde dette sjekkes opp i), men alle raser burde rutinemessig røntges for å se hvordan hofter, albuer og rygg er, står det ikke optimalt til er det veldig lurt å tilrettelegge ordentlig for dette fra start. Dette gjøres fra 1-2 år. Anonymkode: 88be8...bf0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #3 Del Skrevet 14. oktober årlig sjekk og vaksiner. Ellers følger jeg jo med på om alt er normalt. Avføring og først og fremst allmenntilstanden. Gi hunden det den trenger av mat, kos, mosjon og mental trening. Det holder lenge🥰 Anonymkode: b96f8...349 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #4 Del Skrevet 14. oktober Mennesker kan også plutselig dø akutt, det er ikke alltid man kan forhindre slikt. En årlig sjekk og vaksiner pleier å være nok, men om noe virker utenom normalen så ta en ekstra sjekk og hør med veterinær. Anonymkode: bd067...cc5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #5 Del Skrevet 14. oktober Tar årlig blodprøve på min. Anonymkode: cba00...7c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #6 Del Skrevet 14. oktober De første årene er jeg bare innom for en kontroll og vaksine, men etter fylte fem ber jeg også om ultralyd av mage/buk. Dette fordi tisper ofte får livmorbetennelse og hannhunden forstørret prostata og dette vil jeg gjerne fange opp tidsnok. Anonymkode: 7a807...0ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 14. oktober #7 Del Skrevet 14. oktober Årlig sjekk, ellers kun sjekk ved mistanke. Du flyr da ikke til legen og tar all verdens tester flere ganger i året selv heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #8 Del Skrevet 14. oktober Jeg lot veterinæren styre dette, de vet jo hva som er forsvarlig oppfølging av hundens helse ihht. alder. Det var helsesjekk og vaksine årlig + besøk ved endret atferd eller annen bekymring, frem til han fikk en diagnose som krevde tettere oppfølging. Han døde til slutt brått av noe helt annet, som ingen kunne forutse til tross for hyppige ultralyder. Anonymkode: 9bfc0...fa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NinaLisa Skrevet 14. oktober #9 Del Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (36 minutter siden): De første årene er jeg bare innom for en kontroll og vaksine, men etter fylte fem ber jeg også om ultralyd av mage/buk. Dette fordi tisper ofte får livmorbetennelse og hannhunden forstørret prostata og dette vil jeg gjerne fange opp tidsnok. Anonymkode: 7a807...0ec Livmorbetennelse kommer akutt å da haster det med behandling. Årlig sjekk med ultralyd har lite for seg når det gjelder akkurat dette. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #10 Del Skrevet 14. oktober Har kun kontroll samtidig som vaksinene, hvis jeg ikke ser noe som må sjekkes opp i mellomtiden. Trenger bare kjernevaksine, og den er hvert 3. år. Bor på bygda, bruker ikke kennel, er ikke på stevner og reiser ikke ut av landet. Tar mer vaksine hvis behovet kommer. Har hatt hund med både livmorbetennelse og problemer med prostata, og det ble akutt og ikke noe vi kunne ha sett på en årlig kontroll. Livmorbetennelsa kom 3 uker etter løpetid, og det tok 1 dag fra hun viste symptomer til hun ble operert. Det ble tatt ultralyd av hannhunden da han begynte å tisse blod, men de kunne ikke se annet enn at han hadde blod i urinblæra. Ikke noe forstørret prostata, men blodet måtte komme fra den. Hunden var 12 år, så det var ikke noe å gjøre med det (for gammel for kastrering eller annen operasjon), så det ble støttende behandling ut livet. Anonymkode: 45e9e...ca4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå