Gå til innhold

Utsette studielån i påvente av nedskrivning?

Klorof

Anbefalte innlegg

Hei! Mulig jeg misforstår muligheten, så derfor spør jeg.

Har igjen rundt 250k på studielånet. Har fastrente på 2,02% med 7 år igjen med nedbetaling (låste renten i 10 år). 

Det nye forslaget til statsbudsjett gir 25k i fratrekk for folk i utkantskommuner (som jeg bor i) fra 2026. Vil det ikke lønne seg for meg langsiktig å bare ha betalingsutsettelselengst mulig på studielånet? Ev kun betale renter..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man kan ha betalingsutsettelse ved fastrente er jo det fordelaktig, så lenge dette faktisk blir innført. 

Nå skal det statsbudsjettet gjennom forhandlinger, samt at det er valg om litt. Så siden Regjeringen ikke har satt av en eneste krone i årets budsjett, og det er stor risiko for regjeringsbytte med tilhørende risiko for at slike tiltak blir fjernet ville jeg ikke gamblet altfor hardt på det. 

Siden dagens regjering ikke har satt av penger til formålet, bare informert om at det kanskje muligens kommer i 2026 er fint valgflesk i et statsbudsjett rett før et valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (9 minutter siden):

Om man kan ha betalingsutsettelse ved fastrente er jo det fordelaktig, så lenge dette faktisk blir innført. 

Nå skal det statsbudsjettet gjennom forhandlinger, samt at det er valg om litt. Så siden Regjeringen ikke har satt av en eneste krone i årets budsjett, og det er stor risiko for regjeringsbytte med tilhørende risiko for at slike tiltak blir fjernet ville jeg ikke gamblet altfor hardt på det. 

Siden dagens regjering ikke har satt av penger til formålet, bare informert om at det kanskje muligens kommer i 2026 er fint valgflesk i et statsbudsjett rett før et valg. 

Ok, tusen takk for svar. Da fortsetter jeg å betale som normalt frem til det ev blir trumfet gjennom😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...