Gå til innhold

Aner ikke om jeg er 16 eller 20 uker gravid.. hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som overskriften viser. Jeg har brukt en app som heter Flo, til å tracke mensen og graviditet med. Så siste mens har jeg logget i appen, og den, så sier appen min at jeg er 16+4 uker på vei. Men fastlegen min, som brukte terminkalkulator.no, mente jeg var 20+3 uker på vei. Jeg har gått inn på nettsiden selv, og får og opp 20+3 når jeg skriver inn første dag i siste mens. 

Men, så var jeg på ultralyd da som fastlegen hadde henvist meg til, altså den ordinære man får i ca uke 20. og der sier hun som tar ultralyd at nei, du er ikke 20 uker, men 16, altså det samme som i appen min. Jeg skjønner ingenting… hvordan kan det være såå stor forskjell?? Kan noen hjelpe meg med å forstå.

Anonymkode: 4279d...b9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du hadde menstruasjon 20. juni?

Anonymkode: b80f9...143

Skrevet

Stol på UL og ikke fastlegen som har brukt en terminkalkulator på nett.. 

Anonymkode: ae8b8...786

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Du forholder deg til ultralyden. Det vil også det offentlige gjøre.

Anonymkode: af4c3...f46

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Forskjellen på 16 og 20 uker er jo en hel syklus. Dere må ha skrevet noe feil i kalkulatoren tenker jeg, eller så er det noe galt med den.

Jeg testet selv nå, kalkulatoren sier 21+0 for meg, og jeg er 21+2. Så den regner litt annerledes, men ikke 4 uker.

Uansett er ultralyden den riktige, termin fastsettes på bakgrunn av babyens størrelse og utvikling, ikke på bakgrunn av mens og syklus.

Hva var forresten første dag i siste mens for deg?

Anonymkode: fce57...3fa

• Liker 3
Skrevet

Med meg blir også denne kalkulatoren helt feil. Jeg legger inn 02/04/2024 som første dag i siste mens, og lengde på syklus på ca 32 dager og lutealfase 14 dager. Får at jeg er 35+4, men jeg er 27+3. Så denne kalkulatoren må legen din slutte å bruke.

Anonymkode: ae9d1...85c

Skrevet

Takk for svar. Jeg hadde 24.05.24 som første dag i siste mens, til alle som spør. Synes bare det er rart at man kan ta såå feil.. altså det er snakk om hele 4 uker liksom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Med meg blir også denne kalkulatoren helt feil. Jeg legger inn 02/04/2024 som første dag i siste mens, og lengde på syklus på ca 32 dager og lutealfase 14 dager. Får at jeg er 35+4, men jeg er 27+3. Så denne kalkulatoren må legen din slutte å bruke.

Det står med store røde bokstaver at man må legge inn dato i format MM/DD/AA, jeg regner med at du hadde første dag 2. april ikke 4. februar? For om man legger inn 2. april (altså 04/02/24) i kalkulatoren, så får man 27+2. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for svar. Jeg hadde 24.05.24 som første dag i siste mens, til alle som spør. Synes bare det er rart at man kan ta såå feil.. altså det er snakk om hele 4 uker liksom. 

Men da må du ha veldig lang eller uregelmessig syklus? Legen din har helt rett i at ut i fra mensdato ville du være 20 uker på vei nå. Da regner man altså med en 28-dagers gjennomsnittssyklus med eggløsning 14 dager etter første mensdag. Når tror du at du hadde eggløsning, i følge appen din? Når fikk du positiv graviditetstest?

Anonymkode: db386...8f9

• Liker 2
Skrevet

Menstermin, som legen bruker, er bare sikker hvis man har nøyaktig 28 dagers sykluser. Alle som har færre eller flere vil få alt fra dager til uker feil termin. Det er UL-termin som teller fordi den viser nøyaktig hvor langt fosteret har kommet i utvikling.

Anonymkode: 43285...89c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står med store røde bokstaver at man må legge inn dato i format MM/DD/AA, jeg regner med at du hadde første dag 2. april ikke 4. februar? For om man legger inn 2. april (altså 04/02/24) i kalkulatoren, så får man 27+2. 

Men da må du ha veldig lang eller uregelmessig syklus? Legen din har helt rett i at ut i fra mensdato ville du være 20 uker på vei nå. Da regner man altså med en 28-dagers gjennomsnittssyklus med eggløsning 14 dager etter første mensdag. Når tror du at du hadde eggløsning, i følge appen din? Når fikk du positiv graviditetstest?

Anonymkode: db386...8f9

Aha, det gir mening. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette høres veldig rart ut. Det er 2 dager etter meg, og jeg er som sagt 21+2. Da må eggløsning ha vært 4 uker forsinket, da ville du jo gått og ventet på positiv test i evigheter og derfor vært klar over dette. Når fikk du positiv test? Kan de ha målt eller sagt feil på oul? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette høres veldig rart ut. Det er 2 dager etter meg, og jeg er som sagt 21+2. Da må eggløsning ha vært 4 uker forsinket, da ville du jo gått og ventet på positiv test i evigheter og derfor vært klar over dette. Når fikk du positiv test? Kan de ha målt eller sagt feil på oul? 

Jeg fikk positiv test 22 juli. Men i følge appen min så hadde jeg bare mensen i mai sist, så da har jeg gått hele juni og nesten hele juli uten mens før jeg så tokk testen 22.juli. Nå høres jeg skikkelig dum ut, men jeg forstår det fortsatt ikke. Når fikk du possitiv test? 

ts. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg fikk positiv test 22 juli. Men i følge appen min så hadde jeg bare mensen i mai sist, så da har jeg gått hele juni og nesten hele juli uten mens før jeg så tokk testen 22.juli. Nå høres jeg skikkelig dum ut, men jeg forstår det fortsatt ikke. Når fikk du possitiv test? 

ts. 

Da kan du jo ha blitt gravid mår som helst mellom mai og midten av juli.. 

Da kan du ikke bruke mens for å beregne. 

Ul gir sikre tall for når du har termin. 

Anonymkode: 28e88...568

• Liker 2
Skrevet

Husk at du kan ha mens uten eggløsning og en bil bare gi deg svar basert på 28 dagers syklus 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

ts. 

Okei, og var det den første testen du tok i det hele tatt, eller var det bare den første som ble positiv?

Hvis 22.juli var den første testen du tok kan du ha vært gravid en god stund før, men bare ikke visst det. Siden oul sa 16 uker på veg tror jeg egentlig ikke at det er tilfelle. De bruker sjeldent å bomme.

Hvis du hadde negative tester frem til 22.juli vil jeg tro du hadde eggløsning rundt 8.juli. Det er ganske nøyaktig 4 uker etter du "burde" hatt den, som stemmer godt med at du bare er 16 uker på veg. Så da er det bare eggløsning som har vært veldig forsinket. Dato for eggløsning har ingenting å gjøre med når du hadde forrige mens. Jeg vet at folk bruker å si at EL er ca 1 uke etter forrige mens, men det er helt tilfeldig, den kan vente i opptil flere måneder.

Jeg hadde eggløsning 5.juni og positiv test 15.juni.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

ts. 

Det er hele forklaringen din - du har hatt ekstremt lang syklus! Jeg selv hadde 45 dagers syklus den mnd jeg ble gravid, du har tydeligvis hatt enda lengre syklus, det kan absolutt skje! Og siden Flo forutså hvor kort du var på vei, så har du kanskje hatt så lange sykluser før også?

Det forklarer også hvorfor du "bare" er 16 uker på vei - legen din gjorde rett i å regne fra første dag i forrige mens, fordi de fleste har eggløsning omtrent dag 14 i syklusen. Men om du hadde eggløsning ca dag 42 i syklusen istedet (4 uker etter det er vanlig), så vil også det å telle fra første dag i mens gi 4 uker feil.

Det korrekte er alltid det man får høre fra UL fordi de faktisk måler hvor mye fosteret har vokst og dermed hvor gammelt det er, men med lang syklus er det ikke noe rart med det!

Anonymkode: ab5df...52b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...