AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #1 Del Skrevet 14. oktober 2024 Altså, jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for folk å akseptere at enkelte av oss ikke har lyst til å gjøre et stort nummer ut av jula. Hvert år blir jeg møtt med de samme spørsmålene: "Hva skal du i jula?" og "Hvor skal du feire?". Når jeg svarer at jeg ikke skal gjøre noe spesielt og at jeg faktisk vil være alene, blir det sett på som om jeg har sagt noe fullstendig sjokkerende. Folk ser på meg som om jeg har drept julenissen. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at noen av oss foretrekker å bruke denne tiden til å slappe av, gjøre ting vi liker, eller bare nyte stillheten uten stresset med å måtte være sosial hele tiden? Det er som om alle tror at det er en uskreven regel at man må være sammen med noen, må feire, må delta i dette obligatoriske familiedramatikken, som så mange innerst inne hater men ikke tør innrømme. Og nei, det handler ikke om at jeg er "ensom" eller "trenger noen å være med". Det er faktisk et bevisst valg! Jeg vil slippe unna maset. Jeg vil slippe unna overfylte hus, høy musikk, og falske smil over ribba. Jeg vil ikke høre enda en gang om onkel Arnes historier fra 80-tallet eller late som jeg bryr meg om hvilket garn tante Kari har brukt på sitt siste strikkeprosjekt. Jeg vil bare være hjemme alene spise en pizza, drikke et par øl, og se et par filmer. Og romjulen er ikke noe bedre. Hva er greia med å skulle fylle opp kalenderen med enda mer "koselig" sosialt samvær og høflighetsbesøk? Jeg vil bare at folk skal respektere at for noen av oss er jula en tid for ro og å være alene. Uten dårlig samvittighet. Uten merkelige blikk eller uendelige forsøk på å overbevise meg om at jeg "bare ikke har opplevd den rette julemagien". Tro meg, jeg har. Og jeg er ferdig med det. Er det for mye å be om å få gjøre jula på min måte, uten at folk skal presse sine forventninger på meg? Anonymkode: c7d24...474 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #2 Del Skrevet 14. oktober 2024 Jeg har full respekt og forståelse for det. Folk må få gjøre som de vil. Noen ønsker å være alene julaften, men kommer gjerne på middag i romjula f.eks. Jeg har aldri vært alene i jula, men vi er bare ca 5 stk, og feirer stille og rolig. Hadde ikke orket støyende julaften med 10 stk 🙃. Tror faktisk også at jeg hadde klart meg helt fint alene i jula. Har mann og voksne barn, så det har aldri vært aktuelt. Trives veldig godt alene i mitt eget selskap. Anonymkode: 12ea2...83e 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #3 Del Skrevet 14. oktober 2024 Jeg synes ikke det er vanskelig å akseptere at noen vil være alene i julen. Det respekterer jeg fullt ut. Det jeg har problemer med er de som sier at de vil være alene, for så å ta martyrrollen etter at julen er overstått. Det har jeg opplevd en del ganger, og det synes jeg er totalt unødvendig. Siden jeg har de erfaringene spør jeg alltid flere ganger: "er du sikker på at du vil være alene?", "er du sikker på at du ikke vil bli ensom?", "tror du ikke at du vil ombestemme deg?". På grunn av spørsmålene kan det kanskje virke som om jeg ikke aksepterer valget deres, men som sagt, jeg gjør det ikke fordi jeg ikke respekterer ønsket deres om å være alene, jeg spør bare for å være sikker på at jeg senere ikke vil bli møtt med klandring og påføring av skyld: "du burde forstått at...". Anonymkode: 6ddf6...6db 8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #4 Del Skrevet 14. oktober 2024 Si det, hvorfor er det så vanskelig for dere å akeptere at noen rett og slett liker å tilbringe julen i ro og mak uten stress og jag etter noe de ikke ser noen fordel i? Jeg trives veldig godt med min jul og kan ikke forstå at det skulle være et problem for andre? Forklar for meg hvorfor det er viktig for deg hvrodan jeg velger å feire jul. :D jeg gjorde det ett år, det ble helt slutt på maset for å si det slik.. Anonymkode: 6ba34...176 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #5 Del Skrevet 14. oktober 2024 Det er lett å akseptere hvis man tror fullt ut på det. Det jeg antar noen er redd for er at du faktisk synes at dette er trist og ønsker å ha noen å dele julekvelden med. Jeg kan lett se at det å sitte alene i ro og mak med julefilmer og god mat/musikk kan være supert i en vanligvis stressende hverdag. Anonymkode: 0a124...5df 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #6 Del Skrevet 14. oktober 2024 Jeg aksepterer, og forstår til en viss grad. Det vil si jeg elsker julen med familiesamlinger, men elsker også alene-kvalitetstid. Enig i at årsaken nok er at noen kamuflerer egne vonde følelser rundt ensomhet og det å være alene. Det kan derfor føles egoistisk og usympatisk å uten videre ta for god fisk at du faktisk mener at du nyter julen alene. Tror ikke det er vondt ment, men heller omtanke som gjør at folk ikke «tror på» deg Anonymkode: 9c491...2d4 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #7 Del Skrevet 14. oktober 2024 Jeg synes bare det er rart. Og jeg leser egentlig bare om det her inne. Folk gidder ikke halloween, gidder ikke førjulstid, vil droppe gaver, møter ikke på jobbarrangement, gidder snart ikke finne frem litt pynt i jula en gang. Babyshower er egoistisk, og bryllup er noe man selvfølgelig kan droppe (på dagen) om man ikke føler for å delta. Da blir jo hver dag, året rundt, flat og ensom. Og jeg mistenker at å "slappe av og gjøre det jeg liker" stort sett handler om en skjerm... KG, tiktok... Jeg også liker alenetid. Men det er tross alt 52 uker i året. Livet blir ganske meningsløst om alle disse ukene skal handle om å sitte alene med en skjerm. Anonymkode: 29fa0...2d0 2 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #8 Del Skrevet 14. oktober 2024 Om disse kommentarene kommer fra slektninger som det ellers ville ha vært naturlig å feire jul med, kan jeg forstå det. Da blir jo avvisning av julefeiring en slags avvisning av dem. Særlig om du ikke treffer dem så ofte ellers heller. Utenom det er det ingen som har noe med om du feirer jul eller ikke, eller hvordan, og man bør absolutt respektere at noen ikke syns det er noe videre. Anonymkode: 82012...18a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #9 Del Skrevet 14. oktober 2024 Jeg skjønner det heller ikke. Det er nesten som atcfolk vil gi leg dårlig samvittighet og dermed manipulere meg til å måtte være sammen med andre i jula. Jeg synes jul er gørr kjedelig, det er slitsomt, og ikke minst bortkastede penger. Den sluker det sosiale batteriet mitt og jeg får ikke roen over meg, det er kun stress. Men detcfår jeg selvsagt ikke lov å snakke om. Anonymkode: 92828...3fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #10 Del Skrevet 14. oktober 2024 Det handler vel ikke om mangel på respekt, det er en egenskap du har valgt å tilegne dem. Julen er for de fleste familietid, folk samles fra fjern og nær for å feire julen sammen. Pga dette vet man også at mange er ensomme og ufrivillig alene. Å få høre at noen skal feire alene vil derfor for de fleste føre til en vurdering av om det er noe vedkommende faktisk ønsker og gleder seg til eller om det er skjult ensomhet. Undringen handler altså om at de bryr seg om deg, ikke om at de er respektløse. Kanskje du heller kan begynne å tro godt om folk i stedet for å tolke alt i verste mening? Anonymkode: 58c01...8b5 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 14. oktober 2024 #11 Del Skrevet 14. oktober 2024 Det ser vi jo her inne gang på gang; folk tror virkelig at deres egne opplevelser og følelser er fasit. De overfører ditt tankesett til seg selv, og siden de ikke klarer tanken på å være alene i jula, klarer de heller ikke å sette seg inn i at noen faktisk kan ønske dette 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #12 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Si det, hvorfor er det så vanskelig for dere å akeptere at noen rett og slett liker å tilbringe julen i ro og mak uten stress og jag etter noe de ikke ser noen fordel i? Jeg trives veldig godt med min jul og kan ikke forstå at det skulle være et problem for andre? Forklar for meg hvorfor det er viktig for deg hvrodan jeg velger å feire jul. jeg gjorde det ett år, det ble helt slutt på maset for å si det slik.. Anonymkode: 6ba34...176 Hvem er det som hetser deg for å feire og nyte julem? Har vanskelig for å tro at det er realistisk. Særdeles spesielt hvis det er tilfellet, for å si det mildt. Anonymkode: 45b6a...d3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 14. oktober 2024 #13 Del Skrevet 14. oktober 2024 Jeg hadde ikke hatt det minste problem med å forstå om noen velger å ha en rolig jul uten store sammenkomster. Det er gjerne mitt valg også i alle andre høytider. Men det som får deg til å fremstå som litt stusselig er at du velger å beskrive en jævla kjip jul med håpløse familiemedlemmer og en sær slekt du må tvangssosialiseres med. Når man insisterer på å beskrive jula på en såpass kjip måte, så har du jo uansett et helt annet utgangspunkt enn alle oss som faktisk stortrives med familie og slekt. Det kan fort fremstå som bittert. Feir jula i lykkelig fred og ro alene, og kos deg med det. Og hvis du vil overbevise andre om at du tar dette valget på et positivt grunnlag, så drit i å nedsnakke den tradisjonelle jula i samme åndedrag. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #14 Del Skrevet 14. oktober 2024 ElectricScum skrev (1 time siden): Feir jula i lykkelig fred og ro alene, og kos deg med det. Men poenget er at jeg ikke feirer, tar det som en helt vanlig helg. Anonymkode: c7d24...474 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #15 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Altså, jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for folk å akseptere at enkelte av oss ikke har lyst til å gjøre et stort nummer ut av jula. Hvert år blir jeg møtt med de samme spørsmålene: "Hva skal du i jula?" og "Hvor skal du feire?". Når jeg svarer at jeg ikke skal gjøre noe spesielt og at jeg faktisk vil være alene, blir det sett på som om jeg har sagt noe fullstendig sjokkerende. Folk ser på meg som om jeg har drept julenissen. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at noen av oss foretrekker å bruke denne tiden til å slappe av, gjøre ting vi liker, eller bare nyte stillheten uten stresset med å måtte være sosial hele tiden? Det er som om alle tror at det er en uskreven regel at man må være sammen med noen, må feire, må delta i dette obligatoriske familiedramatikken, som så mange innerst inne hater men ikke tør innrømme. Anonymkode: c7d24...474 Det kan være så enkelt som at det er måten du ordlegger deg på, som gjør at de tviler på det du sier. Altså, du skriver her: Når jeg svarer at jeg ikke skal gjøre noe spesielt og at jeg faktisk vil være alene. Og jeg tror kanskje det er det folk reagerer på. Mange tolker det som "Jeg skal gjøre julaften til en helt ordinær hverdag, og ignorere at det er jul." Og så fortsetter de å tolke slik at du gjør dette for å glemme at du er ensom. Ikke fordi det er slik du foretrekker å feire julen. Om du ordlegger deg annerledes, så vil du antagelig få færre spørsmål. Og mindre "stakkars deg, du må være ensom." Bare det å uttrykke at du gleder deg til juleferien, vil nok utgjøre mye. Om noen spør hvor du skal feire jul. Så svar "Jeg skal feire hjemme, så jeg får alt akkurat sånn jeg ønsker det" Om de spør hva du skal spise, så si rett ut at "Jeg har som tradisjon å spise pizza på julaften. Det er så mye mindre stress enn ribbe/pinnekjøtt/torsk, og jeg synes egentlig det smaker bedre også." Om noen spør hva du skal, så svarer du "Jeg skal bare kose meg foran TV'en med et par øl, og noen skikkelig gode filmer. Det skal bli helt herlig!" Og skulle du få spørsmålet om hvorfor du ikke feirer sammen med noen, så er det jo bare å være ærlig på en litt snill måte. "Andre i familien skal feire sammen, men det synes jeg blir slitsomt. Så da velger jeg heller å være hjemme og feire slik jeg liker." Legg det frem som at du FEIRER jul, men at du gjør det på den måten du foretrekker, og med dine egne "tradisjoner". Du vil nok fortsatt få spørsmål. Men kanskje mer nysgjerrige spørsmål som respekterer dine valg. Og som ikke er basert på antagelser om at du er ensom og bitter. For min del så ville jeg nok stilt spørsmål til valgene dine, på samme måte som jeg stiller spørsmål til valgene til de som har julegaveåpning før middag, eller som spiser lutefisk (grøss) på julaften. Evt andre ting som skiller seg mye fra det som for meg er en "tradisjonell jul". Hos oss setter vi også veldig pris på å ta livet med ro i jula. Vi har derfor prioritert at julaften er den ene dagen hvor vi lager mat som krever mye, og hvor det er pakket med tradisjoner og familiesammenkomster. Nettopp for at vi resten av julen skal kunne nyte ferie og tid til å gjøre hva vi vil. Men vi respekterer også at noen ønsker en annerledes jul enn oss. F.eks. når barnas besteforeldre og oldeforeldre egentlig ønsket en rolig julekveld uten masse lyd, og der de kunne ta en øl/vin/akevitt til maten (Som vi andre ikke ønsket, på grunn av små barn.) Da møttes vi heller et annet tidspunkt, så barn og besteforeldre fikk litt tid, og så dro alle og feiret slik de ønsket etterpå. (Altså, noen feiret "alene", men det var slik de ville ha det.) Mens når det ikke lenger er små barn å ta hensyn til, så feirer vi sammen igjen, på de voksnes premisser. For min del er jeg opptatt av at alle skal ha muligheten til å være sammen med andre akkurat på julaften. Men jeg kan godta at de ønsker noe annet. Jeg vet at mange synes det med sosialisering med mange andre er slitsomt, og heller foretrekker en rolig hjemmekveld. Anonymkode: 4fc20...42b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #16 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kan være så enkelt som at det er måten du ordlegger deg på, som gjør at de tviler på det du sier. Altså, du skriver her: Når jeg svarer at jeg ikke skal gjøre noe spesielt og at jeg faktisk vil være alene. Og jeg tror kanskje det er det folk reagerer på. Mange tolker det som "Jeg skal gjøre julaften til en helt ordinær hverdag, og ignorere at det er jul." Anonymkode: 4fc20...42b Det er riktig tolket. Jeg ønsker ikke feire jul. Feirer ikke nyttårsaften, 17. mai eller fødselsdag heller. Anonymkode: c7d24...474 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #17 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men poenget er at jeg ikke feirer, tar det som en helt vanlig helg. Anonymkode: c7d24...474 Jeg tenker at det lett kan tolkes at det er noe "demonstrativt" i denne uttalelsen din. At du er "anti-jul" og dermed har behov for å presisere at du IKKE feirer, og at julaften IKKE er en dag som er annerledes enn andre fridager. Det er lett å forstå at mange vil tolke det som en overlevelsesmekanisme fra en som ikke ønsker å føle seg ensom i julen. Jeg tror du får mye færre spørsmål og mye mindre antagelser om at du gjør som du gjør ufrivillig, dersom du ikke fremstår som så "demonstrativ". Men heller sier at dette er den måten du ønsker å "feire jul". Anonymkode: 4fc20...42b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 14. oktober 2024 #18 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men poenget er at jeg ikke feirer, tar det som en helt vanlig helg. Anonymkode: c7d24...474 Og det er helt greit, men hvorfor føler du trang til å fremstille tradisjonell jul med alt hva du kan finne av kjipe karakteristikker? Familiedramatikk, falske smil, gørrkjedelige slektninger, mas, høy musikk og alt mulig annet tjafs? Du ønsker å bli møtt med forståelse, mens du ikke viser snev av det selv. Høres ut som du forsøker overbevise deg selv, mest av alt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #19 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er riktig tolket. Jeg ønsker ikke feire jul. Feirer ikke nyttårsaften, 17. mai eller fødselsdag heller. Anonymkode: c7d24...474 Det betyr jo at du har tatt et valg som går veldig imot de fleste andre i samfunnet. Du sier ganske enkelt at "Jeg vil ha et år som består kun av "vanlige dager" og at disse skal deles inn i "hverdager" og "fridager". INGEN dager er spesielle!" For de fleste andre vil jo dette fremstå som overraskende. For de fleste av oss har et behov for spesielle dager og festdager i løpet av året, for å skille mellom hverdag og fest. Og for å ha noe å se frem mot. Og det å ha en tankegang som er veldig forskjellig fra andres tankegang, vil medføre at andre vil være nysgjerrige på hvordan du tenker og hvorfor du ønsker noe som er så forskjellig fra det de selv og de fleste andre velger. Anonymkode: 4fc20...42b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #20 Del Skrevet 14. oktober 2024 Synes du er heldig. Skulle jeg blitt alene hadde jeg latt ungene dra til pappan hver jul og hadde selv tilbrakt den alene i fred og ro. Hadde kun kjøpt julegaver til ungene og nytt null stress hele desember. Anonymkode: 1c5f5...cc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå