Gå til innhold

Fungerer bare med trusler og belønning på barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en på 2,5 år som kun hører om jeg gir straff og belønning. Og jeg evt at dette ikke er god barneoppdragelse, men jeg har virkelig prøvd allt annet.

Eksempler kan være at barnet får flourtablett om det pusser tennene.

At det ikke får kjeks hvis det tar av belte i bilen. Barnet kommer seg løs med ermene selv om vi har på ekstra sikring. 

At det skal få noe godt hvis det rydder opp når det river ned alle sko og klær i gangen.

Osv. Barnet har også en tendens til å endevendte huset, altså slenge puter fra sofaen og dyner ned på gulvet, strø ut alle leker i stuen, dra av veggklistremerker, ta ut alt av skap osv. Er dette virkelig normalt? Det virker som barnet kjeder seg noe fryktelig om det ikke gjør disse tingene.

Vi bruker masse tid på barnet, er ellers omsorgsfulle og rolige, gir mye kjærlighet  og fyller opp dets emosjonelle kopp, så det kan ikke være det.

Men dette er kanskje normalt for en på 2 år? De har jo umoden hjerne og mangler impulskontroll. 

Det var virkelig ikke sånn jeg ville oppdra ungene. 

Anonymkode: 092d4...961

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går barnet i barnehagen? 

Sånn jeg leser gir du jo positivt oppmerksomhet for noe negativt han gjør...

Han river ting ut av skapet...får kjeks om han rydder det opp. 

Leker dere med barnet? 

• Liker 1
Skrevet
mommyaka skrev (42 minutter siden):

Går barnet i barnehagen? 

Sånn jeg leser gir du jo positivt oppmerksomhet for noe negativt han gjør...

Han river ting ut av skapet...får kjeks om han rydder det opp. 

Leker dere med barnet? 

Barnet går i barnehage ja.

Og ja vi leker masse og er mase med barnet, som jeg har forstått faktisk langt over det som er vanlig. Har begynt å tenke på om det ikke har vært så lurt, eller om det bare er barnets personlighet. 

Siden fødsel har vi alltid måtte være en til en på barnet fordi det har krevd noe, enten nærhet, eller nå at det finner på så mye sprell. 

Skrevet

Prøv noe annet, ignorer obarnet oghent opp klærne og rydd skoene selv, om barnet roter de til igjen la det ligge der, bare ikke gi noe respons ut over å si "dette er ikke greit" 
Når barnet tar av seg selene i bilen, stopp og si da sitter vi her til du har de på igjen, og sitt. JEg vet det er mer stress for deg enn barnet der og da, men det er en annen reaksjon enn barnet er vant til. Prøv noe annet. og legg inn ekstra tid til å følge det opp. Lykke til. 

Anonymkode: 20e15...165

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Prøv noe annet, ignorer obarnet oghent opp klærne og rydd skoene selv, om barnet roter de til igjen la det ligge der, bare ikke gi noe respons ut over å si "dette er ikke greit" 
Når barnet tar av seg selene i bilen, stopp og si da sitter vi her til du har de på igjen, og sitt. JEg vet det er mer stress for deg enn barnet der og da, men det er en annen reaksjon enn barnet er vant til. Prøv noe annet. og legg inn ekstra tid til å følge det opp. Lykke til. 

Anonymkode: 20e15...165

Jeg prøvde det først, å bare els barnet rote og selv rydde opp, men det virket ikke, kanskje jeg må prøve det litt mer over tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg prøvde det først, å bare els barnet rote og selv rydde opp, men det virket ikke, kanskje jeg må prøve det litt mer over tid. 

En ny vane/rutine kan ta opp til 2 + uker å få på plass.

Du gir barnet belønning om han gjør noe du ikke ønsker? Han kommer jo til å rote, herje og ta av seg selen for alltid, om han vet han får kjeks etter du har kjeftet på han.

Anonymkode: d3a4f...36f

• Liker 2
Skrevet

Oppførselen er jo helt normal for en liten 2-åring. Men det er jo ikke lurt å venne barnet til at man må få kjeks for å gjøre ditt eller datt.. godteri som belønning  det hele tatt er ikke lurt. Jeg pleide bruke meg selv. Belønning etter rydding kunne feks være å sitte på fanget og lese favorittboken :) Bilbelte, der finnes dingser som gjør det vanskeligere for barna å få åpnet. Han er alt for liten til å forstå hvorfor han ikke skal trykke på knappen. Så den ville jeg sikret bedre heller enn å belønne med kjeks. Og tatt praten litt senere om hvorfor vi skal ha på bilbelte. 

Nei kom deg vekk fra kjeks-belønningene. Ja, det er lettvint, ja, det virker der og da. Men det er ikke bra for barnet på noe vis over tid. Hvorfor tror du folk trøstespiser? Eller belønner seg selv med snacks i sofaen hver kveld? Med de helseproblemer som følger med dette. Mat har ingenting å gjøre med hverken straff eller belønning. Mat er noe man må ha for å leve, med de riktige næringsstoffene i. Bare å få det inn helt fra start. I tillegg må baran lære de faktiske konsekvensene av ting. Ikke det å åpne bilbelte selvsagt, det er vårt ansvar. Finner man ingen løsning kan man ikke kjøre bil med barnet rett og slett. Men utover det som går på sikkerhet må de jo få erfare selv. Min 6-åring rydder rommet selv på eget initiativ når hun føler det er nødvendig. Jeg har ikke gjort annet enn hele tiden å forklare sammenhengen mellom rot, og det å ikke finne tingene sine, eller f.eks at det ikke er plass til å leke.. Har hjulpet med rydding, vi har ryddet sammen, og gjennom det lært barna hva det betyr å rydde og hvordan man gjøre det. Og så skjønte de det selv, og da ordner de det også selv. Hadde ikke funket om løsningen var å gi en kjeks heller enn å vise, hjelpe og forklare HVORFOR vi gjør det vi gjør. Og la de erfare at rommet hoper seg opp til det er ufremkommelig, støvete og utrivelig. Da kom jammen ryddelysten. Og det var ikke for å få en kjeks, det var fordi det ville være bedre for dem rett og slett.

Anonymkode: 68905...47f

• Liker 1
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet går i barnehage ja.

Og ja vi leker masse og er mase med barnet, som jeg har forstått faktisk langt over det som er vanlig. Har begynt å tenke på om det ikke har vært så lurt, eller om det bare er barnets personlighet. 

Siden fødsel har vi alltid måtte være en til en på barnet fordi det har krevd noe, enten nærhet, eller nå at det finner på så mye sprell. 

Alle barn trenger 1:1 med voksne. Ingen lar vel en 2,5 åring styre alene. 

Skrevet
takinova skrev (13 minutter siden):

Alle barn trenger 1:1 med voksne. Ingen lar vel en 2,5 åring styre alene. 

Mange 2 åringer liker fint litt aleine jo. Vi er alltid en til en på barnet, samsover også, er med på bade og kjøkkenet vedsiden av en voksen da det foretrekker det fremfor å sove mer eller sitte ved frokostbordet når det spiser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Oppførselen er jo helt normal for en liten 2-åring. Men det er jo ikke lurt å venne barnet til at man må få kjeks for å gjøre ditt eller datt.. godteri som belønning  det hele tatt er ikke lurt. Jeg pleide bruke meg selv. Belønning etter rydding kunne feks være å sitte på fanget og lese favorittboken :) Bilbelte, der finnes dingser som gjør det vanskeligere for barna å få åpnet. Han er alt for liten til å forstå hvorfor han ikke skal trykke på knappen. Så den ville jeg sikret bedre heller enn å belønne med kjeks. Og tatt praten litt senere om hvorfor vi skal ha på bilbelte. 

Nei kom deg vekk fra kjeks-belønningene. Ja, det er lettvint, ja, det virker der og da. Men det er ikke bra for barnet på noe vis over tid. Hvorfor tror du folk trøstespiser? Eller belønner seg selv med snacks i sofaen hver kveld? Med de helseproblemer som følger med dette. Mat har ingenting å gjøre med hverken straff eller belønning. Mat er noe man må ha for å leve, med de riktige næringsstoffene i. Bare å få det inn helt fra start. I tillegg må baran lære de faktiske konsekvensene av ting. Ikke det å åpne bilbelte selvsagt, det er vårt ansvar. Finner man ingen løsning kan man ikke kjøre bil med barnet rett og slett. Men utover det som går på sikkerhet må de jo få erfare selv. Min 6-åring rydder rommet selv på eget initiativ når hun føler det er nødvendig. Jeg har ikke gjort annet enn hele tiden å forklare sammenhengen mellom rot, og det å ikke finne tingene sine, eller f.eks at det ikke er plass til å leke.. Har hjulpet med rydding, vi har ryddet sammen, og gjennom det lært barna hva det betyr å rydde og hvordan man gjøre det. Og så skjønte de det selv, og da ordner de det også selv. Hadde ikke funket om løsningen var å gi en kjeks heller enn å vise, hjelpe og forklare HVORFOR vi gjør det vi gjør. Og la de erfare at rommet hoper seg opp til det er ufremkommelig, støvete og utrivelig. Da kom jammen ryddelysten. Og det var ikke for å få en kjeks, det var fordi det ville være bedre for dem rett og slett.

Anonymkode: 68905...47f

Dette var godt skrevet, takk!

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange 2 åringer liker fint litt aleine jo. Vi er alltid en til en på barnet, samsover også, er med på bade og kjøkkenet vedsiden av en voksen da det foretrekker det fremfor å sove mer eller sitte ved frokostbordet når det spiser. 

Man lar vel ikke en toåring leke "alene" uten at man sitter å ser på?

Kanskje dere har en litt urealistisk forventning om hva et barn kan og bør gjøre alene. 

Men samsoving er ikke så lurt etter min mening. 

Skrevet
takinova skrev (1 time siden):

Kanskje dere har en litt urealistisk forventning om hva et barn kan og bør gjøre alene. 

Det er det jeg mener, de fleste 2 åringer leker alene mens foreldre ser på/har tilsyn med de, mens vi faktisk leker MED/samhandler MED barnet så og si hele tiden. 

Skrevet
takinova skrev (1 time siden):

Og hvorfor mener du samsoving ikke er lur ovenfor et barn som har behov for mye trygghet, nærhet og har fysisk kontakt som kjærlighetsspråk?

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Og hvorfor mener du samsoving ikke er lur ovenfor et barn som har behov for mye trygghet, nærhet og har fysisk kontakt som kjærlighetsspråk?

Ikke lurt å la samsoving være standarden for resten av barnetiden. Barn må lære seg å sove alene også. Men for all del, har sovet mye med egne barn også. 

Skrevet

Belønningen for å ha på bilbelte bør være at man ikke blir kvestet i en evt bilulykke, ikke å få kjeks! 

Skrevet
Kaisada skrev (1 time siden):

Belønningen for å ha på bilbelte bør være at man ikke blir kvestet i en evt bilulykke, ikke å få kjeks! 

Joda, men det forstår jo ikke toåringen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Joda, men det forstår jo ikke toåringen.

joda, prøv å forklare på en aldersadekvat måte.

Skrevet
Kaisada skrev (1 time siden):

joda, prøv å forklare på en aldersadekvat måte.

Det var det første jeg gjorde. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...