Gå til innhold

Psykolog med offentlig avtale - Kan man be om henvisning til en spesifikk en?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man selv finne avtalespesialister, altså psykologer/psykiatere med offentlig avtale, også be om å bli henvist dit av fastlegen? Eller er det fastlegen som sender til en tilfeldig behandler? 

Anonymkode: ff844...a71

Skrevet

Nei. Det kunne man før, men ikke nå lenger. 

Nå er det DPS som velger behandler for deg, og du får ikke velge. Fastelegen sender søknad til DPS om henvisning til psykolog med avtale, og så er det DPS som avgjør om du skal få dette innvilget, og som i så tilfelle velger en. 

Det er utrolig dumt, da ulike psykologer har ulike felter de er spesialister på, og det ikke virker som DPS tar hensyn til dette. 

Anonymkode: 2b74d...405

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Det kunne man før, men ikke nå lenger. 

Nå er det DPS som velger behandler for deg, og du får ikke velge. Fastelegen sender søknad til DPS om henvisning til psykolog med avtale, og så er det DPS som avgjør om du skal få dette innvilget, og som i så tilfelle velger en. 

Det er utrolig dumt, da ulike psykologer har ulike felter de er spesialister på, og det ikke virker som DPS tar hensyn til dette. 

Veldig frustrerende, for jeg har sett igjennom de få som er å velge mellom. Og alle bortsett fra to er uaktuelle å gå til. 

Er det i det minste lov å velge kjønn? For jeg nekter å gå til kvinner igjen. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Veldig frustrerende, for jeg har sett igjennom de få som er å velge mellom. Og alle bortsett fra to er uaktuelle å gå til. 

ts

Nei. Du får tildelt en, og du får ikke komme med innspill til preferanser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

ts

Snakkes fastlegen din om dette, eller den som skal henvise deg. 
Mulig du kan be henvisende lege om å notere dine ønsker.
Men om ønskene blir tatt hensyn til, det vet jeg ikke.

Min mening er dog at dette høres helt uakseptabelt ut for mennesker som ikke klarer å forholde seg til hvem som helst av behandlere. Kan sammenlignes med Cutters sin tankegang, en frisør er en frisør spiller ingen rolle hvem som klipper hvilket hode. Jo, det gjør det, jeg vil velge frisør selv og ikke ha hvem som helst! 

Anonymkode: 31436...f7e

Skrevet

Du kan jo be fastlegen skrive at du tidligere har hatt dårlig erfaring med kvinnelige behandlere og ønsker primært en mann.

Anonymkode: b47b7...859

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...