AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #1 Del Skrevet 13. oktober 2024 Har jo delt noe med psykologen. Men har ikke nevnt detaljer, likevel har jeg så mange tanker som tynger meg. Om veldig tunge hendelser og skremmende tanker. Jeg har delt på overfladisk nivå, må jeg virkelig gå i dybden på det? Blir jo som å strø salt på såret Anonymkode: cc0df...18e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #2 Del Skrevet 13. oktober 2024 Du må antagelig være ganske åpen for å ha utbytte, ja. Å strø salt på et sår er helt meningsløst i tillegg til å være smertefullt, så ser ikke helt at uttrykket er relevant her. Anonymkode: 23fdc...768 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #3 Del Skrevet 13. oktober 2024 Hvis det preger deg ja. Du kan jo også fortelle om at du har tunge tanker du ikke vil gå inn på fordi du mener det er å strø salt på såret. Kanskje de kan hjelpe deg med å takle reaksjonen i seg selv. Anonymkode: a10c9...5a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #4 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du må antagelig være ganske åpen for å ha utbytte, ja. Å strø salt på et sår er helt meningsløst i tillegg til å være smertefullt, så ser ikke helt at uttrykket er relevant her. Anonymkode: 23fdc...768 Jeg tenker mer på at det uttrykket står for i denne sammenhengen at man må dele det som virkelig er ubehagelig og vondt, for å få det bedre. Er vel da man også får den hjelpen man egentlig trenger. Ts Anonymkode: cc0df...18e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #5 Del Skrevet 14. oktober 2024 Det kommer vel helt an på hva det er. Er det traumer ville jeg ikke gjort det uten å få emdr samtidig, men er det vonde ting som skam er det helt nødvendig å dele. Anonymkode: 3333b...34c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #6 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg tenker mer på at det uttrykket står for i denne sammenhengen at man må dele det som virkelig er ubehagelig og vondt, for å få det bedre. Er vel da man også får den hjelpen man egentlig trenger. Ts Anonymkode: cc0df...18e Tenk mer på det som at du må fjerne overflaten på ett sår for å få ut betennelsen. Lukker du inne betennelsen, så blir den ikke borte. Det er større sannsynlighet for at betennelsen vokser og skaper mer press, helt til det sprekker. Anonymkode: 9c7cd...c41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #7 Del Skrevet 14. oktober 2024 Hva du trenger kommer an på diagnosen din. Det er ikke sikkert du må nødt til å gå i detalj. Psykologen din, som kjenner deg og problemstillingene, er den som kan svare best på dette spørsmålet. Sammenlikningen rett ovenfor her med sår og betennelse kan stemme for noen. Andre igjen har ikke noen betennelse i såret og vil derfor ikke få noe utbytte av å grave rundt i det. Anonymkode: 4318d...14d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #8 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 0.07): Har jo delt noe med psykologen. Men har ikke nevnt detaljer, likevel har jeg så mange tanker som tynger meg. Om veldig tunge hendelser og skremmende tanker. Jeg har delt på overfladisk nivå, må jeg virkelig gå i dybden på det? Blir jo som å strø salt på såret Anonymkode: cc0df...18e Du strør ikke salt i såret ved å gå i dybden. Det er årsaken til at du er der. De ligger der å ulmer, hindrer deg til å leve og fungere mer normalt osv. Man trenger ikke nødvendigvis å gå i dybden på alt som har skjedd i fortiden din. Men hva som plager deg nå, som ofte er relatert til fortiden. Men det er viktig at det er under trygge omstendigheter. Stabilisering for å være i stand til å takle det. Trygghet hos psykologen. Emdr er gull, da er ikke alt det vonde like vondt å prate om. ❤️ Anonymkode: a8882...483 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #9 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 10.45): Jeg tenker mer på at det uttrykket står for i denne sammenhengen at man må dele det som virkelig er ubehagelig og vondt, for å få det bedre. Er vel da man også får den hjelpen man egentlig trenger. Ts Anonymkode: cc0df...18e Du må ikke dele detaljer om traumatiske hendelser om det er det du tenker på. Det er ikke lenger del av traumebehandling å grave seg ned i detaljene. Det handler mer om hvordan du følte det og hvordan du har det nå. Du kan snakke med behandleren din om hvordan dere kan jobbe. Det kan være retraumatiserende å snakke om detaljene, god traumebehandling går ikke utenfor toleransevinduet. Anonymkode: 51338...921 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #10 Del Skrevet 16. oktober 2024 Det kommer an på psykologen og tilnærmingen, men hovedsakelig får man bearbeidet vanskelige hendelser, tanker og følelser best ved å snakke om det, ja. Da blir det ikke like ille når minnene eller tankene kommer på nytt. Da har man altså fått det bedre. Anonymkode: 5385a...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå