Gå til innhold

Overgangsalderen - har du forandret deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har du forandret deg i/etter overgangsalderen? Jeg er i overgangsalderen nå, og kjenner nesten ikke igjen meg selv. Er det sånn her jeg skal være resten av livet? 🥺

Anonymkode: eb848...bf9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange som får et sjokk når de ser hva som skjer i overgangsalderen, inkludert meg. Føler og jeg har mista meg selv helt. Det er flere år siden jeg var i den verste fasen men psyken er jo helt på trynet til tider. Så jeg trener et par ganger i uka. Det hjalp da hetetoktene startet så det var ikke så ille. Men sexlysten er helt borte, orker ikke folk generelt. Har hørt at enkelte sier de har fått den tilbake igjen. Det tror jeg må ha hvert hjelp at tillegg av hormoner. De vi mista får vi jo ikke igjen.

Vil helst ikke gjøre noen ting for og si det sånn. Det sies at flere kommer seg ovenpå igjen etter en stund men det har ikke jeg gjort. kan ikke ta hormoner. 

Noen goder for min del, jeg var hardt ramma av endometriose fra tenårene og fikk svært liten hjelp fra helsevesenet da jeg var så dårlig, så det har jo bedra seg da mensen forsvant.  

Jeg gleda meg i 30 år på og komme i overgangsalderen men vet snart ikke hva som var best.  (Jeg fikk mensen da jeg var 12-13 år) Det er noe med alt. 

Anonymkode: 8d15a...0bd

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg har vært en jovial person, tålmodig, ydmyk, kanskje litt people pleaser. Det er jeg ikke lenger for å si det sånn. Det er som om jeg har zero fucks left to give… jeg har blitt litt skarp i kantene, orker ikke bullshit, orker ikke folk, bryr meg ikke… skikkelig usympatiske personlighetstrekk!

i tillegg er jeg glemsk og blir fort sliten. Jeg synes ikke jeg fungerer særlig bra i hverdagen lenger…

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Zero fucks left to give her også. 
tar hormoner og føler det har hjulpet litt. Men sexlysten er på vei ned og hjernetåken på vei opp. 

Anonymkode: a4029...8e7

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Hetetokter, men de har roet seg nå. Er skarp i kantene jeg og. Føler ingen liker meg og kjenner meg ensom. Ser huden i ansiktet er blitt tørr og mer rynkete. Tørre øyne, våkner 3-8 ganger pr natt. Må på do veldig ofte, jeg som ikke gikk mer enn 3 ganger pr dag. Utrolig slitsom alder fra 45.

Anonymkode: 98cac...62d

Skrevet

Av alle ting man skal igjennom… man går og aner fred og ingen fare, har begynt å få ting litt på stell… og så BOM! Overgangsalder. 

værsågod, dette er din nye personlighet!

ehhh nei takk, denne personligheten er ikke meg, og jeg liker den ikke.

det kan du ikke velge.

seriøst, det gidder jeg faktisk ikke. Og alle de plagene! Og så skal man fortsatt jobbe fullt og har familie å ta seg av! Det er sjukt!

jeg går på hormoner. Som de ikke har klart å levere på 2 år nå. Så man får noen svære plaster som er importert fra Tyskland. Jeg er faktisk skeptisk til de der! Jeg begynner å føle meg mer og mer som Angela Merkel både av utseende og utstråling! Så får jeg ratt kreft etter en stund på disse hormonene, og dør bitter og inneslutta.

det må finnes en lov mot dette! Er vi sikre på at det er meningen at vi skal leve så lenge?? Hvor melder man seg ut?

takk for meg! 🫡

• Hjerte 2
Skrevet

Under overgangsalderen hadde jeg ikke hetetokter, jeg hadde frostrier i stedet. Men jeg var mye plaget av nattsvette. 

Det er over nå. Det jeg fortsatt har er søvnløshet og manglende sexlyst. Men personligheten har ikke forandret seg. Jeg er fortsatt meg. Skulle ønske jeg hadde blitt skarpere i kantene, slik som de over meg. Dessverre er jeg fortsatt en som tar mer hensyn til andre enn meg selv. Jeg er en veldig omsorgsperson, nesten for mye av det gode. Jeg ser det selv, gjerne i ettertid. 

Jeg har ikke tatt noen hormoner. Pga en tidligere kreftdiagnose, så fikk jeg beskjed av fastlegen min om å holde meg unna hormoner. 

Hud og hår er som før. Jeg har vært heldig med genene, for jeg har ikke fått noen rynker, selv om jeg er over 60 år. 

Anonymkode: 7f8e2...40f

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Under overgangsalderen hadde jeg ikke hetetokter, jeg hadde frostrier i stedet. Men jeg var mye plaget av nattsvette. 

Det er over nå. Det jeg fortsatt har er søvnløshet og manglende sexlyst. Men personligheten har ikke forandret seg. Jeg er fortsatt meg. Skulle ønske jeg hadde blitt skarpere i kantene, slik som de over meg. Dessverre er jeg fortsatt en som tar mer hensyn til andre enn meg selv. Jeg er en veldig omsorgsperson, nesten for mye av det gode. Jeg ser det selv, gjerne i ettertid. 

Jeg har ikke tatt noen hormoner. Pga en tidligere kreftdiagnose, så fikk jeg beskjed av fastlegen min om å holde meg unna hormoner. 

Hud og hår er som før. Jeg har vært heldig med genene, for jeg har ikke fått noen rynker, selv om jeg er over 60 år. 

Anonymkode: 7f8e2...40f

Oj, så heldig! Utrolig at det oppleves så forskjellig! For meg er det et sant helvete…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...