Gå til innhold

Bitcoin osv....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt Bitcoin eller annen krypto. Min halvbror har drevet med det i mange år og har tjent en del på det. Har insisterer at jeg bør også begynne med det og vil overføre 10 000 kr til meg. Må det rapporteres inn noen plass? Hvordan fungerer dette? Jeg er helt grønn. 

Jeg har tenkt til å investere ca 500 kr hver mnd. Er ikke så begeistret over det men kanskje verdt et forsøk.

Anonymkode: 69f3a...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Banken kan ikke få vite det hvis du investerer i bitcoin og får gevinst. Hvis du er heldig kommer de mest sannsynlig ikke til å få vite om det, men om du vil følge loven så kan du rapportere inn gevinst på skattemeldingen.

Man må ikke rapportere om det noe sted hvis man begynner med det, men man skal helst rapportere om gevinst på skattemeldingen hvis man tar ut pengene og har gevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (31 minutter siden):

Banken kan ikke få vite det hvis du investerer i bitcoin og får gevinst. Hvis du er heldig kommer de mest sannsynlig ikke til å få vite om det, men om du vil følge loven så kan du rapportere inn gevinst på skattemeldingen.

Man må ikke rapportere om det noe sted hvis man begynner med det, men man skal helst rapportere om gevinst på skattemeldingen hvis man tar ut pengene og har gevinst.

Må man også rapportere eventuelle gaver man får? Takk for svar. Jeg er helt grønn men også litt interessert. Kan være griseheldig om noen år. Hvem vet ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må man også rapportere eventuelle gaver man får? Takk for svar. Jeg er helt grønn men også litt interessert. Kan være griseheldig om noen år. Hvem vet ;) 

Nå er også krypto veldig høyt priset, i hvert fall bitcoin og ethereum. Jeg ville kanskje investert i Ethereum og ikke bitcoin siden du kan tjene mer der.

Nei, du må ikke rapportere gaver man får, det kommer eventuelt automatisk opp på skattemeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor gambler du ikke heller bare på roulette? Da får du raskere svar på om du vinner eller taper, enn hva du gjør på å vente på at Bitcoin-kursen går opp eller ned. Tror du er 10 år for seint ute. 

Anonymkode: 91555...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker

Kryptosekken.no er ganske ålreit for å føre inn hva en har. Da får du også en rapport du kan legge ved skattemelding. 

Fountaine skrev (45 minutter siden):

Er da greit å rapportere om det ved tap og. Kan fraskrive det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (22 minutter siden):

Nå er også krypto veldig høyt priset, i hvert fall bitcoin og ethereum. Jeg ville kanskje investert i Ethereum og ikke bitcoin siden du kan tjene mer der.

Nei, du må ikke rapportere gaver man får, det kommer eventuelt automatisk opp på skattemeldingen.

Altså rapportere gave mottatt i bitcoin, er det jeg mener. Hvis det var uklart. 

Jeg må lese meg opp litt skjønner jeg😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (13 minutter siden):

Kryptosekken.no er ganske ålreit for å føre inn hva en har. Da får du også en rapport du kan legge ved skattemelding. 

Er da greit å rapportere om det ved tap og. Kan fraskrive det. 

Takk for tips! Skal sjekkes ut. Vil gjøre mest mulig riktig her. Skummelt farvann 🫢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil gjøre mest mulig riktig her?

Jeg synes at du bør tenke over hvor mye penger 10'000kr egentlig er for deg. Er det masse? Er det lite? Hva synes du om beløpet?

Nå tenker du litt hva du kan gjøre med disse pengene. Hvorfor skal du kjøpe en kryptografisk hash (omtalt som Bitcoin) som kun kan selges til andre igjen? Du kan ikke gjøre noe annet med det. Husk også at den ikke har motverdi. Det betyr den er kun så mye verdt som en annen er villig å gi. Hvorfor tror du andre kjøper den i fremtiden?

Eksempel på hash (ikke bitcoin):
7a8ef0c339170d1c87d13162ef88e464

Hva synes du? 5'000kr? Har du lyst på den? Kanskje bare verdt 3'000kr? Er kort denne?

Seriøs!

Om du får 10'000kr i Bitcoin i gave, så burde du vurdere å selge det. Enkelt og greit på grunn av risikoen. Du kan for eksempel vurdere å investere i en bred global indeksfond for langsiktig sparing. Fordelen er at du da får bedrifter fra hele verden som en ekte motverdi. 

Schmuhu

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
Schmuhu skrev (7 timer siden):

Du vil gjøre mest mulig riktig her?

Jeg synes at du bør tenke over hvor mye penger 10'000kr egentlig er for deg. Er det masse? Er det lite? Hva synes du om beløpet?

Nå tenker du litt hva du kan gjøre med disse pengene. Hvorfor skal du kjøpe en kryptografisk hash (omtalt som Bitcoin) som kun kan selges til andre igjen? Du kan ikke gjøre noe annet med det. Husk også at den ikke har motverdi. Det betyr den er kun så mye verdt som en annen er villig å gi. Hvorfor tror du andre kjøper den i fremtiden?

Eksempel på hash (ikke bitcoin):
7a8ef0c339170d1c87d13162ef88e464

Hva synes du? 5'000kr? Har du lyst på den? Kanskje bare verdt 3'000kr? Er kort denne?

Seriøs!

Om du får 10'000kr i Bitcoin i gave, så burde du vurdere å selge det. Enkelt og greit på grunn av risikoen. Du kan for eksempel vurdere å investere i en bred global indeksfond for langsiktig sparing. Fordelen er at du da får bedrifter fra hele verden som en ekte motverdi. 

Schmuhu

Har din hash ETFer? Nei? Da er nok bitcoin ETFer bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (11 timer siden):

Det er ikke noe frivillig med å rapportere til skatteetaten, så du kan droppe “om du vil følge loven” og “skal helst”. Du skal. Det er ikke bare gevinst som skal rapporteres, det skal også rapporteres som formue. 

Anonymkode: 9c8f0...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, du må rapportere det som formue. Akkurat som penger i banken. Men du må gjøre det selv siden Skatteetaten ikke får det rapportert direkte slik som fra bankene.

Anonymkode: 9c8f0...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (11 timer siden):

Grei info om krypto samt trygg reg/handel med bank id. 

Er ikke poenget med desentraliserte valutaer borte når man må bruke BankID…?

Anonymkode: b4eb1...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer "litt" i btc bare for å spre risikoen men også fordi OM det nå tar helt av som de mest fanatiske tror, så er det kjedelig å stå igjen på perrongen og være fattig i generasjoner fremover fordi man ikke hadde noe. 

Men jeg tror ingenting på at man skal måtte lagre det på harddisker og husker passord osv. 

Jeg bruker den norske plattformen firi og sparer enkelt der. 

Går samfunnet så til helvete at norske finansinistitusjoner ikke virker, så hjelper det lite med bitcoin på en minnepenn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å registrere digital valuta på skattemeldingen er litt pes. Hva var kostpris, hva var dollarkurs på anskaffelsestidspunktet, hva er dollarkurs nyttår når verdien skal fastsettes for formue... 

Å være eier av krypto kan også være et bittelite hinder i hverdagen. Jeg ble flagget for manuell kontroll da jeg byttet bank sist. Etter etpar dager var jeg godkjent som kunde. 

Men det er jo litt gøy med slikt også. Hvem veit, plutselig har man skutt en gullfugl og kan le hele veien til banken. Bare ikke gamble med mer enn man har råd til å tape

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (8 minutter siden):

Å registrere digital valuta på skattemeldingen er litt pes. Hva var kostpris, hva var dollarkurs på anskaffelsestidspunktet, hva er dollarkurs nyttår når verdien skal fastsettes for formue... 

Å være eier av krypto kan også være et bittelite hinder i hverdagen. Jeg ble flagget for manuell kontroll da jeg byttet bank sist. Etter etpar dager var jeg godkjent som kunde. 

Men det er jo litt gøy med slikt også. Hvem veit, plutselig har man skutt en gullfugl og kan le hele veien til banken. Bare ikke gamble med mer enn man har råd til å tape

Det slipper man vel når man bruker seriøse kryptobørser? De ordner alt for deg mtp skattemeldingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (38 minutter siden):

Det slipper man vel når man bruker seriøse kryptobørser? De ordner alt for deg mtp skattemeldingen?

Veit ikke. Brukte eToro da jeg shoppet, og har ikke funnet noen måte å eksportere tall med konverterte kurser i NOK. 

Ser at det hadde vært digg med en komplett utskrift 31.12 med verdier oppgitt i $ og NOK med korrekt offisiell Skatteetat-valutakurs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...