Gå til innhold

Får lyst å droppe hele middagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Middag har blitt et stort hodebry. Jeg er alene med to barn som ikke liker å spise middag. Jeg vil helst ikke ha middag jeg heller fordi jeg ikke liker å lage mat. Jeg liker sterk mat, men det gjør ikke barna, så jeg spiser jo en liten porsjon selv.

De sitter alltid og pirker i maten, må alltid på do (selvom de har vært før middag ), eldste finner alltid på noen unnskyldninger, og yngste kan slå seg vrang når han hører det er middag. 

Jeg har dårlig råd, så det føles ekstra sårt å måtte kaste flere porsjoner med mat. Jeg pleier alltid å fryse ned det som kan fryses ned, varme opp rester osv, men det går som oftest i søpla når det ikke kan varmes opp igjen. 

Jeg lager variert mat, barnevennlig mat, hva barna sier de liker, men det blir spist minimalt. 

Nå får jeg lyst å bare droppe hele dritten for å spare tid, penger, oppvask, rot, og heller gi dem kjedelige brødskiver til kvelds.

Jeg har kviet meg lenge for middagen skal liksom være noe hyggelig på ettermiddagen oss tre sammen, men det kan umulig være hyggelig for dem om de blir tvunget؟

De er bare tre og syv år, men bør greie å spise noe annet enn pølser, kebab og pizza som bare er junk.

Tanker om å droppe middag 9

Anonymkode: ed728...4d1

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dropp middagen. 

Lag brødskiver, toast og kutt opp frukt eller grønnsaker ved siden av. Stek eller kok egg hvis de liker det.

Jeg lager middager kun i helgene. Ungene var enige. De får i seg alt de trenger så ingen bekymring der.

Anonymkode: 8cbdb...2c8

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dropp middagen. 

Lag brødskiver, toast og kutt opp frukt eller grønnsaker ved siden av. Stek eller kok egg hvis de liker det.

Jeg lager middager kun i helgene. Ungene var enige. De får i seg alt de trenger så ingen bekymring der.

Det var lurt, da kan jeg faktisk gå til innkjøp av mer avokado som jeg vet de liker og lage avokado toast. Når jeg slipper å kjøpe middager også.. takk for et fint råd 😊 

• Liker 1
Skrevet

Du er dritkjip, du kan krydre etter at ungene har forsynt seg.

Anonymkode: ae094...f77

Skrevet

Vi har droppa middag hos oss. Lager det vi vet de spiser, lager middag til oss voksne etter legging evt. 🙂

• Liker 2
Skrevet

Du liker ikke å lage mat. Du vil helst ikke spise middag fordi du ikke liker lage mat. Du liker ikke annet enn sterk mat. Du spiser derfor bare en liten porsjon av det du lager til ungene.

Gratulerer - du overfører eget dårlige forhold til mat til ungene dine... :(

Dette handler om at du overfører dårlige holdninger til mat til ungene. Lær deg å lage mat, lær deg om kosthold og ernæring, da blir det også morsommere å lage god mat som alle liker.

Anonymkode: 30d00...4d3

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Er de faktisk sultne når dere spiser middag, eller spiser dere for tidlig mtp når de spiste siste måltid på skolen og i barnehagen?

Ellers tenker i alle fall jeg at middagen skal fylle to funksjoner: få i seg noe mat som gir variasjon til kostholdet (de fleste barn har ellers mye brødmat i kostholdet sitt), og samles rundt bordet som familie med alt det innebærer (fra gode samtaler til å lære bordskikk). Tenker at det er ikke noe i veien for å droppe middagsmaten i seg selv, men at det er viktig å få til en hyggelig stund sammen likevel. Kanskje heller satse på å ta en rask skive etter jobb selv og så roe ned med kveldsmat alle tre sammen før leggetid? Med tente lys på bordet og et godt brød-, havregrøt- eller yoghurtmåltid som likevel byr på noe ekstra/annen næring enn de andre måltidene dere spiser i løpet av dagen. F.eks. med kokt egg, oppskårede grønnsaker, lune bær på havregrøten (tin bær fra frysedisken i en kjele), frukt osv. Trenger ikke å være avansert eller dyrt. 

Også trenger det jo ikke å være for alltid at du dropper middagen. Kanskje det er mer overskudd til å lage middag i helgene, også sammen med barna? Og kanskje du tester litt ulike måter å gjøre det på for å finne den middagsrutinen som funker for akkurat dere. Eller kanskje du bare dropper alle hverdagsmiddager helt i et år eller to, men begynner igjen senere? Det er jo ikke noe i veien for å bare prøve litt.

Anonymkode: 25204...56c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vokste opp med en mor som aldri lagde middag, her var det brødskiver til alle måltider. Nå er jeg snart 60 år og jeg elsker fortsatt brødskiver og kunne levd på det resten av livet. 

Men nå lager jeg middag daglig, er bare meg i huset her som spiser brødskiver, verken bonusbarn eller mann spiser brød. 

Liker middag også, men et godt brød med deilig pålegg, er uslåelig. 

Har alltid vært sunn, trener mye og holder meg slank uten mangler av noen sort. Magen fungerer som den skal også. 

Anonymkode: 5b6e9...797

• Liker 3
Skrevet

Hva med å gi de en fiskekake eller lunsjkake med brødskive. Liker de omelett eller egg? Tomatsuppe er også en ok middag.

Trenger ikke å lage middag hver dag men noen dager med middag bør dere ha. Kanskje ungene kan få hjelpe til å lage maten, er det noe som hadde gjort de mer motiverte kanskje?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi spiser middag på den tiden nordmenn kaller kvelds.

Mitt barn elsker middag så for oss er dette obligatorisk. Men det kan sikkert være en idé å gå litt vekk fra den tradisjonelle middags kosten og satte på litt annet som en over her skriver. Jeg ville prøvd å kuttet ned på brød da barna får i seg nok brødmat gjennom dagen. Variert kost trenger ikke være typisk middags mat. Ikke alle liker det. Det viktigste er å få til en hyggelig stund sammen som familie og få i barna varierte og riktige nærings stoffer. Pass på at de får nok proteiner når du går vekk fra middags mat.

Anonymkode: 61b50...505

• Liker 1
Skrevet

Tips til middag:

sørg for at de er sultne!

Server i små skåler de kan forsyne seg av. Lite av alt, slik at de får følelsen av å spise opp. Server miniburgere/halve burgere istedenfor en hel. Kutt opp mindre grønnsaker enn du vet de vil ha, da får de mestringsfølelse av at de ber om mer. Det samme med annen mat.

server i kopp istedenfor på tallerken

hva liker barna? Bygg videre på det. Foretrekker de brødmat? Lag kyllingsandwich. Det er massE middag som kan serveres på brødskive, i baguette, pitabrød, tortilla etc.

Anonymkode: 6e8fe...9e9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Vi dropper det noen dager for tiden, rett og slett fordi hele måltidet er utrivelig noen ganger. Ungene er trøtte, trassige og sure (inne i en skikkelig dårlig periode, og en 1åring som hermer etter alt tull 5åringen gjør). Virker også som de ikke rekker å bli sulten mellom fruktmåltid i barnehagen, middag og kvelds, så alle måltidene blir pirket i.

Jeg tenker det er dumt å aldri lage middag, men at det ikke er krise å droppe det iblant visst det bare er styr.Lager da havregrøt med bær, bananpannekaker, smoothie, egg, fiskekaker eller noe annet som er næringsrikt til kvelds (eller sen middag) for å unngå at det kun blir skiver med pålegg.

Endret av Anonym6789
  • Nyttig 1
Skrevet

Lag middag du selv liker, helt av typen som er godt som rester. Liker ikke barna maten får de spise knekkebrød eller noe, og så spiser du restene av den gode maten selv til lunch eller noe.

Tilvenn dem gradvis sterkere mat. Såkalt barnevennlig mat er grusomt, det har vi aldri hatt, ungen fikk lære seg å spise sunn god smaksrik mat. Ingen av tanteungene mine har fått «barnevennlig» mat heller, den ene er fortsatt superkresen men det blir bedre og bedre. 

De lærer seg ikke å spise ordentlig mat av at du lager barnevennlig mat, og når de ikke engang spiser den og du ikke liker den er det jo fullstendig meningsløst.

Anonymkode: 55550...fd2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei, ts her 

Takk for mange gode råd og svar. Jeg personlig synes ikke at jeg er kjip som vurderer å kutte ut middagen. Er bare skikkelig lek.

Ifølge alle andre er jeg god til å lage mat. Lager indisk og arabisk mat, mange desserter og det meste fra bunnen med masse råvarer og mørt kjøtt. 

Ungene hater potet, og liker ikke gryter. Da er det ikke så mye som gjenstår som kan krydres ihjel etterpå. 

Vi lager masse sammen, vi lager tagliatelle og farfalle pasta sammen, hverdagspizza, grønnsaks tallerkener, taco hvor de kan plukke selv. Har derfor lagd chapati, det kan de spise eller paratha som er fylt chapati, det liker de ikke. De liker pasta uten kjøttsaus ved siden av, tacolefser uten fyll og sushi. Da spiser de. Fiskekake med pommes frites og brokkoli går også greit.

Erter, gulrot, ris og linser liker de ikke. 

Føler det er vanskelig når det er så mye de ikke liker. Og av det de liker er det enten veldig næringsfattig mat (tacolefser eller pastaskruer) eller dyr mat (sushi, avokado, takeout). 

Jeg har ikke dårlige holdninger når det kommer til mat selvom jeg bare forsyner meg en gang. 

Men ja, kunne kanskje laget gryter som ikke er overkrydra så får de heller bare venne seg til det. Og venne seg til linsesuppe også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei, ts her 

Takk for mange gode råd og svar. Jeg personlig synes ikke at jeg er kjip som vurderer å kutte ut middagen. Er bare skikkelig lek.

Ifølge alle andre er jeg god til å lage mat. Lager indisk og arabisk mat, mange desserter og det meste fra bunnen med masse råvarer og mørt kjøtt. 

Ungene hater potet, og liker ikke gryter. Da er det ikke så mye som gjenstår som kan krydres ihjel etterpå. 

Vi lager masse sammen, vi lager tagliatelle og farfalle pasta sammen, hverdagspizza, grønnsaks tallerkener, taco hvor de kan plukke selv. Har derfor lagd chapati, det kan de spise eller paratha som er fylt chapati, det liker de ikke. De liker pasta uten kjøttsaus ved siden av, tacolefser uten fyll og sushi. Da spiser de. Fiskekake med pommes frites og brokkoli går også greit.

Føler det er vanskelig når det er så mye de ikke liker. Og av det de liker er det enten veldig næringsfattig mat (tacolefser eller pastaskruer) eller dyr mat (sushi, avokado, takeout). 

Jeg har ikke dårlige holdninger når det kommer til mat selvom jeg bare forsyner meg en gang. 

Men ja, kunne kanskje laget gryter som ikke er overkrydra så får de heller bare venne seg til det. Og venne seg til linsesuppe også.

Det er ikke lett...selv 2 barn 12 år og 6 år de er så kresen...og hun på 6 er aldri sulten...eller spiser bare lite. 

ja... innimellom har jeg også lyst å lage bare brødskiver ..

Men gjør det...lag heller god middag i helgene...og eventuelt lag god middag til deg selv som du spiser når de har lagt seg 

Og...kan jeg komme og spise hos deg...det du lager høres himmelsk ut 🤩

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei, ts her 

Vi lager masse gryter, dvs, alt er laget for seg og så blander man det etterpå av det man vil ha. Du får nok krydder med å blande sausen etter ungene har servert seg .  

Jeg lager masse pasta/pizza/lasagne med mye grønnsaker. Har linser, bønner, gulrot, løk, og mye mer som er stekt og så most og hatt i sausen. 

Anonymkode: ae094...f77

Skrevet

Hvis det gjør hverdagene deres triveligere og med mindre stress, så dropper du middag i ukedagene. Tiden dere har sammen da er likevel så kort, så prøv å ha det koselig sammen fremfor å fokusere på at maten skal være "middag". Så kan dere heller spise middag i helgene når dere har bedre tid og sannsynligvis ikke er like slitne. 

Det kan være, som flere har nevnt, at de ikke er så sultne på det tidspunktet dere pleier å spise middag og det derfor blir som det blir. 

Og det går nok over, de er fremdeles små :)

Anonymkode: 752e6...a84

• Nyttig 1
Skrevet

Det kan høres ut som middager er blitt en litt kjip greie i deres familie. Kanskje barna merker du stresser, er lei osv. I tillegg har de sikkert merket at de kan få viljen sin. Ikke smake, gå fra bordet, unnskyldninger til å ikke spise osv. 

Jeg tror dere bør gjøre noe med selve måltidssituasjonen. Kanskje i en periode servere ting de liker, men få til klare regler og gjøre måltidet til noe hyggelig. Regler bør være at alle sitter med bordet til maten er spist opp. Man må smake på ny mat. Om det så bare er en bit. Alle må gå på do før middag er servert, om ikke må man vente til etterpå. Det passer bra med regel om å også vaske hender før måltid.

Liker de pannekaker, risgrøt, toast, tomatsuppe med makaroni, fiskekaker i hånden, havregrøt, makaroni med ketsjup, pizza? Da ville jeg forsøkt det i starten. Kanskje ikke noe ved siden av første uken. Etterhvert kan du feks servere pannekaker og koke en del av en brokkoli. Alle må smake på en bit. Neste dag er det feks en bit kokt gulrot, potet, agurk. De kan også få valg mellom feks tre ulike grønnsaker / andre matvarer. 

Mulig det kan hjelpe å involvere barna i planlegging av middager og hvis de får hjelpe til. 

Om det absolutt ikke går, så bør dere velge sunne alternativer som måltid som gir mer næring. Feks grovbrød med kokt egg, makrell i tomat, leverpostei. Gjerne med noe grønt på. Grove vafler med pålegg. Speilegg, kokt egg, omelett, eggerøre. Frukt og bær. Smoothies. Nøtter. Yoghurt med musli. 

Anonymkode: 07d1a...8e4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dropp middagen. 

Heier på denne!!! 
Hvis de spiser rå gulrot og paprika f eks, og havregrøt eller bygg-grynsgrøt. Skinke. Fiskekake på brødskive. 

Mange muligheter for sunn kost utenom middag. 😊

Anonymkode: c1404...e10

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Heier på denne!!! 
Hvis de spiser rå gulrot og paprika f eks, og havregrøt eller bygg-grynsgrøt. Skinke. Fiskekake på brødskive. 

Mange muligheter for sunn kost utenom middag. 😊

Anonymkode: c1404...e10

Bare ene ungen liker grøt, den andre spiser ikke skorper.

Det er sant, masse muligheter. Jeg føler jeg har mye kreativitet der men samtidig et ønske om at de skal få et varmt måltid, nettopp pga serveringen i barnehagen og på sfo er brød, brød og atter brød..

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det kan høres ut som middager er blitt en litt kjip greie i deres familie. Kanskje barna merker du stresser, er lei osv. I tillegg har de sikkert merket at de kan få viljen sin. Ikke smake, gå fra bordet, unnskyldninger til å ikke spise osv. 

Jeg tror dere bør gjøre noe med selve måltidssituasjonen. Kanskje i en periode servere ting de liker, men få til klare regler og gjøre måltidet til noe hyggelig. Regler bør være at alle sitter med bordet til maten er spist opp. Man må smake på ny mat. Om det så bare er en bit. Alle må gå på do før middag er servert, om ikke må man vente til etterpå. Det passer bra med regel om å også vaske hender før måltid.

Liker de pannekaker, risgrøt, toast, tomatsuppe med makaroni, fiskekaker i hånden, havregrøt, makaroni med ketsjup, pizza? Da ville jeg forsøkt det i starten. Kanskje ikke noe ved siden av første uken. Etterhvert kan du feks servere pannekaker og koke en del av en brokkoli. Alle må smake på en bit. Neste dag er det feks en bit kokt gulrot, potet, agurk. De kan også få valg mellom feks tre ulike grønnsaker / andre matvarer. 

Mulig det kan hjelpe å involvere barna i planlegging av middager og hvis de får hjelpe til. 

Om det absolutt ikke går, så bør dere velge sunne alternativer som måltid som gir mer næring. Feks grovbrød med kokt egg, makrell i tomat, leverpostei. Gjerne med noe grønt på. Grove vafler med pålegg. Speilegg, kokt egg, omelett, eggerøre. Frukt og bær. Smoothies. Nøtter. Yoghurt med musli. 

Anonymkode: 07d1a...8e4

De liker ikke tomatsuppe. Grønnsaker er ikke så stort problem, de kan sitte og spise det, men tenker de bør få i seg litt kjøtt eller tilberedt mat. 

Kanskje likevel bare gjøre det enkelt med makaroni og ketchup. 

Grove vafler er høydare :)

Høres litt ut som kanskje det er det det er, at hele situasjonen blir kjip fordi jeg forbereder meg på at det er kjipt.. takk for rådet her :D

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det gjør hverdagene deres triveligere og med mindre stress, så dropper du middag i ukedagene. Tiden dere har sammen da er likevel så kort, så prøv å ha det koselig sammen fremfor å fokusere på at maten skal være "middag". Så kan dere heller spise middag i helgene når dere har bedre tid og sannsynligvis ikke er like slitne. 

Det kan være, som flere har nevnt, at de ikke er så sultne på det tidspunktet dere pleier å spise middag og det derfor blir som det blir. 

Og det går nok over, de er fremdeles små :)

Anonymkode: 752e6...a84

Siste måltidet er i to tiden, og ofte henter jeg i 16 tiden, vi slapper av litt før jeg begynner på maten og den kan være ferdig ca 17/1730. De bør jo være sultne. 

mommyaka skrev (1 time siden):

Det er ikke lett...selv 2 barn 12 år og 6 år de er så kresen...og hun på 6 er aldri sulten...eller spiser bare lite. 

ja... innimellom har jeg også lyst å lage bare brødskiver ..

Men gjør det...lag heller god middag i helgene...og eventuelt lag god middag til deg selv som du spiser når de har lagt seg 

Og...kan jeg komme og spise hos deg...det du lager høres himmelsk ut 🤩

Ja kom du, da blir maten ihvertfall spist 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...