Gå til innhold

Når èn person tar over hele samtalen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en liten gjeng som møtes med jevne mellomrom hos meg. Vi spiser mat, skravler og koser oss. Den ene venninnen vår har nå tatt med seg en annen inn i gjengen vår. Hun nye er hyggelig, men problemet er at hun tar over hele samtalen. Hvis noen prøver å skyte inn kommentarer så snakker hun bare høyere og kjører på til hun er ferdig. Så det blir veldig kjedelig i lengden å høre på monologen.  Hun bryter også inn i andres samtaler. Tror ikke at hun merker det selv? 

Trenger råd til hvordan gå fram her på beste måte. Vil ikke ha noe drama men det kan ikke fortsette på denne måten. Hjelp😅🙏

Anonymkode: c350c...714

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi er en liten gjeng som møtes med jevne mellomrom hos meg. Vi spiser mat, skravler og koser oss. Den ene venninnen vår har nå tatt med seg en annen inn i gjengen vår. Hun nye er hyggelig, men problemet er at hun tar over hele samtalen. Hvis noen prøver å skyte inn kommentarer så snakker hun bare høyere og kjører på til hun er ferdig. Så det blir veldig kjedelig i lengden å høre på monologen.  Hun bryter også inn i andres samtaler. Tror ikke at hun merker det selv? 

Trenger råd til hvordan gå fram her på beste måte. Vil ikke ha noe drama men det kan ikke fortsette på denne måten. Hjelp😅🙏

Anonymkode: c350c...714

Fortell venninna di hvordan hun nye oppleves, så må hun ta praten med henne. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Har dessverre ingen råd, vi har også en slik en i vår vennegjeng. Så kom det plutselig en til inn i gjengen vår, så nå sitter de å prater hverandre i munnen og om kapp med hverandre. Siden de nå må kjempe om ordet med hverandre så merker de seg ikke at vi andre sitter å snakker helt rolig om helt andre ting etter noen vinglass 😅 Egentlig tragikomisk hele greia. 

Anonymkode: d40c5...34a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det letteste er vel å ikke invitere. Brutalt, men sant.

På jobb har vi også en som ikke takler at andre får oppmerksomhet. Alt skal relateres til henne. Jeg setter meg med vilje ikke ved siden av henne. 

Å oppdra voksne har jeg ikke lyst til. 

Anonymkode: 7967a...a15

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å ta det opp med henne.

Jeg har adhd og kan av og til bli stressa opp av nye situasjoner, og da blir jeg veldig utålmodig, vet ikke helt når det er min tur til å snakke og vet heller ikke helt hva det er greit å spørre de andre om siden jeg ikke kjenner dem så godt. Vil ikke noe annet enn å bli likt, men jeg strever veldig med å finne balansen. 

Jeg skulle gjerne fått tydelig beskjed hvis det blir for mye i stedet for å bare bli stengt ute som andre her foreslår.

Anonymkode: 63733...3e0

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med den over her at venninna som tok henne inn i gjengen får ta praten med henne. Det må være innafor å si at nå har hun fortalt og snakket om tema a og b siden dere møttes, så nå er det tid for å snakke om tema c - fordi jeg har nemlig noe å fortelle/trenger å lufte med dere, eller Lise har jo en god nyhet, ikke sant Lise (og gi ordet til Lise). Hvis ny-dama ikke tilpasser seg, så tenker jeg at hun ikke passer inn i gjengen…

Anonymkode: 16238...501

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøv å ta det opp med henne.

Jeg har adhd og kan av og til bli stressa opp av nye situasjoner, og da blir jeg veldig utålmodig, vet ikke helt når det er min tur til å snakke og vet heller ikke helt hva det er greit å spørre de andre om siden jeg ikke kjenner dem så godt. Vil ikke noe annet enn å bli likt, men jeg strever veldig med å finne balansen. 

Jeg skulle gjerne fått tydelig beskjed hvis det blir for mye i stedet for å bare bli stengt ute som andre her foreslår.

Anonymkode: 63733...3e0

Det høres ut som at du har god innsikt og det er jo veldig bra. Hvis du er usikker, så kan du alltids spørre. Si at du lurer på sånn og sånn og gjerne vil rydde det av veien/få det off your chest. Lykke til❤️

Anonymkode: 16238...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, har også en slik i vennegjengen. Den tøffeste venninna mi ber henne la være å avbryte, vente på tur, og evt rekke opp hånda🤣 Hjelper nada. 

Vi har begynt å bare overse, og fortsette samtalen når hun avbryter. Må bare snakke litt høyere.

Anonymkode: 32d84...705

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Huff, har også en slik i vennegjengen. Den tøffeste venninna mi ber henne la være å avbryte, vente på tur, og evt rekke opp hånda🤣 Hjelper nada. 

Vi har begynt å bare overse, og fortsette samtalen når hun avbryter. Må bare snakke litt høyere.

Anonymkode: 32d84...705

Hjelper det å overse?

Anonymkode: 6ec93...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohhh, det kan være ganske slitsomt og kjedelig. Kan være pga usikkerhet og nervøsitet, så ikke alltid lett å sette grenser uten at personen føler enda mer på det. Og i tillegg er hun ny, hyggelig og venninnen deres i gjengen har tatt henne med av eget ønske. 😬

I og med hun er hyggelig og det potensielt kan tilføre gruppa noe positivt? ville jeg først ta det opp med hun som tok henne med, å forhørt meg litt. Eventuelt, etter du har informert venninnen som tok henne med at du har tenkt å ta en prat med hun nye, tatt hun som skravler litt til side neste gang, å tatt det opp på en empatisk og god måte - med et smil.... 

... "Jeg synes det er veldig hyggelig å få deg inn i gruppa. Vi er alle interesserte i å bli bedre kjent med deg, vi synes du virker som en flott person med masse å bidra med i gjengen. Jeg vet ikke om du er litt nervøs eller usikker på oss i starten ((eller bare oppspilt og mye å dele *ler*) 👈 kun hvis hun har den type humor) ...... Men jeg (vi) føler at det ikke er så mye plass til oss andre noen ganger og litt vanskelig å komme til. Vi ønsker å dele ting og at du også blir bedre kjent med oss. Vi ønsker utgangspunktet en gjeng der alle får plass og føler de får plass, alle får kommet til etc uten å kjempe om det, sånn jeg (vi) føler det noen ganger vi må. Er det noe vi kan gjøre for å skape litt mer balanse /trygghet eller noe? 😁 Og du må ikke slutte å dele eller fortelle altså, for det er gøy å høre. Men med litt mer balanse/ rom til oss alle"..... Noe ish?!? 

Hvis ingenting hjelper så ikke invitere hun mer. Virker som dere har en god dynamikk i gjengen, og hvis hun ikke vil eller ønsker å tilpasse seg det så har dere alle det bedre uten hun der. I grupper er det viktig med sunne grenser for å bevare det positive og den gode dynamikken. 

Ikke la dette ødelegge for gjengen ihvertfall. Ta tak med engang, ellers risikerer dere splittelser, folk melder avbud, irritasjon, potensielt negative endringer i dynamikken osv. 

Anonymkode: faa28...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 17.52):

Ingen flere råd?

Anonymkode: 6ec93...b20

"Nå snakker jeg!" Det pleier å hjelpe... 

Anonymkode: ec660...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...