Gå til innhold

Hvilket fond har du tjent mest på? Og hvilket har du mest tro på fremover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tjent mest på: Odin eiendom

Mest tro på: KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks

Anonymkode: d37e2...77e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så du har mest tro på fremvoksende markeder?

Hvorfor?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
Skrevet

Tror det må være JPM US Tech. Og så klarte jeg å komme meg ut av Thematica Future Mobility tidsnok til å tjene mye på det, selv om det står igjen en del jeg har tapt på. 
Vet ikke framover, ingen kan spå fremtiden. Har det meste i global indeks. Har litt indeks fremvoksende markeder og Europa også, for å unngå at det blir altfor stor USA-dominans. Har en del tech, noe energi og noe grønt. Men absolutt mest global indeks. 

Anonymkode: 57275...863

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tjent mest på: Odin eiendom

Mest tro på: KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks

Anonymkode: d37e2...77e

Avkastning i % er Jp morgan us tech (tett fulgt av DNB tek A). - Vet ikke hvorfor jeg har begge fondene da de i grunn leverer ganske likt.. 

Avkastning i kr: KLP aksjeglobal (Rett og slett fordi jeg har hatt mer penger her)

Tro på framtiden: Tek fond.

En kommentar til ditt valg: Fremvoksende markeder er jeg veldig skeptisk til for min egen del. Historisk sett er avkastningen lav og man har større risiko knyttet til regulative og styringsmessige forhold (typisk kina og andre velger å gjøre ting over natten). Videre er det langt mindre kapital i disse markedene.  Samtidig : time will tell :)

• Liker 1
Skrevet
Grandidosa83 skrev (1 time siden):

Fremvoksende markeder er jeg veldig skeptisk til for min egen del. Historisk sett er avkastningen lav og man har større risiko knyttet til regulative og styringsmessige forhold (typisk kina og andre velger å gjøre ting over natten). Videre er det langt mindre kapital i disse markedene.

Jeg respekterer selvsagt din mening rundt fremvoksende markeder og det er mange investorer som deler den.

Når det er sagt så ønsker jeg å poengtere at mesteparten av folk på denne kloden bor i fremvoksende markeder og at definisjonen er gjerne litt som så. Er for eksempel Kina fremvoksende?

Å utelukke en så høy del av verdensbefolkning kan være uheldig på mange måter. I tillegg sies det at disse land kan ha en høyere utvikling enn utviklete markeder nettopp fordi de er så "lite" utviklet. 

Fremvoksende markeder gir ikke nødvendigvis mer avkastning. Men de kan bidra til å spre risikoen av porteføljen bra. Du er mer bredt investert. Det er vanlig å blande de inn 10% og opp mot 30% i en portefølje som skal dekke hele verden.

TS uttrykket mest tro i fremvoksende markeder, uten å begrunne det nærmere. Det er forsovet greit det også men det gjør det vanskelig å argumentere for eller imot troen med fakta. 

Tro er dessverre vanskelig å forholde seg. Ofte kan det bli veldig irrasjonell. Jeg er skeptisk til om min tro bør bestemme over hvordan sparepengene er investert.

Schmuhu

Skrevet
Schmuhu skrev (På 14.10.2024 den 11.15):

Jeg respekterer selvsagt din mening rundt fremvoksende markeder og det er mange investorer som deler den.

Når det er sagt så ønsker jeg å poengtere at mesteparten av folk på denne kloden bor i fremvoksende markeder og at definisjonen er gjerne litt som så. Er for eksempel Kina fremvoksende?

Å utelukke en så høy del av verdensbefolkning kan være uheldig på mange måter. I tillegg sies det at disse land kan ha en høyere utvikling enn utviklete markeder nettopp fordi de er så "lite" utviklet. 

Fremvoksende markeder gir ikke nødvendigvis mer avkastning. Men de kan bidra til å spre risikoen av porteføljen bra. Du er mer bredt investert. Det er vanlig å blande de inn 10% og opp mot 30% i en portefølje som skal dekke hele verden.

TS uttrykket mest tro i fremvoksende markeder, uten å begrunne det nærmere. Det er forsovet greit det også men det gjør det vanskelig å argumentere for eller imot troen med fakta. 

Tro er dessverre vanskelig å forholde seg. Ofte kan det bli veldig irrasjonell. Jeg er skeptisk til om min tro bør bestemme over hvordan sparepengene er investert.

Schmuhu

Enig med deg at fremvoksende markeder kan ha en plass i en bred portefølje.  Dette er ingen eksakt vitenskap. Før hadde jeg penger stående i KLP fremvoksende markeder, men skrotet det for 4 år siden og har mildt sagt ikke angret. Per i dag har jeg en vekting på 2-4% gjennom andre indeksfond (Klp verdenindeks(?))

Dette sagt er mitt standpunkt vedrørende fremvoksende markeder basert på flere faktorer:

- historisk sett har det vært dårligere avkastning enn i utviklede markeder. Historikk er nettopp historie.. men samtidig; en lengre historikk sier en del.

- fond i fremvoksende markeder har ofte høyere forvaltningskostnader.

- mer usikkerhet knyttet til rammevilkår og strukturelle forhold.

- mindre kapital i markedet

- gjennom aksjer notert i utviklede markeder har man ofte indirekte eksponering til markedsforhold i alle verdens land (produksjon, etterspørsel, råvarepriser mv)

Men folk må selvfølgelig investere i fremvoksende markeder (inkludert Kina - sjekket ser Kina er en del av KLP fremvoksende markeder) ut ifra det rammeverket du viser til. Det er ikke ufornuftig isolert sett, men jeg er villig til å vedde en kroneis på at utviklingen til KLP global indeks vil banke KLP fremvoksende markeder i neste tiårsperiode). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...