Seterjenta Skrevet 24. februar 2006 #1 Skrevet 24. februar 2006 Hva er den beste metoden for å rengjøre malingsruller? Har brukt vannbasert maling, så det går jo greit å skylle de, men det tar ganske lang tid, og er vanskelig å få de helt rene innerst... Vi bygger hus, og har hatt maledugnad, så vi har maaange ruller å rengjøre. Kan det lønne seg å legge de i bløt først? Eller er det bare å gyve løs på gamlemåten? (dette er microfiber-ruller) Håper på svar!!
Gjest gjest1 Skrevet 24. februar 2006 #2 Skrevet 24. februar 2006 Jeg synes det er best å bare skylle under rennende vann til de er rene. I tillegg bruker jeg en sånn halvsirkelding fra en maleforretning til å dra over rullene for å klemme ut vannet. Er malingen blitt litt tørr kan det godt lønne seg å bløte de en stund i vann!
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #3 Skrevet 25. februar 2006 Skyll av det verste først, legg rullene i vann over natta og vask med såpe og vann. -maler'n
Twigi Skrevet 25. februar 2006 #4 Skrevet 25. februar 2006 Jeg pleier å skylle av det grøvste under rennende vann, og så spruter jeg på litt zalo, vaske og skyller, gjentar hvis det fortsatt er malingsrester. På oljebasert maling er det litt mer omfattende, da gnir jeg inn med white spirit, spruter på zalo, vasker og skyller, ny runde med white spirit, zalo, gni og skylle. Dette funker best på pensler, rullene tar så lang tid å få rene at det hender jeg dropper dem. Eller gjør dem nesten-rene, og bruker dem til litt mindre fin-maling senere. men zalo gjør underverker for å vaske av maling som er oppløst av white spirit, slik at man slipper å bruke 5 liter white spirit per pensel
Gjest Gjesta Skrevet 25. februar 2006 #5 Skrevet 25. februar 2006 Jeg pleier å legge alt i en balje med vann (eller white-spirit), og når malerjobben er ferdig, går alt i søpla
Lucky? Skrevet 28. februar 2006 #6 Skrevet 28. februar 2006 Det går faktisk ann å legge koster og ruller i fryseren. Går i allefall med oljemaling, vet ikke med vannmaling...supert!
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #7 Skrevet 1. mars 2006 Mens man maler kan man oppbevare brukte pensler og ruller i tett plast. Oljepensler kan evt oppbevares i vann -aldri white spirit! Pass på at det ikke står i direkte sol. Ligger det i tillegg litt kjølig kan verktøyet oppbevares slik ganske lenge. Bruker man vann til oljepenslene må vannet byttes ut ca hver andre dag. PS! Brukte ruller og pensler er mye bedre enn nye om de vaskes og stelles litt pent med. -maler'n
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå