Gå til innhold

Hvilke jobber/yrker blir automatiserte og styrt av AI om bare noen år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva tror dere? 

Feks tror jeg Selgere av ulike slag (de som ringer folk) kommer til å bli erstattet med automatiserte oppringere.

Anonymkode: 2f572...60f

Journalister, bussjåfører, tungtransport, sykepleiere, leger, finans, regnskap, snekker/tømrer, søppelkjørere, hjemmesykepleien, delvis lærere, sjømenn, flygere/ flyvertinner, butikkansatte, anleggsarbeidere, bønder, produksjonsarbeidere....glemte jeg noen? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tått skrev (3 minutter siden):

Journalister, bussjåfører, tungtransport, sykepleiere, leger, finans, regnskap, snekker/tømrer, søppelkjørere, hjemmesykepleien, delvis lærere, sjømenn, flygere/ flyvertinner, butikkansatte, anleggsarbeidere, bønder, produksjonsarbeidere....glemte jeg noen? 🤔

Sykepleiere blir ikke erstattet. Det går ikke an å gjøre alt de gjør med KI. De rykker derimot opp i helsehierarkien og tar over noen oppgaver fra allmennleger etter hvert.

Anonymkode: 3f001...f57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det første som skjer er en voldsom mulighet for effektivisering.

Jeg regner med at en AI er snart er flinkere enn en lege til å stille diagnose, flinkere enn en jurist til å måle ut riktig straff og flinkere enn en journalist til å plukke nyheter fra NTB og skrive der på norsk. Sikkert flinkere til å komponere musikk også.

Allikevel er vi ikke mentalt klare til å gi jobben til en AI i overskuelig fremtid. Det vil bli et verktøy som leger, jurister, journalister og musikere bruker. I praksis blir mennesker mer og mer bare være en pro forma kvalitetssikring. Det blir mer preg av bullshit-jobber.

Jeg tror jobber hvor man må erstatte en kropp (elektrikker, tømrer) med en fysisk maskin er lenger frem i tid fordi "hardware is hard" som man sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva tror dere? 

Feks tror jeg Selgere av ulike slag (de som ringer folk) kommer til å bli erstattet med automatiserte oppringere.

Det gjør dem jo allerede. Flere ganger at jeg har blitt ringt opp av ei maskin. 

Anonymkode: 9e15e...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (1 minutt siden):

Jeg regner med at en AI er snart er flinkere enn en lege til å stille diagnose, flinkere enn en jurist til å måle ut riktig straff og flinkere enn en journalist til å plukke nyheter fra NTB og skrive der på norsk. Sikkert flinkere til å komponere musikk også.

Allikevel er vi ikke mentalt klare til å gi jobben til en AI i overskuelig fremtid. Det vil bli et verktøy som leger, jurister, journalister og musikere bruker. I praksis blir mennesker mer og mer bare være en pro forma kvalitetssikring. Det blir mer preg av bullshit-jobber.

Jeg tror jobber hvor man må erstatte en kropp (elektrikker, tømrer) med en fysisk maskin er lenger frem i tid fordi "hardware is hard" som man sier.

Det er et verktøy som leger, jurister mfl bruker.. Leger og jurister bruker det mye allerede. ChatGpt gir allerede bedre faglige vurderinger enn leger, og svarer med mer empati.

https://www.health.harvard.edu/blog/can-ai-answer-medical-questions-better-than-your-doctor-202403273028

Anonymkode: b9659...d67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hololo skrev (28 minutter siden):

ja, ser du ikke på trav? de har blitt idretts stjerner.

De har jo ikke det, antallet hester i samfunnet er en brøkdel av hva det var. Det har ikke kommer nye jobber til hestene etter at bilen kom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isambard skrev (37 minutter siden):

Allikevel er vi ikke mentalt klare til å gi jobben til en AI i overskuelig fremtid. 

Hva vi er mentalt klare til eller ei, blir underordnet. Det blir tatt i bruk med en gang muligheten er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva vi er mentalt klare til eller ei, blir underordnet. Det blir tatt i bruk med en gang muligheten er der.

Det tror jeg ikke noe på. Jeg tror ikke på at man lar en maskin skrive ut resepter eller dømme folk til fengsel uten innblanding fra mennesker, selv om det er fullt mulig.

Da må man endre lover og reguleringer. Legene må være med på laget. Mange vil stritte i mot.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nei, det trenger ikke det. Ai klarer det allerede.

Men den klarer det ikke spes bra. Ai tekst må kurateres og tilpasses. Dessuten er det også copyright inne i bildet og en hel del etikk så det er ikke bare fritt frem nei. 

Anonymkode: 07624...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Sykepleiere blir ikke erstattet. Det går ikke an å gjøre alt de gjør med KI. De rykker derimot opp i helsehierarkien og tar over noen oppgaver fra allmennleger etter hvert.

Anonymkode: 3f001...f57

Dream on bare..roboter kommer til å se ut som mennesker og de vil kunne gjøre alt et menneske kan gjøre til 5% av prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 23.11):

Spørsmålet innebærer at vi fortsetter å spre skinkene bak på ræva vår og bare aksepterer å bli pult av KI-utviklingen, for det er det som har vært tilfellet så langt. 

Men så har det begynt å skje ting og man anser flere viktige områder som livstruende for samfunnet hvis AI får tilgang til dette. 

EU har begynt å innføre den første AI Act Law, og jeg tipper helt rimelig at dette blir bare den første loven blant mange fremover. 

https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/regulatory-framework-ai

Man har begynt å definere hva som er trussel mot samfunnet og menneskeheten, og hvordan ting skal reguleres. Dette er bare den første loven og det vil komme sikkert flere. 

Så er jo problemet ikke EU, men heller USA og Kina som ikke har noen lover på plass ennå. Men det er viktig å påpeke at grunnen til denne utviklingen er nettopp fordi det er blitt lagt til grunn at man kan gjøre som man vil og forske / utvikle hva man vil, uten konsekvenser og alt dreier seg om profitt og det ble ikke tatt hensyn til at jobbene forsvinner. 

Historisk sett går det aldri bra med et land hvis de har mange arbeidsløse, desperate mennesker, så AI vil måtte reguleres hardere og hardere ettersom tiden går. Det begynner å danne seg et slags konsensus nå i stadig større grad. 

Alternativet er selvsagt ikke at vi skal bare fortsette å la opp bli pult i bakenden av Mega-selskaper som utvikler AI uten restriksjoner, der hundrevis av millioner av mennesker mister jobben  på denne kloden, inkludert dette europeiske kontinentet. 

Vi kan ikke bare sitte og tippe hva "AI kommer til å overta" som om vi var hjelpeløse kyllinger. AI må bremses, og reguleres brutalt ellers så kommer vi til et punkt hvor eiere av disse Mega-selskapene og utviklere som jobber for de kommer til å bli jaktet ned for sport og head-shotet gjennom skallen 😂 Det er ikke kødd, og kan lett sammenlignes med abort-motstandere som lett henviser til at de "beskytter liv" ved å angripe "livet til den som utfører aborten", osv.

Anonymkode: 57b6c...6ad

Siteter meg selv. Ser at NRK omtaler nå den nye AI loven, og de har foretatt en undersøkelse her i Norge og hele 73% av nordmenn er tilhengere av at det skal "være strenge lover og regler for hvordan kunstig intelligens kan brukes av enkeltpersoner og selskaper".

73% støtter strenge lover og regler og man kan trygt si at jeg er blant de. 

https://www.nrk.no/norge/innforer-ki-lov_-dette-betyr-det-for-deg-1.17063766

Dette blir nok kun den første loven blant mange fremover. Som jeg også har påpekt: folk liker ikke å bare bøye seg på knærne for KI og sitte her og "diskutere hva KI kommer til å overta" som om vi var hjelpeløse kyllinger, for fakta er at det KI har overtatt så langt er nettopp fordi vi tillot det og det var ingen strenge regler eller lover eller restriksjoner.

Etter hvert er det viktig å skifte debatten fra "hva kommer KI til å overta i fremtiden" og over til debatten "hvordan kan vi bremse dritten og sabotere aktivt utviklingen" og "gå etter jævlene som motsetter seg strenge lover og regler". 

Anonymkode: 57b6c...6ad

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (13 timer siden):

Høres veldig upersonlig ut

Anonymkode: 686c0...912

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (13 timer siden):

Jeg jobber med å samle fakta om en spesiell ting og skrive artikler om det . Snart blir vel jeg og overflødig.

Og, AI komponerer ikke musikk I den forstand. 

Håper at folk ikke blir bergtatt av AI. Både av yrkesmessige og sosiale grunner

Anonymkode: 686c0...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (13 timer siden):

Ja, du glemte ordet "ALLE".. Og da kan også ALLE sitte på NAV å se på filmer fra gamledager om arbeidslyst og glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse spådommene er like gamle som den industrielle revolusjonen. 

For mange vil "AI" være et godt verktøy for å jobbe mer effektivt, men det er svært få jobber som vil kunne bli erstattet av AI, i alle fall med den teknologien vi har i dag og som det er naturlig å tro at vi besitter i overskuelig fremtid.

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 22.37):

Ja. Men så vet du vel også at KI stadig blir oppdatert og matet med informasjon som gjør at den utvikler seg hele tiden og blir bedre og bedre. 
Nei, du blir erstattet, KI blir stadig bedre og smartere.

Nei, AI blir ikke smartere og sannsynligheten for at LLM-basert teknologi blir noe særlig bedre enn den er i dag er ganske liten.

AI er et produkt av informasjonen den har blitt trent med. AI har ingen evne til nytenkning eller kreativitet, og modellene blir aldri bedre enn det menneskeskapte datagrunnlaget de er bygget på.

AI er egentlig et ekstremt missvisende begrep, da det ikke har noe som helst med intelligens å gjøre.

Jeg har en jobb hvor jeg både bruker og utvikler AI-modeller. ML og AI er kraftige verktøy som kan gjøre arbeidsdagen enklere og mer effektiv for mange, men jo mer man bruker disse verktøyene jo mer bevisst blir man på de enorme begrensningene som ligger der. Både CharGPT og Gemini leverer haugevis av elendige predikasjoner med den største selvsikkerhet, og det vil alltid være behov for et menneskelig ledd for kvalitetssikring.

Jeg er ikke i tvil om at vi en dag har teknologi som muliggjør generell kunstig intelligens, men den teknologien vi har i dag er ikke en gang i nærheten og den teknologien vi i dag kaller AI er IKKE den teknologien som vil ta oss dit.

Anonymkode: cb99d...39f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Disse spådommene er like gamle som den industrielle revolusjonen. 

For mange vil "AI" være et godt verktøy for å jobbe mer effektivt, men det er svært få jobber som vil kunne bli erstattet av AI, i alle fall med den teknologien vi har i dag og som det er naturlig å tro at vi besitter i overskuelig fremtid.

Nei, AI blir ikke smartere og sannsynligheten for at LLM-basert teknologi blir noe særlig bedre enn den er i dag er ganske liten.

AI er et produkt av informasjonen den har blitt trent med. AI har ingen evne til nytenkning eller kreativitet, og modellene blir aldri bedre enn det menneskeskapte datagrunnlaget de er bygget på.

AI er egentlig et ekstremt missvisende begrep, da det ikke har noe som helst med intelligens å gjøre.

Jeg har en jobb hvor jeg både bruker og utvikler AI-modeller. ML og AI er kraftige verktøy som kan gjøre arbeidsdagen enklere og mer effektiv for mange, men jo mer man bruker disse verktøyene jo mer bevisst blir man på de enorme begrensningene som ligger der. Både CharGPT og Gemini leverer haugevis av elendige predikasjoner med den største selvsikkerhet, og det vil alltid være behov for et menneskelig ledd for kvalitetssikring.

Jeg er ikke i tvil om at vi en dag har teknologi som muliggjør generell kunstig intelligens, men den teknologien vi har i dag er ikke en gang i nærheten og den teknologien vi i dag kaller AI er IKKE den teknologien som vil ta oss dit.

Anonymkode: cb99d...39f

Dette er bare svada. ChatGpt knuser deg på hvilken som helst oppgave, og er langt mer kreativ enn du noen gang kommer til å bli.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er bare svada. ChatGpt knuser deg på hvilken som helst oppgave, og er langt mer kreativ enn du noen gang kommer til å bli.  

Du tar veldig feil her, i mitt fag systemutvikling kommer det fram at AI er god til å masse produsere boiler plate kode og å være en mer intelligent google til søk. Men for utvikling, valg av løsninger osv så er den ikke bra. Det fører til mindre effektiv kode, den forstår ikke hva man trenger av løsninger, gjør endel feil, gjør så brukeren mister muligheten til å tenke selv og uvikle kompetanse. Det blir generellt mer feil, dårligere kvalitet og mer tidsbruk på å rette feilene.

AI kan ikke tenke, den kan ikke vurdere beste løsninger på arkitektur eller din situasjon. Den er bare god i å finne svar fra eksisterende data på generelle problemer.

https://www.kode24.no/artikkel/utviklere-ikke-mer-produktive-med-ai-viser-ny-undersokelse/82007444

https://www.kode24.no/artikkel/jo-mer-komplisert-en-ai-er-jo-mer-lyver-den-til-deg/82041438

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her på KG mente for en tid siden at renholdere snart blir byttet ut med AI. At en robot t.ex skal vaske et hotellrom. 

Hadde jo vært fint det, men lykke til med den roboten 😂

Anonymkode: 3f70a...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 16.45):

Masse behov nå og fremover i helsetjenesten og blandt barn/unge i bhg/skole.

Ja men det blir jo ganske snevert. Mange som ikke vil trives eller interesse av å jobbe med det.

Jeg for eksempel hadde aldri hatt tålmodighet til å jobbe konstant med barn. Får være glad jeg jobber i helse da, så slipper de bekymringene.

Anonymkode: 3483b...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...