Gå til innhold

Hvilke jobber/yrker blir automatiserte og styrt av AI om bare noen år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det trenger ikke det. Ai klarer det allerede.

Anonymkode: 2f572...60f

Tror nok et menneske kan legge mer i en filmanmeldelse eller en politisk artikkel, en hva AI kan. Tror AI hadde blitt veldig flatt og kjedelig når det kom til å formidle og anmelde noe skikkelig 

Anonymkode: e7744...e05

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, den er alltid helt på jordet. Vi har prøvd det en del på jobb i det siste og på vårt rettsområde er det alltid feil. Blant annet kom AI med et svar som brukte en gammel lov fra før 2005. 

Anonymkode: 732ea...4e7

Ja. Men så vet du vel også at KI stadig blir oppdatert og matet med informasjon som gjør at den utvikler seg hele tiden og blir bedre og bedre. 
Nei, du blir erstattet, KI blir stadig bedre og smartere.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som oversetter av undertekster på tv. Eller, jeg gjorde det. AI har allerede tatt over.

Anonymkode: 07b43...288

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror nok et menneske kan legge mer i en filmanmeldelse eller en politisk artikkel, en hva AI kan. Tror AI hadde blitt veldig flatt og kjedelig når det kom til å formidle og anmelde noe skikkelig 

Tipper du hadde blitt overrasket, jeg. Allerede idag klarer man ikke se forskjell på et KI laget bilde av en dame og et ekte bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja. Men så vet du vel også at KI stadig blir oppdatert og matet med informasjon som gjør at den utvikler seg hele tiden og blir bedre og bedre. 
Nei, du blir erstattet, KI blir stadig bedre og smartere.

Alle sakene våre er kompliserte og regelverket må vurderes ut ifra hver enkelt sak. Det er lenge til AI klarer det. 

Anonymkode: 732ea...4e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tipper du hadde blitt overrasket, jeg. Allerede idag klarer man ikke se forskjell på et KI laget bilde av en dame og et ekte bilde.

Så vanskelig er det ikke.  AI kan brukes til reklametekster og oversettelser.  Men personlighet kan den ikke kopiere helt. Høres ut som du faktisk er ivrig på at AI skal overta mer kreative yrker hahaha

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet innebærer at vi fortsetter å spre skinkene bak på ræva vår og bare aksepterer å bli pult av KI-utviklingen, for det er det som har vært tilfellet så langt. 

Men så har det begynt å skje ting og man anser flere viktige områder som livstruende for samfunnet hvis AI får tilgang til dette. 

EU har begynt å innføre den første AI Act Law, og jeg tipper helt rimelig at dette blir bare den første loven blant mange fremover. 

https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/regulatory-framework-ai

Man har begynt å definere hva som er trussel mot samfunnet og menneskeheten, og hvordan ting skal reguleres. Dette er bare den første loven og det vil komme sikkert flere. 

Så er jo problemet ikke EU, men heller USA og Kina som ikke har noen lover på plass ennå. Men det er viktig å påpeke at grunnen til denne utviklingen er nettopp fordi det er blitt lagt til grunn at man kan gjøre som man vil og forske / utvikle hva man vil, uten konsekvenser og alt dreier seg om profitt og det ble ikke tatt hensyn til at jobbene forsvinner. 

Historisk sett går det aldri bra med et land hvis de har mange arbeidsløse, desperate mennesker, så AI vil måtte reguleres hardere og hardere ettersom tiden går. Det begynner å danne seg et slags konsensus nå i stadig større grad. 

Alternativet er selvsagt ikke at vi skal bare fortsette å la opp bli pult i bakenden av Mega-selskaper som utvikler AI uten restriksjoner, der hundrevis av millioner av mennesker mister jobben  på denne kloden, inkludert dette europeiske kontinentet. 

Vi kan ikke bare sitte og tippe hva "AI kommer til å overta" som om vi var hjelpeløse kyllinger. AI må bremses, og reguleres brutalt ellers så kommer vi til et punkt hvor eiere av disse Mega-selskapene og utviklere som jobber for de kommer til å bli jaktet ned for sport og head-shotet gjennom skallen 😂 Det er ikke kødd, og kan lett sammenlignes med abort-motstandere som lett henviser til at de "beskytter liv" ved å angripe "livet til den som utfører aborten", osv.

Anonymkode: 57b6c...6ad

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykten for at AI skal ta over , og få for mye makt, har vært her siden teknologiens begynnelse . Men nå, virker det som at folk ønsker dette mer velkommen, at se vil at det skal skje . Personlig følger jeg ikke så my med på AI relaterte ting, jeg syns det er så kjedelig.  Men, tar meg kanskje på senga. Jobber på kontor, innen et semi kreativt yrke, så

Anonymkode: 686c0...912

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet mange var bekymret for studievalget mitt (eiendomsmegling) pga KI, men jo mer jeg studerer jo mer har jeg troen på at eiendomsmeglere ikke kommer til å forsvinne. Vi kommer til å ta i bruk mer og mer KI i jobben vår, men jeg tror ikke KI kan ta over det å være en god selger og ivareta den rettslige delen av arbeidet. 

Anonymkode: 1dc5c...b57

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet mange var bekymret for studievalget mitt (eiendomsmegling) pga KI, men jo mer jeg studerer jo mer har jeg troen på at eiendomsmeglere ikke kommer til å forsvinne. Vi kommer til å ta i bruk mer og mer KI i jobben vår, men jeg tror ikke KI kan ta over det å være en god selger og ivareta den rettslige delen av arbeidet. 

Vi solgte hytta selv. Gikk helt greit og kostet finn annonse + litt til oppgjør.

Anonymkode: 93199...5de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Journalister" er vel de første som må gå. Så lenge de har malt seg inn i et hjørne der de kun skriver det folk skal mene så er det ikke noe poeng uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi solgte hytta selv. Gikk helt greit og kostet finn annonse + litt til oppgjør.

Vet det er mulig å selge selv, men de aller færreste velger å gjøre det. Vet at DNB har lansert samsolgt slik at man kan ta bilder, ha visning, alt i alt nærmest selge selv men at megler tar seg av det rettslige.. er så og si ingen som bruker samsolgt. De fleste foretrekker en profesjonell part i bildet når det er snakk om så store verdier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med de som ikke lenger har jobb i de yrkene hvor AI tar over. Hva skal de leve av?

Anonymkode: 3483b...08e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Helt utrolig at ikke flere velger andre løsninger enn dere meglere.

Jeg har solgt uten megler og kommer til å gjøre det igjen. Foretrekker absolutt å kjøpe uten megler også. Har ingen gode erfaringer med meglere. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva skjer med de som ikke lenger har jobb i de yrkene hvor AI tar over. Hva skal de leve av?

Nye jobber kommer alltid. Sånn har det alltid vært. 

Anonymkode: 051a1...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har hester fått ny jobb etter at bilen kom?

Anonymkode: b9659...d67

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du må nok tenke litt større. Det er ingen automatikk i at det bare dukker opp nye jobber når gamle forsvinner. Når en maskin til kr 20 000,- knuser menneskehjernen, er det absolutt ingen vits å ansette et menneske som koster 1 million i året. Det sier seg selv. Når det ikke lenger er brukt for hjernen til en stor del av befolkningen, blir forhåpentligvis samfunnet lagt helt om. Det er umulig å se for seg. Like umulig som å se for seg dagens samfunn, i 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Masse behov nå og fremover i helsetjenesten og blandt barn/unge i bhg/skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har hester fått ny jobb etter at bilen kom?

ja, ser du ikke på trav? de har blitt idretts stjerner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt utrolig at ikke flere velger andre løsninger enn dere meglere.

Jeg har solgt uten megler og kommer til å gjøre det igjen. Foretrekker absolutt å kjøpe uten megler også. Har ingen gode erfaringer med meglere. 

Det er dessverre MANGE dårlige meglere der ute. De fleste som er over 30-40 har jo null utdanning i tillegg og det merkes. 

jeg kan forstå hvorfor enkelte ønsker å selge uten megler, men å kjøpe uten megler skjønner jeg ikke. Kjøper har jo nærmest ingenting med megler å gjøre utenom budgivning, og den styrer egentlig selger. 

Men det er mange dårlige meglere ja. Det gjør meg ekstra motivert til å gjøre en god jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du må nok tenke litt større. Det er ingen automatikk i at det bare dukker opp nye jobber når gamle forsvinner. Når en maskin til kr 20 000,- knuser menneskehjernen, er det absolutt ingen vits å ansette et menneske som koster 1 million i året. Det sier seg selv. Når det ikke lenger er brukt for hjernen til en stor del av befolkningen, blir forhåpentligvis samfunnet lagt helt om. Det er umulig å se for seg. Like umulig som å se for seg dagens samfunn, i 1850.

Blir et veldig trist samfunn fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...