Gå til innhold

Har du hørt om en ikke jødisk person som har konvertert til jødedom uten at det er giftemål?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller er alle jøder barn av jøder eller gifter seg med en jøde?

Jeg har studert religioner og er nysgjerrig.

Anonymkode: 038cd...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søskenbarnet til min mor kom ganske langt i prosessen med å konvertere til jødedommen. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor hun ikke fullførte, men vet det ble snakket om at det er en omfattende prosess. 

Anonymkode: 67616...e25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om et par, men kjenner dem ikke. Usikker på hvilken jødisk retning det var til. 

Anonymkode: ddbd4...4f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller er alle jøder barn av jøder eller gifter seg med en jøde?

Jeg har studert religioner og er nysgjerrig.

Anonymkode: 038cd...c49

Jeg vet ikke om noen.

Siden du har studert religioner, så er du sikkert klar over det faktum at Jødedommen, i sterk motsetning til feks. Kristendom og Islam, ikke er en religion hvor det er poeng å konvertere andre. Innen jødedommen er jødene Guds utvalgte folk, og deres Gud, og det er simpelthen ikke noe teologisk mening for dem at andre skal konvertere.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (15 timer siden):

Jeg vet ikke om noen.

Siden du har studert religioner, så er du sikkert klar over det faktum at Jødedommen, i sterk motsetning til feks. Kristendom og Islam, ikke er en religion hvor det er poeng å konvertere andre. Innen jødedommen er jødene Guds utvalgte folk, og deres Gud, og det er simpelthen ikke noe teologisk mening for dem at andre skal konvertere.

Ja er klar over dette. Derfor nysgjerrig. Likevel er det noen som konverterer.

Jeg vet menn som finner seg ikke jødiske koner som blir konvertert, så blir konen aldri 100% godtatt i konservative miljø.

Anonymkode: 038cd...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere som har konvertert uten å allerede ha en jødisk person de vil gifte seg med, tror det står om noen av dem i Bibelen, så det har vel vært konvertitter til alle tider. Kjenner en som konverterte med hele familien sin som barn (ikke norske, men fra USA), men kjenner personlig ingen i Norge som har konvertert.

Det er en lang prosess, særlig om du skal gjennom en ortodoks konvertering. Du tar jo på deg en masse regler du lover Gud å holde.

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 9.54):

Jeg vet menn som finner seg ikke jødiske koner som blir konvertert, så blir konen aldri 100% godtatt i konservative miljø.

Dette stemmer sikkert, men er nok heller typisk menneskelig,ikke typisk jødisk. Det er jødisk tradisjon/lov (et mitzvah, mener jeg) å være snill med/elske en konvertitt, og ikke minne dem på at de er konvertitter. 

Anonymkode: b015f...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, meg for tjue år siden. Noen tror jeg konverterte pga alle jødevitsene jeg nå kunne fortelle (det stod mellom å bli jøde eller svart amerikaner), men jeg gjorde det pga all makten og pengene som da skulle falle i min retning. Men er fortsatt raka blakk, en forhud fattigere, og venter ennå på den invitasjonen i postkassa på tilgangen til de indre maktsirkler.

Anonymkode: c6621...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...