Gå til innhold

Kokt, skrelt egg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lenge holder et kokt, skrelt egg seg? Lurer på om jeg kan koke egg feks søndager, skrelle og oppbevare dem i kjøleskapet og så ta med ett egg i sekken hver dag som jeg har i sekken frem til 14-knekken kommer (har ikke tilgang til kjøleskap på jobb). 

 

Anonymkode: feea6...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg koker egg for et par dager og har de uskrelte i kjøleskapet, de holder seg fint i 4-5 dager. 

Anbefaler at du kjøper deg en liten kjølebag og et kjøleelement slik at maten holder seg kald fram til lunsj. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker egg på søndag og har til lunsj utover i uka. Oppbevarer dem med skall i kjøleskapet.

Anonymkode: f3797...427

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok, men behold skallet på frem til du skal spise dem. Da tørker de ikke ut og holder seg nok også lenger. Du lukter det fort om de er dårlige. Har selv kokte egg stående i 3-5 dager (koker egg og poteter i store mengder 1-2 ganger i uka slik at det alltid er tilgjengelig. Er så allsidig, næringsrikt og mettende at jeg ikke kan fatte og begripe at ikke det er en vanlig ting å gjøre. Billig er det jo også, sammenliknet med det meste annet om en tenker på metthet per krone!

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De holder i kjøleskapet flere dager. Jeg oppbevarer alltid egg med skallet på. Supert å ha tilgjengelig som pålegg, til salater etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kokt, skrelt egg holder seg fint i kjøleskapet i 3-4 dager. Men det kan bli litt tørt uten kjøleskap gjennom dagen, så pakk det godt inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill3My skrev (8 minutter siden):

Kok, men behold skallet på frem til du skal spise dem. Da tørker de ikke ut og holder seg nok også lenger. Du lukter det fort om de er dårlige. Har selv kokte egg stående i 3-5 dager (koker egg og poteter i store mengder 1-2 ganger i uka slik at det alltid er tilgjengelig. Er så allsidig, næringsrikt og mettende at jeg ikke kan fatte og begripe at ikke det er en vanlig ting å gjøre. Billig er det jo også, sammenliknet med det meste annet om en tenker på metthet per krone!

Hvilke poteter synes du er best til oppbevaring kokt i kjøleskapet? Jeg synes jeg får så ymse resultat når jeg gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumle skrev (5 timer siden):

Hvilke poteter synes du er best til oppbevaring kokt i kjøleskapet? Jeg synes jeg får så ymse resultat når jeg gjør det?

Samme hos meg. Syns de blir for bløt, tørr, "smuldre" og virker ikke appetitelig. Men jeg syns ikke det er så stress å koke da. Har ikke potet daglig. En vanlig hverdag kokes de med skallet på og deles gjerne opp i passende biter før de kokes. Går raskt og i mellomtiden tilberedes resten av middagen.

Ville kokt egg for tre dager av gangen. Ville beholdt skallet på. 

Du kan også lage omelett muffins. Kan fryses også tar du opp en på morgenen. Da er den tint til du skal spise.

Anonymkode: 1b008...e84

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar 7 minutter å koke et egg i full fart. Det gjør jeg mens jeg er i dusjen. Så over i kaldt vann mens jeg kler meg og ordner meg. Så er det kaldt til det skal i matpakka. 
Stå opp i god tid om mårran, så slipper du å spise egg med grønne ringer rundt plommen etter 4 dager i kjøleskapet. Det lukter også mer etter 2-3-4 dager enn når det er nykokt. 

Anonymkode: 415e2...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koke egg for å ha flere dager frem i tid??? Hvorfor i huleste gjøre det når det å koke et egg er så raskt og enkelt. Ja det er kanskje spisende, men æsj ingenting er eklere enn gammelt egg.

Anonymkode: 286c2...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min koker 5 egg hver søndag og har ett egg til lunsj hver dag i uken som kommer. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Koke egg for å ha flere dager frem i tid??? Hvorfor i huleste gjøre det når det å koke et egg er så raskt og enkelt. Ja det er kanskje spisende, men æsj ingenting er eklere enn gammelt egg.

Anonymkode: 286c2...d3e

Egget er ikke gammelt, smaker helt som et vanlig kaldt egg som er kokt samme dag. 

Anonymkode: 462a7...a05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det tar 7 minutter å koke et egg i full fart. Det gjør jeg mens jeg er i dusjen. Så over i kaldt vann mens jeg kler meg og ordner meg. Så er det kaldt til det skal i matpakka. 
Stå opp i god tid om mårran, så slipper du å spise egg med grønne ringer rundt plommen etter 4 dager i kjøleskapet. Det lukter også mer etter 2-3-4 dager enn når det er nykokt. 

Anonymkode: 415e2...0ca

Har jeg aldri opplevd, verken mørke ringer eller sure egg.

Min mann står opp, går på do, henter matpakka i kjøleskapet (lager alltid dagen før) og drar på jobb. 

Bruker ca 3 minutter på dette. Han prioriterer søvn i fem minutter i stedet for å stå opp for å ha god tid. 

Anonymkode: 462a7...a05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (11 timer siden):

Kok, men behold skallet på frem til du skal spise dem. Da tørker de ikke ut og holder seg nok også lenger. Du lukter det fort om de er dårlige. Har selv kokte egg stående i 3-5 dager (koker egg og poteter i store mengder 1-2 ganger i uka slik at det alltid er tilgjengelig. Er så allsidig, næringsrikt og mettende at jeg ikke kan fatte og begripe at ikke det er en vanlig ting å gjøre. Billig er det jo også, sammenliknet med det meste annet om en tenker på metthet per krone!

Å koke egg flere dager i forveien er ok, men grunnen til at det ikke er vanlig å koke poteter og bruke flere dager etter er at poteter endrer smak når de kjølner og så varmes opp igjen. Allerede dagen etter smaker kokte poteter helt annerledes. Hvis vi har potetrester (noe jeg prøver å unngå nettopp pga smaksendringen) prøver jeg å lage noe annet enn å bare varme dem opp igjen, som å dele i terninger og steke eller lage potetmos. Mulig du ikke bryr deg om smaksendringen og det er selvsagt helt greit, men den er der og er grunnen til at det ikke er vanlig å koke poteter for mange dager om gangen. 

Anonymkode: 8a4c2...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser temaet potet kom opp i tråden.
Her kokes også poteter for flere dager. Gjerne i mindre biter så de kan has i boller og salater osv, eller tilsettes som fyll i supper. Merker det blir en slags «hinne» på hele kokte poteter, men det er ikke noe vi bryr oss om her da. Smak og behag selvsagt. Varmer opp fortløpende. 
Ser folk spør om hvilke, og her brukes det mest kokefaste til det formålet. Ofte er disse i løsvekt som det kan være tilbud på, helt fine til formålet. Vi spiser det vi har. Potet er en favoritt her 😋 

Nå har det også vært tilbud på søtpoteter, og det er også godt å lage litt av på forhånd. Gjerne bakt i biter i ovnen med ulikt krydder, eller naturell som kan brukes til det mest. Søtpotet med kanel er for eksempel godt som topping til yoghurten. 
Bakt vanlig potet med ulike urter er også et alternativ om en ikke liker poteter som har ligget noen dager i kjøleskapet. 

Jeg hadde ventet med å skrelle egget her også, men ser folk prepper og skreller egg for halve uken ihvertfall og de sier det går fint. Kun prøvd med skallet på her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 17.18):

Hvor lenge holder et kokt, skrelt egg seg? Lurer på om jeg kan koke egg feks søndager, skrelle og oppbevare dem i kjøleskapet og så ta med ett egg i sekken hver dag som jeg har i sekken frem til 14-knekken kommer (har ikke tilgang til kjøleskap på jobb). 

 

Anonymkode: feea6...be7

Jeg gjør nettopp det. Koker 5-6 ekstra egg på søndag som jeg skreller og legger i en tett plastboks i kjøleskapet. Aldri hatt noe problem med at de ikke holder seg hele uka. Holder trolig mye lenger enn ei uke, også. Å ha de i sekken noen timer på dagen, burde ikke være noe problem.

Kjør på. Egg er bra!

Anonymkode: 0476b...07d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumle skrev (På 16.10.2024 den 21.58):

Hvilke poteter synes du er best til oppbevaring kokt i kjøleskapet? Jeg synes jeg får så ymse resultat når jeg gjør det?

Folva, nypoteter og Gulløye er de jeg liker best. Koker dem med skallet på, koker dem til de fremdeles er faste, altså litt hardere enn om jeg skulle spist dem der og da. Kjøler ned i romtemp, og oppbevarer på øverste hylle i kjøleskapet for å unngå at de blir under 4˚ (mener å ha lest at de ved dem tempen blir søtere, noe med frigjøring av sukkermolekyler eller noe). Synes smaken holde seg godt jeg, Blir de «slimete» kan du kanskje ha tørkepapir eller noe i bunnen av boksen/posen du oppbevarer dem i?

en liten Fun fact verdt å merke seg for de helsebevisste er at potetens stivelse går over til resistent stivelse når den kjøles ned etter koking. Denne kan ikke kroppen ta opp på samme møte som stivelse; det må brytes ned av tar,bakteriene. Dvs at kalde poteter 1) er gunstig for tarmen 2) gir lavere blodsukkerstigning 3) vil ha litt færre «brukbare» karbohydrater og kalorier, innholdet er det samme, men andelen kroppen man ta opp er lavere.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg koker hver søndag. 

Skreller til mandag-onsdag. Skreller så nye for torsdag-fredag. Oppbevares i glassbeholder med klapplokk (slike små fra IKEA). 

Om egget er dårlig så lukter du det. 

Anonymkode: 40764...f64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 9.14):

Koke egg for å ha flere dager frem i tid??? Hvorfor i huleste gjøre det når det å koke et egg er så raskt og enkelt. Ja det er kanskje spisende, men æsj ingenting er eklere enn gammelt egg.

Anonymkode: 286c2...d3e

For å spare strøm og tid? Ha det lett tilgjengelig i kjøleskapet? Et kokt egg blir IKKE dårlig etter noen dager i kjøleskapet! Da gjør du noe feil. 

Vi koker også opp flere egg om søndagen, slik at vi bare kan pakke det med i matpakken om morgenen. 

Anonymkode: ff2a1...58f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (2 timer siden):

Folva, nypoteter og Gulløye er de jeg liker best. Koker dem med skallet på, koker dem til de fremdeles er faste, altså litt hardere enn om jeg skulle spist dem der og da. Kjøler ned i romtemp, og oppbevarer på øverste hylle i kjøleskapet for å unngå at de blir under 4˚ (mener å ha lest at de ved dem tempen blir søtere, noe med frigjøring av sukkermolekyler eller noe). Synes smaken holde seg godt jeg, Blir de «slimete» kan du kanskje ha tørkepapir eller noe i bunnen av boksen/posen du oppbevarer dem i?

en liten Fun fact verdt å merke seg for de helsebevisste er at potetens stivelse går over til resistent stivelse når den kjøles ned etter koking. Denne kan ikke kroppen ta opp på samme møte som stivelse; det må brytes ned av tar,bakteriene. Dvs at kalde poteter 1) er gunstig for tarmen 2) gir lavere blodsukkerstigning 3) vil ha litt færre «brukbare» karbohydrater og kalorier, innholdet er det samme, men andelen kroppen man ta opp er lavere.

 

Dette har jeg også lært. Venter alltid til potetene er "kalde" før jeg spiser, nettopp pga dette med blodsukkeret. Veldig få vet at dette er en ting. 

Anonymkode: ff2a1...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt som det er å koke egg så må man kunne det flere ganger i uken...å koke for 5 dager er jo meningsløst.

Anonymkode: 738b9...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...