AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #1 Del Skrevet 13. oktober 2024 Jeg skulle så gjerne vært sånn...lurer på hvor mange ganger jeg tenker etter å ha ryddet feks kjøleskapet...at NO skal jeg gjør det på ALLE rom og bli ryddig en gang for alle. Har du noen tips? Også lurer jeg på : har du også full kontroll på julepynten? feks at du kun har EN boks med julepynt? føler alt rotet eier meg.... Anonymkode: d1cc6...812 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #2 Del Skrevet 13. oktober 2024 Vi klarte først å ha det noenlunde ryddig etter at vi kvittet oss med masse ting. Gav bort masse, leide container og kastet. Når man har færre ting (klær, leker, utstyr, ting og tang) blir det også færre ting å rote med. Så må også alle ting ha et hjem. Vi har det som regel veldig ryddig nå. Har laget meg noen “regler”. Alt som tar under 2 min å rydde, tas med en gang. Og så tar jeg en 5 min rydderunde morgen og kveld. Det hjelper veldig. Anonymkode: a6691...c1b 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #3 Del Skrevet 13. oktober 2024 Kaster og rydder hele tida. Anonymkode: a8ce2...f9a 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #4 Del Skrevet 13. oktober 2024 Som de andre skriver, vi har plass til driften og pynten vår. Plenty med boplass for julepynt og påskepynt som lar oss lett rydde det bort og ute av syne når det ikke er i bruk. Eller så kvitter vi oss med masse greier hele tiden så ikke det fyller seg opp Anonymkode: e4fb1...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #5 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi klarte først å ha det noenlunde ryddig etter at vi kvittet oss med masse ting. Gav bort masse, leide container og kastet. Når man har færre ting (klær, leker, utstyr, ting og tang) blir det også færre ting å rote med. Så må også alle ting ha et hjem. Vi har det som regel veldig ryddig nå. Har laget meg noen “regler”. Alt som tar under 2 min å rydde, tas med en gang. Og så tar jeg en 5 min rydderunde morgen og kveld. Det hjelper veldig. Anonymkode: a6691...c1b Samme her. Vi måtte innse hva som var fantasi og virkelighet. Fantasi hobbyer som aldri ble realisert og samlet støv i skapene ble endelig fjernet og istedenfor fokuserer vi på de hobbyene vi faktisk holder på med ganske ofte og som ikke tar så stor plass i skapene våre. Istedenfor å fylle opp kjøleskap uten å tenke over det har vi nå en "spis opp det vi har" løsning før vi handler noe nytt. Og setter det på en handleliste. Selv om det står på handlelista er det ikke sikkert at vi faktisk kjøper det når dagen for innkjøp kommer fordi vi lever etter budsjett og må prioritere matvarer som gjør oss mette og raske i kroppen. Istedenfor å ha fast gjesterom har vi sammenleggbare gjestesenger i boden, og kun akkurat nok sengetøy til alle sengene. Viktig å finne ut hvor mye en faktisk har bruk for og om en finner ut at det ikke blir brukt noen sinne ta et oppgjør med en selv. Anonymkode: 6d3f5...0d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #6 Del Skrevet 13. oktober 2024 Fokuser på et område om gangen. Enten ett helt rom eller f.eks. kleskapet på soverommet, skapene på kjøkkenet, skohylla i gangen. Ett område per dag. Finner du ting som ikke har blitt brukt på 1 år; kast det. Kjøper du noe nytt, kast det gamle. En ting inn - en ting ut. Oppbevar ting på faste plasser. Som f.eks. julepynt; ha all julepynt i bokser. Har du 2,5 boks fulle med julepynt, ikke fyll opp boksen som er halvfull med andre ting. Anonymkode: 7e8e0...a6a 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #7 Del Skrevet 13. oktober 2024 - Alt du eier må ha en fast plass, slik at det lett kan settes tilbake dit når man er ferdig med det. - Så fort noe er ødelagt, ikke lenger helt eller ikke lenger i bruk, send det til et nytt hjem/kast det. - Ha korte ryddeøkter hver dag, der du bestemmer deg for hvilket rom/område som skal fikses. (Lag krysse-av-lister, hvis det er et belønningssystem som funker for deg). - Ikke vent med å rydde opp etter middagen. Ta det med en gang før du rekker å ombestemme deg. -Start hver dag med å re opp senger. Og rydd/vask/tøm oppvaskmaskin mens du venter på kaffe/te/frokosten. Det er ofte en god følelse å starte dagen med følelsen av at du har gjort noe. Anonymkode: 906f2...076 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #8 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skulle så gjerne vært sånn...lurer på hvor mange ganger jeg tenker etter å ha ryddet feks kjøleskapet...at NO skal jeg gjør det på ALLE rom og bli ryddig en gang for alle. Har du noen tips? Også lurer jeg på : har du også full kontroll på julepynten? feks at du kun har EN boks med julepynt? føler alt rotet eier meg.... Anonymkode: d1cc6...812 Ja, liker å ha det ryddig og rent. Mens andre blir stresset og ikke vil ha besøk uten forvarsel på 2måneder, så er det bare å ringe på her. Kaos i hodet= ryddig rundt meg som gjør at psyken blir bedre. Å.ta her og der istedenfor å la det gope seg opp er virkelig ikke så vanskelig! System! Feks kasser i bod skrevet på : julepynt, div Anonymkode: ae4e1...21a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #9 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skulle så gjerne vært sånn...lurer på hvor mange ganger jeg tenker etter å ha ryddet feks kjøleskapet...at NO skal jeg gjør det på ALLE rom og bli ryddig en gang for alle. Hnar du noen tips? Også lurer jeg på : har du også full kontroll på julepynten? feks at du kun har EN boks med julepynt? føler alt rotet eier meg.... Anonymkode: d1cc6...812 Jeg har absolutt ikke full kontroll! Jeg har kontroll noen steder , som ja f.eks julepynten. Den har jeg akkurat rydda i, kasta det som ikke var i orden og lagt til side det jeg skal selge/ gi bort. Men det er stort hus og mange steder, jeg har et langvarig prosjekt med å få orden. Jeg koser meg når stue og kjøkken er nyvaska og ryddig, men det varer ikke så lenge. Anonymkode: c00e8...998 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winterchild Skrevet 13. oktober 2024 #10 Del Skrevet 13. oktober 2024 Jag har ryddit hjemme, men har verkligen mer än bara en julepyntbox, man kan ha mycket saker men fortsatt väldigt ryddit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #11 Del Skrevet 13. oktober 2024 Jeg var veldig ryddig, alt hadde sin plass. Hadde boder, nok skapplass. Så ble jeg veldig syk, måtte slutte å jobbe, og bor nå lite. Utleieboliger har som regel lite skapplass og få om noen boder. Så jeg har innsett at jeg ikke kommer til å få det så ryddig som jeg egentlig ønsker. Nå har det lenge sklidd helt ut, for jeg har hatt en periode hvor kroppen ikke har fungert i det hele tatt, og da brukes all energi bare på det mest elementære som er hygiene og kosthold. Anonymkode: 370a6...6a8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #12 Del Skrevet 13. oktober 2024 Vi har det alltid rent og ryddig. Alt har en fast plass og det blir aldri rotete, for vi rydder alltid opp etter én aktivitet, før vi starter den neste. Jeg blir rolig inni meg av å ha det rent og ryddig. Anonymkode: 48242...bf1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brukerano Skrevet 13. oktober 2024 #13 Del Skrevet 13. oktober 2024 Mine beste tips. 1. Ha lite ting. 2. Det som kan sorteres i en bodboks gjør det. Om du ikke har bod, ha dedikert skap til oppbevaring. Om det ikke er mulig, ikke ha ting. 3. alt skal ha en plass. Når det er brukt, skal det tilbake på den plassen. 4. hver søndag eller mandag går jeg gjennom kjøleskapet og rydder ut rester og ting som skal kastes. Samtidig som jeg ser hva vi har og kan bruke i ny ukesmeny! 5. ikke ha ting! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #14 Del Skrevet 13. oktober 2024 Jeg setter ting på plass og rydder og vasker når jeg f.eks har laget mat. Jeg syns ikke det er vanskelig og lurer på hvordan folk klarer å leve i rot. Hvordan finner dere noe, og hvordan vasker dere når det er rot overalt? Anonymkode: c8b53...556 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #15 Del Skrevet 13. oktober 2024 Ha færre ting. a place for everything and everything in it’s place Anonymkode: f303c...627 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #16 Del Skrevet 13. oktober 2024 Skal love dere en ting ; når livet blir for overveldende, når man er for sliten etter jobb og når helsa ikke sier 25 år lenger så lærer man seg og leve med litt rot. Jeg må vurdere om jeg skal drive med rydding og gire meg opp etter jobb eller roe ned og få sove godt. Anonymkode: c00e8...998 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 13. oktober 2024 #17 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skulle så gjerne vært sånn...lurer på hvor mange ganger jeg tenker etter å ha ryddet feks kjøleskapet...at NO skal jeg gjør det på ALLE rom og bli ryddig en gang for alle. Har du noen tips? Også lurer jeg på : har du også full kontroll på julepynten? feks at du kun har EN boks med julepynt? føler alt rotet eier meg.... Anonymkode: d1cc6...812 Jeg gjorde det enkelt og giftet seg med en som er mye mer natig på den daglige rengjøringen enn meg + vi har mange tekniske duppeditter som forenkler. Kjøleskapene og fryserne (ja i flertallet) har fast inventar så vet hvor en finner hva, har Excel skjema som korrigeres for hvert måltid for å se hva som må suppleres. Kjøleskapene rengjøres hver 3 mnd dvs ett skap pr siste helg i mnd. Fryseboksenene rengjøres etter behov. Til pynt for de forskjellige tingene (Jul/påske/Allerhengens/bursdag) har faste kasser som er fargekodet. Gavepapir har og egene kasser (en for jul og en for bursdag og i disse ligger og gavelapper og kort) dette gjør at jeg kan fylle på når jeg finner ting på salg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #18 Del Skrevet 13. oktober 2024 Har lite ting og bor i en liten leilighet. Da er det ikke plass til så mye. Har også lite julepynt da jeg bare har et mindre plastikkjuletre. Holder alltid leiligheten ren og ryddig. Anonymkode: 5f27e...3bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #19 Del Skrevet 13. oktober 2024 Ja. Har 5-6 kasser med julepynt og alt står samlet. I kjelleren. Rydder hver dag, alt har fast plass og alt blir alltid lagt tilbake dit. Hjelper selvfølgelig å ikke ha barn og en dugende mann som er like ryddig Anonymkode: 79ceb...8ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #20 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Også lurer jeg på : har du også full kontroll på julepynten? feks at du kun har EN boks med julepynt? føler alt rotet eier meg.... Ikke en, men to bokser hvor det kun er julepynt ja. Har en pose hvor juletreet og juletrepynten er. Egne bokser til egne høytider. Alt har sin plass. Og om ting ikke blir brukt på så så lang tid, eller om jeg ser en gjenstand jeg hadde glemt jeg hadde, da kvitter jeg meg med den. Om jeg ikke vet at jeg har den, da kan jeg like gjerne ikke ha den. Færre ting gjør det mye lettere å holde det ryddig. Før du handler noe, tenk spør deg selv: Ønsker jeg denne, eller trenger jeg denne? Og i stedet for Marie Kondo sin metode om en gjenstand 'sparkle joy', spør deg selv: Hvis tingen hadde avføring på seg, ville du vasket den? 😛 I gang med en flytteprosess, så nå reduseres også lagrenes våres av forbruksvarer. Ikke noe blir kjøpt uten at det er et faktisk behov. Alt blir gått gjennom nå. Skuff for skuff, rom for rom. Det er rart med det hvordan ting har det med å snike seg inn 😕 Anonymkode: 2ec54...39e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå