Gå til innhold

Fordeling av utgifter stebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer bor i hans hus, og 17-åringen hans bor her full tid. 17-åringen blir nok boende her noen år framover når hen blir lærling neste år. 

Samboeren min har boliglån og løpende utgifter ift bolig ( forsikring, vedlikehold etc). Jeg har også boliglån og utgifter på egen leilighet der min sønn i etableringsfasen nå bor for å spare opp til egenkapital. Om noen år skal jeg selge leiligheten min og kjøpe meg inn i samboers hus, noe som vil bidra til at både jeg og samboer får lavere gjeld og utgifter.

Jeg lurer på hva som er rettferdig fordeling av utgifter for meg og samboeren min nå. Pr nå betaler jeg ca halvparten av mat/husholdnings utgifter, og ca 40% av utgiftene til strøm/forsikring etc. 

Bør vi endre dette når 17-åringen blir myndig og tjener egne penger? 

Er det noen andre i tilsvarende situasjon som kan si noe om hvordan de har løst det? 

Anonymkode: b1010...2ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde betale 1/3 av mat, strøm, boutgifter og samboeren din 2/3. Hvor gammelt barnet hans er spiller jo ingen rolle. 

Anonymkode: 95b84...73e

Skrevet

Du betaler ingen husleie og har anledning til å la ditt voksne barn bo gratis. Høres fair ut at partner har mulighet til det samme.

Så vil det jo ofte være fornuftig å kreve noe av ungdommen, så den ikke venner seg til inntekt uten utgifter, men det blir jo opp til far (som eventuelt kan spare disse midlene på vegne av avkommet).

At ungdommen kan bidra noe til mat virker rimelig, og at du og far da eventuelt betaler mindre på dette. 

Anonymkode: 783a3...471

Skrevet

Jeg synes 17 åringen bør få kost og losji. Tjener han penger så kan jo det gå til lommepenger og klær div

Anonymkode: a8975...620

Skrevet

Personlig hadde jeg ikke følt at stebarn skulle bidratt særlig økonomisk til husholdningen allerede ved myndig alder. Eneste unntak måtte være hvis de ikke løftet en finger hjemme, eller fikk seg godt betalt jobb og har solid betalingsevne. Men da er det vel mer sannsynlig å forlate redet…

Det er ganske vanlig i dag å være student, lærling etc med heller laber økonomi godt forbi 20. Har ikke noen fast aldersgrense men litt ut i 20-årene må det nok bli før jeg begynner å insinuere at ingen kastes ut av huset, men er greit å bidra økonomisk.

Har jo litt å si hvor «firkanta» dere er i økonomien ellers. Jeg orker ikke telle kroner mot livspartner. Om jeg bruker penger på hans side av familien så er det en investering i en relasjon jeg har nå, og ikke noe jeg ser på som tapte/bortkastede penger hvis forholdet tar slutt. Det er driftsutgifter i et samliv. Orker ikke være i et forhold hvor man skal avregne mine og dine penger mot hverandre.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...