Gå til innhold

Hva er forskjell på festeavgift og omkostninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt blond når det kommer til slike spørsmål.. Vurderer å kjøpe når/ eller hvis rentene roer seg..

Hvis noe koster for eksempel  3 mill pluss omkostninger på 200 000 kr og festeavgift på 200 000 kr. Koster boligen da 3,4 mill?? Er det 3,4 kr jeg skal betale med en gang?

Anonymkode: 9d3f7...36a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Omkostninger må betales når boligen kjøpes, et engangsbeløp på gitt prosent av kjøpesum.

Festeavgift er tomteleie som betales jevnlig til bortfester, eller eier av tomt om du vil. Det står i festeavtalen hvor ofte det skal betales, og hvordan og hvor ofte prisen skal reguleres.

Anonymkode: 6f56b...08b

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Omkostninger må betales når boligen kjøpes, et engangsbeløp på gitt prosent av kjøpesum.

Festeavgift er tomteleie som betales jevnlig til bortfester, eller eier av tomt om du vil. Det står i festeavtalen hvor ofte det skal betales, og hvordan og hvor ofte prisen skal reguleres.

Anonymkode: 6f56b...08b

Skjønner! Skal man da betale for eksempel 200 000 hvert år som festeavgift? Altså 50 000 kr 4 ganget årlig hvert år??

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner! Skal man da betale for eksempel 200 000 hvert år som festeavgift? Altså 50 000 kr 4 ganget årlig hvert år??

Ja, men dette deles jo på flere om det f.eks er et leilighetsbygg på festet grunn. Du bør sjekke om  fellesutgiftene inkluderer festeavgiften eller kommer i tillegg. Du bør også sjekke når festeavtalen utgår og om det evt er planer om å innløse festet.

Anonymkode: 70b2a...7c6

Skrevet

200.000 i festeavgift 😳 de jeg kjenner til som har festet tomt betaler vel sånn 20-30.000 i året eller noe. Den blir indeksregulert, også har den en varighet på et par tiår oftest og reforhandles da.

Sikker på du ikke tenker feil og mener fellesgjeld/utgifter? Tror festeavgift skal være maks 2% av tomteverdi. Har aldri hørt om tomter med så høy verdi som er festet. Det betyr jo såfall en tomt til 10 millioner 🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det var en sinnsyk pris på festeavgift! 

Vi betaler festeavgift på huset og hytta. Hytta er 1500 i året betalt i januar.  Huset er ca 3000 pr år fordelt på fire terminer. 

Anonymkode: d54fd...d14

Skrevet

Styr unna festetomter, er min klare anbefaling. 

Anonymkode: 204fb...b21

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Diskulis skrev (5 minutter siden):

200.000 i festeavgift 😳 de jeg kjenner til som har festet tomt betaler vel sånn 20-30.000 i året eller noe. Den blir indeksregulert, også har den en varighet på et par tiår oftest og reforhandles da.

Sikker på du ikke tenker feil og mener fellesgjeld/utgifter? Tror festeavgift skal være maks 2% av tomteverdi. Har aldri hørt om tomter med så høy verdi som er festet. Det betyr jo såfall en tomt til 10 millioner 🤔

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var en sinnsyk pris på festeavgift! 

Vi betaler festeavgift på huset og hytta. Hytta er 1500 i året betalt i januar.  Huset er ca 3000 pr år fordelt på fire terminer. 

Anonymkode: d54fd...d14

Det er sikkert et borettslag eller boligsameie som totalt betaler dette. Er man 50 enheter, blir det ikke så mye på hver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...