AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #1 Skrevet 13. oktober 2024 Jeg har mer eller mindre siden vgs prøv å gå ned i vekt, og har mange ganger klart det. Men går rett opp igjen. Siste runde med streng kaloritelling, starta jeg på for litt over et år siden. Jeg synes det er skikkelig tungt og slitsomt, og finner ikke glede i mat lengre. Vekta rikker seg heller ikke. Så for en måned siden ga jeg bare opp. Livskvaliteten min var skikkelig dritt når alt jeg gjorde, var å tenke på de teite kaloriene. Nå har jeg tillatt meg selv å spise akkurat det jeg har lyst på, men jeg prøver å ikke overspise. Om noe, har kroppen større ubehag ved overspising nå enn før. Men jeg er ikke perfekt, og har nok tatt litt hardt i noen dager. Gikk på vekta idag for å se hvor stor skade jeg har klart å gjort på en måned, men istedenfor å ha gått opp, har jeg gått ned 2 kg. Hvordan går det an? Har merket at klærne sitter annerledes, men har oppriktig trodd at vekten bare har lagt seg annerledes på kroppen min. Jeg skjønner ikke hvordan dette går an😅 Jeg spiser meg mett, spiser som regel bare vanlig mat. Tenker ikke på om det er prosessert eller ei, men prøver å holde meg til mat jeg vet jeg får energi av. Men det kan bli en tur på BK en helg, eller en sjokoladebar en kveld eller to. Hva skjedde? 😅🤔 Klager ikke, altså. Er bare forundret. K36 Anonymkode: fc76c...e3e
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #2 Skrevet 13. oktober 2024 Dette er mest sannsynlig på grun av stress, kortisol og et bedre regulert nervesystem 👍 Anonymkode: 631aa...2fc 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #3 Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er mest sannsynlig på grun av stress, kortisol og et bedre regulert nervesystem 👍 Anonymkode: 631aa...2fc Går jeg ned i vekt pga stress? Eller mente du at kroppen holdt på vekten mens jeg gikk på diett og dermed var stresset? For det kan jeg i såfall love deg at jeg var😅 Ts Anonymkode: fc76c...e3e
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #4 Skrevet 13. oktober 2024 2 kg er jo så lite at det er ikke sikkert at det er fett. Vekta svinger det på en dag. Du har kanskje litt mindre vann nå, mindre i tarmene. Kanskje har du trent mindre og har mindre vann i musklene, kanskje er du et annet sted i syklus osv. Anonymkode: 56968...ca1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #5 Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Går jeg ned i vekt pga stress? Eller mente du at kroppen holdt på vekten mens jeg gikk på diett og dermed var stresset? For det kan jeg i såfall love deg at jeg var😅 Ts Anonymkode: fc76c...e3e Folk er forskjellige, noen går ned i vekt av stress og andre opp. Så kanskje du går opp i vekt av stress. Hva med å bare spise litt av alt du liker, du vet at du alltid får den smaken i munnen igjen. Det slipper mye stress av å tenke sånn. I stedet for å nekte seg selv alt mulig. Anonymkode: b5493...d43
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #6 Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): 2 kg er jo så lite at det er ikke sikkert at det er fett. Vekta svinger det på en dag. Du har kanskje litt mindre vann nå, mindre i tarmene. Kanskje har du trent mindre og har mindre vann i musklene, kanskje er du et annet sted i syklus osv. Anonymkode: 56968...ca1 Jeg er på det stedet i syklusen jeg pleier å være tyngst. Jeg skal veie meg selv igjen om et par-tre uker bare for å se. Anonymkode: fc76c...e3e
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #7 Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Folk er forskjellige, noen går ned i vekt av stress og andre opp. Så kanskje du går opp i vekt av stress. Hva med å bare spise litt av alt du liker, du vet at du alltid får den smaken i munnen igjen. Det slipper mye stress av å tenke sånn. I stedet for å nekte seg selv alt mulig. Anonymkode: b5493...d43 Ja, jeg må prøve. For jeg gidder ikke være miserabel lengre. Da blir jeg heller tjukk igjen🙃 Neida, men må finne en middelvei her. Har gjort et grovt regnskap på kalorier enkelte dager da, og der er ikke så mye som jeg frykter. Ligger på rundt 1700 og det er nok det kroppen trenger for å vedlikeholde vekten jeg nå har. Så det kan være, som noen sier her, mindre vann i musklene. Anonymkode: fc76c...e3e
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #8 Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Går jeg ned i vekt pga stress? Eller mente du at kroppen holdt på vekten mens jeg gikk på diett og dermed var stresset? For det kan jeg i såfall love deg at jeg var😅 Ts Anonymkode: fc76c...e3e Ja, sistnevnte der altså 😉 Anonymkode: 631aa...2fc
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #9 Skrevet 14. oktober 2024 1 kg med fett er ca. 7000 kalorier. Så for å ha gått opp 2 kg på den tiden må du ha spist 14.000 kalorier mer enn du normalt trenger. 2 kg vekt svinging er ikke unormalt kan være pga. Stress, hormoner, vannvekt i kroppen, osv. Anonymkode: 32327...881 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #10 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 1 kg med fett er ca. 7000 kalorier. Så for å ha gått opp 2 kg på den tiden må du ha spist 14.000 kalorier mer enn du normalt trenger. 2 kg vekt svinging er ikke unormalt kan være pga. Stress, hormoner, vannvekt i kroppen, osv. Anonymkode: 32327...881 Oi ser nå jeg leste feil, men det motsatte stemmer også. For å ha gått ned 2 kg rent fett må du ha kommet 14.000 i underskudd. Så kan godt være det bare er vann og normale svingninger. Anonymkode: 32327...881 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #11 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Oi ser nå jeg leste feil, men det motsatte stemmer også. For å ha gått ned 2 kg rent fett må du ha kommet 14.000 i underskudd. Så kan godt være det bare er vann og normale svingninger. Anonymkode: 32327...881 Er nok det. Ble bare overrasket av at jeg ikke hadde gått opp istedenfor. Kanskje vekta i realiteten er stabil. Hvilket ikke gjør noe. Trenger ikke gå ned så mye mer. Jeg vil bare ikke opp. Ts Anonymkode: fc76c...e3e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #12 Skrevet 14. oktober 2024 Du sier det jo selv, du har slutta å overspise. Anonymkode: 9cc28...c6e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #13 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du sier det jo selv, du har slutta å overspise. Anonymkode: 9cc28...c6e Det var ikke helt det jeg skrev. Jeg skrev at jeg har gått på diett, og da har jeg selvsagt ikke overspist. Sluttet på diett, og har dermed overspist noen dager, men ikke alle og hele tiden, jeg har ikke fulgt med på inntak annet enn grov beregning nå og da, og har spist akkurat det jeg har lyst på. Har nok alt-i-alt spist mer enn da jeg telte kalorier. Anonymkode: fc76c...e3e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #14 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 15.16): Dette er mest sannsynlig på grun av stress, kortisol og et bedre regulert nervesystem 👍 Anonymkode: 631aa...2fc Kortisol øker fettlagring. Anonymkode: b1835...84c
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #15 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 14.45): Jeg har mer eller mindre siden vgs prøv å gå ned i vekt, og har mange ganger klart det. Men går rett opp igjen. Siste runde med streng kaloritelling, starta jeg på for litt over et år siden. Jeg synes det er skikkelig tungt og slitsomt, og finner ikke glede i mat lengre. Vekta rikker seg heller ikke. Så for en måned siden ga jeg bare opp. Livskvaliteten min var skikkelig dritt når alt jeg gjorde, var å tenke på de teite kaloriene. Nå har jeg tillatt meg selv å spise akkurat det jeg har lyst på, men jeg prøver å ikke overspise. Om noe, har kroppen større ubehag ved overspising nå enn før. Men jeg er ikke perfekt, og har nok tatt litt hardt i noen dager. Gikk på vekta idag for å se hvor stor skade jeg har klart å gjort på en måned, men istedenfor å ha gått opp, har jeg gått ned 2 kg. Hvordan går det an? Har merket at klærne sitter annerledes, men har oppriktig trodd at vekten bare har lagt seg annerledes på kroppen min. Jeg skjønner ikke hvordan dette går an😅 Jeg spiser meg mett, spiser som regel bare vanlig mat. Tenker ikke på om det er prosessert eller ei, men prøver å holde meg til mat jeg vet jeg får energi av. Men det kan bli en tur på BK en helg, eller en sjokoladebar en kveld eller to. Hva skjedde? 😅🤔 Klager ikke, altså. Er bare forundret. K36 Anonymkode: fc76c...e3e Du opplevde ikke en «rar effekt», ts. Du gikk fra flere omganger med vitenskapelig beviste skadelige «dietter» og over på det som ER bevist som den eneste fungerende måten å gå ned i vekt og så opprettholde normalt sunn vekt livet ut: en notralt sunn livsstil. Der mat er både næring og glede, men der mat ikke er alt det usunne: stress, kontroll, trøst etc. Du sluttet rett og slett å tulle. Og gikk for fornuft. Anonymkode: 78cb1...bab 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #16 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du opplevde ikke en «rar effekt», ts. Du gikk fra flere omganger med vitenskapelig beviste skadelige «dietter» og over på det som ER bevist som den eneste fungerende måten å gå ned i vekt og så opprettholde normalt sunn vekt livet ut: en notralt sunn livsstil. Der mat er både næring og glede, men der mat ikke er alt det usunne: stress, kontroll, trøst etc. Du sluttet rett og slett å tulle. Og gikk for fornuft. Anonymkode: 78cb1...bab Skulle ønske jeg fant ut dette tidligere😅 Anonymkode: fc76c...e3e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #17 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 14.45): Nå har jeg tillatt meg selv å spise akkurat det jeg har lyst på, men jeg prøver å ikke overspise. Om noe, har kroppen større ubehag ved overspising nå enn før. K36 Anonymkode: fc76c...e3e Dette. Ofte har jeg lurt på hvorfor jeg var slank i 20-årene selv om jeg spiste Grandiosa og smågodt og hadde et elendig kosthold ernæringsmessig. Skyldte alt på forbrenning, men ser nå at grunnen var at jeg aldri overspiste. Erstattet måltider med sjokolade fordi jeg ikke gadd lage meg mat. Overspisingen kom senere. Selv om jeg begynte å lage mat fra bunnen av, så ble det mye baking da jeg fikk barn, og mye familiekos og bursdager. Etter hvert så kom sukkermaten i tillegg til måltidene. Vi lager middag hver dag, i tillegg til kakene og godteriet jeg hiver i meg. Sånn ble jeg overvektig. Anonymkode: 770e4...0d8 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #18 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kortisol øker fettlagring. Anonymkode: b1835...84c Ja nettopp. Når hun stresset med diettene hadde hun mer kortisol i kroppen. Nå når hun har sluttet å stresse så med vektnedgangen, roer kroppen seg ned og kortisolen følger. Anonymkode: 631aa...2fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå