AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #1 Del Skrevet 13. oktober 2024 Jeg og mannen har en liten baby på fem måneder. Han er kjempeflink med babyen, men vi har de siste månedene hatt det veldig turbulent. Jeg har hatt komplikasjoner etter fødsel og vært sykmeldt, så han har tatt over permisjonen min. Han har røyket mye hasj i ungdommen, men vært rusfri de siste 8 årene. Den siste måneden har jeg funnet et brett med tabletter som heter «Risperidon» og «Bosarin». Jeg har ingen erfaring med tabletter, men ble livredd da jeg googlet dem. Når jeg spurte han hva disse var til sier han at han holder på å bli utbrent av kjøret her hjemme og trenger noe å slappe av på. Jeg vet ikke helt hva jeg bør gjøre. Kjenner jeg ikke kan slappe av og komme meg til hektene sånn som jeg egentlig skal. Skal sies at det jeg ikke merker noe sløvhet på han, men jeg syns ikke dette er forenlig med omsorg for baby. Noen tips? Anonymkode: 5689a...b10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #2 Del Skrevet 13. oktober 2024 Run! Ikke gå, men spring!! Han er en tikkende bombe, du vil ikke være der når det smeller. . Og det VIL smelle, det er bare et spørsmål om tid med den holdningen han har.. Anonymkode: 83866...e2e 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enni Skrevet 13. oktober 2024 #3 Del Skrevet 13. oktober 2024 Han har kjøpt dette, og ikke fått på resept hos lege? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #4 Del Skrevet 13. oktober 2024 Han er rusmisbruker. Du kan ikke la ham ha ansvaret for baby og du kan ikke bo med ham med baby. Akkurat hvordan du best gjør det praktisk, kommer an på mye informasjon jeg ikke har. Anonymkode: 8c6a7...294 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #5 Del Skrevet 13. oktober 2024 Han har altså kjøpt disse fra en dealer. Som også kan selge han alt mulig annet. Bland disse med alkohol så har dere det gående Anonymkode: e5405...556 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 13. oktober 2024 #6 Del Skrevet 13. oktober 2024 Enig med de over! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 13. oktober 2024 #7 Del Skrevet 13. oktober 2024 For deg og ditt barns skyld. Kom dere vekk 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enni Skrevet 13. oktober 2024 #8 Del Skrevet 13. oktober 2024 Hvis han allerede nå ikke takler en 5mnd gammel baby og må ty til rusmidler, hvordan blir det da etterhvert som barnet vokser til? De blir jo ikke enklere i småbarnsperioden Han må til psykolog for å få ordnet opp i dette, og vil han ikke det, så er det bare å avslutte. 13 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #9 Del Skrevet 13. oktober 2024 Hvis det ikke er foreskrevet av lege så er det meget tvilsomt. Er det ikke antipsykosemedisin? Slapper man av på dette? Anonymkode: 9f8be...f6f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #10 Del Skrevet 13. oktober 2024 Har han fått de på resept? Anonymkode: a1d99...144 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #11 Del Skrevet 13. oktober 2024 Dersom han har fått av lege, SLAPP AV… Bedre at han har fått hjelp til utfordringene sine, med oppfølging av lege. Er det kjøpt illegalt, hadde jeg rådført meg med et pårørendesenter for rusavhengige Anonymkode: 8831d...26e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 13. oktober 2024 #12 Del Skrevet 13. oktober 2024 (endret) Nå kommer jeg med verdens kjipeste skremmehistorier her, men: Han har sprukket, sannsynligvis mye mer enn du antar. Og over lengre tid enn du har merket. Litt rart å bruke antipsykotiske midler til rus - og få det utskrevet for stress av lege. I tillegg stusser jeg på denne mer uvanlige benzoen - en fastlege ville uansett aldri skrevet det ut til tidligere rusavhengig heller i mildere typer. Og da ville han nok heller fått Sobril 🤷♀️ Fant du etikett hvor du ser det er utskrevet av fastlege? På pakka? Eller bare brett? Uten etikett = kjøpt på gata. Altså så rødt flagg som det kan bli. Og svaret er klassisk rusmisbrukersvar. Send melding til fastlegen hans, og planlegg for brudd er mitt tips. Han kan ikke ha permisjon og ansvar for barn. Ta bilder av det du fant, for bevis i barnefordeljngssak. Du må ha fullt samvær her og han med tilsyn. Jeg har vokst opp med to rusavhengige foreldre på diverse ditt og datt, og har søsken hvis ektefelle sprakk lenge før han så tok sitt eget liv. Jeg merket kun sløvhet og rus når det var større mengder kokain osv - og på svoger merket vi absolutt ingenting selv om vi alle hadde åresvis med «mengdetrening». Ikke virke trøtt/småsløv på kort gidd benzobruk er helt urealistisk. Man virker ikke rusa av små mengder de minst potente, men man ville aldri tenkt «jeg tar litt Sobril og en baby», for man blir trøtt/sløvere enn normalt. Grunnen til at han ikke virker sløv er nok sannsynligvis fordi han er tilvent. Og hva antipsykotiske medisiner gjør der skjønner jeg ikke. Endret 13. oktober 2024 av AprilLudgate 12 5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 13. oktober 2024 #13 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dersom han har fått av lege, SLAPP AV… Bedre at han har fått hjelp til utfordringene sine, med oppfølging av lege. Er det kjøpt illegalt, hadde jeg rådført meg med et pårørendesenter for rusavhengige Anonymkode: 8831d...26e Nei. Fastleger med innsikt i tidligere historikk hadde IKKE skrevet ut dette. Så han lyver for noen. Inkludert samboer. Og man kan ikke ha aleneansvar for barn med opptrapping på antipsykotiske midler og benzos nei. En ærlig person ville fortalt om plagene FØR evt legebesøk. Og en ærlig tidligere rusavhengig ville unngått slike medikamenter lenge og først oppsøkt terapi osv. Ingen får benzos for å «slappe av i småbarnstiden». 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaraThrace Skrevet 13. oktober 2024 #14 Del Skrevet 13. oktober 2024 (endret) Har han schizofreni eller er bipolar? Det er de absolutt mest vanlige grunnene til å gå på slike tabletter, og da går man gjerne fast. De gir ikke noe spesiell rus som er å trakte etter, og derfor er det naturlig å tenke at han får dem av lege. BosaURin derimot er et særdeles ettertraktet benzo, som mange bruker for å «slappe av». Såvidt meg bekjent selges ikke disse under navnet Bosaurin i Norge, og det er derfor nærliggende å tro at han har kjøpt dem fra noen andre, altså gatepiller. Kalles ofte for blåvalium. Men jeg tar selvsagt forbehold om at noe har skjedd som jeg ikke har fått med meg på det markedet… Det som er hevet over enhver tvil er at du MÅ prate med mannen din om hvor han har fått det fra. Hvis det er fra legen, så kan du faktisk også kontakte legekontoret og si at du har funnet disse pillene, og du lurer på om de er utskrevet av lege. Hvis du ordlegger deg rett og sier situasjonen din med at du er med baby og at mannen de tar de, så vil du få hjelp om mannen IKKE får dem av lege. Overdriv heller enn å underdrive. Man skal ikke tulle med kombirus, mangel på søvn og liten baby. Spesielt når en av tablettene er ANTIPSYKOTIKUM…. Og, jeg kan ikke understreke nok. Ta kontakt ASAP. Om så legevakt i kveld, mannen din har absolutt ingenting å gjøre som primær omsorgsperson for en så liten baby i når han går på antipsykotiske medisiner og benzodiazepiner. Endret 13. oktober 2024 av KaraThrace 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #15 Del Skrevet 13. oktober 2024 Og så snart dere har separat adresse, sørg for å få foreldreansvaret alene. Det er lett frem til barnet fyller ett, deretter nesten umulig. Du vil ikke dele foreldreansvaret med en rusmisbruker, det vil du angre på de neste atten årene. Anonymkode: 8c6a7...294 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #16 Del Skrevet 13. oktober 2024 AprilLudgate skrev (3 minutter siden): Nei. Fastleger med innsikt i tidligere historikk hadde IKKE skrevet ut dette. Så han lyver for noen. Inkludert samboer. Og man kan ikke ha aleneansvar for barn med opptrapping på antipsykotiske midler og benzos nei. En ærlig person ville fortalt om plagene FØR evt legebesøk. Og en ærlig tidligere rusavhengig ville unngått slike medikamenter lenge og først oppsøkt terapi osv. Ingen får benzos for å «slappe av i småbarnstiden». Hva er historikk , at han røyket hasj for 8 år siden ? det kommer litt an på, valium kan man ha aleneansvar for barn med om man bruker det riktig og sammen med lege, men blåvalium høres litt dealer ut. Anonymkode: 45ce9...0fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 13. oktober 2024 #17 Del Skrevet 13. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva er historikk , at han røyket hasj for 8 år siden ? det kommer litt an på, valium kan man ha aleneansvar for barn med om man bruker det riktig og sammen med lege, men blåvalium høres litt dealer ut. Anonymkode: 45ce9...0fb Med spedbarn/baby? Uten at partner vet? Sketchy AF. Jeg hadde ikke tatt ansvar for små barn med Sobril eller Vslium innabords i noen mengder. Ingen tar 5 mg liksom når de svarer som han gjorde. Endret 13. oktober 2024 av AprilLudgate 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #18 Del Skrevet 13. oktober 2024 Resepter man har fått av lege ligger under "resepter" inne på helsenorge, selv om resepten er oppbrukt. Det er altså derfor enkelt for han å bevise det til deg om han har fått dem på resept. Jeg tipper han ikke har fått det på resept, og rusmisbruk er uforenlig med barn. Anonymkode: 6fe5e...e0c 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet 13. oktober 2024 #19 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og mannen har en liten baby på fem måneder. Han er kjempeflink med babyen, men vi har de siste månedene hatt det veldig turbulent. Jeg har hatt komplikasjoner etter fødsel og vært sykmeldt, så han har tatt over permisjonen min. Han har røyket mye hasj i ungdommen, men vært rusfri de siste 8 årene. Den siste måneden har jeg funnet et brett med tabletter som heter «Risperidon» og «Bosarin». Jeg har ingen erfaring med tabletter, men ble livredd da jeg googlet dem. Når jeg spurte han hva disse var til sier han at han holder på å bli utbrent av kjøret her hjemme og trenger noe å slappe av på. Jeg vet ikke helt hva jeg bør gjøre. Kjenner jeg ikke kan slappe av og komme meg til hektene sånn som jeg egentlig skal. Skal sies at det jeg ikke merker noe sløvhet på han, men jeg syns ikke dette er forenlig med omsorg for baby. Noen tips? Anonymkode: 5689a...b10 En lege hadde aldri skrevet ut slike medisiner til noen som er rusfri etter å ha vært rusmisbruker tidligere. Dette har mannen din fått av en dealer eller på dark web, bare det i seg selv burde sende et sterk signal om at du burde komme deg vekk. En mann som driver på slik, er farlig. Andre varsellampe burde gå, da han ikke lenger er rusfri, men per definisjon er narkoman, definisjonen på narkoman er en som misbruker rusmidler, noe denne mannen gjør per nå. Du ønsker ikke at barnet ditt skal vokse opp med en far som driver illegal virksomhet (dealing) og er narkoman. Dessverre vil dette bare eskalere på sikt, det starter smått også blir avhengigheten til mannen større. Han vil da kjøpe større doser, sterkere medikamenter og bli sykere og sykere. Jeg overdriver ikke med å si, at i det lange løp kan deg og barn potensielt stå i en livsfarlig situasjon med denne mannen. Jeg ville brutt forholdet, bedt om full omsorgsrett for barnet, og besøksforbud for både deg og barnet, frem til han blir rusfri. Hvis han ikke klarer å bli rusfri igjen, så burde han ikke ha noe omgang eller ansvar for verken deg eller barnet. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 13. oktober 2024 #20 Del Skrevet 13. oktober 2024 Så lenge disse pillene ikke er en del av noen oppfølgingsplan av en lege/psykiater så ville jeg anbefalt å gå.. Folk som selv-medisinerer seg på Benzodiazepiner er noe jeg personlig ville holdt meg unna og disse kan ble veldig uforutsigbare om bruken tok av.. Antipsykotika i lave doser kan skrives ut til folk som sliter med tankekjør og dårlig søvn. Om dette brukes uten en plan fra en psykiater ville varsellampene lyse og.. Så vil jo helt klart det at en småbarnsfar som begynner på medisiner uten en gang å varsle barnets mor være et dårlig tegn...Man burde faktisk være åpne om slike ting om man skal oppdra et barn sammen. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå