Gå til innhold

Nabo som får 4-5-åring til å handle på nærbutikken

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 20.51):

Damen i butikken? Du mener de som sitter i kassa skal gå rundt å hjelpe fireåringen med å handle? 😅 regner med de hadde stusset på dette opplegget. 

Anonymkode: 481be...48d

Kjære vene. Du er kanskje så ung at du aldri har opplevd "butikk" som noe annet enn store supermarkeder? Frem til få tiår siden var "butikken" som hovedregel en matbutikk, som ikke var en kjede, og den var liten. Noen få mennesker jobbet der; kanskje 2-3 personer. I små bygdesamfunn visste alle hvem de 2-3 personene var, og mange var i familie med dem. Når det er sagt: selv i store, "anonyme" supermarkeder som har kommet de siste par tiårene, sitter det en masse normale mennesker som håndterer gamle, funksjonshemmede, forvirrede, fulle, unge, og demente mennesker med stor og god menneskekunnskap og empati. Vi har faktisk ikke ennå kommet dit at mennesker kan forulykke på gaten i Norge uten at noen bryr seg, og vi har heller ikke kommet dit at en butikkansatt vil være vanskelig med et lite barn med handlelapp. Jeg har faktisk ikke tall på alle de gangene jeg har hatt en gammel pensjonist foran meg i køen, som vil snakke med ekspeditøren - alt for lenge - og hvor ekspeditøren er imøtekommende og lar dette skje. De fleste ekspeditører forstår, som jeg, at denne samtalen kanskje er den eneste samtalen med et annet menneske denne gamle personen har den dagen. Jeg er bombesikker på at de samme ekspeditørene ville ha tilkalt kolleger eller på annen måte tatt baklengs salto for å hjelpe en fireåring med handlelapp. Nå skjer det jo nesten ikke lenger at fireåringer kommer på butikken, da foreldrene deres holder dem inne som spedbarn i årevis, lenge etter at de er ferdige med å være spedbarn rent fysisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 11.22):

Pøh, jeg krabbet til butikken som 1 år! Moren min hadde festet handlelapp på ryggen. Husker hvor stolt jeg var for å komme hjem med røykpakka i bleia 🤩

Anonymkode: 036b7...b54

Og jeg ble lagt utenfor Vinmonopolet i vugge da jeg var seks uker gammel, med lapp om at de kunne ta penger under madrassen, og at de skulle legge 5 liter vodka i vuggen min. Ved siden av meg; ikke oppå meg, siden jeg var så liten at jeg kunne få skader av alle flaskene, hvis de ble lagt oppå den lille kroppen min. Foreldrene la meg der om kvelden, da de var gått tom for sprit, og hentet meg rett etter at polet åpnet morgenen etter. Det var heldigvis i sommerhalvåret. De ansatte på vinmonopolet var redelige mennesker, og hadde ikke jukset på vekslepengene under madrassen. Jeg hadde snue og stygg hoste noen måneder, forteller min mor, men klarte meg. Litt senere bekreftet hun også at de ansatte på polet hadde fulgt anvisningene på lappen, og ikke lagt flaskene oppå meg, men ved siden av meg i vuggen. Det var snilt av dem.

Endret av Supermerry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (På 14.10.2024 den 13.07):

Hva om 4-5-åringrn ikke kommer tilbake som avtalt, ikke er verken på lekeplassen eller hjemme hos noen df pleier å besøke? Ikke kan man ringe dem. Hvor lenge før man ringer politiet?

Ja, hva om det skjer? Det har alltid skjedd. Hvis du ikke holder barna som fange inne, så er den risikoen alltid der. Slik har det vært siden vår art begynte å eksistere. Det er slik livet er. Så foreldres jobb er å forebygge, og oppdra barna, så mye de kan. Hvis de da ikke har planlagt å holde barna inne, eller kun ute under oppsyn.

Alt det du skriver skjer jo iblant etter at barna er myndige også. Hva skal man gjøre da? Nekte dem å flytte hjemmefra?

Livet er utrygt. Likevel går det stort sett bra. Det verste må være å leve som en umyndiggjort og impotent barnefange hjemme. Foreldre kan redusere mange potensielle farer ute ved å bruke tid på å lære barna sine mest mulig trygg adferd alene ute, heller enn å "validere" infantile behov, og heller enn å forsterke og opprettholde manglende evne til utsatt behovstilfredsstillelse. De kan velge å lære barna å tøyle sine umiddelbare behov og impulser, istedet for å aktivt forsterke "prinsesse-på-erten", tendenser og derved tvinge barna til å være maktesløse, være hjemme, og være inne. Dette er valg foreldre kan ta, og hvor de i nyere tid ser ut til å foretrekke valget om å infantilisere og derved begrense barnas deltakelse i verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (2 timer siden):

Ja, hva om det skjer? Det har alltid skjedd. Hvis du ikke holder barna som fange inne, så er den risikoen alltid der. Slik har det vært siden vår art begynte å eksistere. Det er slik livet er. Så foreldres jobb er å forebygge, og oppdra barna, så mye de kan. Hvis de da ikke har planlagt å holde barna inne, eller kun ute under oppsyn.

Alt det du skriver skjer jo iblant etter at barna er myndige også. Hva skal man gjøre da? Nekte dem å flytte hjemmefra?

Livet er utrygt. Likevel går det stort sett bra. Det verste må være å leve som en umyndiggjort og impotent barnefange hjemme. Foreldre kan redusere mange potensielle farer ute ved å bruke tid på å lære barna sine mest mulig trygg adferd alene ute, heller enn å "validere" infantile behov, og heller enn å forsterke og opprettholde manglende evne til utsatt behovstilfredsstillelse. De kan velge å lære barna å tøyle sine umiddelbare behov og impulser, istedet for å aktivt forsterke "prinsesse-på-erten", tendenser og derved tvinge barna til å være maktesløse, være hjemme, og være inne. Dette er valg foreldre kan ta, og hvor de i nyere tid ser ut til å foretrekke valget om å infantilisere og derved begrense barnas deltakelse i verden.

Man holder da ikke barnet som fange selv om man venter litt mer enn 4-5 år før man slipper dem ut alene. Og det er da litt større grunn til bekymring om man ikke vet hvor 4-5 -årinhen befinner seg enn om man ikke vet hvor 18-åringen befinner seg. Med normale 18-åringer er det vel ikke behov for å vite hvor de befinner seg til enhver tid eller å ha nøyaktige innetider. De klarer, eller burde klare, å passe på seg selv. Små barn er uberegnelige i trafikken, de kan ikke klokka, de har ikke telefon om noe skulle oppstå, de blir lett distrahert og glemmer seg, de er lette å lure om noen har onde hensikter osv. Man kan lære dem mye, men de kan fort glemme seg om de oppdager noe spennende.

Det er selvsagt forskjell stor på modenhet og hvor man bor. Men jeg er ihvertfall ikke klar for å slippe ut min fireåring på egen hånd enda.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må vel være helt flott. Tenker ungen synes det er stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (3 timer siden):

Umyndiggjort? Et lite barn er umyndig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 14.39):

Jeg har ingen bestemt formening om dette, men nysgjerrig på hva andre her mener:

Naboen her ber sønnen på 4-5 år om å gå bort på butikken og kjøpe en 12-pakning med egg. Fra huset til butikken er det ca 200 meter. Gutten har eggene i en brødpose og den er litt tung for han å bære bort. Det er jo ikke en veldig krevende oppgave, men altså en 4-5 åring som skal gjøre dette alene uten oppsyn og masse folk rundt? Er det greit? 

Anonymkode: 95da4...c40

Kommer an på hvor man bor tenker jeg. Den ene ungen min kunne fint gå å kjøpe melk som 4-5åring, vi bodde rett ved butikken ute på bygda. Den andre ungen ville ikke ha jort det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint. Mine fikk lov å gå på nærbutikken fra 4 år. Ca 200 m her også. De synes det var stas. 

Anonymkode: edfc1...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (8 timer siden):

Og jeg ble lagt utenfor Vinmonopolet i vugge da jeg var seks uker gammel, med lapp om at de kunne ta penger under madrassen, og at de skulle legge 5 liter vodka i vuggen min. Ved siden av meg; ikke oppå meg, siden jeg var så liten at jeg kunne få skader av alle flaskene, hvis de ble lagt oppå den lille kroppen min. Foreldrene la meg der om kvelden, da de var gått tom for sprit, og hentet meg rett etter at polet åpnet morgenen etter. Det var heldigvis i sommerhalvåret. De ansatte på vinmonopolet var redelige mennesker, og hadde ikke jukset på vekslepengene under madrassen. Jeg hadde snue og stygg hoste noen måneder, forteller min mor, men klarte meg. Litt senere bekreftet hun også at de ansatte på polet hadde fulgt anvisningene på lappen, og ikke lagt flaskene oppå meg, men ved siden av meg i vuggen. Det var snilt av dem.

Altså..!
Du er ironisk her, håper jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...