Gå til innhold

Nabo som får 4-5-åring til å handle på nærbutikken

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Oppvokst 20 min unna Oslo. Gikk helt fint med meg, men området har mye å si. Men vi krysset veier osv. Men vi var alltid 2 unger. Fikk en 20 kroning hver for å kjøpe noe godteri på bensinstasjonen 

Anonymkode: f1de8...3f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

luxifine skrev (2 timer siden):

Kommer Ann på hvor de bor. 200m i Oslo? Nei det hadde jeg ikke gjort. 200m langt ute på bygda? Ser ikke noe problem med det så lenge guttungen syntes det er greit.

Legger til: mammaen må kanskje regne med noen knekte eller knuste egg.. litt svinn må en regne med når en ber dem om å kjøpe skjøre ting.. hadde nok ikke bedt mine om å kjøpe med seg bananer, chips eller egg, men hun om det. 

Hvorfor er det verre i Oslo? Om det er gangvei/fortau og ingen trafikk rt det langt tryggere enn å gå langs en bilvei uten trafikksikring på bygda.

Om du tenker på folk med skumle hensikter er det langt lettere å plukke opp et barn langs veien på bygda enn i en by der det er andre mennesker rundt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Før i tiden gikk vi barn og handlet for mødrene våre. Vi hadde handlelapp og penger med oss. Ikke bare er dagens mødre tafatte, de er overbeskyttende også.

Anonymkode: d7652...2fc

Enten var du et unikum av en 4 åring som kunne lese en handlelapp, eller så var dette så lenge siden at det var en disk med en person bak som du kunne gi lappen din til. Det er noe litt annet i dag og  lese lappen, plukke varene i alle høyder og så muligens rekke opp til, lese på og navigere en selvbetjent kasse. Ingen av disse tingen handler om tafatte eller overbeskyttende mødre. 

Anonymkode: 4d204...63a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en gutt på 4,5 år. Ville aldri sendt han på butikken alene. Vil tro de fleste butikkansatte hadde reagert om en såpass liten unge kom på butikken alene også.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (3 timer siden):

Ser ikke problemet med det . Er såpass kort. Hva er forskjellen å gå bort å hente egg 200m som om de går på lekeplassen 200m

Lærer nå å bli litt selvstendig og.

Men én må og se litt på modenhet.  Noen klarer dette fint, andre er ikke så selvstendig at de hadde klart det enda

Ville ikke latt min på 4,5 gått 200 meter alene noen steder. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han er mellom 4 og 5 år. 

Anonymkode: 95da4...c40

Vet du det eller gjetter du det? 

Anonymkode: ae501...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde selvsagt aldri sendt en 4 åring alene på butikken 

Anonymkode: ae501...a40

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han er mellom 4 og 5 år. 

4,5 år altså?

Du vet at 5 åringer begynner på skolen. Mange barn har lengre skolevei enn 200 meter.

Anonymkode: 7c4c0...0ed

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan er jeg sladrekjerring? Jeg jobber med barn, brenner for barn og ønsker meg barn selv. Å spørre om dette anonymt på et forum er ikke å sladre. Har ikke nevnt et ord for noen utenom dette forumet. 

Men du spionerer litt du også om du vet at moren hans har bedt han gå på butikken og etterpå vet at han har kjøpt egg og lagt de i en pose..  😅

Anonymkode: 1335c...c61

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Enten var du et unikum av en 4 åring som kunne lese en handlelapp, eller så var dette så lenge siden at det var en disk med en person bak som du kunne gi lappen din til. Det er noe litt annet i dag og  lese lappen, plukke varene i alle høyder og så muligens rekke opp til, lese på og navigere en selvbetjent kasse. Ingen av disse tingen handler om tafatte eller overbeskyttende mødre. 

Vi får damen i butikken til å lese den og finne frem varene. En trenger ikke gå i selvbetjent kasse 🙄

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke sendt mine på den alderen og kan ikke si jeg noensinne har sett så små barn på butikken alene eller vandre langt gatelangs. 

Er helt for å øve på selvstendighet, men det kommer tidsnok det uten at de må gå på butikken alene så små. Det var sikkert mer vanlig før, men det er faktisk ikke det nå lenger at fireåringer drar å handler alene. I den alderen kan de lett få en del innfall langs veien, la seg snakke med/bort av fremmede eller bli skremt av eldre barn f.eks. 

Anonymkode: 481be...48d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi får damen i butikken til å lese den og finne frem varene. En trenger ikke gå i selvbetjent kasse 🙄

Damen i butikken? Du mener de som sitter i kassa skal gå rundt å hjelpe fireåringen med å handle? 😅 regner med de hadde stusset på dette opplegget. 

Anonymkode: 481be...48d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet liker det, er dette innenfor. Det er ikke langt, og å bære en pakke egg bør alle 4-5åringer klare.

Hvorfor skulle ikke dette være greit?

Anonymkode: a6e61...09c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har ingen bestemt formening om dette, men nysgjerrig på hva andre her mener:

Naboen her ber sønnen på 4-5 år om å gå bort på butikken og kjøpe en 12-pakning med egg. Fra huset til butikken er det ca 200 meter. Gutten har eggene i en brødpose og den er litt tung for han å bære bort. Det er jo ikke en veldig krevende oppgave, men altså en 4-5 åring som skal gjøre dette alene uten oppsyn og masse folk rundt? Er det greit? 

NEI, dette er faktisk ikke greit og ville meldt det!

Anonymkode: f5b68...fac

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn varierer veldig i størrelse, og når TS ikke vet om ungen er 4 eller 5, kan han faktisk være 6?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken butikk har en ansatt ledig for å følge en unge rundt for å lese på en handleliste? Er jo færre og færre butikkansatte og mer og mer automater. Å belage seg på at de ansatte i butikken skal handle for en er risky

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har ingen bestemt formening om dette, men nysgjerrig på hva andre her mener:

Naboen her ber sønnen på 4-5 år om å gå bort på butikken og kjøpe en 12-pakning med egg. Fra huset til butikken er det ca 200 meter. Gutten har eggene i en brødpose og den er litt tung for han å bære bort. Det er jo ikke en veldig krevende oppgave, men altså en 4-5 åring som skal gjøre dette alene uten oppsyn og masse folk rundt? Er det greit? 

Det er ingenting galt med at foreldre gir barna en oppgave de mener barnet mester. Hva er galt med å lære barna å fungere?

Selv var jeg to år gammel første gang jeg ble sendt på butikken alene. Det var kort vei og nesten ingen biler (villavei). Butikkdamen kjente oss godt. Jeg fikk med meg "pengepung". Oppdraget var å kjøpe en liter melk. Jeg syntes det var veldig spennende. Gikk til nabohuset, der min beste venn på tre år bodde. Sa at han måtte bli med og hjelpe meg. Det gjorde han (manmmaen var enig). Så gikk vi til butikken, sa til damen vi kjente at vi skulle ha en liter melk. Hun hentet, og jeg ga henne pengepungen. Hun hentet melken, tok pengepungen og tok ut pengene, vekslet, og la vekselet i pengepungen. Min venn, som var en bitteliten gentleman selv som treåring, bar melken. Jeg bar pengepungen. Så gikk vi sammen hjem, avleverte melk og pengepung, og lekte videre som vi alltid gjorde. Jeg var veldig stolt, husker jeg. Det vi i dag kaller mestringsfølelse. 

Endret av Supermerry
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvilken butikk har en ansatt ledig for å følge en unge rundt for å lese på en handleliste? Er jo færre og færre butikkansatte og mer og mer automater. Å belage seg på at de ansatte i butikken skal handle for en er risky

Alle butikkene innenfor min 'handlekrets' i alle fall. 

Anonymkode: 491a4...023

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel 6 år og gikk lenger enn 200 meter for å kjøpe tobakk til mine foreldre. Gikk helt fint det, følte meg faktisk stolt som fikk gå alene til butikken. 

Så lenge barnet selv føler seg trygg, så er det vel greit.

Anonymkode: 6b2ee...37d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sangen ble utgitt i 1970, og viser hvor vanlig dette var tidligere:

Det jeg synes er interessant er at dette har forandret seg på så få år. 

Jeg skrev tidligere i tråden at barna mine gjorde det da de var på den alderen.  Barna var trygge, vant til å gå rundt i nærområdet, det var trygge trafikale forhold i området, de slapp å krysse traffikert vei.

Jeg har prøvd å reflektere litt rundt om jeg ville gjort det samme i dag, og svaret er "nei", men bare fordi nærbutikken er nedlagt og erstattet med en mye større butikk et godt stykke lengre unna (2,5 km). 
Hadde vi fremdeles hatt nærbutikken ville jeg ikke hatt store betenkeligheter med å gjøre det samme.

Anonymkode: e56a4...780

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...