Gå til innhold

Nabo som får 4-5-åring til å handle på nærbutikken

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen bestemt formening om dette, men nysgjerrig på hva andre her mener:

Naboen her ber sønnen på 4-5 år om å gå bort på butikken og kjøpe en 12-pakning med egg. Fra huset til butikken er det ca 200 meter. Gutten har eggene i en brødpose og den er litt tung for han å bære bort. Det er jo ikke en veldig krevende oppgave, men altså en 4-5 åring som skal gjøre dette alene uten oppsyn og masse folk rundt? Er det greit? 

Anonymkode: 95da4...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis gutten føler seg trygg og behersker oppgaven, synes jeg det er greit. 

Anonymkode: a782f...1b5

• Liker 38
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygda jeg vokste opp var dette helt vanlig.. men hadde faen ikke gjort det i oslo sentrum liksom

Anonymkode: ec9c1...bdd

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren er av typen som kan spionere på andre voksne på lekeplassen og virker litt kjerring. Så når jeg så dette i går så ble jeg bare litt obs. Vet lite om vedkommende

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I bygda jeg vokste opp var dette helt vanlig.. men hadde faen ikke gjort det i oslo sentrum liksom

Anonymkode: ec9c1...bdd

Er i Oslo, men ikke i sentrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer Ann på hvor de bor. 200m i Oslo? Nei det hadde jeg ikke gjort. 200m langt ute på bygda? Ser ikke noe problem med det så lenge guttungen syntes det er greit.

Legger til: mammaen må kanskje regne med noen knekte eller knuste egg.. litt svinn må en regne med når en ber dem om å kjøpe skjøre ting.. hadde nok ikke bedt mine om å kjøpe med seg bananer, chips eller egg, men hun om det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste hadde klart det fint på den alderen.

Unger er ulike. Og enkelte unger også veldig små for alderen. 

Anonymkode: 81412...f6a

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

imagineme skrev (Akkurat nå):

Virker jo som om du er "sladrekjerringa" her?

Hvordan er jeg sladrekjerring? Jeg jobber med barn, brenner for barn og ønsker meg barn selv. Å spørre om dette anonymt på et forum er ikke å sladre. Har ikke nevnt et ord for noen utenom dette forumet. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med det . Er såpass kort. Hva er forskjellen å gå bort å hente egg 200m som om de går på lekeplassen 200m

Lærer nå å bli litt selvstendig og.

Men én må og se litt på modenhet.  Noen klarer dette fint, andre er ikke så selvstendig at de hadde klart det enda

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi gjorde alltid det når jeg var på den alderen, min sønn gjorde det og ser ikke problemet om det er trygg vei, han er moden for det og klarer seg selv på butikken. Barn idag er pakket altfor inn i bomull

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine gjorde det, og det tror jeg de fleste andre barn i nabolaget også gjorde.

De fikk med seg en handleliste med tegninger av det de skulle ha (for eksempel 2 melk og et brød), og nok penger.

Vi bodde i en by (ikke Oslo), og de gikk ikke alene i den alderen, men det var fordi det var tungt å bære.

Så lenge det er et trygt område, og barnet er modent og trygt nok, ser jeg ikke problemet.

Anonymkode: e56a4...780

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skriver «4-5» så antar jeg at du ikke vet hvor gammel han er, men gjetter?

Synes det er kjempefint at noen foreldre gir barna flere oppgaver. Man gjorde sånt før, nå skal alt tilrettelegges. De klarer mer enn man tror.

Anonymkode: c3bce...dc5

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bodde på bygda, bodde ca 100 m. fra butikken. Mener jeg gikk alene fra ca. 5-6 årsalder. Det var vanlig den gang for 50 år siden. 

Anonymkode: f1a93...a02

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siden du skriver «4-5» så antar jeg at du ikke vet hvor gammel han er, men gjetter?

Synes det er kjempefint at noen foreldre gir barna flere oppgaver. Man gjorde sånt før, nå skal alt tilrettelegges. De klarer mer enn man tror.

Anonymkode: c3bce...dc5

Han er mellom 4 og 5 år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av typen som synes det er flott at barn oppfordres til selvstendighet. De synes ofte det er stas å greie selv.

Jeg tenker det kommer an på barnet, deres modenhet, og omstendighetene rundt (trafikk, folkemengde osv.). Ville ikke automatisk tenkt noe negativt om det ihvertfall.

Endret av Nonstop1
  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fint. Barn trenger og få prøve seg litt på enkle oppgaver og kjenne på mestringsfølelse . Hva er det verste som skje , at han knuser noen egg? 

Anonymkode: 2d76b...fb0

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...