AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #1 Del Skrevet 13. oktober 2024 Jeg er overvektig med høy bmi. Og jeg er så lei av å over å være som jeg er Vært i dårlig forhold siste årene og vil ta kontroll på helsen. Hvordan kan jeg gå ned i vekt uten medisiner, dyre treningssenter eller personlig trener? Er det mulig gå ned 20 kg på egenhånd? Anonymkode: f9c5f...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #2 Del Skrevet 13. oktober 2024 Mange har veldig gode resultater med lavkarbo eller keto. For min del er det mye bedre enn å telle kalorier og være sulten. Selve sultfølelsen er også helt annerledes på lavkarbo synes jeg, mye lettere å stå i. Anonymkode: 7b4f4...a60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #3 Del Skrevet 13. oktober 2024 Trening har relativt lite utslag på vekt uansett, så du behøver ikke tenke at man må gå på treningssenter eller ha PT for å gå ned i vekt. Å endre på det man spiser er det som gjør store utslag. Ville begynt med å gjøre små endringer som du kan leve med, f.eks. bytte ut eller kutte litt i de tingene du vet er usunne og har mye energi. Alt vi spiser handler om vane, så bare du holder ut i en overgangsperiode vil det etter hvert ikke være vanskelig lenger. Anonymkode: d361c...2ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #4 Del Skrevet 13. oktober 2024 Ja det er mulig, last ned app og begynn å telle kalorier, ihvertfall i starten. De fleste av oss undervurderer hvor mye kalorier det faktisk er i mat, og drikke. Anonymkode: 4a164...416 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #5 Del Skrevet 13. oktober 2024 Jeg har gått ned over 30 kg nå. Endret kostholdet, telte kalorier og fikk en del aha-opplevelser. Har fortsatt skeiet ut, har fortsatt spist snop i helgene, spiser fortsatt pizza, pasta osv - men sjeldnere og har et annet forhold til mat. Tell kalorier er mitt første råd... Og spis proteinrikt for å holde deg mett lengre. Anonymkode: 0de15...e48 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #6 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg er overvektig med høy bmi. Og jeg er så lei av å over å være som jeg er Vært i dårlig forhold siste årene og vil ta kontroll på helsen. Hvordan kan jeg gå ned i vekt uten medisiner, dyre treningssenter eller personlig trener? Er det mulig gå ned 20 kg på egenhånd? Anonymkode: f9c5f...e0f Fullt mulig og ganske enkelt om du er villig til å gjøre innsatsen. Du trenger hverken PT, trening eller dietter - men du må gjøre en innsats på å gjøre valg i hverdagen som fungerer i mer enn 3 dager. Men økt aktivitet er sunt om du er innaktiv, men det holder å gå litt mer. Det fungerer ikke å sulte seg, eller lage så mange kompliserte regler for når eller hvordan du kan omgås mat, men du må gjøre noen fornuftige valg og endringer. Det er umulig å endre noe ved å gjøre akkurat det samme som man gjør. Spiser du så lite at kroppen tror du er på tur inn i en sultkatastrofe så sparer den der den kan; du vil bevege deg saktere, du blir trøttere og hviler mer - alt i alt går den daglige forbrenningen ned, så ikke ligg for lavt i kalorier. Minst 20-25 kalorier pr kg av kroppsvekten du ønsker å ha pr dag (ikke kroppsvekten du har. Det finnes ingen grunn til å bruke tid på å vedlikeholde noe man ikke ønsker å ha) På et kaloriunderskudd så har du begrenset med kalorier pr. dag du kan innta - så de bør du bruke smart i forhold til å velge mat som kroppen setter pris på, og der du får mengder du blir mett på. Du trenger Protein, karbohydrater og fett i kosten. Proteinvarer med lite fett i kan du spise mer av enn de med mye fett i. Karbohydrater har ganske mye kalorier i forhold til vekt, så kutter du f.eks bort 50 gram tørr pasta, kan du spise 400 gram grønnsaker på det du sparte der i kalorier. Protein anser kroppen som verdigfullt; Det er en næringskilde som krevde innsats å få tak i før butikkene kom, det krevde at du faktisk evnet å fange bytter. Får du nok proteiner (helst ikke prosseserte i form av pulver) så er kroppen mer villig til å være i underskudd uten å føle at den er på tur inn i en sultkatastrofe. Raske karbohydrater gjør ofte at blodsukkeret går som en jojo, dette blir du sulten av - så velg matvarer med lite sukker. og som ikke er så raske å bryte ned. Velg mat som krever tygging. Jo mindre prosesssert en matvare er jo lengre tid må din fordøyelse bruke på å bryte de ned i bestanddeler du kan bruke, og du er med det mett lengre. Matvarer som er veldig prosseserte oppleves for kroppen både ferdig tygd og fordøyd, og den trenger da å bruke lite tid på det selv og føler egentlig ikke at den fikk mat - ergo blir du fortere sulten, eller opplever at du faktisk blir mer sulten av å spise. Du må og bestemme deg for å gjøre jobben, det holder ikke å bare ønske resultatet. Vei det du spiser og logg det, så finner du ut hva du gjør bra, og hva som ikke fungerer så bra, og hvilke kompromisser du er villig til å inngå. Man skal ikke forkaste alt man setter pris på. Begynn gjerne og litt gradvis. Endre f.eks middagen til å inneholde mer grønnsaker og hele råvarer slik at den metter lengre og tenk på at du har ikke lagt på deg de kiloene på noen uker, da forsvinner de heller ikke på noen uker. Ting tar tid, og livet er hyggeligere om man gjør noe man kan leve med lenge. Anonymkode: 0632c...d43 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #7 Del Skrevet 17. oktober 2024 Ser at mange mener trening ikke er nødvendig. Det å forbrenner mer kalorier enn man får i seg er selvsagt avgjørende. Men å samtidig trene hjelper veldig for min motivasjon til å spise sunt. Tenk på alle helsefordelene trening gir! Jeg er selv slank og trent, og de ekstra kaloriene jeg spiser med meget god samvittighet gjør livsstilen min mye enklere å vedlikeholde. Løping trenger ikke være dyrt, eller å gå i naturen. Litt styrketrening hjemme med det du har tilgjengelig er helt supert. Jeg er selv medlem i det lokale treningssenteret for 600 kr i året. Det er lite og ganske stusselig, men gjør nytten ☺️ Anonymkode: 354b8...14f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #8 Del Skrevet 17. oktober 2024 Spis mindre enn du forbrenner. Så enkelt og så vanskelig for noen Anonymkode: 71e76...889 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #9 Del Skrevet 17. oktober 2024 Har noen veldig konkrete tips. Spis skikkelig middag rikelig med protein og grønnsaker, spis deg mett, men ikke stappa. Kutt ut kveldsmat og gå en kveldstur eller gjør litt pilates gratis på YouTube istedetfor. Jeg har veldig trua på å holde seg i bevegelse. Få inn 7000-10000 skritt daglig Anonymkode: 88a57...21f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #10 Del Skrevet 17. oktober 2024 Hvor gammel er du ? Jeg var slank før barn . Er nå i overgangsalderen . Helt håpløst 🙄 Anonymkode: fb604...b1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #11 Del Skrevet 17. oktober 2024 Det er mulig, jeg har gått ned 12 kilo siden 1 mai. Da bestemte jeg meg for at nå var det nok, jeg gikk til legen og sa jeg ønsket oppfølging på å gå ned i vekt. Han var klar til å tilby sprøyter (på hvit resept selvsagt), men jeg ønsket å gjøre en innsats selv først. Det har funket veldig bra for meg å ha neste veiing hos legen hengende over meg, jeg ønsker jo ikke å komme der å ha gått opp i vekt. Så det jeg har gjort er: Lastet ned Lifesum og tracket all mat jeg spiser Målt med målebånd ulike steder på kroppen hver fredag Veiing hver fredag Mer fysisk aktivitet, ikke gått på treningssenter men gått turer ute sammen med en veninne og hundene våre Vært bevisst på kaloriene jeg inntar, dvs at jeg vurderer om det er "verdt det" i tilfeller der jeg tidligere hadde kjøpt en skolebolle eller en caffelatte etc. Spist godteri/chips èn dag i uka, enten fredag eller lørdag. Og kun kjøpt inn til akkurat det, ikke hatt mer i hus. Det jeg har innsett er at jeg måtte ønske dette nok selv til å klare å ta de grepene. Allier deg gjerne med en venn som har samme mål, da er det lettere å motivere hverandre. De dagene det sitter langt ute å komme seg ut på tur så har man noen som er drahjelp. Lykke til! Anonymkode: 67c09...03f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #12 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 13.07): Jeg er overvektig med høy bmi. Og jeg er så lei av å over å være som jeg er Vært i dårlig forhold siste årene og vil ta kontroll på helsen. Hvordan kan jeg gå ned i vekt uten medisiner, dyre treningssenter eller personlig trener? Er det mulig gå ned 20 kg på egenhånd? Anonymkode: f9c5f...e0f For det første, medisiner kan gi vektoppgang, tar du det? hvor gammel er du, kjønn ? jeg er rundt 51, jeg tar CLA,og andre ani age kosttilskudd som påvirker forbrenningen,har kuttet ut mye sukker , fett , og trener litt hver dag, gått ned 6 kg på ett år. Anonymkode: 58602...087 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #13 Del Skrevet 17. oktober 2024 Man trenger ikke trene for å gå ned i vekt, men fysisk aktivitet vil uansett hjelpe. Gå tur, dans, søk på dans eller zumba på YouTube, eller søk opp enkle økter der man skal gå visst antall skritt på YouTube, det er veldig lurt. trening på senter er kjempefint om du vil det også, for all del, men det kan være veldig overveldende å både skal endre kosthold og begynne å trene samtidig. det viktigste er faktisk kostholdet! Her har du fått masse tips over her, jeg er enig i det med å øke proteiner til hvert måltid. Spis det du synes er godt, men gjør litt om på det. Hamburger er kjempegodt! Ikke lag en dobbel, mindre dressing, dropp osten på, salat ved siden av og seff pommes, men ta pommes i airfryer uten olje og litt mindre porsjon feks. taco er nydelig! Dropp ost, bytt ut rømme med kesam og dropp feks lefse på porsjon nr 2. kjøttkaker? Jaja, kjør på! Bare 1 potet mindre enn hva du pleier, litt mindre saus, og mer grønnsaker ved siden av. Det er faktisk ikke så vanskelig å spise litt sunnere og bedre, da blir det så mye enklere å holde seg. jeg (ikke sikkert sette gjelder deg, er jo avhengig av vekt og aktivitet) holdt meg på 1800 kalorier om dagen. Hadde jeg spist 1200-1500 hadde jeg aldri klart å holde meg, fordi det faktisk er for lite mat. Allikevel gikk jeg ned ca 0.5-1 kg i uka. Og en halv kilo i uka er jævla mye bedre enn å gå ned 2 kg i uka i 3 uker og deretter gi opp for hundrede gang fordi det er rett og slett for lite mat. Slow and steady wins the race Ikke kjør på med knekkebrød til frokost, det er ikke mettende nok. Spis heller noe mye mer proteinrikt. Google proteinrik frokost feks. Anonymkode: c2e78...ace 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #14 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 13.07): Jeg er overvektig med høy bmi. Og jeg er så lei av å over å være som jeg er Vært i dårlig forhold siste årene og vil ta kontroll på helsen. Hvordan kan jeg gå ned i vekt uten medisiner, dyre treningssenter eller personlig trener? Er det mulig gå ned 20 kg på egenhånd? Anonymkode: f9c5f...e0f Du må venne deg til et kosthold som er i kaloribalanse. Det er første steg. Du må etablere et kosthold som både er godt, mettende, variert, sunt og som gjør at du kan holde vekta der den er i de neste 100 årene av ditt liv. Og så - når du har funnet dette kostholdet, så øker du mengden matvarer med lavt kaloriinnhold tilstrekkelig til at du går ned i vekt. Uten å være sulten, føle at du forsaker noe etc. Å redusere vekten er ikke vanskeligere enn det, ts. Det innebærer ikke dietter, kurer, fasting etc. Det er bare mindre kalorier inn enn ut. Og kalorier er på ingen måte sammenfallende med metthet. Tvert imot er mange kalorifattige matvarer fiberrike og holder fordøyelsen okkupert over tid, mens mange kaloririke er lettfordøyelige og gjør deg sulten igjen etter en halvtime. Anonymkode: bdacd...9b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #15 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 13.07): Jeg er overvektig med høy bmi. Og jeg er så lei av å over å være som jeg er Vært i dårlig forhold siste årene og vil ta kontroll på helsen. Hvordan kan jeg gå ned i vekt uten medisiner, dyre treningssenter eller personlig trener? Er det mulig gå ned 20 kg på egenhånd? Anonymkode: f9c5f...e0f Ønsker du å endre livsstil å bli sunnere kan du enten bruke viljestyrken å kjempe deg igjennom med å endre kostholdet og livsstilen, som oftest dømt til å mislykkes. Eller finne den bakenforliggende årsaken til hvorfor og dermed ta tak i årsaken. Mye mildere og effektiv måte å gjøre det på, og ikke minst stor sannsynlighet for å lykkes. Men selvsagt, det tar lengre tid og mer arbeid i starten. Og du vil nok møte på en del prøving og feiling. Anonymkode: 037b6...35c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #16 Del Skrevet 20. oktober 2024 Ja, det er fint mulig med relativt små endringer i hverdagen. Jeg gikk ned 22kg uten treningssenter, PT eller spesiell diettmat. Telte kalorier og gikk mye mer tur, slutta helt å drikke alkohol. Koser meg innimellom, bare MYE mindre enn før. Lager maten jeg har lyst på hjemme, men en sunn versjon av den og teller kalorier. Men er ikke for streng med meg selv. Anonymkode: 1b2af...06d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #17 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 13.42): Hvor gammel er du ? Jeg var slank før barn . Er nå i overgangsalderen . Helt håpløst 🙄 Anonymkode: fb604...b1e Har vært slank i hele mitt liv, til tider svært veltrent. Da jeg bikket femti for fem år siden, kom kiloene snikende på og lysten til å trene forsvant. Nyttår nå orket jeg ikke mer og begynte å telle kalorier og bevege meg mer. Trening motiverte meg til å fortsette. Gikk ned 15 kg på fire mnd, lå på 1200 kalorier pr døgn, hadde spisedag hver fredag Så man kan også gå ned selv i overgangsalder. Anonymkode: ed4d4...cf6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #18 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 13.07): Er det mulig gå ned 20 kg på egenhånd? Anonymkode: f9c5f...e0f Ja. Lett. Det vanskelige er disiplinen til å stå i det over tid. Det lette er hva du må gjøre. Det er ingen hokus pokus over hode. Få enkle grep. Det er det mentale som blir det vanskelige, men det fikser du💪🏼 Anonymkode: dfcb4...ec2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #19 Del Skrevet 20. oktober 2024 I tillegg til kosthold og trening, så tenker jeg at hvis du fremdeles er i det dårlige forholdet, så er det viktig at du kommer deg ut av det forholdet! Dårlige forhold kan gi mye stress (som igjen kan fremme fettlagring og hemme fettap), og det påvirker selvbildet og selvtilliten. Kombinasjonen av disse gjør ofte at man føler at man feiler, fordi man ikke har tro på seg selv. Så mitt første råd er faktisk å begynne å gjøre små, realistiske endringer til et varig godt kosthold, og så komme deg ut av det dårlige forholdet, ev. få litt hjelp til å bearbeide det du har opplevd de årene. Dette greier du! Anonymkode: 7d0ce...f8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #20 Del Skrevet 21. oktober 2024 Det viktigste for meg var å innse at sunn mat og etterhvert trening er en gave til kroppen min, ikke en straff fordi jeg har vært dum som har spist meg opp i vekt. Det var en krevende holdning å endre, men det har gjort den forskjellen jeg trengte for å klare å gå ned i vekt. Teorien kunne jeg jo, de fleste på min alder kan "alt" om slanking, men så lenge jeg så på prosessen som en straff så var det ikke gjennomførbart. Anonymkode: 05ef3...d40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå