Gå til innhold

Betale ned studielån eller spare

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, som tittelen sier så lurer jeg på om det er lurest å betale ned på studielån eller spare v siden av. Om det er lurest å betale ned, er det da smartest å betale ned en ekstra tusenlapp i mnd eller en slump på slutten av året?

Anonymkode: 1408b...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svaret er at det kommer an på. Har du en buffer? Hvor stort studielån har du? Har du andre lån? 

Tommelfingerregelen er at man ikke bør betale raskere ned på studielånet enn man må. Dette gjelder hovedsaklig dersom man har lån (boliglån, billån, forbrukslån) man kan betale på istedenfor. Disse bør ha forrang fordi de har oftere høyere rente og dårligere vilkår. Situasjonen stiller seg litt annerledes om du kun har studielånet og sitter med nedbetalt bolig. Jeg tenker også at dersom du har tenkt til å kjøpe deg oppover i bolig eller kjøpe en ny bil, bør du heller spare penger til det enn å betale ned på studielån.

For å svare på om du bør betale litt her og der eller i større summer: Jeg tenker at det er lurest å betale litt ekstra hver måned. Du sparer nok noen kr mer i renter, men hovedsaklig er det lurt fordi du ikke blir fristet til å ta av de pengene du har spart opp. 

Anonymkode: 5c9de...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en buffer ja, og også boliglån. Boliglånet har jeg sammen med min mann. Så da er det enten nedbetaling av studielån eller litt ekstra sparing som jeg tenker det kunne vært lurt å bruke pengene på, for vi har allerede valgt nokså kort nedbetalingstid på boliglånet og har det som serielån.

Anonymkode: 1408b...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat når det kommer til studielån så ville jeg spart i indeksfond til feks pensjon i stedet for raskere nedbetaling av studielånet.

Rett og slett fordi du slipper å betale på det om inntekten din går ned på grunn av arbeidsledighet eller sykdom. Og om du skulle bli ufør, blir lånet stort sett slettet.

Anonymkode: 3d554...052

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregel er at studielånet er det siste man skal betale ned da den gjelden strykes dersom du blir ufør eller dør. Så det er best å betale ned bolig eller spare i fond.

Men jeg må innrømme at jeg betalte ned restgjelden på studielånet da boliglånet var under 800.000 og jeg hadde mer i buffer enn i gjeld. Bare for å se at det ble borte og kun ha boliglånet å forholde meg til og da ha 1500 kr/mnd mer å rutte med/spare/betale ekstra på boliglånet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (11 minutter siden):

Tommelfingerregel er at studielånet er det siste man skal betale ned da den gjelden strykes dersom du blir ufør eller dør. Så det er best å betale ned bolig eller spare i fond.

Det er en sannhet med modifiakasjoner. Man kan få slettet hele eller deler av studelånet om man blir ufør.

Det kommer an på hvilken inntekt man har ved en evt uførhet. Alle grensene finner man her: https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/

Dessuten TS; Om du bor i en av (de mange) kommunene som dagens regjering vil gi samme rettigheter som i nord-troms og finnmarks, så vil du få slettet 25k (eller 10%) i året og når man er under ordningen betaler man kun renter. Da er det dumt om du betaler på gjelden. Dette er jo da om regjeringen får fortsette etter det kommende valget...

Det er med andre ord flere ting du trenger å tenke på før du betaler på studielånet.

Anonymkode: 56f6e...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...