Gå til innhold

Er den nye normalen i samfunnet å gi blaffen i gamle foreldre, med mindre de kan utnyttes som barnevakt, hushjelp eller gir deg penger?


Stacy__

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kose seg mer enn de fleste? Hva vet du om det? Hvis du har lest det opprinnelige innlegget går hun mot en 100 % ufør som vil gi en kraftig reduksjon i inntekt. Videre har hun helseutfordringer som gjør at hun har behov for drosje for å komme seg rundt, som for eksempel til lege eller sykehus for oppfølging av helse. Det at hun bor i Oslo betyr ikke at det er buss- eller trikkestopp rett utenfor døra. 

Det at hun er gjeldsfri betyr jo absolutt ikke at hun ikke har boutgifter. 

Hun har tatt noen grep for å gjøre sin egen situasjon lettere i øyeblikket, og for å sikre seg for framtiden for at den skal bli best mulig med tanke på økonomiske og helsemessige utfordringer. Du mener det er å kose seg?

Anonymkode: f8e38...b37

Nei, det at hun bor i Oslo sier at hun kan ta de rosa bussene om hun er så syk som det påstås , de stopper rett utafor døra de. Hun har like mye krav på pasientreiser og tt kort som oss andre i Oslo. Så enten er hun ikke så syk, eller så gidder hun ikke spørre. 
jeg vet at hun går mot 100% ufør. Med nedbetalt bolig er det en ganske brukbar inntekt. Tipper mange av kollegaene hennes har minst 34% av inntekten sin til nedbetaling av bolig. 
 

Jo , hun har boutgifter, men ikke lån. Hun bor i leilighet i Oslo. Så sant hun ikke bor på Aker brygge eller tjuvholmen og betaler for basseng og treningsrom , så vet man hva fellesutgifter ligger på? Minner om hun uføre som gikk ut i avisen fordi hun ikke hadde råd til strøm og bodde i nedbetalt bolig. Hun hadde 1900 i mnd i fellesutgifter og satt igjen med 23. 000 og hadde ikke råd til strøm? 
det ble jo nevnt frisør annenhver måned, cafe , restaurant, teater , flybilletter. Ja, det er og kose seg . Og jeg mener ikke at hun ikke skal kose seg.
og sette penger på sparekonto er ikke grep for og sikre framtiden, pengene mister jo bare verdi. Da burde ihvertfall satt de i fond eller lignende. Kjøpt en liten leilighet og leid ut. 

Anonymkode: 2c73c...a7d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er ikke alle som får støtte til vaskehjelp, det skal litt til.  Så har ts behov for det eller ikke?  Nei, kollektiv er ikke greia når det er stappfullt, men har ts diagnoser seg selv da? Hvorfor kan hun ikke ta rosa buss og søke og tt kort? Frisør annenhver måned er sikkert fint. Jeg har ikke sagt ikke skal få lov til det.  Altså, hvis hun skal vet hun skal feire jul hos datteren , men venter med og bestille flybillet til uken når det bare er « full flex» så hun jo bare dum. Hun kan jo risikere og ikke og få reist. Lavpriskalenderen er vel ikke noe og følge med på, det er bare og være tidlig ute og evt litt fleksibel. Hvem i full jobb med lån har råd til og leve slik som ts?  Og leve på sparepenger er jo uansett dumt, men hvis man skal gjøre ting så dyrt som mulig så holder jo ikke inntekten for noen, og hva når sparepengene tar slutt? Det er klart sparepengene til ts ikke varer lenge om hun skal sløse slik du beskriver . Hvorfor i alle dager fikk hun pasientreiser? Hvis hun har hatt slag og ikke kan kjøre bil kan hun få tt kort. Datteren kan kontakte fastlegen. Min far fikk slag i høst og kan ikke kjøre bil lenger, har nettopp vært gjennom det. Ja, det skal litt til og få vaskehjelp gjennom nav , da er nok gjennom lavterskeltilbud i bydelen lettere. Ring bydelsoverlege så kommer de hjem til deg og ser hva du trenger hjelp med. Nå var det « når hun blir pensjonist og får lav pensjon « jeg svarte på, at egenandelen er lav da den regnes etter pensjon.  Jeg synes det er veldig rart at ts som bor i samme kommune som min far, og i følge det er mye sykere enn min far, ikke får noe som helst med hjelp? Når jeg var på sykehus for en mye mindre operasjon enn ts i sommer så hadde jeg ingen til og hente meg og jeg fikk pasientreise. Hvorfor fikk ikke ts som er så fryktelig syk det? Det gir ingen mening. 

ja, enig i at det noen ganger er lurt og gå på volvat istedenfor og stå i kø, og at det har blitt et herk med så få fysioer med offentlige avtaler de siste årene. 

ts skal ikke leve på lut og kaldt vann. Ts er uføretrygdet og har helt grei inntekt. Med nedbetalt bolig tipper jeg rundt 20 000 etter boutgifter. Det er nok til varmt vann, mat , medisiner, fysioterapeut, cafe, teater, flybilletter , frisør og taxi. Andre klarer det jo? Folk i jobb med boliglån har ofte mye, mye mindre. Og ved og bestemme seg for dette skal jeg gjøre dyrest mulig , så blir det aldri nok penger. Grunnen til at jeg ville gitt bort 1 million til 100 % arbeidsføre friske barn er fordi boligprisene og renta er spinnvill. De blir kanskje aldri gjeldsfrie. Tror du den generasjonen kan selge og ha 2 millioner i lommepenger når de er 52? 
 

de minstepensjonistene som sliter er de som leier. Jeg synes synd på de minstepensjonistene i kommunal bolig i Oslo ja. De får strømstøtte og evt sosialhjelp de og. Ja, det er synd på noen, men det har ingenting med ts og gjøre. 

Anonymkode: 2c73c...a7d

Jeg har utbetalt under 20 000 på uføretrygd (utenom juni og desember. Min mor har nedbetalt leilighet i Oslo (riktignok noe større enn hun trenger, men hun nærmer seg 90 og har bodd der i snart 60 år og har plass til besøk fra barn, barnebarn og oldebarn som bor et godt stykke borte). Jeg er glad hun bruker penger på opplevelser og har et godt liv. Heldigvis er hun ikke minstepensjonist. Hun betaler uansett i øyeblikket over 9000 i fellesutgifter. Mange borettslag og sameier har fått stor økning i kommunale avgifter. Det er godt mulig ts har 20 000 igjen etter boutgifter, men like godt mulig hun ikke har det. Det er ikke snakk om å leve på sikkerheten, men om å f.eks. kunne betale 50 000 til sameiet når heisene eller balkongene må repareres/renoveres eller tilsvarende tåle et solid hopp i fellesutgiftene i et borettslag. Samt noen ganger kunne unne seg noe ekstra.

Anonymkode: 8149b...ef5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Anon skrev (9 timer siden):

Jeg mener at det er barn sitt ansvar å ta vare på foreldrene sine når dem blir gamle. De tok tross alt vare på deg da du var barn, de fleste foreldre gjorde det ihvertfall.

Etter alt dem har gjort for deg så skal du la dine foreldre lide på deres siste leveår? Da har det skjedd ett eller annet som gjor at du ikke ble voksen i hodet.

Hun er 52. Og hun lider ikke. 
er uansett ikke enig, man velger og få barn så da tar man ansvaret for barnet til det blir 18 ( bør ihvertfal , noen gjør ikke det ) man har ikke valgt og få foreldre. Med denne påstanden burde du jo være kritisk til datteren som flyttet til en annen by da? Hvis det er hennes ansvar og ta vare på moren de siste 30-40 leveårene. Da man jo ikke bare flytte vekk ? 

Anonymkode: 2c73c...a7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har utbetalt under 20 000 på uføretrygd (utenom juni og desember. Min mor har nedbetalt leilighet i Oslo (riktignok noe større enn hun trenger, men hun nærmer seg 90 og har bodd der i snart 60 år og har plass til besøk fra barn, barnebarn og oldebarn som bor et godt stykke borte). Jeg er glad hun bruker penger på opplevelser og har et godt liv. Heldigvis er hun ikke minstepensjonist. Hun betaler uansett i øyeblikket over 9000 i fellesutgifter. Mange borettslag og sameier har fått stor økning i kommunale avgifter. Det er godt mulig ts har 20 000 igjen etter boutgifter, men like godt mulig hun ikke har det. Det er ikke snakk om å leve på sikkerheten, men om å f.eks. kunne betale 50 000 til sameiet når heisene eller balkongene må repareres/renoveres eller tilsvarende tåle et solid hopp i fellesutgiftene i et borettslag. Samt noen ganger kunne unne seg noe ekstra.

Anonymkode: 8149b...ef5

Det var veldig lavt, skatter kanskje mye da. Det var veldig høye fellesutgifter ! Jeg leser veldig mye boligannonser om dagen for skal flytte, så det har jeg ikke sett i « vanlige « borettslag. Ja, har økt litt her og, men ikke i nærheten. 
Hadde hun hatt lån ( som sikkert mange av naboene har) så hadde det jo blitt 10+ 9 kanskje i boutgifter. 
man får jo håpe ts så på fellesutgifter og felkesgjeld og tenkte litt fram når hun kjøpte da. 

Anonymkode: 2c73c...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du er klar over at mange på minsteytelse står i matkø og flere ikke spiser varm mat hver dag? At noen minstepensjonister fryser vinteren gjennom? Det finnes behandlinger som gir syke mennesker en bedre hverdag og som ikke dekkes, det kan være alternative behandlinger hvor noen får tid til å snakke, blir sett som menneske og har noe å se frem til. Det kan være massasje som lindrer smerter og stress. Som enslig eldre så kan også det å ha gå ut og spise eller oppleve andre ting gi bedre livskvalitet. Eller ha råd til å handle inn mat for å innvitere til middagsbesøk. Ha råd til å kjøpe friske blomster å glede seg over innimellom. Det samme med å reise til varmere strøk om vinteren. Det kan lindre smerter bl.a, og det er. Ikke alle diagnoser som har effekt av sol og varme som får støtte til slike helsereiser. 

Selv er jeg minsteufør med nedbetalt bolig. Sist vinter hadde jeg oftere under 15 grader inne enn 20 (i stua). Hva når/om strømstøtten forsvinner? Årlig oppgjør for uføretrygd har i alle fall ikke fulgt prisvekst på mitt forbruk som i hovedsak er strøm, bensin, mat, kommunale utgifter (kommunen min er blitt en av de dyreste i forhold til vann og kloakk, noe som har gjort at jeg har begrenset dusj og bad mye. Varme bad hjelper meg i forhold til smerter og søvn, og jeg tenker det i utganspunktet ikke er å "kose seg" selv om det er en del av bildet. Jeg har ikke barn da, men den "formuen" jeg har i invisteringer er en sikkerhet for de utgiftene som kan komme.

Anonymkode: 8149b...ef5

Selvsagt vet jeg det. ( eller varm mat, du kan jo spise nudler da hvis det må være varmt ) . Ja, det finnes minstepensjonister som fryser på vinteren. Nå drar du inn grupper ts ikke er i. Dette er folk som leier. 
 

ja, jeg er enig i at det er hyggelig og gå ut og spise, og invitere til middagsbesøk, og kjøpe friske blomster og å reise til varmere strøk om vinteren. Ja, mange diagnoser har effekt av sol og varme, har en slik diagnose selv. 
 

jeg er delvis ufør ( så kjenner til årlig oppgjør og også hvilken hjelp man kan få , både i nav og kommunen) med bolig ikke er nedbetalt. Når den er nedbetalt vil jeg få det mye romsligere . Ja, varme bad hjelper, jeg går på floating innimellom får noe dekket  og tenker at det er og kose seg egentlig, og reise til varmere strøk og. Jeg sitter igjen med ca 8000 etter boutgifter ( vil se helt annerledes ut når jeg blir gjeldsfri ) og får til litt restaurant, noen ganger billig tur sydover på vinteren ( reiser ) . Skulle ønske jeg hadde badekar. Gleder meg til tøyenbadet åpner , med nytt varmtvannsbasseng . 
jeg synes ts er så dårlig på og bruke muligheter. Hvorfor tok hun ikke pasientreise hjem fra sykehuset ? Hvorfor søker hun ikke tt kort og får hjelp av kommunen til vask? Hvis jeg skulle reist rundt på egen regning og hatt privat vaskehjelp hadde jeg ikke hatt råd til cafe og flybilletter. Ts har uansett bedre råd og er ( påstått ) sykere enn meg så det virker bare sløvt. 
 

denne diskusjonen har jo snudd til at man må være gjeldsfri og ha spart opp 2 millioner for og ha det greit som ufør . 
 

tilbake til sønnen, han har ikke krav på en dritt, selvom jeg ville gjort den annerledes og kommer til og gjøre det annerledes. Moren burde ha investert pengene bedre om hun ikke vil hjelpe barna. Man kan ha det fint som ufør med nedbetalt bolig uten 2 millioner på konto. Man kan ha de fint som ufør med boliglån også om man er forsiktig og fornuftig. 
 

at minstepensjonister fryser om vinteren og matkøene vokser er en skam for Norge. 

Anonymkode: 2c73c...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei, det er ikke alle som får støtte til vaskehjelp, det skal litt til.  Så har ts behov for det eller ikke?  Nei, kollektiv er ikke greia når det er stappfullt, men har ts diagnoser seg selv da? Hvorfor kan hun ikke ta rosa buss og søke og tt kort? Frisør annenhver måned er sikkert fint. Jeg har ikke sagt ikke skal få lov til det.  Altså, hvis hun skal vet hun skal feire jul hos datteren , men venter med og bestille flybillet til uken når det bare er « full flex» så hun jo bare dum. Hun kan jo risikere og ikke og få reist. Lavpriskalenderen er vel ikke noe og følge med på, det er bare og være tidlig ute og evt litt fleksibel. Hvem i full jobb med lån har råd til og leve slik som ts?  Og leve på sparepenger er jo uansett dumt, men hvis man skal gjøre ting så dyrt som mulig så holder jo ikke inntekten for noen, og hva når sparepengene tar slutt? Det er klart sparepengene til ts ikke varer lenge om hun skal sløse slik du beskriver . Hvorfor i alle dager fikk hun pasientreiser? Hvis hun har hatt slag og ikke kan kjøre bil kan hun få tt kort. Datteren kan kontakte fastlegen. Min far fikk slag i høst og kan ikke kjøre bil lenger, har nettopp vært gjennom det. Ja, det skal litt til og få vaskehjelp gjennom nav , da er nok gjennom lavterskeltilbud i bydelen lettere. Ring bydelsoverlege så kommer de hjem til deg og ser hva du trenger hjelp med. Nå var det « når hun blir pensjonist og får lav pensjon « jeg svarte på, at egenandelen er lav da den regnes etter pensjon.  Jeg synes det er veldig rart at ts som bor i samme kommune som min far, og i følge det er mye sykere enn min far, ikke får noe som helst med hjelp? Når jeg var på sykehus for en mye mindre operasjon enn ts i sommer så hadde jeg ingen til og hente meg og jeg fikk pasientreise. Hvorfor fikk ikke ts som er så fryktelig syk det? Det gir ingen mening. 

ja, enig i at det noen ganger er lurt og gå på volvat istedenfor og stå i kø, og at det har blitt et herk med så få fysioer med offentlige avtaler de siste årene. 

ts skal ikke leve på lut og kaldt vann. Ts er uføretrygdet og har helt grei inntekt. Med nedbetalt bolig tipper jeg rundt 20 000 etter boutgifter. Det er nok til varmt vann, mat , medisiner, fysioterapeut, cafe, teater, flybilletter , frisør og taxi. Andre klarer det jo? Folk i jobb med boliglån har ofte mye, mye mindre. Og ved og bestemme seg for dette skal jeg gjøre dyrest mulig , så blir det aldri nok penger. Grunnen til at jeg ville gitt bort 1 million til 100 % arbeidsføre friske barn er fordi boligprisene og renta er spinnvill. De blir kanskje aldri gjeldsfrie. Tror du den generasjonen kan selge og ha 2 millioner i lommepenger når de er 52? 
 

de minstepensjonistene som sliter er de som leier. Jeg synes synd på de minstepensjonistene i kommunal bolig i Oslo ja. De får strømstøtte og evt sosialhjelp de og. Ja, det er synd på noen, men det har ingenting med ts og gjøre. 

Anonymkode: 2c73c...a7d

Det er vel opp til TS selv å avgjøre om hun har behov for vaskehjelp eller ikke, så lenge hun betaler for det selv? Har man kommet dit hen at man skal begynne å vurdere hva gamle foreldre bruker SINE penger på?! Hun har ett nyoperert kne og ingen familiemedlemmer som hjelper henne, tenker det sikkert ikke er kjempelett å vaske, moppe og støvsuge i den tilstanden der. Og jeg gjentar tilbud du får av kommunen/det offentlige generelt er ett eksistens minimum. De overøser ikke det med vaskehjelper, uendelige drosjeturer og 
 

Jeg har selv mange venner som reiser med fly for å feire jul med familie som bor andre steder i landet. Nei, flybilletter er dyre rundt juletider uansett. Selv hvis du bestiller god tid i forveien. Dessuten skal TS reise til datter som bor med familie og barn. Det er ikke sikkert de har muligheten til å ha TS boende hos seg fra begynnelsen av desember til midten av januar (billige flybilletter). Så her må ikke bare TS være fleksibel… men også dattera da? 
 

Morsomt at du nevner TT kort, for ett familiemedlem av meg har det. Vedkommende er også bosatt i Oslo. Og nei, det er ikke ubegrenset med drosjeturer, du får noen og det er egenandel der også. TS skriver at hun tok drosje hjem fra sykehuset og bestilte mat levert på døra, om den drosja var betalt av sykehuset (pasientreiser) eller henne selv sier hun ikke noe om. TS skriver også at hun har TT kort, men ender opp med å ta en del drosje privat for det. 
 

Hvorfor kan man ikke leve på sparepenger som 59 åring?? Hva skal hun spare til nå, ettersom boligen er nedbetalt? Hun har inntekt i tillegg til sparepengene også, så det er ikke slik at hun lever utelukkende på de. Hvordan kan du tippe 20 000kr etter boutgifter? De fleste leiligheter i Oslo har husleie på 5000-7000kr, så kommer strøm, internett, tv, forsikringer i tillegg. Mat og drikke er også dyrt, for å ikke snakke om hva private helsetjenester som fysio koster. 


Begge barna til TS eier sine egne leiligheter, de bor i 3-roms begge to. Sønnen bor i Oslo, og er bare 30 år gammel. Det er ganske bra, hvis det tar i betraktning hans alder og at samboeren ikke jobber. Dessuten har TS allerede gitt 150 000kr hver til begge barna i startkapital. Synes det er knalltøft, med tanke på at hun har vært alenemor i mange år. Sønnen ville ga 500 000kr for rekkehus/større leilighet, ikke for å få mindre gjeld. 

Jeg synes hun fortjener å ha det godt nå, og bør få kose seg med pengene sine så lenge som mulig. Hun skylder ikke barna sine mer penger nå. Dessuten virker hun raus som tar med barna og barnebarna på fornøyelse og aktiviteter, hun spanderer lekeland, restaurant og kafé. Hun satt masse barnevakt da hun var frisk nok til det , altså før slaget. 
 

Jeg tror ikke det er snakk om at TS vil gjøre alt dyrest mulig, men hun har romslig økonomi og ingen til å hjelpe henne med det praktiske i hverdagen. Så da betaler hun seg ut av det, ved å leie inn vaskehjelp, ta drosje osv. jeg hadde nok gjort det samme, hvis jeg var 59 år, slagrammet og hadde nyoperert kne. Hva er egentlig galt med vaskehjelp? Jeg har funksjonsfriske venner i 30 årene som har det. 

 Apropos være gjeldfri og ha 2 millioner i lommepenger når man er 59. Mine foreldre er det. Min mor er like gammel som TS (59 år) og hun bor også i Oslo, i ett gjeldfritt hus til 10 millioner, de leier ut en 3-roms leilighet i tillegg til huset de bor i, den er også gjeldfri og i Oslo. De har også en del penger på bok, sikkert ikke 2 millioner, men bortimot 1,5 millioner. Moren min er i motsetning til TS i full jobb enda, faren min gikk av med AFP for 2 år siden. Nå har begge to veldig god helse, og de er kjempe aktive begge to. Sitte barnevakt gjør de også og vi har ett godt forhold til hverandre. Men ja, selvom de sitter på masse penger, så har ikke jeg eller søstera mi fått en eneste krone i forskudd på arv, lappen eller egentlig noen ting utover helt vanlige bursdags - og julegaver. De forguder barnet mitt, det eneste barnebarnet sitt, men heller ikke barnebarnet blir overøst med gaver eller aktiviteter som koster. Jeg og min mann (begge i begynnelsen av 30 årene) har kjøpt hus i 2022, og har bortimot 3,8 millioner i boliglån, helt ordinære lønninger og det som hører med. Det samme gjelder søstera mi og hennes samboer. Men verken jeg eller søstera mi er bitre på foreldrene mine fordi de har så mye bedre økonomi enn oss, og fordi de «sitter på» eiendommer og penger. Det er DERES penger og deres liv, de skylder meg absolutt ingenting. De ga meg og søstera mi en god barndom, mye omsorg og kjærlighet. Det eneste jeg «krever» av dem er at de ringer og tilbringer tid sammen med oss. De brukte i sommer litt over 120 000kr på en ferie og jeg UNNER dem det! Selvom den sikkert kunne ha blitt mye billigere hvis de reiste utenom sommeren og høysesong. Det er ikke min sak å avgjøre hva mine voksne foreldre bruker penger på. Om de nå velger å «sløse» vekk alt på dyre ferier, så har de lov til det. Deres penger og deres avgjørelser. Jeg bryr meg bare om hvordan de er mot meg, og selvsagt skal jeg stille opp alt jeg kan for dem, den dagen de blir gamle. Det til tross for :ironi: at jeg ikke har fått forskudd på arv, masse gratis barnevakt og leilighet gratis. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stacy__ skrev (26 minutter siden):

Det er vel opp til TS selv å avgjøre om hun har behov for vaskehjelp eller ikke, så lenge hun betaler for det selv? Har man kommet dit hen at man skal begynne å vurdere hva gamle foreldre bruker SINE penger på?! Hun har ett nyoperert kne og ingen familiemedlemmer som hjelper henne, tenker det sikkert ikke er kjempelett å vaske, moppe og støvsuge i den tilstanden der. Og jeg gjentar tilbud du får av kommunen/det offentlige generelt er ett eksistens minimum. De overøser ikke det med vaskehjelper, uendelige drosjeturer og 
 

Jeg har selv mange venner som reiser med fly for å feire jul med familie som bor andre steder i landet. Nei, flybilletter er dyre rundt juletider uansett. Selv hvis du bestiller god tid i forveien. Dessuten skal TS reise til datter som bor med familie og barn. Det er ikke sikkert de har muligheten til å ha TS boende hos seg fra begynnelsen av desember til midten av januar (billige flybilletter). Så her må ikke bare TS være fleksibel… men også dattera da? 
 

Morsomt at du nevner TT kort, for ett familiemedlem av meg har det. Vedkommende er også bosatt i Oslo. Og nei, det er ikke ubegrenset med drosjeturer, du får noen og det er egenandel der også. TS skriver at hun tok drosje hjem fra sykehuset og bestilte mat levert på døra, om den drosja var betalt av sykehuset (pasientreiser) eller henne selv sier hun ikke noe om. TS skriver også at hun har TT kort, men ender opp med å ta en del drosje privat for det. 
 

Hvorfor kan man ikke leve på sparepenger som 59 åring?? Hva skal hun spare til nå, ettersom boligen er nedbetalt? Hun har inntekt i tillegg til sparepengene også, så det er ikke slik at hun lever utelukkende på de. Hvordan kan du tippe 20 000kr etter boutgifter? De fleste leiligheter i Oslo har husleie på 5000-7000kr, så kommer strøm, internett, tv, forsikringer i tillegg. Mat og drikke er også dyrt, for å ikke snakke om hva private helsetjenester som fysio koster. 


Begge barna til TS eier sine egne leiligheter, de bor i 3-roms begge to. Sønnen bor i Oslo, og er bare 30 år gammel. Det er ganske bra, hvis det tar i betraktning hans alder og at samboeren ikke jobber. Dessuten har TS allerede gitt 150 000kr hver til begge barna i startkapital. Synes det er knalltøft, med tanke på at hun har vært alenemor i mange år. Sønnen ville ga 500 000kr for rekkehus/større leilighet, ikke for å få mindre gjeld. 

Jeg synes hun fortjener å ha det godt nå, og bør få kose seg med pengene sine så lenge som mulig. Hun skylder ikke barna sine mer penger nå. Dessuten virker hun raus som tar med barna og barnebarna på fornøyelse og aktiviteter, hun spanderer lekeland, restaurant og kafé. Hun satt masse barnevakt da hun var frisk nok til det , altså før slaget. 
 

Jeg tror ikke det er snakk om at TS vil gjøre alt dyrest mulig, men hun har romslig økonomi og ingen til å hjelpe henne med det praktiske i hverdagen. Så da betaler hun seg ut av det, ved å leie inn vaskehjelp, ta drosje osv. jeg hadde nok gjort det samme, hvis jeg var 59 år, slagrammet og hadde nyoperert kne. Hva er egentlig galt med vaskehjelp? Jeg har funksjonsfriske venner i 30 årene som har det. 

 Apropos være gjeldfri og ha 2 millioner i lommepenger når man er 59. Mine foreldre er det. Min mor er like gammel som TS (59 år) og hun bor også i Oslo, i ett gjeldfritt hus til 10 millioner, de leier ut en 3-roms leilighet i tillegg til huset de bor i, den er også gjeldfri og i Oslo. De har også en del penger på bok, sikkert ikke 2 millioner, men bortimot 1,5 millioner. Moren min er i motsetning til TS i full jobb enda, faren min gikk av med AFP for 2 år siden. Nå har begge to veldig god helse, og de er kjempe aktive begge to. Sitte barnevakt gjør de også og vi har ett godt forhold til hverandre. Men ja, selvom de sitter på masse penger, så har ikke jeg eller søstera mi fått en eneste krone i forskudd på arv, lappen eller egentlig noen ting utover helt vanlige bursdags - og julegaver. De forguder barnet mitt, det eneste barnebarnet sitt, men heller ikke barnebarnet blir overøst med gaver eller aktiviteter som koster. Jeg og min mann (begge i begynnelsen av 30 årene) har kjøpt hus i 2022, og har bortimot 3,8 millioner i boliglån, helt ordinære lønninger og det som hører med. Det samme gjelder søstera mi og hennes samboer. Men verken jeg eller søstera mi er bitre på foreldrene mine fordi de har så mye bedre økonomi enn oss, og fordi de «sitter på» eiendommer og penger. Det er DERES penger og deres liv, de skylder meg absolutt ingenting. De ga meg og søstera mi en god barndom, mye omsorg og kjærlighet. Det eneste jeg «krever» av dem er at de ringer og tilbringer tid sammen med oss. De brukte i sommer litt over 120 000kr på en ferie og jeg UNNER dem det! Selvom den sikkert kunne ha blitt mye billigere hvis de reiste utenom sommeren og høysesong. Det er ikke min sak å avgjøre hva mine voksne foreldre bruker penger på. Om de nå velger å «sløse» vekk alt på dyre ferier, så har de lov til det. Deres penger og deres avgjørelser. Jeg bryr meg bare om hvordan de er mot meg, og selvsagt skal jeg stille opp alt jeg kan for dem, den dagen de blir gamle. Det til tross for :ironi: at jeg ikke har fått forskudd på arv, masse gratis barnevakt og leilighet gratis. 

Så hun har ikke behov for det? Ok. Alle mennesker burde vurdere hva de bruker penger på. Lærer man ikke barn og unge voksne at de skal vurdere hva de bruker penger på? Nei, altså enten er hun så syk at hun ikke klarer og vaske og mappe, eller så klarer hun det ( ikke behov for det ) du skriver at hun bor i samme kommune som meg, da har vi vel samme regler. Så hun har altså ikke behov for det, men ønsker at sønnen skal gjøre det, eller betale for det selv og klage på at sønnen ikke gjør det. Nei, det er ikke uendelig drosjer, det er vel 12 i måneden utenom pasientreiser. Hun kan også ta rosa buss selvom hun ikke er pensjonist om hun er syk nok.  Det er masse billig med lavpriskalenderen , men i følge deg ville hun ikke bruke lavpriskalenderen så det er jo dumt. Jeg finner ikke en by i Norge hun ikke kan reise til i julen for 699 , men det vil hun ikke. 

Anonymkode: 2c73c...a7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stacy__ skrev (36 minutter siden):

Det er vel opp til TS selv å avgjøre om hun har behov for vaskehjelp eller ikke, så lenge hun betaler for det selv? Har man kommet dit hen at man skal begynne å vurdere hva gamle foreldre bruker SINE penger på?! Hun har ett nyoperert kne og ingen familiemedlemmer som hjelper henne, tenker det sikkert ikke er kjempelett å vaske, moppe og støvsuge i den tilstanden der. Og jeg gjentar tilbud du får av kommunen/det offentlige generelt er ett eksistens minimum. De overøser ikke det med vaskehjelper, uendelige drosjeturer og 
 

Jeg har selv mange venner som reiser med fly for å feire jul med familie som bor andre steder i landet. Nei, flybilletter er dyre rundt juletider uansett. Selv hvis du bestiller god tid i forveien. Dessuten skal TS reise til datter som bor med familie og barn. Det er ikke sikkert de har muligheten til å ha TS boende hos seg fra begynnelsen av desember til midten av januar (billige flybilletter). Så her må ikke bare TS være fleksibel… men også dattera da? 
 

Morsomt at du nevner TT kort, for ett familiemedlem av meg har det. Vedkommende er også bosatt i Oslo. Og nei, det er ikke ubegrenset med drosjeturer, du får noen og det er egenandel der også. TS skriver at hun tok drosje hjem fra sykehuset og bestilte mat levert på døra, om den drosja var betalt av sykehuset (pasientreiser) eller henne selv sier hun ikke noe om. TS skriver også at hun har TT kort, men ender opp med å ta en del drosje privat for det. 
 

Hvorfor kan man ikke leve på sparepenger som 59 åring?? Hva skal hun spare til nå, ettersom boligen er nedbetalt? Hun har inntekt i tillegg til sparepengene også, så det er ikke slik at hun lever utelukkende på de. Hvordan kan du tippe 20 000kr etter boutgifter? De fleste leiligheter i Oslo har husleie på 5000-7000kr, så kommer strøm, internett, tv, forsikringer i tillegg. Mat og drikke er også dyrt, for å ikke snakke om hva private helsetjenester som fysio koster. 


Begge barna til TS eier sine egne leiligheter, de bor i 3-roms begge to. Sønnen bor i Oslo, og er bare 30 år gammel. Det er ganske bra, hvis det tar i betraktning hans alder og at samboeren ikke jobber. Dessuten har TS allerede gitt 150 000kr hver til begge barna i startkapital. Synes det er knalltøft, med tanke på at hun har vært alenemor i mange år. Sønnen ville ga 500 000kr for rekkehus/større leilighet, ikke for å få mindre gjeld. 

Jeg synes hun fortjener å ha det godt nå, og bør få kose seg med pengene sine så lenge som mulig. Hun skylder ikke barna sine mer penger nå. Dessuten virker hun raus som tar med barna og barnebarna på fornøyelse og aktiviteter, hun spanderer lekeland, restaurant og kafé. Hun satt masse barnevakt da hun var frisk nok til det , altså før slaget. 
 

Jeg tror ikke det er snakk om at TS vil gjøre alt dyrest mulig, men hun har romslig økonomi og ingen til å hjelpe henne med det praktiske i hverdagen. Så da betaler hun seg ut av det, ved å leie inn vaskehjelp, ta drosje osv. jeg hadde nok gjort det samme, hvis jeg var 59 år, slagrammet og hadde nyoperert kne. Hva er egentlig galt med vaskehjelp? Jeg har funksjonsfriske venner i 30 årene som har det. 

 Apropos være gjeldfri og ha 2 millioner i lommepenger når man er 59. Mine foreldre er det. Min mor er like gammel som TS (59 år) og hun bor også i Oslo, i ett gjeldfritt hus til 10 millioner, de leier ut en 3-roms leilighet i tillegg til huset de bor i, den er også gjeldfri og i Oslo. De har også en del penger på bok, sikkert ikke 2 millioner, men bortimot 1,5 millioner. Moren min er i motsetning til TS i full jobb enda, faren min gikk av med AFP for 2 år siden. Nå har begge to veldig god helse, og de er kjempe aktive begge to. Sitte barnevakt gjør de også og vi har ett godt forhold til hverandre. Men ja, selvom de sitter på masse penger, så har ikke jeg eller søstera mi fått en eneste krone i forskudd på arv, lappen eller egentlig noen ting utover helt vanlige bursdags - og julegaver. De forguder barnet mitt, det eneste barnebarnet sitt, men heller ikke barnebarnet blir overøst med gaver eller aktiviteter som koster. Jeg og min mann (begge i begynnelsen av 30 årene) har kjøpt hus i 2022, og har bortimot 3,8 millioner i boliglån, helt ordinære lønninger og det som hører med. Det samme gjelder søstera mi og hennes samboer. Men verken jeg eller søstera mi er bitre på foreldrene mine fordi de har så mye bedre økonomi enn oss, og fordi de «sitter på» eiendommer og penger. Det er DERES penger og deres liv, de skylder meg absolutt ingenting. De ga meg og søstera mi en god barndom, mye omsorg og kjærlighet. Det eneste jeg «krever» av dem er at de ringer og tilbringer tid sammen med oss. De brukte i sommer litt over 120 000kr på en ferie og jeg UNNER dem det! Selvom den sikkert kunne ha blitt mye billigere hvis de reiste utenom sommeren og høysesong. Det er ikke min sak å avgjøre hva mine voksne foreldre bruker penger på. Om de nå velger å «sløse» vekk alt på dyre ferier, så har de lov til det. Deres penger og deres avgjørelser. Jeg bryr meg bare om hvordan de er mot meg, og selvsagt skal jeg stille opp alt jeg kan for dem, den dagen de blir gamle. Det til tross for :ironi: at jeg ikke har fått forskudd på arv, masse gratis barnevakt og leilighet gratis. 

Selvsagt kan man leve på sparepenger som 59 åring. Hvor lenge har man tenkt til og leve da? Det er et artig regnestykke. Om hun bare bruker rentene kan det jo gå, men det måtte da vært bedre og investere  det i noe langvarig? Jeg skrev ikke man fikk ubegrenset med taxiturer på tt kort. Vanligvis er det 12 utenom legetimer. Selvsagt kan hun ikke ta taxi rundt hele dagen. Tok de ikke fra henne sertifikatet etter at hun hadde slag?
Hvordan i alle dager har ts husleie , hun har jo kjøpt leilighet ? Stort sett er er internett, tv og fellesvarme inkludert i fellesutgiftene . Her er fellesutgiftene 2200 inkludert alt. Det er lånet som er dyrt, når jeg blir gjeldsfri skal jeg leve godt på uføretrygden . Det er ikke noe galt med vaskehjelp , jeg har det selv. Gjennom bydelen , selvom jeg ikke høres i nærheten av så syk ut som ts. Det er ikke vanskelig og få kan ikke skjønne hvilken bydel hun bor i. Eller hvilket sykehus hun ble skrevet ut fra. Privatsykehus uten avtale ? Hun kunne allikevel fått gjennom fastlegen.  Hun minner litt om moren min. Sist hun var på Ullevaal takket hun nei til pasientreise fordi hun syntes det hadde vært koseligere om broren min kjørte henne. Så måtte hun vente 30 min  , fordi han satt i et møte . Det gadd hun ikke, så hun tok taxi.  Så skrev hun innlegg på Facebook om at hun hadde måttet betale 900 kr i taxi hjem fra sykehuset fordi ingen « gadd « hente .    Jeg tok pasientreise hjem etter et lite inngrep i sommer, fordi jeg ikke « gidder « og lage masse styr for andre i arbeidstiden.
Så bra du « funksjonsfriske « venner. 
jeg har heller ikke fått forskudd på arv, masse gratis barnevakt og leilighet gratis..  jeg hjelper foreldrene mine mye allikevel , jeg sier ikke at man ikke skal hjelpe.
Jeg kommer til og gjøre ting annerledes . Når jeg arver ( selvom moren min truer med og gjøre meg arvesløs hver gang jeg ikke er enig med henne ) så kommer jeg til og gi barna mine forskudd på arv, men jeg skal selvsagt betale egen gjeld først og sikre egen alderdom. Jeg er uenig med deg at man ikke kan leve romslig i oslo med nedbetalt  bolig som ufør ( det blir 2,5 ganger så mye « lommepenger» som jeg har nå  ) og så ønsker jeg at barna mine ikke skal bo seg i hjel, eller eventuelt måtte leie dyrt uten mulighet til og spare. Et alternativ er jo flytte et slikt sted du bor hvor hus er så billig, men da har det med jobbmuligheter og gjøre. De kan jo ihvertfall ikke bo billig langt i gokk og stille opp for meg samtidig 😅 

så bra du hadde en barndom med mye omsorg og kjærlighet. Det er jo det viktigste. Jeg hadde ikke det, om sønnen til ts hadde det er opp til han og avgjøre. 

Anonymkode: 2c73c...a7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så hun har ikke behov for det? Ok. Alle mennesker burde vurdere hva de bruker penger på. Lærer man ikke barn og unge voksne at de skal vurdere hva de bruker penger på? Nei, altså enten er hun så syk at hun ikke klarer og vaske og mappe, eller så klarer hun det ( ikke behov for det ) du skriver at hun bor i samme kommune som meg, da har vi vel samme regler. Så hun har altså ikke behov for det, men ønsker at sønnen skal gjøre det, eller betale for det selv og klage på at sønnen ikke gjør det. Nei, det er ikke uendelig drosjer, det er vel 12 i måneden utenom pasientreiser. Hun kan også ta rosa buss selvom hun ikke er pensjonist om hun er syk nok.  Det er masse billig med lavpriskalenderen , men i følge deg ville hun ikke bruke lavpriskalenderen så det er jo dumt. Jeg finner ikke en by i Norge hun ikke kan reise til i julen for 699 , men det vil hun ikke. 

Anonymkode: 2c73c...a7d

Hvor klager hun over at sønnen ikke vasker for henne? Hvor står det at hun vil at sønnen skal vaske for henne? Kan du referere ? Hun sier gjentatte ganger at det ENESTE hun ønsker er besøk, telefonsamtale eller kontakt med sønnen. Hun har bedt ham kjøre henne hjem fra sykehuset EN gang og han sa nei. Ikke ilegg henne meninger hun ikke har. Når det gjelder vaskehjelp så kan hun unne seg det hvis hun vil. Jeg har hatt det hos meg når jeg hadde bekkenløsningsmerter og var gravid, jeg hadde neppe fått det innvilget av kommunen, men jeg følte jeg hadde behov for det. Og jeg betalte en hyggelig dame til å vaske huset en gang i uka, den måneden mannen min var bortreist. Det var money well spent, i følge meg. Men nei jeg hadde nok ikke fått sponsa det av det offentlige.

OT: kan du være så snill å dele hvor du finner flybilletter til alle norske byer i JULEN til 699kr? Please 🙏🙏🙏 Jeg har søkt på Finn.no og det billigste jeg får opp er 4000-5000 tur/retur fra Gardemoen. Det uten bagasje. Har mange venner som er bosatt i Oslo-området, men har familie i Trondheim, Bergen og Tromsø, som de reiser til i jula. Så håper du deler! 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 18.20):

Nå har jeg ikke lest hele den lange tråden, men sånn i utgangspunktet høres det ikke ut som om den sønnen har så gode muligheter til å hjelpe sin mor. Han har både dårlig råd pga. arbeidsløs samboer og et barn med atferdsvansker, og føler seg helt sikkert presset fra før.

Ikke alle voksne barn har mulighet til å stille opp noe videre for sine foreldre. Av og til blir det bare sånn, og da er det best å bare akseptere det heller enn å tenke på hvor mye bedre ting kunne ha vært.

Anonymkode: 93726...496

Hvor får du dårlig råd fra?

Anonymkode: 99ac3...ebd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja det er det. Når man er gjeldsfri har man det romslig nok. Har hun søkt om støtte til vaskehjelp? Drosjeturer hvor? Bodde hun ikke Oslo? Hvilken privat helsehjelp? Hvorfor frisør annenhver måned? Ja, følg med på, lavpriskalenderen. Ufør som leier eller har boliglån  klarer jo dette uten og ha 2 millioner på sparekonto ? 
 

ja, hun sitter i en gunstig posisjon og har mulighet til og kose seg mer enn de fleste, ingen tvil om det.

Anonymkode: 2c73c...a7d

At man er gjeldsfri betyr ikke at man har det romslig nok nei og om hun vil beholde pengene er det helt opp til henne

Anonymkode: 99ac3...ebd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stacy__ skrev (23 minutter siden):

Hvor klager hun over at sønnen ikke vasker for henne? Hvor står det at hun vil at sønnen skal vaske for henne? Kan du referere ? Hun sier gjentatte ganger at det ENESTE hun ønsker er besøk, telefonsamtale eller kontakt med sønnen. Hun har bedt ham kjøre henne hjem fra sykehuset EN gang og han sa nei. Ikke ilegg henne meninger hun ikke har. Når det gjelder vaskehjelp så kan hun unne seg det hvis hun vil. Jeg har hatt det hos meg når jeg hadde bekkenløsningsmerter og var gravid, jeg hadde neppe fått det innvilget av kommunen, men jeg følte jeg hadde behov for det. Og jeg betalte en hyggelig dame til å vaske huset en gang i uka, den måneden mannen min var bortreist. Det var money well spent, i følge meg. Men nei jeg hadde nok ikke fått sponsa det av det offentlige.

OT: kan du være så snill å dele hvor du finner flybilletter til alle norske byer i JULEN til 699kr? Please 🙏🙏🙏 Jeg har søkt på Finn.no og det billigste jeg får opp er 4000-5000 tur/retur fra Gardemoen. Det uten bagasje. Har mange venner som er bosatt i Oslo-området, men har familie i Trondheim, Bergen og Tromsø, som de reiser til i jula. Så håper du deler! 

 

👏👏👏

Anonymkode: 99ac3...ebd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet ikke hvor gamle dine foreldre er, men jeg er snart 60 og jeg har aldri hørt om noen på min alder som fikk forskudd på arv. For meg er det svært uvanlig at vår generasjon fikk det. 

Anonymkode: cd5b3...87e

Jeg er rundt femti, og det var vanlig da jeg var ung. Noen kjøpte leiligheter til barna også. Det var selvfølgelig ikke alle som hadde noe å gi, men de som hadde muligheten ga et bidrag, hadde jeg inntrykk av. Det var ganske vanlig å spare barnetrygden, for eksempel. 

(Nå er det betraktelig mye vanskeligere å komme inn på boligmarkedet, så det skulle bare mangle at jeg ikke gjorde det samme for mine barn.)

Anonymkode: 93726...496

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selvsagt kan man leve på sparepenger som 59 åring. Hvor lenge har man tenkt til og leve da? Det er et artig regnestykke. Om hun bare bruker rentene kan det jo gå, men det måtte da vært bedre og investere  det i noe langvarig? Jeg skrev ikke man fikk ubegrenset med taxiturer på tt kort. Vanligvis er det 12 utenom legetimer. Selvsagt kan hun ikke ta taxi rundt hele dagen. Tok de ikke fra henne sertifikatet etter at hun hadde slag?
Hvordan i alle dager har ts husleie , hun har jo kjøpt leilighet ? Stort sett er er internett, tv og fellesvarme inkludert i fellesutgiftene . Her er fellesutgiftene 2200 inkludert alt. Det er lånet som er dyrt, når jeg blir gjeldsfri skal jeg leve godt på uføretrygden . Det er ikke noe galt med vaskehjelp , jeg har det selv. Gjennom bydelen , selvom jeg ikke høres i nærheten av så syk ut som ts. Det er ikke vanskelig og få kan ikke skjønne hvilken bydel hun bor i. Eller hvilket sykehus hun ble skrevet ut fra. Privatsykehus uten avtale ? Hun kunne allikevel fått gjennom fastlegen.  Hun minner litt om moren min. Sist hun var på Ullevaal takket hun nei til pasientreise fordi hun syntes det hadde vært koseligere om broren min kjørte henne. Så måtte hun vente 30 min  , fordi han satt i et møte . Det gadd hun ikke, så hun tok taxi.  Så skrev hun innlegg på Facebook om at hun hadde måttet betale 900 kr i taxi hjem fra sykehuset fordi ingen « gadd « hente .    Jeg tok pasientreise hjem etter et lite inngrep i sommer, fordi jeg ikke « gidder « og lage masse styr for andre i arbeidstiden.
Så bra du « funksjonsfriske « venner. 
jeg har heller ikke fått forskudd på arv, masse gratis barnevakt og leilighet gratis..  jeg hjelper foreldrene mine mye allikevel , jeg sier ikke at man ikke skal hjelpe.
Jeg kommer til og gjøre ting annerledes . Når jeg arver ( selvom moren min truer med og gjøre meg arvesløs hver gang jeg ikke er enig med henne ) så kommer jeg til og gi barna mine forskudd på arv, men jeg skal selvsagt betale egen gjeld først og sikre egen alderdom. Jeg er uenig med deg at man ikke kan leve romslig i oslo med nedbetalt  bolig som ufør ( det blir 2,5 ganger så mye « lommepenger» som jeg har nå  ) og så ønsker jeg at barna mine ikke skal bo seg i hjel, eller eventuelt måtte leie dyrt uten mulighet til og spare. Et alternativ er jo flytte et slikt sted du bor hvor hus er så billig, men da har det med jobbmuligheter og gjøre. De kan jo ihvertfall ikke bo billig langt i gokk og stille opp for meg samtidig 😅 

så bra du hadde en barndom med mye omsorg og kjærlighet. Det er jo det viktigste. Jeg hadde ikke det, om sønnen til ts hadde det er opp til han og avgjøre. 

Anonymkode: 2c73c...a7d

Man har husleie til borettslaget, kall det fellesutgifter hvis du vil. Heldig du er som har fellesoppvarming, tv og internett inkludert i leia til 2200kr. Men de fleste har ikke det. Ett kjapt søk på Finn.no viser at man betaler mye mer enn det i fellesutgifter til borettslaget de fleste andre plasser i Oslo. Mine foreldre leier også ut og er fellesutgiftene 4900kr, det er snakk om en  3- roms selveierleilighet. 
 

Jeg bor 15- 20 min med bil fra Oslo, i en av nabokommunene som grenser til Oslo og huset vårt kostet 7,2 millioner i 2022. De 3,8 millionene er boliglånet vårt, ikke prisen på boligen. Vi er bor oss ikke ihjel, vi har råd til alt vi trenger, inkludert ferier, sparing både til oss og barnet vårt hver måned. Det er ikke langt uti gokk, veldig mange her i nabolaget pendler til Oslo for å jobbe, men det er også mange som jobber her i kommunen. Jeg og mannen flyttet hit fra Oslo, i likhet med flere andre i nabolaget her. Vi har begge jobber i samme kommune som vi bor i, og bruker 10 min til jobb. Det er en stor kommune med mange innbyggere . Jeg bruker 20 min med bil til mine foreldres hus i Oslo, så heldigvis ikke langt uti gokk og jeg kan stille opp masse for dem når den tid kommer. De er også stadig innom oss. Føler ikke vi har noe mindre kontakt selvom vi flyttet ut av Oslo i 2022, også i Oslo brukte vi 15 min med bil for å kjøre til dem, selvom vi da bodde i samme by. Det var helt uaktuelt for oss å flytte langt vekk i gokk som du sier, både pga avstand til foreldrene mine i Oslo og jobbmuligheter ;) 
 

Jeg kan være enig i at TS kanskje kan bli flinkere til å sette seg inn i de tilbudene hun kan få sponset av kommunen/det offentlige, men det er ikke sikkert hun vet om alle. Og det er heller ikke sikkert hun får alle tilbudene hun søker på heller. Og når det gjelder de 2 millionene, så bør hun få lov til å gjøre som hun vil med dem :) Det er hennes penger. Og husk at hun har uføretrygd og lønn i tillegg til de 2 millionene, så jeg skjønner ikke hvorfor du sier «leve på sparepenger» hun lever ikke utelukkende på dem. Kanskje bruker hun 5000-7000kr av sparepengene sine i tillegg til det hun får i trygd og lønn? Da varer de 2 millionene lenge. 
 

Tenker at barndom og hvordan relasjon man har til sine foreldre har mye å si her. Jeg leser mellom linjene at du kanskje har et litt anstrengt forhold til din mor/foreldre. Jeg har ett veldig godt forhold. Enig med deg i at det er TS sin sønn som avgjør hvordan opplevelse han har av sin barndom og det er han som avgjør hvor god mor TS har vært for han. Og hvis det viser seg at hun har behandlet han kjempedårlig opp igjennom barndomen tror jeg ikke det hjelper at hun gir ham 500 000kr nå. På samme måte er det opp til TS å bestemme hva hun gjør med pengene sine, og avgjøre hvordan hun skal forholde seg til sønnen sin fremover. Det kan tenkes at TS heller bør fokusere på seg selv og de som er glad i henne og besøker henne ofte. Så får hun ha døren åpen for sønnen, si at hun er der for han emosjonelt og kan bidra med omsorg, kjærlighet og omtanke. Så får det være opp til sønnen å ta det steget når han er klar.
 

Og avslutningsvis: Jeg er ikke uenig med deg i at man kan leve godt som ufør i Oslo med nedbetalt leilighet. Men poenget mitt er at «det å leve godt» defineres ulikt og er subjektivt. For en person kan det være å ta varme bad, kose seg med noe godt og se på tv, ta en rimelig sydentur utenom høysesong en gang i året, dra på restaurant en gang i måneden osv. Men for en annen person, kan de være å ha vaskehjelp, teater i gang i måneden, luksuriøse ferier osv. det kommer an på hva man er vant til og hva man subjektivt føler seg vel i. Kanskje TS er av sorten som liker å unne seg litt, og da bør hun få lov til det. Det er tross alt hennes penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvor får du dårlig råd fra?

Anonymkode: 99ac3...ebd

Sønnen er ung, fikk barn tidlig, og har en samboer som ikke har jobbet på flere år. Sannsynligvis tok de opp lånet på leiligheten i den perioden de begge hadde jobb og rentene var lavere. Han har sikkert fortsatt studielån også. Det vil være nærmest et mirakel om han ikke har svært dårlig råd.

Moren bare durer på med at "de ville hatt bedre råd om samboeren jobbet". Selvfølgelig ville de det, men de fleste vil jo gjette på at det er en eller annen grunn til at hun ikke jobber, selv om de ikke snakker om det. Det er blant annet her moren fremstår som uten empati og forståelse. Hvor er omsorgen for sønnen? Hvor er bekymringen for hvordan han har det, hvor er bekymringen for barnebarnet og hvordan hans fremtid blir? Hun fokuserer kun på at de burde hjelpe henne, og later ikke til å se at dette er en familie som har det tungt. Det at de er unge gjør dem ikke immune, tvert i mot kunne de ha tålt alt det de står i bedre om de var ti år eldre. 

Anonymkode: 93726...496

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At man er gjeldsfri betyr ikke at man har det romslig nok nei og om hun vil beholde pengene er det helt opp til henne

Anonymkode: 99ac3...ebd

Det er helt opp til henne absolutt. 
 

Hva er « romslig nok « ? Jeg er ikke gjeldsfri, over halvparten av min uføretrygd går til lån og jeg har det romslig nok. Nå snakker vi om ei dame som av prinsipp ikke vil kjøpe billige flybilletter, vil ta taxi privat, vil ha vaskehjelp privat , skal til privatleger , teater, restaurant , frisør annenhver måned, levende blomster osv. da blir det aldri nok. Det er full mulig og blåse av 2 millioner på en dag om du går inn for det. Hun kommer iallefall  snart til og bli blakk med den innstillingen. 
 

det er helt opp til henne hva hun gjør med pengene, hun kan kjøpe lakrispiper for alle pengene, og jeg tror det handler om litt mer enn penger her. Har hun alltid vært så storforlangende ? Historien henger jo ikke sammen…

» åååå jeg har hatt slag « -  okei, da får du tt kort til taxi-  « nei, det var bare litt sterk hodepine … men åååå jeg må bli kjørt eller ta taxi overalt « -   « åååå jeg har operert kneet noen må hente meg på sykehuset « neida du får pasientreise . « ååååå nei det var bare et lite gnagsår, men jeg vil bli kjørt rundt eller ta taxi overalt . - « ååå jeg har operert kneet , klarer ikke og vaske gulvet» - da får du vaskehjelp fra bydelen - « ååå , nei det var bare gnagsår, men jeg vil ha oppmerksomhet og at sønnen min skal vaske eller ha dyr vaskehjelp «

enten er hun dramaqueen de luxe , eller så velger hun og kaste bort penger. Uansett en vanskelig mor og forholde seg til. Synes hun skal sløse bort pengene og la sønnen være i fred.  

Anonymkode: 2c73c...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stacy__ skrev (1 time siden):

Man har husleie til borettslaget, kall det fellesutgifter hvis du vil. Heldig du er som har fellesoppvarming, tv og internett inkludert i leia til 2200kr. Men de fleste har ikke det. Ett kjapt søk på Finn.no viser at man betaler mye mer enn det i fellesutgifter til borettslaget de fleste andre plasser i Oslo. Mine foreldre leier også ut og er fellesutgiftene 4900kr, det er snakk om en  3- roms selveierleilighet. 
 

Jeg bor 15- 20 min med bil fra Oslo, i en av nabokommunene som grenser til Oslo og huset vårt kostet 7,2 millioner i 2022. De 3,8 millionene er boliglånet vårt, ikke prisen på boligen. Vi er bor oss ikke ihjel, vi har råd til alt vi trenger, inkludert ferier, sparing både til oss og barnet vårt hver måned. Det er ikke langt uti gokk, veldig mange her i nabolaget pendler til Oslo for å jobbe, men det er også mange som jobber her i kommunen. Jeg og mannen flyttet hit fra Oslo, i likhet med flere andre i nabolaget her. Vi har begge jobber i samme kommune som vi bor i, og bruker 10 min til jobb. Det er en stor kommune med mange innbyggere . Jeg bruker 20 min med bil til mine foreldres hus i Oslo, så heldigvis ikke langt uti gokk og jeg kan stille opp masse for dem når den tid kommer. De er også stadig innom oss. Føler ikke vi har noe mindre kontakt selvom vi flyttet ut av Oslo i 2022, også i Oslo brukte vi 15 min med bil for å kjøre til dem, selvom vi da bodde i samme by. Det var helt uaktuelt for oss å flytte langt vekk i gokk som du sier, både pga avstand til foreldrene mine i Oslo og jobbmuligheter ;) 
 

Jeg kan være enig i at TS kanskje kan bli flinkere til å sette seg inn i de tilbudene hun kan få sponset av kommunen/det offentlige, men det er ikke sikkert hun vet om alle. Og det er heller ikke sikkert hun får alle tilbudene hun søker på heller. Og når det gjelder de 2 millionene, så bør hun få lov til å gjøre som hun vil med dem :) Det er hennes penger. Og husk at hun har uføretrygd og lønn i tillegg til de 2 millionene, så jeg skjønner ikke hvorfor du sier «leve på sparepenger» hun lever ikke utelukkende på dem. Kanskje bruker hun 5000-7000kr av sparepengene sine i tillegg til det hun får i trygd og lønn? Da varer de 2 millionene lenge. 
 

Tenker at barndom og hvordan relasjon man har til sine foreldre har mye å si her. Jeg leser mellom linjene at du kanskje har et litt anstrengt forhold til din mor/foreldre. Jeg har ett veldig godt forhold. Enig med deg i at det er TS sin sønn som avgjør hvordan opplevelse han har av sin barndom og det er han som avgjør hvor god mor TS har vært for han. Og hvis det viser seg at hun har behandlet han kjempedårlig opp igjennom barndomen tror jeg ikke det hjelper at hun gir ham 500 000kr nå. På samme måte er det opp til TS å bestemme hva hun gjør med pengene sine, og avgjøre hvordan hun skal forholde seg til sønnen sin fremover. Det kan tenkes at TS heller bør fokusere på seg selv og de som er glad i henne og besøker henne ofte. Så får hun ha døren åpen for sønnen, si at hun er der for han emosjonelt og kan bidra med omsorg, kjærlighet og omtanke. Så får det være opp til sønnen å ta det steget når han er klar.
 

Og avslutningsvis: Jeg er ikke uenig med deg i at man kan leve godt som ufør i Oslo med nedbetalt leilighet. Men poenget mitt er at «det å leve godt» defineres ulikt og er subjektivt. For en person kan det være å ta varme bad, kose seg med noe godt og se på tv, ta en rimelig sydentur utenom høysesong en gang i året, dra på restaurant en gang i måneden osv. Men for en annen person, kan de være å ha vaskehjelp, teater i gang i måneden, luksuriøse ferier osv. det kommer an på hva man er vant til og hva man subjektivt føler seg vel i. Kanskje TS er av sorten som liker å unne seg litt, og da bør hun få lov til det. Det er tross alt hennes penger.

 

Stacy__ skrev (1 time siden):

Man har husleie til borettslaget, kall det fellesutgifter hvis du vil. Heldig du er som har fellesoppvarming, tv og internett inkludert i leia til 2200kr. Men de fleste har ikke det. Ett kjapt søk på Finn.no viser at man betaler mye mer enn det i fellesutgifter til borettslaget de fleste andre plasser i Oslo. Mine foreldre leier også ut og er fellesutgiftene 4900kr, det er snakk om en  3- roms selveierleilighet. 
 

Jeg bor 15- 20 min med bil fra Oslo, i en av nabokommunene som grenser til Oslo og huset vårt kostet 7,2 millioner i 2022. De 3,8 millionene er boliglånet vårt, ikke prisen på boligen. Vi er bor oss ikke ihjel, vi har råd til alt vi trenger, inkludert ferier, sparing både til oss og barnet vårt hver måned. Det er ikke langt uti gokk, veldig mange her i nabolaget pendler til Oslo for å jobbe, men det er også mange som jobber her i kommunen. Jeg og mannen flyttet hit fra Oslo, i likhet med flere andre i nabolaget her. Vi har begge jobber i samme kommune som vi bor i, og bruker 10 min til jobb. Det er en stor kommune med mange innbyggere . Jeg bruker 20 min med bil til mine foreldres hus i Oslo, så heldigvis ikke langt uti gokk og jeg kan stille opp masse for dem når den tid kommer. De er også stadig innom oss. Føler ikke vi har noe mindre kontakt selvom vi flyttet ut av Oslo i 2022, også i Oslo brukte vi 15 min med bil for å kjøre til dem, selvom vi da bodde i samme by. Det var helt uaktuelt for oss å flytte langt vekk i gokk som du sier, både pga avstand til foreldrene mine i Oslo og jobbmuligheter ;) 
 

Jeg kan være enig i at TS kanskje kan bli flinkere til å sette seg inn i de tilbudene hun kan få sponset av kommunen/det offentlige, men det er ikke sikkert hun vet om alle. Og det er heller ikke sikkert hun får alle tilbudene hun søker på heller. Og når det gjelder de 2 millionene, så bør hun få lov til å gjøre som hun vil med dem :) Det er hennes penger. Og husk at hun har uføretrygd og lønn i tillegg til de 2 millionene, så jeg skjønner ikke hvorfor du sier «leve på sparepenger» hun lever ikke utelukkende på dem. Kanskje bruker hun 5000-7000kr av sparepengene sine i tillegg til det hun får i trygd og lønn? Da varer de 2 millionene lenge. 
 

Tenker at barndom og hvordan relasjon man har til sine foreldre har mye å si her. Jeg leser mellom linjene at du kanskje har et litt anstrengt forhold til din mor/foreldre. Jeg har ett veldig godt forhold. Enig med deg i at det er TS sin sønn som avgjør hvordan opplevelse han har av sin barndom og det er han som avgjør hvor god mor TS har vært for han. Og hvis det viser seg at hun har behandlet han kjempedårlig opp igjennom barndomen tror jeg ikke det hjelper at hun gir ham 500 000kr nå. På samme måte er det opp til TS å bestemme hva hun gjør med pengene sine, og avgjøre hvordan hun skal forholde seg til sønnen sin fremover. Det kan tenkes at TS heller bør fokusere på seg selv og de som er glad i henne og besøker henne ofte. Så får hun ha døren åpen for sønnen, si at hun er der for han emosjonelt og kan bidra med omsorg, kjærlighet og omtanke. Så får det være opp til sønnen å ta det steget når han er klar.
 

Og avslutningsvis: Jeg er ikke uenig med deg i at man kan leve godt som ufør i Oslo med nedbetalt leilighet. Men poenget mitt er at «det å leve godt» defineres ulikt og er subjektivt. For en person kan det være å ta varme bad, kose seg med noe godt og se på tv, ta en rimelig sydentur utenom høysesong en gang i året, dra på restaurant en gang i måneden osv. Men for en annen person, kan de være å ha vaskehjelp, teater i gang i måneden, luksuriøse ferier osv. det kommer an på hva man er vant til og hva man subjektivt føler seg vel i. Kanskje TS er av sorten som liker å unne seg litt, og da bør hun få lov til det. Det er tross alt hennes penger.

Det heter fellesutgifter . Hva mener du pleier og være inkludert i fellesutgiftene da? Nei, jeg er ikke heldig, det er helt vanlig .  
foreldrene leier ut bolig i et borettslag? I Oslo ? Fellesutgiftene er 4900 kr og er ikke inkludert tv og internett ? Hva kommer husleia på for leietakerne da, og hvor i Oslo er dette? Og leietakerne må betale for tv og internett? Hva går fellesutgiftene til, er det helt nytt med mye gjeld da? Får si foreldrene dine investerer 😅 smarte enn ts. 
nei, hun lever ikke utelukked på sparepenger, men.., mener du 5- 7000 i året eller i måneden? Hvis det er måneden er jo ts blakk om 20 om prisene ikke endres, noe de gjør. Så om hun er blakk om 10 år eller 20 år kommer an på inflasjonen . Og derfor er det veldig dumt og ikke gjøre noe annet med pengene, de mister verdi. Altså, pasienttaxi får du tilbud om. Det må hun jo ha takket nei til ? Nei, det er ikke alle som er like flinke til og benytte seg av tilbud , men det er også litt latskap. Hun kan jo spørre seg hvordan folk på leiemarkedet uten 2 millioner som er så syke som henne klarer seg? Da sier det seg at hun har gått glipp av noe? Selv om hun ikke vil dele med barna gjør hun seg selv en bjørnetjeneste ved og leve så unødvendig dyrt. 
 

du trenger ikke lese mellom linjene, jeg har skrevet rett ut at jeg har et anstrengt forhold til mor, men godt til far. Mor overkjører far mye da. Men jeg hjelper pappa med mye, også å få hjelp etter at han fikk slag, men det meste av hjelpen blir tilbudt så det er og logge inn og fylle ut  . Så datteren til ts burde egentlig hjelpe henne, hvis de stoler på hverandre, men hvis ts klarer og logge inn på kg klarer hun det selv. Jeg kjøper ikke et sekund at hun ble sendt hjem fra sykehus med nyoperet kne uten at legen spurte om hun trengte pasientreise. Både jeg og foreldre har vært mye på sykehus i oslo det siste året. Det ble veldig mye snakk om penger her, men det kom jo fram andre ting også i den andre tråden, så nei jeg tror ikke forholdet fikses med penger. Som sagt, jeg ville ha gitt mine barn forskudd på arv , eller kommer til og gjøre det når den dagen kommer, men vi har jo et godt forhold i utgangspunktet, så det er jo ikke noe og kjøpe, bare ønske om å hjelpe. 
når det gjelder og leve godt sier jeg ja takk til alt du nevner. Alt dette er i livet mitt, med lån som ufør i Oslo. Men nå bruker jeg lavpriskalenderen og benytter meg av den hjelpen jeg kan få. Til og med varmt bad kan en få dekket , men jeg vet ikke om ts sin sykdom kan det, mulig om det hadde vært dokumentert som bra for kneet. Ts er definitivt av sorten som ønsker og unne seg litt, heller ganske mye vil jeg si. Det er tross alt hennes penger. Jeg er av sorten som unner meg litt og barna mine litt. Ts kan bruke opp pengene sine, og la sønnen være i fred. Kanskje han skulle flyttet ut av Oslo som deg, om han har mulighet med jobb så kan han få mer bolig for pengene og avstand fra mor. Om ikke det blir vanskelig med barnet som kanskje er under et opplegg eller i spesiell barnehage, det kan jo være grunner der.  
en ting jeg lurer på.. du skriver at ts blir minstepensjonist, hun har altså hatt liten inntekt , men allikevel opparbeidet seg formue.  Er det far som har tjent pengene hun bruker? Eller arvet hun mye selv? Det kan jo være noe med økonomien som trigger sønnen. 

Anonymkode: 2c73c...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg synes det er trist at det skal oppfattes som frekt og/eller kravstort å spørre en av sine nærmeste om skyss hjem fra sykehuset etter en operasjon. Nå står det ikke noe om hva slags operasjon annet enn at det var i kneet, men en kan være ganske så sliten og fortumlet etter et inngrep uansett om det er narkose eller lokalbedøvelse. . Da kan det være godt å bli hentet og kjørt helt hjem og gjerne få hjelp til handling underveis. 

Jeg har vært gjennom noen inngrep de siste årene, og har fått reaksjoner i ettertid fra de rundt meg for at jeg IKKE ba om skyss på mine operasjoner fordi jeg ville klare meg selv og ikke være til bry. Folk vil som regel hjelpe til. 

Anonymkode: f8e38...b37

Man får sitte/ ligge og drikke kaffe og juice til man ikke er « fortumlet « etter ingrep med narkose eller lokalbedøvelse før man bestiller pasientreise også. 
« da er det godt å bli hentet og kjørt hjem og gjerne få hjelp til handling underveis « - av sønn ts allerede innrømmer er utslitt ? - ja sikkert « godt» med litt oppmerksomhet  og drama. Selvom min sønn ikke har like mye og stri  med som ts sin, klarte jeg både og få varer levert på døren og ta pasientreise hjem etter og ha ventet til jeg ikke var « fortumlet « ( de sender ikke hjem fortumlet, i værste fall må du bli over natten )  . Nei, det hadde vært « godt « og legge masse unødvendig bry på andre travle mennesker , det hadde vært vondt. Om det er godt eller vondt og være dramaqueen sier bare noe om hvor hjelpesløs og egoistisk det er mulig og være. 

Anonymkode: 2c73c...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vet ikke hvor gamle dine foreldre er, men jeg er snart 60 og jeg har aldri hørt om noen på min alder som fikk forskudd på arv. For meg er det svært uvanlig at vår generasjon fikk det. 

Anonymkode: cd5b3...87e

Javel, foreldrene mine er eldre enn deg. Vel de fikk det. Når de giftet seg ( når boligmarkedet var regulert i oslo og de var kvalifisert til og kjøpe leilighet som gifte ) fikk de innskuddspengene av foreldrene til far. De ga han også hyttetomt og hjalp og bygge. Når jeg var 10 år solgte foreldrene til mor sin hytte. De delte pengene på 3 ( seg, mor, mors søster ) vi dro på ferie til usa og mor dro på jentetur til Paris og kjøpte seg nytt piano og pusset opp badet . Hun hadde jo nedbetalt bolig og hytte ( fra fars foreldre ) og båt og bil ( som far hadde jobbet for og kjøpe )  , så det ble en liten fest . 
de jeg kjenner i deres generasjon har fått det ( født 1945- 1955 ) , men de fleste fikk det senere enn pappa, han var enebarn og noe bortskjemt . Men det med forskudd etter hyttesalg går igjen blant alle vennene deres. 

Anonymkode: 2c73c...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra med gutten oppi alt dette ❤️

Anonymkode: 2acdd...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...