Gå til innhold

Er den nye normalen i samfunnet å gi blaffen i gamle foreldre, med mindre de kan utnyttes som barnevakt, hushjelp eller gir deg penger?


Stacy__

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det er helt vilt hvordan folk svarer hverandre her inne.

Mine tips for kg:

- Ikke søk råd om store ting, om du føler deg fortvilet og/ eller nedfor.

- Fungerer veldig greit for kjappe spørsmål, som "Har du forslag til en god film?", "Hvilken parkdress er best?", "Hvor lenge skal ... koke?"

- Begrens tiden her inne. Hvis ikke får man et urealistisk bilde av samfunnet og sosiale relasjoner.

Takk for at du ryddet opp litt i denne tråden. Håper ts ser den, har du ev linket til denne tråden i hennes kommentarfelt?

  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Jeg har tenkt litt på henne, synes hun virker fair. Det er sønnen som oppfører seg ufint og forventer for mye. Han burde besøke sin mor innimellom, selv om det er travelt hjemme. Jeg skjønner det er utfordrende med barnet, men samtidig så er de 2 voksne på 1 barn. 
 

Anonymkode: 3ff4e...e48

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lile vanlig som at besteforeldre nå om dagen lever livet og skyr unna barnepass, sitter på gigaeiendommer og klager over formueskatt

Anonymkode: beb65...755

  • Liker 8
  • Nyttig 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengebuksvinet skrev (31 minutter siden):

Ja, det er helt vilt hvordan folk svarer hverandre her inne.

Mine tips for kg:

- Ikke søk råd om store ting, om du føler deg fortvilet og/ eller nedfor.

- Fungerer veldig greit for kjappe spørsmål, som "Har du forslag til en god film?", "Hvilken parkdress er best?", "Hvor lenge skal ... koke?"

- Begrens tiden her inne. Hvis ikke får man et urealistisk bilde av samfunnet og sosiale relasjoner.

Takk for at du ryddet opp litt i denne tråden. Håper ts ser den, har du ev linket til denne tråden i hennes kommentarfelt?

Helt sant! En skal være godt plantet i virkeligheten før en stiller spørsmål om relasjoner her inne. En ts skriver om en mann som sjelden tar oppvasken og hun er frustrert - dump han! En annen skriver om ei venninne som svarer kort på meldinger i en periode og ikke har tid til å møtes - dump henne! 

Svært lite konstruktivt.

Anonymkode: fe440...4e9

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stacy__ skrev (1 time siden):

J
 

Spørsmålet jeg stiller er egentlig: Er svarene i tråden reelle eller er det bare KG brukere som lufter litt frustrasjon. Tenker folk flest på gamle foreldre som potensielle avlastere, gratis barnepassere og «inntektskilder»?
 

 

Jeg tror at man får folks innerste tanker og meninger når man lufter slike spørsmål på et anonymt forum. Det er meninger som folk vet at det ikke er stuerent å mene og ytre offentlig, men som får mulighet til å komme fram når man kan svare anonymt. Men man har også KG-effekten som gjør at første svar i en tråd blir retningsangivende for resten av svarene. 

Men heldigvis finnes det mange mange som har et godt forhold til sine foreldre og som ikke ser på disse som pengemaskiner og barnepassere.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, og har skrevet i tråden du omtaler. Men dette er KG, og det er ikke akkurat der de mest normale folkene møtes. Her er det mye rart. 

Anonymkode: 77c8b...c59

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stacy__ skrev (1 time siden):

Jeg satt og leste igjennom denne tråden her på KG og er mildt sagt sjokkert over svarene TS får.  Det er jo helt bak mål det en del av brukerne der inne lirer fra seg. 
 

Kort fortalt handler tråden om en 59 år gammel kvinne som nylig har operert kneet, hun er slagrammet og lever med ettervirkningene av slaget. Dette gjør at hun er 80% ufør, og hun tar drosjer og leier inn vaskehjelp fordi hun nå er så lite mobil pga kneoperasjonen. Konflikten i tråden handler om at sønnen hennes som bor 20 min unna aldri besøker henne og ikke tar kontakt. Kvinnen forteller at han brått kuttet kontakten etter at hun nektet å gi han en halv million i forskudd på arv. Samme sønn har fått 150 000kr til å kjøpe leilighet for tidligere. Han har også fått 10 000kr som han ikke har tilbakebetalt. Samme sønn nektet å kjøre henne hjem fra sykehuset etter kneoperasjon, selvom det tok han 20 min. Han gidder ikke å besøke henne, og vil kun ha henne som barnevakt for barnet sitt som har store adferdsvansker. Han er sur fordi hun ikke er i stand til å passe ungen hans med adferdsvansker. Hver gang hun inviterer han og barnebarnet på besøk/lekeland/kafé sier han tvert nei, for så å blir sur fordi dattera og det andre barnebarnet som takker ja, får blir med. Samme sønn har en samboer som har vært arbeidsledig i flere år.

Den eneste greie i livet til TS er dattera, som bor langt unna. Hun besøker henne og ringer ofte. Når hun er på besøk så tar hun hensyn til TS sine utfordringer og behov.

Det er SYKT hvordan KG brukere går i strupen på TS. Det er mange som foreslår at hun skal passe barnebarnet med AdHD og Asberger, selvom hun har slag og nyoperert kne, og barnet er kjent for å ha store adferdsvansker. Dette er jo helt uforsvarlig både for barnet og TS!! Hvor egosentriske er folk som regelrett driter i eget barn og syk mor, bare for å få gratis «barnefri». Andre foreslår at slagrammede TS med nyoperert kne skal gå hjem til sønn (30 år) og funksjonsfrisk svigerdatter (28) som er arbeidsledig å vaske, lage middag og «avlaste» dem på andre måter. 
 

Og en god del foreslår at hun skal gi sønnen en halv million i håp om at det kan forbedre forholdet deres😭 Hvor selvutslettende er ikke det??! Sønnen har regelrett oppført seg som en drittsekk (gidder ikke å ringe, besøke eller ha noe kontakt fordi mora nekta han en halv million) løsningen er å gi han en halv million.
 

Shit! For ett samfunn og folkeslag vi har blitt?! Er våre gamle foreldre bare pengebinge, gratis barnepassere, og potensielle hushjelper. De skal, selv med slag, dårlig helse og uførhet, stille opp som barnevakt og hushjelp, bidra med halv million. Fordi sønn har lyst på større leilighet. Og hvis de ikke gjør det, da får de bare ha dra dit pepperen gror!

 

Ikke EN sjel i den tråden har foreslått at kanskje funksjonsfriske svigerdatter som er arbeidsledig, trener aktivt skal ta turen innom TS å besøke henne. Hvorfor kan ikke hun hjelpe TS med å handle? Eller avlaste henne litt med husarbeid?! Hun har jo 7-8 timer daglig der sønnen er på skolen og hun selv går hjemme. Kanskje det fører til at TS hjelper henne litt med penger? 
 

Hadde dere gitt en halv million til ett barn som TS sin sønn? Ærlig talt? 
 

Spørsmålet jeg stiller er egentlig: Er svarene i tråden reelle eller er det bare KG brukere som lufter litt frustrasjon. Tenker folk flest på gamle foreldre som potensielle avlastere, gratis barnepassere og «inntektskilder»?
 

 

 

Jeg tenker ikke på foreldrene mine som det. Jeg reiser på besøk så ofte jeg kan. Jeg handler inn å lager middag til de. Har ikke fått noe hjelp til bolig har heller ikke planer om å spør de om hjelp. Hadde sluppet alt i henda for å kjøre de til sykehus og hente de. Se til de om de trenger det osv. Familie betyr utrolig mye for min del. 

Anonymkode: 8d180...438

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror pliktsamfunnet har avtatt litt, og man får som man sår - og det vises nok større generasjonskløfter nå enn før. 

Jeg er 36, minn manns søster 28 og svigermor 56. Det er ikke så mange år mellom leddene her, men nok til at jeg må være generasjonstolk mellom de to. Og jeg må si, jeg skjønner hvor eldstemann kommer fra når vi har diskusjon om hjem, økonomi og relasjoner - men sympatiserer mer med yngstemann. Det som slår meg er hvor komplett blind eldstemann er for at den verden og økonomi som yngstemann lever i ikke er den samme som verken jeg eller eldstemann står i.

Det er eldstemanns som SKAL styre narrativet, og det synes jeg går igjen her inne også. 

Man skal stå trygt i seg selv før man spør om noe her, men det er helt fint at at man blir litt rokket i. 

Anonymkode: 6d2cb...648

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like vanlig som at en forelder bare er der når dem trenger penger eller at en forelder har valgt sin andre familie men driter i sin biologiske sønn, til og med når sønnen tar grep om og ansvar for sitt eget liv samtidig som det er bare kommunikasjon og støtte fra sønnen sin side. Til syvende og sist så bryr dem fleste bare om seg selv og dem som blir ansett som sine egne, ikke nødvendigvis sine biologiske voksne barn.

Endret av NoUsername
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det alltid er flere soder av en sak, her er nok sønnen skurken han fremstilles som, men i de fleste tilfeller er ting mer nyansert enn avsender sier.

Jeg kan legge ut i det vide og det brede om hvor egoistisk, selvsentrert og slem min mor er og fortelle sannheten fullstendig. Men hun vil ikke se de sannhetene i samme lys. Fra hennes perspektiv er hun ensom, mye syk og har det tungt med voksne barn som aldri ringer og nesten aldri besøker henne. Det er også helt sant selv om vi voksne barna vil ha forklaringer på hvorfor vi ikke ringer eller besøker. To ting kan faktisk være sant samtidig.

Anonymkode: df74a...5f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært TS i den tråden hadde jeg sluttet å ta kontakt med min sønn. Trenger ikke slike folk i livet mitt, alt dramaet tapper en for energi. Makan til egoist.

Nå er mine foreldre i 60-årene og trenger ikke særlig mye hjelp i hverdagen ennå. Men jeg har alltid sluppet alt jeg har om de har trengt noe. Nå er ungene mine såpass store at de ikke trenger barnevakt, men foreldre mine stilte opp 100% når jeg hadde behov for det med tanke på barnevakt. Når den dagen kommer at de trenger hjelp skal jeg selvfølgelig stille opp. Og det kommer garantert mine barn også til å gjøre.

Jeg er evig takknemlig for mine foreldre. 

Anonymkode: ad981...20b

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mange som er egoistiske, og ikke bryr seg om å hjelpe familien sin med mindre de får noe tilbake for det.

Anonymkode: 0317b...866

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stacy__ skrev (1 time siden):

Tenker folk flest på gamle foreldre som potensielle avlastere, gratis barnepassere og «inntektskilder»?

Nei

Anonymkode: 98512...cef

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest denne tråden ennå, men jeg føler det er omvendt. Begge foreldrene mine fikk forskudd på arv det var vanlig, besteforeldrene satt barnevakt , besteforeldre passet barna etter skolen og i skoleferier og hjalp med husvask og matlaging og baking. 
jeg har ikke fått en krone i forskudd på arv, og selvsagt heller ikke bedt om det, men synes det er litt dumt/ rart at foreldrene våre har penger i banken istedenfor og hjelpe  oss søsknene med lån, når vi vet at de selv var gjeldsfrie før de fylte 30 takket være sine foreldre. Ellers er det bare mas. Ja, mye om kjøring til legetime ( og frisør, tannlege fysioterapeut, handling ) og det gjør vi jo ofte, men det er ikke alltid vi har mulighet til og ta fri fra jobb eller har barnepass. Det er helt uforståelig! Ja, vi tar storvask hos de 2 ganger i året, ellers har de vaskehjelp. De er litt delte der , mamma forventer at vi skal vaske hos de, pappa synes det er hyggelig at vi kan kose oss sammen når vi er på besøk. Jeg får helt hodepine av alt vi småbarnsforeldre har av « plikter « ovenfor våre foreldre i denne generasjonen. Nå har jeg ikke lest tråden ( skal gjøre det nå) så svarte generelt ut i fra min og andre rundt meg sin erfaring. 

Anonymkode: 2c73c...a7d

  • Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har lest gjennom tråden og synes mange av svarene er hårreisende, i likhet med mange andre tråder her. Det er mye svart/ hvit tenkning blant folkene her, og ofte liten forståelse for at ting kan snakkes gjennom og at folk kan endre seg. 

Anonymkode: 665c0...4d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det i alle fall ikke i min familie, og jeg kan heldigvis med hånda på hjertet garantere at det hadde aldri blitt slik heller. 

Da min far fikk slag og landet på sykehjem passer vi barna på at han fikk besøk av minst en av oss hver eneste dag, og vi dro innom min mor også stort sett hver dag for å hjelpe henne. Da min far senere døde, var noen av oss der alle hennes våkne timer der første dagene, og en av oss er innom minst annenhver dag nå. (Tre år etter) Vi spør om hun trenger hjelp til noe, og hun spør også selv, siden hun vet at vi stiller opp. (Men vi er innom mest for at hun ikke skal bli så ensom da) 

Og vi stiller opp på dugnad for hverandre, det gjelder også oss søsknene. Er det noen som trenger å bygge en hundegård, fjernet en mur e.l, så er det alltid noen av oss som stiller opp. Til neste år vil mamma få bygget ny veranda, da stiller vi opp alle sammen og gjør det på dugnad. Nå er hun gammel og barnebarna begynner å bli større, men når de var små og mine foreldre yngre og sprekere, stilte de som barnevakt og hadde barna hos seg ofte og koste seg med det. I vår familie stiller vi opp for hverandre, og vi er der for hverandre på tvers av generasjonene. Jeg digger min familie🥰 (Og noen ganger føles det selvsagt som litt ork fordi det kanskje ikke passer så bra, men så er det verdt det likevel) 

Og så håper jeg at min mor bruker opp mange av pengene sine på koselige ting til seg selv i pensjonisttilværelsen, det fortjener hun. Og ingen av oss barna forventer arv, så det gjør ingenting om hun bruker de opp. 😊

Anonymkode: 404f4...9b7

  • Liker 2
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Lile vanlig som at besteforeldre nå om dagen lever livet og skyr unna barnepass, sitter på gigaeiendommer og klager over formueskatt

Anonymkode: beb65...755

... Samtidig som dagens bestemødre som regel selv jobbet deltid når de hadde barn, og selv fikk hyppig barnevakt fra sine egne mødre. Min egen mor forteller selv hvordan hennes lykkeligste år var mens jeg og min søster vokste opp og det skjønner jeg utrolig godt; hun jobbet 50 % stilling hele veien og hadde to rolige, skoleflinke jenter og en mann som kom hjem fra jobb kl 15:30. Husker også godt at vi var mye hos besteforeldrene mine.

Anonymkode: 7b39e...07f

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke lest denne tråden ennå, men jeg føler det er omvendt. Begge foreldrene mine fikk forskudd på arv det var vanlig, besteforeldrene satt barnevakt , besteforeldre passet barna etter skolen og i skoleferier og hjalp med husvask og matlaging og baking. 
jeg har ikke fått en krone i forskudd på arv, og selvsagt heller ikke bedt om det, men synes det er litt dumt/ rart at foreldrene våre har penger i banken istedenfor og hjelpe  oss søsknene med lån, når vi vet at de selv var gjeldsfrie før de fylte 30 takket være sine foreldre. Ellers er det bare mas. Ja, mye om kjøring til legetime ( og frisør, tannlege fysioterapeut, handling ) og det gjør vi jo ofte, men det er ikke alltid vi har mulighet til og ta fri fra jobb eller har barnepass. Det er helt uforståelig! Ja, vi tar storvask hos de 2 ganger i året, ellers har de vaskehjelp. De er litt delte der , mamma forventer at vi skal vaske hos de, pappa synes det er hyggelig at vi kan kose oss sammen når vi er på besøk. Jeg får helt hodepine av alt vi småbarnsforeldre har av « plikter « ovenfor våre foreldre i denne generasjonen. Nå har jeg ikke lest tråden ( skal gjøre det nå) så svarte generelt ut i fra min og andre rundt meg sin erfaring. 

Anonymkode: 2c73c...a7d

Hvor gammel er du, for jeg kjenner meg ikke igjen her, og jeg  ca 50, har foreldre som er ca 80 og har barn som er 25-30. 

Jeg er fortsatt ikke gjeldsfri, og har aldri fått penger fra mine foreldre. Ikke forventer jeg det heller, og har fint klart meg så langt.

Mine barn har så langt ikke etablert seg med egen bolig, men pr d.d er det ikke mye jeg kan hjelpe dem med. Om det blir noen arv etter mine foreldre så blir det kanskje litt på mine barn, men jeg skal først sikre min egen pensjonstilværelse før jeg gir større summer til dem. 

Når det gjelder barnepass så var mine mor masse barnevakt i perioder men mine var mindre. Men så langt har det vært lite behov for meg å stille opp tilbake. De klarer seg selv, da de kjører bil og vasker hus selv, enn så lenge. Om det blir endring på dette skal jeg selvfølgelig stille opp. 

Mulig jeg har vært veldig heldige med mine foreldre ( og barn) 

Anonymkode: 8eb5a...d35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...