AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #1 Skrevet 13. oktober 2024 Jeg skal sy egen bunad til 17. mai, men er ikke kjent med eventuelle regler som må følges. Har hørt at det må være en egen type søm og slikt men, vet ikke. Kan noen opplyse meg? Anonymkode: 7694e...c18
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #2 Skrevet 13. oktober 2024 Sjekk med lokale husfliden og hør om de har kurs. Det er ikke «bare» å sy en bunad om du ikke er erfaren med å sy. Du må ha mønster, riktig farge på tråd, å ja mønsteret skal ofte broderes på en spesifik måte for at det skal se bra ut. Best å starte med veska. Ei venninne endte opp med å lage ny veske etter at hun så hvordan arbeidet ble forbedret på bunaden. Anonymkode: 3e764...562 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #3 Skrevet 13. oktober 2024 Hvis du skal ha bunad til neste 17 mai så er du nok litt seint ute. Mange trenger hjelp til montering og som regel er det ventetid. Tar lang tid og brodere. Ja det er regler for søm på bunad. Det er ikke bare bare og sy en bunad. Lykke til. Anonymkode: 81fbc...0d7 3
Pippi Lotta Skrevet 13. oktober 2024 #5 Skrevet 13. oktober 2024 Vil du ha en bunad så er det mange regler og følge, du får somregel bare kjøpt matrialene på steder hvor de også selger dyre kurs i monering og slikt. Så da er det bare å ta kontakt med den husfliden som seller din ønskede bunad. Om du tenker mer på festdrakt, så står du friere til å gjøre det som du vill. Da kam du tilpase den akurat som du ønsker og du er ikke avhengig av noen regler. Du kam jo eventuelt starte med en festrakt til denne 17 mai, og så begynne på bunad etter på når du har lit mer erfaring. Det vil uanset bli veldig travelt med en hel bunad til meste 17 mai. Om du er intresert i festdrakt anbefaler jeg fæbrik sine mønster, de har en veldig kjek bok om festdrakter. Lyke til uanset hva du velger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå