Gå til innhold

Zalando: Returnerer halvparten av ordrene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Zalando: Returnerer halvparten av ordrene.

https://e24.no/naeringsliv/i/KMjew5/zalando-returnerer-halvparten-av-ordrene?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Nå er det flere år siden jeg bestilte på Zalando så mulig ting har endret seg. Men da jeg bestilte så følte jeg problemet var at det var svært vanskelig å vite om klærne passet.  Typisk så er det 1 modell som bruker f.eks størrelse small også er det beskrevet hvor høy modellen er og hvor langt plagget er. Men at størrelse small paser til en slank dame å 175 sier jo ikke så mye om hvilken størrelse som passer på en lag dame som har en helt annen kroppsfasong.  Så jeg endte med å måtte bestille mange ulike størrelser for å sjekke hva som passet. 

Om man ønsker å redusere returen og det bør man med tanke på hvor ressurskrevende det er med frakt frem og tilbake. Så burde kleskjedene bruke flere modeller per plagg og å skrive målene på alle størrelsene og ikke kun velge ut en størrelse og skrive lengden på det plagget. 

Anonymkode: a54d8...c7b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er enda vanskeligere nå. De viser ikke omtaler under produktene lenger. Jeg handler mindre der enn før.

Anonymkode: 59bdc...f78

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns aldri det har vært noe vanskelig, har bommet to ganger. Søker opp merket+size guide/size chart og bestiller deretter. 

Anonymkode: 58636...7f0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri returnert noen klær som jeg har handla på nettet. Jeg vet jo sånn ca hvilken størrelse jeg bruker. Så bruker jeg måleverktøyet. Og leser meg litt opp på nettet. 

Anonymkode: 0ff8b...2a8

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er håpløst å handle mannsklær uten å prøve når de bruker sånne modeller. Det gjelder ikke bare Zalando, men omtrent alle butikker. "Modellen er 1.88 høy og har på seg størrelse medium." Det er jo så TOTALT lite representativt at det er helt umulig å finne ut hvilken størrelse man burde ha. Menn flest er 1.80 og en large. Jeg er 1.71 og slank, så hva i all verden skal jeg velge?

Anonymkode: 4fab2...f79

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med dette. Har aldri returnert klær fra zalando. Tenker f.eks at når en kjole når en modell ned til rett over knærne, vil den nå meg ned til leggen sånn ca. 

Og så vet jeg hvilke snitt som passer til min fasong.

Anonymkode: 251d8...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er håpløst å handle mannsklær uten å prøve når de bruker sånne modeller. Det gjelder ikke bare Zalando, men omtrent alle butikker. "Modellen er 1.88 høy og har på seg størrelse medium." Det er jo så TOTALT lite representativt at det er helt umulig å finne ut hvilken størrelse man burde ha. Menn flest er 1.80 og en large. Jeg er 1.71 og slank, så hva i all verden skal jeg velge?

Anonymkode: 4fab2...f79

Det er alt for sant! Og helt enig med deg i at det da blir umulig å vite hvilken størrelse man skal bruke når man er 171 og slank. 

Anonymkode: a54d8...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har returnert noe på Zalando, men neppe så mye som halvparten. Jeg har imidlertid lagt merke til at sko er en gjenganger når det kommer til returer for meg, for jeg har ganske små føtter. Ofte kan 36 bli for stort. Mange ganger må jeg bruke 36 likevel (men det går ofte greit når skoen kan KNYTES fast på foten, men noen ganger kipper skoen fordet og da blir det retur), for det finnes ikke mindre, og jeg ORKER IKKE å kjøpe barnesko...! De har ofte et mer "klumpete" utseende og man kan se det er barnesko. Så jeg tror jeg dropper å handle sko på nettet igjen, får heller traske bort til skobutikken på senteret og prøve skoene på foten.

Uansett har ikke Zalando bannlyst meg enda, så jeg tenker jeg er innafor på returmengde. Det står jo dessuten i artikkelen det linkes til i hovedinnlegget at "Zalando ønsker å flytte prøverommet til folks hjem", så da er det jo helt greit å returnere masse? Ser ut som de forventer det og godtar det? På lik linje som at man henger ut igjen mye klær etter å ha vært i prøverommet på en vanlig klesbutikk.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg returnerer med god samvittighet. Det er ingen god beskrivelse av passformen og jeg fyller ikke opp skapet med klær som ikke passer. Skulle gjerne returnert mindre og returnerer kun viss klær/sko ikke passer eller sømmen og stoffet aviker mye fra kvaliteten jeg forventet.

Utfordringen er jo at klær varierer i størrelse og passform innen samme merker så når du tror du bestiller rett så gjør mann ikke det allikevel. Prøver å følge, vi anbefaler deg denne størrelsen, som de har på zalando. Men når jeg har bestilt en del nytt til tenåringen blir anbefalinger fra zalando feil.

Anonymkode: 47805...2c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt endel fra Zalando over de siste ti årene, og har ikke returnert så mange ganger. I de fleste tilfellene passer min vanlige størrelse, og jeg ser på størrelsetabellene.  Det står ofte om plagget er stort eller lite i størrelse. Men jeg savner kundeomtalene! 

Anonymkode: b2365...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg returnerer ikke så ofte. Pleier å kjøpe i merker jeg kjenner, og da vet jeg hvordan deres størrelser er. Jeg klarer ofte å se an snittet om de vil passe. Jeg vet også hvilken størrelse mann og barn bruker.

Ting som må prøves, kjøper jeg ikke på nett. 

Anonymkode: acf74...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å handle der. Har funnet ut at jeg må bestille flere størrelser av samme plagg, for det er ikke sikkert den størrelsen som står på plagget stemmer med deg som passer for meg. Så da går nok over halvparten i retur, for det er ikke alt jeg ønsker å beholde etter å ha prøvd det.

Liker derfor egentlig bedre å gå i fysisk butikk der jeg kan se og prøve klærne med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg returnerer sikkert 90 prosent av det jeg bestiller fra Zalando.

Anonymkode: 1b544...c11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klær er som regel laget for en "standardkropp" som for kvinner er 168 cm høy, og bruker B-cup. 

Kroppsfasong har veldig mye å si for hvor lett det er å handle bare utifra et bilde. 

Jeg har en "vanskelig" kropp, som i at jeg har brede skuldre, smal midje, som i tillegg er veldig lav (så omtrent alle klær har midjen alt for høyt oppe på meg), lange armer, svai rygg, junk in the trunk, og litt korte bein. 

Det er helt håpløst å finne klær som passer, både i butikk og på nett. 

Før hadde de i det minste anmeldelser hvor folk skrev ting som at "denne var veldig høy i livet", osv, men etter at de fjernet det har jeg gitt helt opp. 

Det hjelper heller ikke når alle bildene er av kun én modell, med modell-kropp - altså høy, tynn, og med lite kurver. Helt motsatt av meg. Og de i tillegg ofte "Jukser" ved å klipe det inn i ryggen når de tar bilder forfra, så et plagg ser mer innsvingt ut enn det er. Og det er lite bilder bakfra og fra siden, og modellen ofte står helt keitete og rart, så det er vanskelig å se hvordan plagget vil se ut om man står som et normalt menneske. 

Anonymkode: 2bf53...75b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg returnerer veldig sjeldent. Jeg vet jo sånn ca hvilken størrelse jeg bruker. I tillegg bruker jeg måletabellen og leser meg opp. Bestiller også stort sett fra merker jeg kjenner litt til og vet sånn ca hvordan passformen er på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 12.56):

Er håpløst å handle mannsklær uten å prøve når de bruker sånne modeller. Det gjelder ikke bare Zalando, men omtrent alle butikker. "Modellen er 1.88 høy og har på seg størrelse medium." Det er jo så TOTALT lite representativt at det er helt umulig å finne ut hvilken størrelse man burde ha. Menn flest er 1.80 og en large. Jeg er 1.71 og slank, så hva i all verden skal jeg velge?

Anonymkode: 4fab2...f79

Ja det er nok verst for dere menn, for den gjennomsnittlige kvinne er jo 180 og 53 kilo lizzm 

Anonymkode: 3002d...c0d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er den som gjerne bestiller flere størrelser når jeg er usikker, enten det er Zalando eller Cubus, og da blir jo en del returnert. Skulle ønske det var returlapp i pakken da. Par år i hvert fall siden jeg handlet på Zalando. Jeg har generelt handlet lite klær de siste årene, så har ikke noe med Zalando å gjøre. Jeg synes Zalando har godt utvalg, og til tider gode tilbud, og kundeservicen har jeg vært veldig fornøyd med. Returen synes jeg er mer styrete enn med en del andre butikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (12 minutter siden):

Jeg returnerer veldig sjeldent. Jeg vet jo sånn ca hvilken størrelse jeg bruker. I tillegg bruker jeg måletabellen og leser meg opp. Bestiller også stort sett fra merker jeg kjenner litt til og vet sånn ca hvordan passformen er på. 

Problemet er at passform ofte er viktigere enn størrelse. 

Det står bare hvor langt plagget er, ikke midjeomkrets, hofte-omkrets, osv. 

Jeg bruker str S, men S er ikke S. Et plagg i str S kan være vidt i midjen (selv om det står at det er "innsvinget" i passformen, så er det forskjell på bitte bitte litte granne innsvinget, og MYE innsvinget). 

Butikk-størrelsene forutsetter at man har akkurat rette proporsjoner. 

Anonymkode: 2bf53...75b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Problemet er at passform ofte er viktigere enn størrelse. 

Det står bare hvor langt plagget er, ikke midjeomkrets, hofte-omkrets, osv. 

Jeg bruker str S, men S er ikke S. Et plagg i str S kan være vidt i midjen (selv om det står at det er "innsvinget" i passformen, så er det forskjell på bitte bitte litte granne innsvinget, og MYE innsvinget). 

Butikk-størrelsene forutsetter at man har akkurat rette proporsjoner. 

Anonymkode: 2bf53...75b

Enig, passform har veldig mye å si. Jeg er liten av vekst, men med former. Noen ganger må jeg opp i størrelse på grunn av for liten plass til toppartiet, men er det en mer oversized topp så må jeg ofte ned i størrelse (om det finnes da, ofte så sliter jeg der). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...