AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #1 Skrevet 13. oktober 2024 Er 57 år og har et rammelån som jeg kan ta ut ca 1.800.000 på. Antatt boligverdi er ca 5 mill kr. Jeg ha ca 1.000.000 som er brukt av rammen, altså 800.000 kroner som jeg kan disponere. Tilidgere hadde jeg et rammelån i Gjensidige, der lånet først ikk ut om 100 år (!) - etter at dette ble overtatt av Nordea er det nå 9 år igjen til lånet går ut. Jeg forstår det slik at det er vanlig å få fornyet uten store problemer. Men utfordringen er at jeg er pensjonist om 9 år, og da er inntekten antakelig halvvert. Hvordan vil banken vurdere dette, mon tro, kan jeg risikere at jeg må betale avdrag? Vet at det finnes seiniorlån - men disse er frytkelig dyre. Så et rakst overslag og man betaler jo nesten 1 mill kr for å låne 1 mill over f.eks. 10 år. Ellers er hovedpoenget at jeg er single og uten barn. Derfor har jeg ønske om å disponere mest mulig av "boligformuen" for å spe på pensjonen med - eller i alle fall å ha i reserve. Frykter at jeg får veldig dårlig råd uten at jeg får ut noe av verdien. Om man skal tro på prognosene kan bolieng min fort være verdt over 6 mill kr når jeg går av med pensjon, og som sagt ville jo det være best å få ut mest mulig av dette. Ut fra hva jeg har regnet av pensjon får jeg under halvparten av dagens lønn i pensjon. Noen gode forslag? Anonymkode: ec779...b89
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #2 Skrevet 13. oktober 2024 Min far fikk både forlenget og utvidet rammelån da han var 82 år, så det er godt mulig du får forlenget. Skjønte ikke helt, tenkte du å dele boligen for å frigjøre kapital, eller bruke rammelån med sikkerhet i huset? Anonymkode: 6fc7d...a36 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #3 Skrevet 13. oktober 2024 Mine foreldre hadde rammelån. Dem var 74 år. Så forstår ikke at det skal være et stort problem. Anonymkode: e6233...9b3 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #4 Skrevet 13. oktober 2024 Banken eier deg nå... Anonymkode: 90091...dda
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #5 Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min far fikk både forlenget og utvidet rammelån da han var 82 år, så det er godt mulig du får forlenget. Skjønte ikke helt, tenkte du å dele boligen for å frigjøre kapital, eller bruke rammelån med sikkerhet i huset? Anonymkode: 6fc7d...a36 Bare til å frigjøre kapital. Et spørsmål er da om jeg bør "makse" rammelånet, altså ta opp et enda større lån, slik at jeg får en enda større buffer. Antar at dette må gjøres før man blir pensjonist. Tipper at det finnes en løsning, uansett, men jeg ble litt skremt av å se tilbudet om seniorlån, med skyhøy rente og der banken altså tar et meste. Anonymkode: ec779...b89
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #6 Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Banken eier deg nå... Anonymkode: 90091...dda Joda, men kan også selge, ta ut gevinst en på 20 års boligprisvekst i Oslo sentrum og ta over barndomshjemmet mer eller mindre gratis. Det er ikke så helt uvanlig, men ser på det som en nødløsning om pensjonen skulle bli altfor lav. Da vil jeg også ha godt med reisepenger i 10 år i hvert fall. Anonymkode: ec779...b89
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #7 Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Joda, men kan også selge, ta ut gevinst en på 20 års boligprisvekst i Oslo sentrum og ta over barndomshjemmet mer eller mindre gratis. Det er ikke så helt uvanlig, men ser på det som en nødløsning om pensjonen skulle bli altfor lav. Da vil jeg også ha godt med reisepenger i 10 år i hvert fall. Så sant barndomshjemmet ditt ikke er i Rauma eller nord-Norge så høres vel det ut som en god plan. Men har ikke noen gode forslag, har bare aldri skjønt folk meg på folk som tar opp lån på hjem for leve litt ekstra. I hvert fall ikke så tidlig i livet. Anonymkode: 90091...dda
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #8 Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Så sant barndomshjemmet ditt ikke er i Rauma eller nord-Norge så høres vel det ut som en god plan. Men har ikke noen gode forslag, har bare aldri skjønt folk meg på folk som tar opp lån på hjem for leve litt ekstra. I hvert fall ikke så tidlig i livet. Anonymkode: 90091...dda Neivel, hvis alternativet er å leve bra eller dø fra millionverdier, så det vel kanksje ikke så vanskelig å forstå? Anonymkode: ec779...b89 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #9 Skrevet 13. oktober 2024 Vi fokuserer på situasjon 5 år frem i tid. Anbefaler derfor å søke om rammelån 6 år før du blir pensjonist, med 30 års løpetid. Anonymkode: bf3fb...135 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå