Gå til innhold

Trodde aldri jeg skulle si at det er egoistisk å lage mat til familien

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan forstå hva du mener - men det er kanskje en høyst nødvendig alenetid der på kjøkkenet, da? 

Anonymkode: 56e2d...6ce

Fortjener ikke ts alenetid?

Anonymkode: e7b30...b06

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men det er faktisk noe av den mest irriterende gesten jeg vet om når det drar seg ut i tid og personen som lager mat bruker det som en unnskyldning for å koble seg fra familien eller ikke har antenner nok til å se hvor krevende det er for den som har småbarn å fotfølge.

Min mann har stått på kjøkkenet i 2 timer for å lage en nydelig høstrett, og disse nydelige rettene larger han stadig oftere. Eller det er faktisk mer irriterende når det å steke pølser tar en time. 

Eller når jeg er på besøk hos andre småbarnsforeldre og jeg ender opp med å passe dems barn i tillegg fordi det er sååå mye å gjøre på det forbaska kjøkkenet, 

Forstår ikke folk hvor irriterende det er? 

Luksusproblem, kanskje.

Anonymkode: 635c1...515

Lag maten selv da, istedenfor å klage. Aldri om jeg hadde funnet på å klagt p noe slikt! Jeg hadde vært takknemlig for mannen lagte gode retter.

Anonymkode: 636f5...d78

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fortalt det til mannen da? 
«Jeg setter ikke pris på middagene du lager, jeg ønsker at du skal bruke så kort tid som mulig på kjøkkenet slik at jeg slipper å være med barna alene. Enten må du ta barna med og lage middag ellers må du lage noe raskere.  Eventuelt må jeg lage mat, og du være sammen med barna. Sånn som det er i dag fungerer ikke» 

Anonymkode: 937e4...979

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du liker ikke være alene med barna dine? Du vil få mat...men ikke at mannen din bruker så lang tid at du må være alene med barna. .

Kan ikke du lage mat da ..men da er jo du egoistisk..og lar stakkars mannen din vlte alene med barna..

Nei...dere få dere Nanny...så kan hun lage mat og passe på barna...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men det er faktisk noe av den mest irriterende gesten jeg vet om når det drar seg ut i tid og personen som lager mat bruker det som en unnskyldning for å koble seg fra familien eller ikke har antenner nok til å se hvor krevende det er for den som har småbarn å fotfølge.

Min mann har stått på kjøkkenet i 2 timer for å lage en nydelig høstrett, og disse nydelige rettene larger han stadig oftere. Eller det er faktisk mer irriterende når det å steke pølser tar en time. 

Eller når jeg er på besøk hos andre småbarnsforeldre og jeg ender opp med å passe dems barn i tillegg fordi det er sååå mye å gjøre på det forbaska kjøkkenet, 

Forstår ikke folk hvor irriterende det er? 

Luksusproblem, kanskje.

Jeg handler middag, lager middag samtidig som jeg passer mine egne småbarn, mannen ligger på sofaen. Mens maten står i ovnen rydder jeg kjøkkenet og når maten er klar serverer jeg alle. Sørger for at barna får i seg før jeg spiser. Så rydder jeg av bordet og rydder kjøkken igjen, samtidig som jeg må følge med på små barn og mannen fremdeles ligger på sofaen.

Også klager du på å ta vare på egne barn? 

Anonymkode: 0696a...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg handler middag, lager middag samtidig som jeg passer mine egne småbarn, mannen ligger på sofaen. Mens maten står i ovnen rydder jeg kjøkkenet og når maten er klar serverer jeg alle. Sørger for at barna får i seg før jeg spiser. Så rydder jeg av bordet og rydder kjøkken igjen, samtidig som jeg må følge med på små barn og mannen fremdeles ligger på sofaen.

Også klager du på å ta vare på egne barn? 

Anonymkode: 0696a...9f6

Mannen din er jævla udugelig. Det gir ikke ts' mann fripass til å snike seg unna ved å bruke urimelig lang tid på å lage middag. Dette er ikke vanskelig å forstå. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Åja, så bare fordi din mann er udugelig så skal ts være fornøyd med at hennes mann sniker seg unna barna og andre plikter for å bruke URIMELIG mye tid på kjøkkenet? Enten får han passe barn han også samtidig som han lager mat, eller så får han korte ned på tiden han bruker på kjøkkenet.

Er det urimelig mye tid? Jeg er for at vi skal få bruke tid på hobbyene våre, barn eller ikke barn. Man må ikke være sammen alle sammen hele tiden, selv om man har barn. Matlaging er åpenbart noe mannen liker å gjøre, så hva er da problemet med at han bruker to timer på det? Regner med at det ikke er hver dag han bruker så lang tid på det, i så fall ville jeg satt meg ned med mannen og diskutert litt mer oppdeling av dagene, sånn at det blir en god kombinasjon av at begge får drivet med sine hobbyer og felles familietid.

Anonymkode: 39643...0fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I akkurat denne situasjonen høres ts litt bortskjemt ut ja, men jeg synes hun belyser en veldig interessant problemstilling. 

Her i huset deler jeg og mannen oss ofte opp for å få unna noe gjøremål i helgene- ofte «du tar en ryddesjau ute, mens jeg tar en ryddesjau inne». Og hvem tror du barna følger etter? Jo, meg (mamma)! Så mannen kommer inn etter å ha klippet gress og vasket bil med podcast på året og varm kaffe i koppen, og sier «oi, har du ikke gjort noe? Det er jo mer rotere her nå enn da jeg gikk ut». Og der står jeg, svett i panna og andpusten. Jeg skulle rydde på kjøkkenet, men så måtte minsten ha ny bleie. Når jeg kommer opp holder nr 1 og 2 på å drepe hverandre, og vi må ha en samtale om følelser. Når jeg endelig får startet på kjøkkenet igjen må jeg følge nr 2 på do. Når jeg kommer opp har eldstemann prøvd å hente et glass selv i skapet, og knust det. Da må jeg gjete de to minste unna de spennende glassbitene, mens jeg får støvsugd. Begynner på nytt på kjøkkenet, da bestemmer minsten seg for å klatre og henge i taklampa. Får omsider gått til kjøkkenet igjen, da sier barna at de er sultne. Jøss, det er jo på tide med lunsj, så da lager jeg lunsj. Og manne kommer inn og ser et enda mer bomba kjøkken, og leker i hele stua. (Litt overdrevet for å gjøre et poeng 😉)

Tror nok dette er en kjent problemstilling i mange hjem. For far er husarbeid egentid, mor skal gjøre husarbeid mens hun passer barna.

Anonymkode: ff72d...687

• Liker 5
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

🌟I det minste lager mannen din mat🌟

Neida. Men joda. Ser problemstillingen. 

Anonymkode: 5ffb0...87b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk her er litt ensidige og sneversynt. Hvis det er tydelig at vedkommende har funnet ut at å stå på kjøkkenet er mer avslappende enn å ta vare på egne barn er det egoistisk, hvis det skjer oftere og oftere, det bare kamufleres fordi det dypper litt positivt ut av det. Kan sammenlignes om noen takker ja til overtid frivillig for å slippe å dra hjem før barna er lagt, kamuflert med at det er godt betalt.

Det hele kan løses med kommunikasjon. 

Anonymkode: 7131f...70b

• Liker 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (52 minutter siden):

Du klager over at mannen din lager flott mat...ja luksus 

Hen klager over at en av to voksne som har valgt å få barn bruker «oppgaver» av fiktiv karakter som påskudd til å slippe å sosialisere med de altså valgte barna. 

Tradisjonelt velger menn å lage seg oppgaver som «oppussing» eller «hagearbeid» og kvinner «matlaging» eller «husarbeid». Men at en mann velger seg et tradisjonelt kvinnelig påskudd for å slippe omgåes egne barn gjør ikke handlingen bedre. Det er et eldgammelt triks. 

Ts: dette håndterer du enkelt ved å finne deg en oppgave. La oss si dere har 2 småbarn (for å velge et greit antall). Din mann setter i gang med «matlaging» for å unngå nevnte barn. Da kler du på deg treningstøy, kler også på et t av de to barna, og så sykler, jogger e.l. dere en tur. Du etterlater altså et av barna med han, og slik tvinger du han til å sosialisere med det. Gjenta rutinen og sørg for å bytte på hvilke v barna du tar med.

Anonymkode: 7385c...507

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mannen!!! (Ikke TS sin, men samme greie)

Så utrolig trist tråd å lese :( Jeg lager "fjong middag" til oss hver søndag fra 14-16 ca, vi må spise tidlig pga ungas leggetid. Gjør det fordi jeg vil at gutta mine skal lære å verdsette søndagsmiddagen med familien og fordi jeg synes vi alle fortjener noe mer enn bare en rask fiskekake-potetmos-amerikansk blanding-middag som ellers i hverdagene.

Jeg stod opp med dem begge i dag tidlig mens fruen sov ut til 10, og nå sover de dupp mens vi rydder og drikker litt kaffe. Skal smelle sammen en pastadeig straks.  Er det virkelig SÅ irriterende at jeg om noen timer går i gang med en ragu og hjemmelaget pasta??? Jeg var "alene" med ungene fra 0510-10 i dag, hvorfor er det ego at kona nå lar meg være i fred mellom 14-16? Håper virkelig ikke hun føler det er kjipt sånn innerst inne. 

Anonymkode: de870...95c

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så utrolig trist tråd å lese :( Jeg lager "fjong middag" til oss hver søndag fra 14-16 ca, vi må spise tidlig pga ungas leggetid. Gjør det fordi jeg vil at gutta mine skal lære å verdsette søndagsmiddagen med familien og fordi jeg synes vi alle fortjener noe mer enn bare en rask fiskekake-potetmos-amerikansk blanding-middag som ellers i hverdagene.

Jeg stod opp med dem begge i dag tidlig mens fruen sov ut til 10, og nå sover de dupp mens vi rydder og drikker litt kaffe. Skal smelle sammen en pastadeig straks.  Er det virkelig SÅ irriterende at jeg om noen timer går i gang med en ragu og hjemmelaget pasta??? Jeg var "alene" med ungene fra 0510-10 i dag, hvorfor er det ego at kona nå lar meg være i fred mellom 14-16? Håper virkelig ikke hun føler det er kjipt sånn innerst inne. 

Uavhengig av grad av egoisme anbefaler jeg deg å ta med ungene i matlagingen. Det lærer de utrolig mye av, og det er kjempekoselig! 
Ps: det er jo ikke sikkert din kone synes det er kjipt

Anonymkode: 937e4...979

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du beskriver to helt forskjellige situasjoner. Ts hadde nok ikke vært så frustrert og sliten om hun hadde fått sove til 10, og slappe av i duppen.

Anonymkode: ff72d...687

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Fortjener ikke ts alenetid?

Da må hun finne sine luker i hverdagen. Det å frata mannen alenetid hjelper ikke. 

Heldigvis har aldri min mann klaget på at jeg trekker meg tilbake og lager mat, vasker eller vasker/stryker tøy. 

Anonymkode: 1d6c0...7b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hen klager over at en av to voksne som har valgt å få barn bruker «oppgaver» av fiktiv karakter som påskudd til å slippe å sosialisere med de altså valgte barna. 

Tradisjonelt velger menn å lage seg oppgaver som «oppussing» eller «hagearbeid» og kvinner «matlaging» eller «husarbeid». Men at en mann velger seg et tradisjonelt kvinnelig påskudd for å slippe omgåes egne barn gjør ikke handlingen bedre. Det er et eldgammelt triks. 

Ts: dette håndterer du enkelt ved å finne deg en oppgave. La oss si dere har 2 småbarn (for å velge et greit antall). Din mann setter i gang med «matlaging» for å unngå nevnte barn. Da kler du på deg treningstøy, kler også på et t av de to barna, og så sykler, jogger e.l. dere en tur. Du etterlater altså et av barna med han, og slik tvinger du han til å sosialisere med det. Gjenta rutinen og sørg for å bytte på hvilke v barna du tar med.

Anonymkode: 7385c...507

Hvorfor i alle verden er det viktig å frata mannen egentiden? La ham få sine timer, så tar ts sine timer før/etter. Mange av oss trenger disse pusterommene i hverdagen uten andre.

Anonymkode: 1d6c0...7b9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette er ikke det samme i det heletatt slik jeg tolker det. To timer en gang i uken er bare fint, og familien er heldig som får nyte ett godt måltid :)

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (1 time siden):

Ut fra ts så er en tydligvis det

Neida, ikke nødvendigvis. Hvis du står i din egen verden og bruker urimelig lang tid der inne mens du hører hyling fra sultne barn med lavt blodsukker og hører mannen din synge « hode skulder kne og tå» for fjortende gang og du fremstiller deg selv som helten som lager mat fra bunnen av, da syns jeg du er egoistisk. De fleste ville nok valgt å lage mat fra bunnen av enn å underholde utålmodige småbarn i timesvis

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg din egentid. La han fikse maten. Så sier du no er det min tur å få egentid. Så enkelt er det. Kommunikasjon er nøkkelen her

Anonymkode: f59d0...d34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å se for meg hvor stort problem dette er ts. Tar han mye ansvar for barna ellers?

Jeg bruker vanligvis å ha barna med når jeg ordner mat så hvis han ikke tar barna mye ellers kan du jo be han om å passe barna samtidig. Ellers kan du lage mat mens han passer barn. Men hvis han ellers tar mye ansvar og har tid med barna sine ville jeg latt han ha disse timene. Han får egentid samtidig som han gjør noe fint og verdifult for dere. Det er også godt mulig han tror dette er noe du setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...