Gå til innhold

Trodde aldri jeg skulle si at det er egoistisk å lage mat til familien

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Men det er faktisk noe av den mest irriterende gesten jeg vet om når det drar seg ut i tid og personen som lager mat bruker det som en unnskyldning for å koble seg fra familien eller ikke har antenner nok til å se hvor krevende det er for den som har småbarn å fotfølge.

Min mann har stått på kjøkkenet i 2 timer for å lage en nydelig høstrett, og disse nydelige rettene larger han stadig oftere. Eller det er faktisk mer irriterende når det å steke pølser tar en time. 

Eller når jeg er på besøk hos andre småbarnsforeldre og jeg ender opp med å passe dems barn i tillegg fordi det er sååå mye å gjøre på det forbaska kjøkkenet, 

Forstår ikke folk hvor irriterende det er? 

Luksusproblem, kanskje.

Anonymkode: 635c1...515

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er faktisk noe av den mest irriterende gesten jeg vet om når det drar seg ut i tid og personen som lager mat bruker det som en unnskyldning for å koble seg fra familien eller ikke har antenner nok til å se hvor krevende det er for den som har småbarn å fotfølge.

Min mann har stått på kjøkkenet i 2 timer for å lage en nydelig høstrett, og disse nydelige rettene larger han stadig oftere. Eller det er faktisk mer irriterende når det å steke pølser tar en time. 

Eller når jeg er på besøk hos andre småbarnsforeldre og jeg ender opp med å passe dems barn i tillegg fordi det er sååå mye å gjøre på det forbaska kjøkkenet, 

Forstår ikke folk hvor irriterende det er? 

Luksusproblem, kanskje.

Anonymkode: 635c1...515

Jeg tenker du er litt bortskjemt! Her må man passe småbarn og lage mat samtidig. Hadde jeg hatt en som laget en nydelig høstrett hadde jeg vært så takknemlig! 

Anonymkode: 77f9f...c81

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et luksusproblem. Hadde min mann lagd mat og jeg kunne kun konsentrert meg om barn og andre plikter hadde jeg vært glad. Her skal jeg passe tre barn, levere og hente på aktiviteter, lage mat, hjelpe med lekser og annet husarbeid samtidig. Og mannen er gjerne ikke hjemme før middagen står klar. Og klager på at han haaar så mye å gjøre....

Vær glad mannen tar seg tid til å lage god mat til deg/dere.

Anonymkode: 2f3ad...493

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du tar med barna på kjøkkenet og lar de "hjelpe" han med å lage mat?

Kjenner godt til problemstillingen. Hvor mange mødre får stå i fred på kjøkkenet under matlaging? 

Anonymkode: 04781...79b

• Liker 14
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er et luksusproblem. Hadde min mann lagd mat og jeg kunne kun konsentrert meg om barn og andre plikter hadde jeg vært glad. Her skal jeg passe tre barn, levere og hente på aktiviteter, lage mat, hjelpe med lekser og annet husarbeid samtidig. Og mannen er gjerne ikke hjemme før middagen står klar. Og klager på at han haaar så mye å gjøre....

Vær glad mannen tar seg tid til å lage god mat til deg/dere.

Anonymkode: 2f3ad...493

Åja, så bare fordi din mann er udugelig så skal ts være fornøyd med at hennes mann sniker seg unna barna og andre plikter for å bruke URIMELIG mye tid på kjøkkenet? Enten får han passe barn han også samtidig som han lager mat, eller så får han korte ned på tiden han bruker på kjøkkenet.

Anonymkode: e7b30...b06

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere ikke fast middagstidspunkt?

Vi har små barn, og minstemann er sulten etter barnehage og skal rekke å spise før leggetid, så det er ikke rom for å bruke 2 timer uansett.

Anonymkode: e4255...777

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer en tid hvor barna passer seg selv. 

På besøk setter du deg på kjøkkenet med et glass vin. Spør om du skal kutte opp litt urter. 

Anonymkode: a804e...b5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna kan hjelpe til på kjøkkenet! Hvordan skal de ellers lære? 

Anonymkode: 937e4...979

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når jeg står på kjøkkenet og lager mat fra bunnen av...og mannen min sitter i stua med barna...da er jeg egoistisk?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Så når jeg står på kjøkkenet og lager mat fra bunnen av...og mannen min sitter i stua med barna...da er jeg egoistisk?

Ut fra ts så er en tydligvis det

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et luksusproblem, for det er ikke et problem. Du er kjempeheldig som har en mann som sørger for at du og barna får deilig og næringsrik mat som dere som familie kan samles rundt. 

Både mannen din, og de andre du nevner, legger ned tid og omtanke på at du og andre skal få god mat, og at dere skal ha en hyggelig stund rundt et deilig måltid. Problemet her vil jeg heller si at du ikke klarer å se det. 

Anonymkode: 675a8...b59

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så lagger jeg mat til tider og ja det går tid når en lagger mat fra bunnen. Andre ganger gubben. Her har unga deltar fra de var små. Lærte tidlig å bruke kniv å kutte opp grønsaker,urter osv.

Og de laget middag til oss fast 1 gang i uka fra de var rundt 10år.

Må da være fult mulig å la ungene delta da lærer de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke et luksusproblem, for det er ikke et problem. Du er kjempeheldig som har en mann som sørger for at du og barna får deilig og næringsrik mat som dere som familie kan samles rundt. 

Både mannen din, og de andre du nevner, legger ned tid og omtanke på at du og andre skal få god mat, og at dere skal ha en hyggelig stund rundt et deilig måltid. Problemet her vil jeg heller si at du ikke klarer å se det. 

Anonymkode: 675a8...b59

Man kan fint lage sånn mat uten å bruke timesvis. Jeg kan slenge sammen ei god og næringsrik gryte på 30-40 minutter etter jobb samtidig som jeg har toåringen rundt meg uten problem, liksom.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (Akkurat nå):

Her så lagger jeg mat til tider og ja det går tid når en lagger mat fra bunnen. Andre ganger gubben. Her har unga deltar fra de var små. Lærte tidlig å bruke kniv å kutte opp grønsaker,urter osv.

Og de laget middag til oss fast 1 gang i uka fra de var rundt 10år.

Må da være fult mulig å la ungene delta da lærer de

Mat fra bunnen trenger ikke ta lang tid, nei. Det blir det man gjør det til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff. Husker jeg lagde lasagne fra bunnen av, og eksen klagde over at det tok lang tid. "Det tok nå vel max 30 minutter + steking" mente han (jeg brukte 2 inkl steking og rydding på kjøkkenet samtidig som jeg laget maten). Ikke passet han barnet heller, og jeg måtte skru av platene for å hjelpe barnet på do mens han gamet og klagde.

Anonymkode: 74bcf...eb0

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mat fra bunnen trenger ikke ta lang tid, nei. Det blir det man gjør det til.

Må ikke alt har selvfølgelig hva en lager. Og om noe er forberedt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forstå hva du mener - men det er kanskje en høyst nødvendig alenetid der på kjøkkenet, da? 

Anonymkode: 56e2d...6ce

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine var små var det ikke snakk om luksusmat overhodet. Middag skulle enten klare seg selv (I en slowcooker eller feks lapskaus på svak varme), ellers skulle det være enkelt og ferdig innen *maks* 30 min. Laget mat med barna på armen, hengende rundt beina, sittende på benken eller kranglende i stua mens jeg løp frem og tilbake mellom dem og kjøkkenet. Syntes du det er for ofte at mannen forsvinner i 2-3 timer for å lage mat kan dere bli enig om å begrense det til 1-2 ganger i uken, men helt ærlig jeg ser ikke forskjell på dette vs trening eller annen hobby? Dette drar du ihvertfall nytt av når han er ferdig!

Anonymkode: 5ab9d...113

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...