Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hørt om ishus fra gamle dager, og tenkt endel på det. Hvordan kunne det fungere?! Har søkt opp på nett og leser at isen holdt seg gjennom hele året, men skjønner bare ikke hvordan det kan gå an!

Burde ikke isen smelte så lenge det ikke er minusgrader rundt? De kunne vel ikke bare skape minusgrader inni rommet, så lenge det ble varmt rundt? Så at det til og med var ishus i Iran!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, de ishusene jeg vet om er jordkjellere som er godt isolerte. Derfor blir de ikke varme og holder på kulden som isen avgir. Jeg husker også fra jeg var liten at snø som ble liggende under gammel silo gjerne ikke smeltet før langt utpå sommeren.

Skrevet

Ja! Det sto nemlig et sted på nett at det var vanlig med høy eller sagflis i ishuset! (så siloen fungerte nok!)

Bare syns det er så raaaaart, at de :forvirret: t kan holde på kulden gjennom hele sommeren

Skrevet

Høy og sagflis lager isolerende luftlommer. Luftlommer kan holde ting varme eller kalde (jfr. termos). Isen smeltet selvsagt gradvis, men sakte nok til at dette fungerte praktisk. Husk påå at det var svæææære isstykker som ble saget ut av islagte vann og elver og oppbevart i ishuset - ikke små isbiter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...