AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #1 Skrevet 13. oktober 2024 Da jeg spiste middag i går fikk jeg vondt i munnen. Spiste ferdig måltidet. Var en uvanlig følelse når jeg tok tunga borti der det gjorde vondt. Så meg i speilet, ser noe svart på visdonstann/mellom visdomstann/bakerste tann. Tenker at det er mat som sitter fast, men klarer ikke få det bort. Kan det vøre et hull, blir de sorte? Men får det ikke helt til å stemme med tannpine, fordi det kjennes ut som tanna skal løsne når jeg teygger, har hatt samme følelse når popcornskall har satt seg fast mellom to tenner. Hjelp! Livredd for tannlegen🫤 Anonymkode: ed25b...e7d
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #2 Skrevet 13. oktober 2024 Kan være et hull, men det kan være noe overfladisk siden det virker som det er noe nytt siden du ikke har lagt merke til det før (eller at det er så lite) Men du beskriver smerten som om den sitter i tannkjøttet, da kan det være vondt å bite sammen eller legge press på tanna. Ikke nødvendigvis noe å bekymre seg for m man ser en prikk eller misfarging i seg selv. Men det jeg først var at dersom smerten kom plutselig så er det litt rart dersom det er tannkjøttet. Kan su se eller kjenne at tannkjøttet er rødt/hovent? Blir smertene verre når du presser på den? Er det tannverk burde du ha en smerte som blir verre mår du har noe varmt/kaldt i munnen, smerten er ofte pulserende eller dunkende og verkende. Jeg er ikke tannlege, jeg er tannhelsesekretær, og jeg ser mage som er redde for tannlegen/pleier. Men mange har til felles at de har hatt dårlige erfaringer før. Har selv dårlige erfaringer fra skoletannlegen og tannleger av "den gamle skolen" der man ikke tok de hensynene man tar i dag. Det blir tatt hensyn til at pasienten trenger kontroll over situasjonen, og d fleste kan sette bedøvelse på en mer skånsom måte nå. Og kjenner du noe så får du mer! Trenger du litt beroligende så er det en fin støtte, du blir ikke "dopa" av en liten dose, men dette kan du snakke med fastlege/tannlege om. Jeg ville bestilt en time der du sier på forhånd at du synes dette er vanskelig, da tar vi oss ekstra god tid. Snakker litt om hva som skal skje og så kan man begynne med å kun se inn i munnen din. Ikke noen instrumenter. Kanskje ta røntgen bilder. Så planlegger vi sammen hva som skal skje neste time når du skal behandles Dette er ikke å be om mye, det skulle bare mangle og det er vanlig. Dersom du ikke har akutte smerter eller blir verre utover dag, ville jeg bestilt en sånn time. Kom det i forkjøpet. For dette burde sjekkes. Men det er ikke sikkert at det er noe som trenger boring eller noe sånt. Anonymkode: 96648...bfd 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #3 Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da jeg spiste middag i går fikk jeg vondt i munnen. Spiste ferdig måltidet. Var en uvanlig følelse når jeg tok tunga borti der det gjorde vondt. Så meg i speilet, ser noe svart på visdonstann/mellom visdomstann/bakerste tann. Tenker at det er mat som sitter fast, men klarer ikke få det bort. Kan det vøre et hull, blir de sorte? Men får det ikke helt til å stemme med tannpine, fordi det kjennes ut som tanna skal løsne når jeg teygger, har hatt samme følelse når popcornskall har satt seg fast mellom to tenner. Hjelp! Livredd for tannlegen🫤 Anonymkode: ed25b...e7d Alder? Fyllinger i tanna? Knekt tann/knekt/løsnet fylling? Tannlegen neste Anonymkode: 9f494...88f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå