Gå til innhold

Arbeidsgiver krever at vi skal kjøre dobbelt så langt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger ho deg egentlig på sykehus og rehab? Tilby deg å ta igjen timene når ho kommer heim eller ta ut ferie når ho er borte. Vinn vinn

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sjekk om det går inn under reise? Alternativt må jo arbeidsdagen din starte til vanlig tid hos brukeren (hjem) og så kjører du til sykehuset i arbeidstiden og tilbake til brukerens hjem i arbeidstiden (slik at deler av arbeidstiden går med til kjøring, og bruker får mindre tid med assistanse). Alternativt må de jo lønne deg for timene ekstra i bil

Anonymkode: 20cc5...e25

Dette er et helt vanvittig forslag og langt over grensen for hva ts kan gjøre. 
Men for fantasien din, det skal du ha ros for. 

Anonymkode: 52e6b...a3d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.
Jeg har jobbet som brukerstyrt personlig assistent i 6 mnd nå. Trives veldig godt i jobben. Det er ca en 60% stilling. Jeg jobber hver dag, men har 4 og 5 timers vakter istedenfor 8. samt hver 3 helg. Det er ikke supergodt betalt, men det er så jeg greier meg akkurat. 

Hun jeg er assistent for skal inn på sykehuset om noen uker for en operasjon. Hun blir liggende på sykehuset i 14 dager før hun blir flyttet over på rehabilitering der hun skal være i 3 uker. 

firmaet jeg jobber for og sykehuset mener at vi som assistenter skal jobbe som normalt og komme på sykehuset disse ukene. Dette hadde ikke vært noe problem for meg om de hadde ordnet et overnattingssted vi kunne vært på, men de krever altså at vi skal kjøre frem og tilbake. Jeg bor 1,5 time unna sykehuset uten kø. Det vil si jeg må kjøre 3 timer ++ hver dag frem og tilbake. Nesten like lenge som arbeidsdagen min.

Jeg prøvde og lufte for hun jeg er assistent for om det var mulighet for å bytte vekk noen vakter så jeg slipper å kjøre inn og ut av byen hver dag. Da fikk jeg som svar « du får kjøregodtgjørelse». Jeg har egentlig ikke råd til å gi vekk noen vakter, men syns det blir i det lengste laget å kjøre så mye hver dag.

Hva tenker dere om denne situasjonen?  Hva kan jeg gjøre i dette tilfelle? Er det jeg som er egoistisk eller er det flere som er enig med meg at det er litt urimelig å kreve at vi skal kjøre så langt? 

Jeg har også en bil som jeg har hatt en del problemer med og som jeg venter på at forhandler skal se på. Garantien på bilen går ut etter et viss antall km. stand som den nå nærmer seg. Derfor må jeg være litt forsiktig med å kjøre før problemene på bilen er fikset. 

Anonymkode: ccee8...41c

Siden dette er tjenestereise, synes jeg du kan forlange at du får lønn for tiden du sitter i bilen. Kjøregodtgjørelsen dekker kanskje bilutgiftene, men reisetiden bør du også få dekket. Ikke uvanlig å få diettpenger på tjenestereise også.

Det vanlige er at du selv dekker reiseutgifter til ditt faste arbeidssted. Dette stedet er ofte angitt i arbeidskontrakten. Reiser utover dette bør du få både kjøregodtgjørelse og lønn for.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slike forhold er du vel informert om før du takket ja til jobben? 
Kollektiv transport er oppfunnet. 
Det er ikke arbeidsgivers problem hvordan du skal komme deg på jobb og du kan heller ikke gjøre noe annet enn å godta at arbeidsstedet midlertidig er endret. 
Så du får enten godta, eller søke ulønnet permisjon/ta ut ferie. 
At det passer deg dårlig er ditt problem.

Må bare svare på at kollektiv transport er oppfunnet. No er Norge så mye mer enn bare by. Det er elendig kollektiv tilbud her jeg bor. Skal jeg ta buss inn til sykehuset. Så må jeg dra kl 7 om morgen og kommer meg ikke hjem før kl 24. det er ikke et supert tilbud. 

Anonymkode: fd64e...b11

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter firma du jobber for?

Anonymkode: 33dc1...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke vanvittig i det hele tatt. Dette er normen i alle jobber jeg har hatt de siste 10 årene.

Ved arbeidsrelaterte reiser (dvs reiser utenfor de faste stedene) lønnes jeg for reiser fra tidspunktet jeg forlater eget hjem og til jeg er tilbake. Utgifter ifm. reisen dekkes også. 

Etter mitt syn er forslaget TS får over verken hårreisende eller utenfor. Det som er hårreisende er at arbeidsgiver forventer at TS skal bruke 2 timer mer av sin fritid hver dag i to uker på å kunne gjøre jobben sin - uten godtgjørelse. 

• Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det vil være riktig at du får skrive arbeidstid på den ekstra kjøringen. Enten som del av vanlig arbeidstid, eller overtid med full arbeidsdag på sykehuset. 

Dette reguleres nok av arbeidskontrakten din. Hvis ikke, så må du forhandle med arbeidsgiver. Også hvilken bil du skal bruke. 

Anonymkode: 6d76c...8ee

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har også en bil som jeg har hatt en del problemer med og som jeg venter på at forhandler skal se på. Garantien på bilen går ut etter et viss antall km. stand som den nå nærmer seg. Derfor må jeg være litt forsiktig med å kjøre før problemene på bilen er fikset. 

Anonymkode: ccee8...41c

Da må du snakke med forhandleren og få bekreftet at problemet er registrert som garantisak før garantien går ut. Få bekreftet - skriftlig - at de har registrert saken og at du kan fortsette å bruke bilen. Hvis ikke må de låne deg en annen bil gratis til feilen er fikset.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker du er lite fleksibel som reagerer på dette, det er trossalt kun snakk om et kort tidsrom.

Hvor mange timer pr dag synes du det er rimelig å bruke av egen fritid til tjenestereise? 4 timer? 5 timer? 6 timer?

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Sjekk om det går inn under reise? Alternativt må jo arbeidsdagen din starte til vanlig tid hos brukeren (hjem) og så kjører du til sykehuset i arbeidstiden og tilbake til brukerens hjem i arbeidstiden (slik at deler av arbeidstiden går med til kjøring, og bruker får mindre tid med assistanse). Alternativt må de jo lønne deg for timene ekstra i bil

Anonymkode: 20cc5...e25

Det vanlige når man har jobb der man reiser til kunder, for eksempel, er betalt når reisetid overstiger 30 minutter en vei. For brukere/kunder kan endre seg over tid.

Jeg har vært på prosjekter i en annen by over uker. Er reisetiden under 3 timer totalt på en dag reiser man frem og tilbake, over så er det hotell som gjelder. 

Anonymkode: 0c872...b90

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Forslaget er normal måte å løse det på når arbeidsstedet flyttes midlertidig. Har du lest feil, kanskje?

Anonymkode: f1ff4...989

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sååå... hun som har bpa trenger egentlig ikke ts mens hun er på sykehuset og rehab, men sykehuset og ts sin arbeidsgiver vil likevel hun skal jobbe?  Så sykehuset vil at ts skal gjøre pleieoppgaver for dem og arbeidsgiver vil ha betalt fra kommunen... 

Ts, ekstra kjøretid ville jeg bedt om ble betalt som arbeidstid + kjøregodtgjørelse (som er for slitasjen på bilen, ikke tiden du bruker..)  

Anonymkode: 9c459...beb

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sååå... hun som har bpa trenger egentlig ikke ts mens hun er på sykehuset og rehab, men sykehuset og ts sin arbeidsgiver vil likevel hun skal jobbe?  Så sykehuset vil at ts skal gjøre pleieoppgaver for dem og arbeidsgiver vil ha betalt fra kommunen... 

Ts, ekstra kjøretid ville jeg bedt om ble betalt som arbeidstid + kjøregodtgjørelse (som er for slitasjen på bilen, ikke tiden du bruker..)  

Anonymkode: 9c459...beb

Dette! 👊🏻

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøregodtgjørelse er en ting, men slitasje på bilen dekkes ikke og vil derfor bli en meravgift for deg. 

Hva sier fagforeningen din om endre av oppmøtested og rettigheter? Jeg hadde i en periode endring av oppmøtested, men da ble den ekstra kjøringen (1 time ekstra) medregnet i arbeidstiden. Jeg begynner på jobb kl.08 og i perioden jeg skulle møte opp et annet sted så begynte jeg å kjøre kl.08. Det mente både arbeidsgiver og fagforeningen ble riktig. Jeg fikk dekt kjøring + en kompensasjon i tillegg

Anonymkode: b9812...33d

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt urimelig å forvente at du skal bruke 3 timer på reising. Kjøregodtgjørelse blir på ca 1200. Så det er ikke akkurat noe å rope hurra for. 

Det rimelige her ville jo vært at kjøring var i arbeidstid. Da er det ok

Og trenger man virkelig bpa på sykehus? 

Anonymkode: 93d2d...51d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilleville skrev (2 timer siden):

Trenger ho deg egentlig på sykehus og rehab? Tilby deg å ta igjen timene når ho kommer heim eller ta ut ferie når ho er borte. Vinn vinn

TS skriver jo flere ganger at bruker ikke trenger ts under denne tiden. 

Anonymkode: 4ff4e...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Slike forhold er du vel informert om før du takket ja til jobben? 
Kollektiv transport er oppfunnet. 
Det er ikke arbeidsgivers problem hvordan du skal komme deg på jobb og du kan heller ikke gjøre noe annet enn å godta at arbeidsstedet midlertidig er endret. 
Så du får enten godta, eller søke ulønnet permisjon/ta ut ferie. 
At det passer deg dårlig er ditt problem.

Altså, hallo, hva slags arbeidsforhold har du blitt utsatt for i livet? De fleste kan ikke bare omstille hverdagen sin til å skulle bruke tre timer på reise hver dag. Selv ikke i en kort periode. Jeg har jobbet et sted der vi ofte måtte starte dagen på diverse rare steder, da kunne vi velge om vi ville møte på jobb til vanlig tid eller ta jobbilen med hjem og starte til vanlig tid på det andre oppmøtestedet (ut fra hva som funket best for oss). Bare det å forventes å skulle kjøre egen bil den strekningen hver dag med slitasje, økt forsikring pga økt reiselengde ol er helt urimelig. Kollektiv er ikke nødvendigvis en mulighet. Skal man ta buss til og fra mitt nærmeste sykehus har du en mulighet hver vei, ikke spesielt lett å tilpasse til arbeidstid. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jobber som brukerstyrt personlig assistent, og da forstår jeg det sånn at det er opp til brukeren å bestemme hva du skal gjøre. Og når brukeren sier klart ifra at hun verken trenger eller ønsker selskapsdame på sykehuset, bør det vel respekteres? Sykehus og arbeidsgiver kan vel ikke overstyre dette?

Anonymkode: b6b5b...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er at du blir permittert i denne perioden. At timene dine faller bort og så lenge du får varsel to uker i forveien, får du ikke betalt for dette. 

Anonymkode: 4b6fb...11b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du får betalt for kjøring. Det er vel 4 kr per km.

Det er jo for kostnadene på bilen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...