AnonymBruker Skrevet 13. oktober #1 Del Skrevet 13. oktober Hei. Jeg har jobbet som brukerstyrt personlig assistent i 6 mnd nå. Trives veldig godt i jobben. Det er ca en 60% stilling. Jeg jobber hver dag, men har 4 og 5 timers vakter istedenfor 8. samt hver 3 helg. Det er ikke supergodt betalt, men det er så jeg greier meg akkurat. Hun jeg er assistent for skal inn på sykehuset om noen uker for en operasjon. Hun blir liggende på sykehuset i 14 dager før hun blir flyttet over på rehabilitering der hun skal være i 3 uker. firmaet jeg jobber for og sykehuset mener at vi som assistenter skal jobbe som normalt og komme på sykehuset disse ukene. Dette hadde ikke vært noe problem for meg om de hadde ordnet et overnattingssted vi kunne vært på, men de krever altså at vi skal kjøre frem og tilbake. Jeg bor 1,5 time unna sykehuset uten kø. Det vil si jeg må kjøre 3 timer ++ hver dag frem og tilbake. Nesten like lenge som arbeidsdagen min. Jeg prøvde og lufte for hun jeg er assistent for om det var mulighet for å bytte vekk noen vakter så jeg slipper å kjøre inn og ut av byen hver dag. Da fikk jeg som svar « du får kjøregodtgjørelse». Jeg har egentlig ikke råd til å gi vekk noen vakter, men syns det blir i det lengste laget å kjøre så mye hver dag. Hva tenker dere om denne situasjonen? Hva kan jeg gjøre i dette tilfelle? Er det jeg som er egoistisk eller er det flere som er enig med meg at det er litt urimelig å kreve at vi skal kjøre så langt? Jeg har også en bil som jeg har hatt en del problemer med og som jeg venter på at forhandler skal se på. Garantien på bilen går ut etter et viss antall km. stand som den nå nærmer seg. Derfor må jeg være litt forsiktig med å kjøre før problemene på bilen er fikset. Anonymkode: ccee8...41c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #2 Del Skrevet 13. oktober Kan ta med at jeg er den eneste med «fast» stilling. De andre er tilkallingsvikarer og kan si nei om de ikke ønsker vakten. Anonymkode: ccee8...41c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #3 Del Skrevet 13. oktober Står det ikke noe i arbeidskontrakter din? Anonymkode: 553a1...e0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 13. oktober #4 Del Skrevet 13. oktober Først og fremst - kan de tvinge deg? Hva står i kontrakten? Oppmøtested/arbeidssted er vel der brukeren er? Det virker å være innenfor styringsretten til arbeidsgiver. I tillegg får du kompensert for lengre kjøring. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #5 Del Skrevet 13. oktober Jeg tenker du er lite fleksibel som reagerer på dette, det er trossalt kun snakk om et kort tidsrom. Snu situasjonen på hodet; hvordan hadde du som bruker følt det om du skulle på sykehus og den assistenten du ønsket at skulle følge deg opp for å ha et trygt holdepunkt kommer å sier: jeg gidder ikke å kjøre så langt kan du ta med noen andre? syns det vitner om lite empati for bruker fra deg, og tydeligvis at du kun tenker «meg, meg, meg» Og hadde jeg vært din arbeidsgiver hadde det at du lager en sak ut av dette vært et minus i boka, og kunne fort ført til at fine oppdrag/forfremmelser etc fortere går i andres favør enn din. Anonymkode: d4dc7...9fd 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #6 Del Skrevet 13. oktober Du får betalt for kjøring. Det er vel 4 kr per km. Anonymkode: c1d5f...1f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 13. oktober #7 Del Skrevet 13. oktober Dobbelt så langt, altså kjører du i dag 45 min hver vei? Jeg synes det er helt urimelig med mindre du får lønn for den tida du bruker på kjøring. Eller at arbeidsdagen starter på vanlig sted og du kjører til og fra sykehuset i arbeidstiden. 25 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #8 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg tenker du er lite fleksibel som reagerer på dette, det er trossalt kun snakk om et kort tidsrom. Snu situasjonen på hodet; hvordan hadde du som bruker følt det om du skulle på sykehus og den assistenten du ønsket at skulle følge deg opp for å ha et trygt holdepunkt kommer å sier: jeg gidder ikke å kjøre så langt kan du ta med noen andre? syns det vitner om lite empati for bruker fra deg, og tydeligvis at du kun tenker «meg, meg, meg» Og hadde jeg vært din arbeidsgiver hadde det at du lager en sak ut av dette vært et minus i boka, og kunne fort ført til at fine oppdrag/forfremmelser etc fortere går i andres favør enn din. Anonymkode: d4dc7...9fd Bruker sier at ho ikke har hatt med assistenter tidligere når ho har vært innlagt på sykehus og at ho ikke har behov for «selskapsdame» på sykehuset. Er firmaet og sykehuset som ønsker at assistenter er tilstedet. Anonymkode: ccee8...41c 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #9 Del Skrevet 13. oktober solsolsol skrev (11 minutter siden): Dobbelt så langt, altså kjører du i dag 45 min hver vei? Jeg synes det er helt urimelig med mindre du får lønn for den tida du bruker på kjøring. Eller at arbeidsdagen starter på vanlig sted og du kjører til og fra sykehuset i arbeidstiden. Bruker 25 minutter til jobb den dag i dag. Jeg vil få kjøregodtgjørelse, men da fra der ho bor og til sykehuset (som er kortere). Anonymkode: ccee8...41c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #10 Del Skrevet 13. oktober Snublefot62 skrev (37 minutter siden): Først og fremst - kan de tvinge deg? Hva står i kontrakten? Oppmøtested/arbeidssted er vel der brukeren er? Det virker å være innenfor styringsretten til arbeidsgiver. I tillegg får du kompensert for lengre kjøring. Litt usikker på hva kontrakten sier, men det inngår i kontrakten at vi skal følge bruker til forskjellige avtaler og slikt.. men da møter vi opp hjemme hos bruker og tar taxi sammen til de ulike avtalene. Anonymkode: ccee8...41c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #11 Del Skrevet 13. oktober Hva står i kontrakten? Jeg jobber prosjektbasert, og må reise dit kunden jeg jobber på er. Det kan være 10 minutter unna, eller i USA. Kan føre timer utover 1 time reisetid. Anonymkode: 0c872...b90 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #12 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Står det ikke noe i arbeidskontrakter din? Anonymkode: 553a1...e0d Skal se nå. Vet det inngår i stillingen at vi skal følge bruker til forskjellige avtaler og slikt, men da møter vi opp hos bruker og tar taxi sammen dit avtalen er. Anonymkode: ccee8...41c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #13 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skal se nå. Vet det inngår i stillingen at vi skal følge bruker til forskjellige avtaler og slikt, men da møter vi opp hos bruker og tar taxi sammen dit avtalen er. Anonymkode: ccee8...41c Sjekk også personalhandbok. Regler om betaling ved reise skal være angitt der. Ser noen nevner kjøregodtgjørelse, det er ikke lønn, det dekker jo knapt drivstoff og slitasje bil. Så du har nok regler om betalt ved reise også. Anonymkode: 0c872...b90 18 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #14 Del Skrevet 13. oktober Da vil jeg si at alt over det normale kjøretiden bør du få lønn for. Handler ikke om å ikke være flexibel som en beskylder deg for, men dette er jo jobb- og de færreste av oss jobber ikke gratis. Man er ikke assistent fordi man vil jobbe frivillig, men fordi man trenger en jobb og en lønn. Å forlange at du skal kjøre 3 timer hver dag, når du ikke har den kjøreveien til vanlig. Tipper du ikke hadde søkt en jobb som ga deg så lang reisevei. Men du må lese kontrakten. Står det ikke noe der, ville jeg forhandlet meg til kjøregodtgjørelse og lønn for tid over vanlig reisetid. Anonymkode: 4e4bb...2a1 20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #15 Del Skrevet 13. oktober I tillegg til å sjekke kontrakt ifht endret arbeidssted, er spørsmålet også om det er krav om egen bil. Er det ikke det kan de ikke forvente at du skal bruke egen bil, og bør betale kollektiv. Da bør du selvfølgelig få timelønn for reisetid utover normalen. Anonymkode: a11a9...47e 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 13. oktober #16 Del Skrevet 13. oktober Finn deg en annen arbeidsgiver. En god arbeidsgiver ville gått i dialog her. Hotell, leiebil, overtid osv. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #17 Del Skrevet 13. oktober Sjekk om det går inn under reise? Alternativt må jo arbeidsdagen din starte til vanlig tid hos brukeren (hjem) og så kjører du til sykehuset i arbeidstiden og tilbake til brukerens hjem i arbeidstiden (slik at deler av arbeidstiden går med til kjøring, og bruker får mindre tid med assistanse). Alternativt må de jo lønne deg for timene ekstra i bil Anonymkode: 20cc5...e25 16 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #18 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sjekk om det går inn under reise? Alternativt må jo arbeidsdagen din starte til vanlig tid hos brukeren (hjem) og så kjører du til sykehuset i arbeidstiden og tilbake til brukerens hjem i arbeidstiden (slik at deler av arbeidstiden går med til kjøring, og bruker får mindre tid med assistanse). Alternativt må de jo lønne deg for timene ekstra i bil Anonymkode: 20cc5...e25 Enig i dette. Anonymkode: d66e9...3de 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #19 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sjekk om det går inn under reise? Alternativt må jo arbeidsdagen din starte til vanlig tid hos brukeren (hjem) og så kjører du til sykehuset i arbeidstiden og tilbake til brukerens hjem i arbeidstiden (slik at deler av arbeidstiden går med til kjøring, og bruker får mindre tid med assistanse). Alternativt må de jo lønne deg for timene ekstra i bil Anonymkode: 20cc5...e25 Takk! Dette var nyttig. Brukeren selv ser ikke grunnen til hvorfor vi skal holde ho med selskap på sykehuset, men er firmaet jeg jobber for og sykehuset som ønsker det. Anonymkode: ccee8...41c 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #20 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg har jobbet som brukerstyrt personlig assistent i 6 mnd nå. Trives veldig godt i jobben. Det er ca en 60% stilling. Jeg jobber hver dag, men har 4 og 5 timers vakter istedenfor 8. samt hver 3 helg. Det er ikke supergodt betalt, men det er så jeg greier meg akkurat. Hun jeg er assistent for skal inn på sykehuset om noen uker for en operasjon. Hun blir liggende på sykehuset i 14 dager før hun blir flyttet over på rehabilitering der hun skal være i 3 uker. firmaet jeg jobber for og sykehuset mener at vi som assistenter skal jobbe som normalt og komme på sykehuset disse ukene. Dette hadde ikke vært noe problem for meg om de hadde ordnet et overnattingssted vi kunne vært på, men de krever altså at vi skal kjøre frem og tilbake. Jeg bor 1,5 time unna sykehuset uten kø. Det vil si jeg må kjøre 3 timer ++ hver dag frem og tilbake. Nesten like lenge som arbeidsdagen min. Jeg prøvde og lufte for hun jeg er assistent for om det var mulighet for å bytte vekk noen vakter så jeg slipper å kjøre inn og ut av byen hver dag. Da fikk jeg som svar « du får kjøregodtgjørelse». Jeg har egentlig ikke råd til å gi vekk noen vakter, men syns det blir i det lengste laget å kjøre så mye hver dag. Hva tenker dere om denne situasjonen? Hva kan jeg gjøre i dette tilfelle? Er det jeg som er egoistisk eller er det flere som er enig med meg at det er litt urimelig å kreve at vi skal kjøre så langt? Jeg har også en bil som jeg har hatt en del problemer med og som jeg venter på at forhandler skal se på. Garantien på bilen går ut etter et viss antall km. stand som den nå nærmer seg. Derfor må jeg være litt forsiktig med å kjøre før problemene på bilen er fikset. Anonymkode: ccee8...41c Slike forhold er du vel informert om før du takket ja til jobben? Kollektiv transport er oppfunnet. Det er ikke arbeidsgivers problem hvordan du skal komme deg på jobb og du kan heller ikke gjøre noe annet enn å godta at arbeidsstedet midlertidig er endret. Så du får enten godta, eller søke ulønnet permisjon/ta ut ferie. At det passer deg dårlig er ditt problem. Anonymkode: 52e6b...a3d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå