Gå til innhold

Huslån lav inntekt, sjans?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har 370k i inntekt (ifjor) , har 400k i år. Har 200 i egenkapital. 

Her jeg bor burde jeg kunne få noe greit får 2-2,2 mill.. men 5×5 går ikke helt opp.

Vet jeg kan søke i husbanken , men er det ikke slik at de bruker opp "kvota" så man må vente til januar med å søke? Folk har værtfall sagt det 🙈

Tror dere jeg kan få en slik sum i vanlig bank?

Anonymkode: 1f631...994

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Her jeg bor burde jeg kunne få noe greit får 2-2,2 mill.. men 5×5 går ikke helt opp.

Vet jeg kan søke i husbanken , men er det ikke slik at de bruker opp "kvota" så man må vente til januar med å søke? Folk har værtfall sagt det 🙈

Hvor i landet får du noe greit for 2.2 millioner? 

Anonymkode: 81ecf...ea6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

mange plasser.

TS: Du får nok neppe lån til en leilighet til 2mill+, det skader jo ikke å prøve, værste er at du får nei, men 2mill vil si at du må ha 300k i egenkapital + det er over 4 ganger din inntekt, selv om maks er 5 ganger inntekt så er det sjeldent bankene strekke seg så langt når lønn/EK er så lav.

Det skader som sagt ikke å prøve men jeg tipper du får maks kjøpesum på rundt 1.5.

• Liker 1
Skrevet

Du har alt for lite EK.

Anonymkode: 2f612...780

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Veldig mange plasser.. 

TS, jeg har lik lønn som deg. Jeg tror nok dessverre det kan bli vanskelig for deg, du har for lite egenkapital. Ditt eneste håp er nok husbanken ja.  Jeg fikk låne 1,2 mill, med 1 mill i egenkapital. (Det synes jeg var litt vel forsiktig, men det var det jeg fikk. Har ingen problemer med å betjene det, og kunne betjent større.)

Anonymkode: 91dc8...af2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du hørt om en bank som bruker opp pengene sine i løpet av året? 
Kommunale lån betales inn og inndrives hele året, den etaten eller avdelingen i kommunene har penger i sirkulasjon hele året og går ikke konkurs hver høst. 

Det er ingen menneskerett å eie bolig. Du har en lav inntekt, og klarer neppe å betjene et lån i tillegg til faste utgifter med den inntekte. Men du kan gå og sette opp et SIFO budsjett for å se hvor mye du kan betale i lån med din beskjedne inntekt. Det er og hva kommunen og vanlige banker gjør. 

Anonymkode: 2c7f7...abc

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du barn? Har god mulighet hos husbanken da isåfall. Jeg fikk det selv. (10 ganger inntekt)

Anonymkode: 0901f...9aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kommunale lån betales inn og inndrives hele året, den etaten eller avdelingen i kommunene har penger i sirkulasjon hele året og går ikke konkurs hver høst.

Dette stemmer ikke. Har selv søkt på høsten, men fikk beskjed om å søke på nytt i januar fordi midlene var brukt opp. Fikk da lån i januar. Garantert stor forskjell fra kommune til kommune. Så det du skriver her stemmer ikke for alle.

Anonymkode: 94492...ba2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er ingen menneskerett å eie bolig. Du har en lav inntekt, og klarer neppe å betjene et lån i tillegg til faste utgifter med den inntekte. Men du kan gå og sette opp et SIFO budsjett for å se hvor mye du kan betale i lån med din beskjedne inntekt. Det er og hva kommunen og vanlige banker gjør. 

Det er ikke snakk om at de går konk. Men de har en viss kvote de får tildele, så det er enklest å få innvilget i starten av året, fordi de ofte har brukt opp kvota si når høsten kommer.  

Anonymkode: 91dc8...af2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...