AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #1 Skrevet 12. oktober 2024 Jeg har ingen problemer med å gjøre det egentlig, og i neste ansettelsesprosess kommer jeg til å overdrive nåværende lønn ganske mye. Det vil likevel være godt innenfor rimelighetens grenser for utifra stillingstittel er jeg veldig underbetalt, så jeg tviler på at noen vil fatte mistanke. Kommer ikke til å bruke noen referanser som vet nåværende lønn, bare sånn for å helgardere. Jeg lurer på om man kan få trøbbel på noen som helst måte for det? Åpenbart om bedriften finner ut at man lyver kan jo det virke inn negativt, men det er lite sannsynlig når man tar visse forholdsregler. Er det på noen måte ulovlig? Anonymkode: 3fa54...9e5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #2 Skrevet 12. oktober 2024 Hva med i stedet for å lyve, vri et eventuelt spørsmål om "hva har du i lønn i dag" til "hva forventer du i lønn"? Ville ikke det også gi deg en bedre inngang til en ny arbeidsplass, at du er i stand til å forhandle og stille - rimelige - krav? Du kan fortsatt planlegge å selge arbeidskrafta di for det du mener den er verdt. Lykke til! Anonymkode: c5925...2c4 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #3 Skrevet 12. oktober 2024 Jeg aner ikke om dette er vanlig i det private, men jeg jobber i det offentlige, der nytter det ikke å «lyve» om lønn: de ber om bevis. Jeg gikk fra kommune til stat og forhandlet meg opp ca 40.000,- fra opprinnelig tilbud, der var fortsatt MINDRE enn min opprinnelige lønn, og jeg måtte altså legge ved bevis på hva lønna var ved forhandlingene. Anonymkode: 4791a...bf7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #4 Skrevet 12. oktober 2024 Jeg synes det er umoralsk å lyve. Ville ikke gjort det. Ville heller, som den over her skriver, heller svart hva du forventer i lønn ettersom du har slik og sånn kvalifikasjoner og resultater å vise til. Anonymkode: 775a0...5d6 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #5 Skrevet 12. oktober 2024 Å svare på hva man tjener fra før er poengløst. Det kan være helt andre oppgaver med helt annet ansvar. Istedet for å svare så sier du hva du må ha for at det skal være verdt å bytte jobb. Og så forsvarer du evt. hvorfor du er verdt den summen. Anonymkode: 72c45...69b 1
nordlending Skrevet 12. oktober 2024 #6 Skrevet 12. oktober 2024 Jeg hadde heller poengtert at jeg var underbetalt, og at jeg derfor forventer et realt lønnshopp ved jobbytte, enn å lyve. 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #7 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg aner ikke om dette er vanlig i det private, men jeg jobber i det offentlige, der nytter det ikke å «lyve» om lønn: de ber om bevis. Jeg gikk fra kommune til stat og forhandlet meg opp ca 40.000,- fra opprinnelig tilbud, der var fortsatt MINDRE enn min opprinnelige lønn, og jeg måtte altså legge ved bevis på hva lønna var ved forhandlingene. Anonymkode: 4791a...bf7 Heldigvis er dette privat. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg synes det er umoralsk å lyve. Ville ikke gjort det. Ville heller, som den over her skriver, heller svart hva du forventer i lønn ettersom du har slik og sånn kvalifikasjoner og resultater å vise til. Anonymkode: 775a0...5d6 Umoralsk overfor en bedrift? Det er jo en veldig grei løsning å heller svare på hva man forventer i lønn, men så kommer jo det an på hvordan intervjueren stiller spørsmålet. Jeg vet om flere, inkludert meg selv, som har fått direkte spørsmål om hvor høy lønna er. Anonymkode: 3fa54...9e5 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #8 Skrevet 13. oktober 2024 Jeg hadde ikke løyet, men jeg hadde heller ikke svart på spørsmålet. Med mindre jeg hadde søkt på en annen jobb som lønnet dårligere enn den jeg har nå, hvor jeg derfor måtte si at det er uaktuelt med lavere lønn enn jeg har nå. Løgner har en tendens til å komme for en dag, og jeg vil ikke starte et nytt arbeidsforhold med en løgn. Anonymkode: 9dc5b...556 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #9 Skrevet 13. oktober 2024 Man burde jo legge på litt, i all fall om man er underbetalt. For spørsmålet "hva tjener du i dag" er jo egentlig "hva er minimum vi må gi for deg". Så får du tilbud om den lønna du har i dag, pluss kanskje 25 000 liksom. Det er ikke vits i å klaske på med 100k over den lønna du allerede har, om de vet du vil ha jobben. Og det er når man bytter jobb, man han kjangs til å gjøre et større hopp i lønn. Ellers blir man bare indeksjustert omtrent, med mindre man rykker opp i gradene. Du må jo kjenne din verdi og vite hva bransjesnitt er, man kan jo spille seg selv litt ut og bli for dyr også. Plutselig er det en annen kandidat med samme erfaring som deg som er billigere, eller de finner ut at de skal satse på en junior i stedet. Anonymkode: 90832...1c4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #10 Skrevet 13. oktober 2024 Spørsmålet blir også stilt fra arbeidsgiver for å kartlegge søkers forventninger. om lønna hos oss feks er 520-550’000, og du sier du har hatt 650’ i tidligere jobb informerer jeg om dette også om da søker ikke er interessert lenger å ta jobben i «vårt» lønns spenn så avslutter vi prosessen der og da for å ikke kaste bort mer tid enn vi må for hverken søker eller oss. Vi praktiserer lik lønn for likt arbeid hos oss, og skal du få mer lønn enn kollegaen din som gjør det samme så skal det være et klart grunnlag for dette slik at det ian snakkes åpent om og forklares på en måte som den som har dårligst betalt også forstår og godtar Anonymkode: 63348...87e 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #11 Skrevet 13. oktober 2024 Lyve? Hvorfor? Det er alltid feil. Det er respektløst, egoistisk, slitsomt for deg selv og viser at folk ikke kan stole på deg. Og slik begynner du stolt i ny jobb? Rødt flagg, fra første sekund. Selv om du bare tenker på det... Normale mennesker gjør ikke det, det faller dem ikke engang inn! Anonymkode: 55440...784
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #12 Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Umoralsk overfor en bedrift? Anonymkode: 3fa54...9e5 Ja, det mener jeg det er, altså uetisk og umoralsk å lyve også til en bedrift. Et firma drives av mennesker, som har satset egne penger, egen tankekraft og fått til noe. Hvis vi fortsatt skal ha et tillitsbasert samfunn, som er en av de viktigste verdiene vi har i nordiske land, så kan vi ikke begynne å ta lett på å lyve her og der. Det er veldig enkelt å svare hva som forventes i lønn fremfor nøyaktig hva du har. Hvis de ikke gir seg ville jeg vært ærlig, og så legge til at jeg ønsker x tusen opp fra nåværende lønn. Anonymkode: 9ad8b...772 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #13 Skrevet 13. oktober 2024 Det kan de da se på skattelistene Anonymkode: 9abc5...8ce
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #14 Skrevet 13. oktober 2024 Vet det er flere som sier høyere beløp enn det de har på jobb de allerede har når de er på intervju. Det tror jeg ikke er uvanlig. De legger jo ikke på urealistisk mye, men om de sier de har 50000 mer i dag enn de har så er det ingen som får sjekket det opp. De spør jo ikke når de ringer referanse hva vedkommende har i lønn. Det har jeg aldri opplevd. Dette er i det private, og vedkommende som sier de får sjekket opp på skattelistene. Du kan ikke lese ut fra den hva noen har i lønn, det er flere ting som spiller inn på de tallene som står der Anonymkode: 36713...8d0
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #15 Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Heldigvis er dette privat. Anonymkode: 3fa54...9e5 Lønnen i det offentlige er ikke privat. Hvem som helst kan sende en henvendelse om å få vite en offentlig ansatts lønn. Anonymkode: 857e9...a62 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #16 Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Heldigvis er dette privat. Anonymkode: 3fa54...9e5 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lønnen i det offentlige er ikke privat. Hvem som helst kan sende en henvendelse om å få vite en offentlig ansatts lønn. Anonymkode: 857e9...a62 Beklager, jeg leste litt fort, og misforsto deg. Jeg ser nå at du skrev at du søker jobb i det private, og ikke i det offentlige. Anonymkode: 857e9...a62
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #17 Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har ingen problemer med å gjøre det egentlig, og i neste ansettelsesprosess kommer jeg til å overdrive nåværende lønn ganske mye. Det vil likevel være godt innenfor rimelighetens grenser for utifra stillingstittel er jeg veldig underbetalt, så jeg tviler på at noen vil fatte mistanke. Kommer ikke til å bruke noen referanser som vet nåværende lønn, bare sånn for å helgardere. Jeg lurer på om man kan få trøbbel på noen som helst måte for det? Åpenbart om bedriften finner ut at man lyver kan jo det virke inn negativt, men det er lite sannsynlig når man tar visse forholdsregler. Er det på noen måte ulovlig? Anonymkode: 3fa54...9e5 Fnugg og bedrag kommer alltid tilbake, har du har den før? En enkel sak for ny arbeidsgiver å finne ut at du ljuger. Da får du et dårlig rykte generelt. Men for meg kan du ljuge så mye du gidder. Anonymkode: fb6c1...95d 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #18 Skrevet 13. oktober 2024 Det er dessverre vanlig. Men det er likevel umoralsk og forkastelig. Jeg svarer alltid ærlig. Anonymkode: 1d6ef...31f
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #19 Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har ingen problemer med å gjøre det egentlig, og i neste ansettelsesprosess kommer jeg til å overdrive nåværende lønn ganske mye. Det vil likevel være godt innenfor rimelighetens grenser for utifra stillingstittel er jeg veldig underbetalt, så jeg tviler på at noen vil fatte mistanke. Kommer ikke til å bruke noen referanser som vet nåværende lønn, bare sånn for å helgardere. Jeg lurer på om man kan få trøbbel på noen som helst måte for det? Åpenbart om bedriften finner ut at man lyver kan jo det virke inn negativt, men det er lite sannsynlig når man tar visse forholdsregler. Er det på noen måte ulovlig? Anonymkode: 3fa54...9e5 Det er ikke ulovlig i seg selv å lyve, men mindre du vitner i retten, men løgn er en uting. Løgner har en tendens til å bli avslørt av deg selv eller andre. Det er mer sannsynlig at løgner skaper trøbbel enn at sannheten gjør det. Hva hvis du bare finner på et tall om lønna di som de noterer seg og så er det kanskje et andregangsintervju hvor samme spørsmål dukker opp. Da husker du kanskje ikke hva du sa sist, og så finner du på et nytt tall. De sammenlikner med forrige notater og du er avslørt. Hvem vil ansette noen som ikke er til å stole på? Nei, ikke lyv. Si sannheten. Hvis du er ute etter høyere lønn, si bare hva du tjener nå og vær ærlig på hva du vil ha for å bytte jobb. Det er jo ofte flere ting å vurdere enn akkurat lønna også. Det er stor variasjon i hva arbeidsgivere tilbyr av pensjonsordninger, ansattfordeler og andre goder. Anonymkode: b788f...26a
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #20 Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har ingen problemer med å gjøre det egentlig, og i neste ansettelsesprosess kommer jeg til å overdrive nåværende lønn ganske mye. Det vil likevel være godt innenfor rimelighetens grenser for utifra stillingstittel er jeg veldig underbetalt, så jeg tviler på at noen vil fatte mistanke. Kommer ikke til å bruke noen referanser som vet nåværende lønn, bare sånn for å helgardere. Jeg lurer på om man kan få trøbbel på noen som helst måte for det? Åpenbart om bedriften finner ut at man lyver kan jo det virke inn negativt, men det er lite sannsynlig når man tar visse forholdsregler. Er det på noen måte ulovlig? Anonymkode: 3fa54...9e5 Dumt å starte et nytt arbeidsforhold med å være uærlig.. slår alltid tilbake på deg selv. Anonymkode: f5abc...84e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå