Gå til innhold

Hva er galt med meg? Så redd til tider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er så redd. Jeg som akkurat har kommet meg ut av helvete med angst og depresjon. Har fått masse hjelp og har vært tilbake til hverdagen siden sommer etter halvt år med permisjon. Men jeg er så redd og føler jeg er i ferd med å bli gæren. I går fikk jeg for meg at en mann hadde plassert en bombe på biblioteket om kvelden fordi han plutselig løp ut av biblioteket. Så jeg inspiserte plassen han hadde sittet da han dro. I kveld var jeg på en gåtur, og så noen ungdommer som lagde mye støy. Jeg ble redd for de, men prøvde å ikke gi det oppmerksomhet, jeg latet derfor at jeg skulle inn på butikken. Men så følger de etter, og prøver å få kontakt med meg og sier mye shitt. Men jeg latet som jeg var i telefonen. Etterhvert stoppet de og gikk videre. Jeg oppholder meg en stund i butikken, eller mer et kjøpesenter, men med Rema, som da var åpent, mens andre var stengt. Jeg blir der en stund fordi jeg er dritt redd. Så hører jeg de kommer og jeg gjemmer meg. Det ser de, så de kommer og fortsetter. Alle kommer mot meg, men jeg gir det ikke oppmerksomhet. Later fortsatt som om jeg er i tlf. Så går jeg å gjemmer meg en annen plass, men nå ute. Jeg blir der en stund, og ser de går sin vei etter en stund. Deretter går jeg inn på senteret igjen, og  blir der til jeg er klar for å gå hjem igjen. Veien hjem nå tar ca. 10 minutter å gå. Men jeg brukte en halvtime på å gå hjem. Fordi jeg oppfattet alle jeg så som en trussel. Og det virket som om jeg så ting som kanskje ikke var der. Synet var så blurry. Men jeg gikk litt, gjemte meg, og gikk steder der jeg trodde jeg var mer gjemt. Det var som om jeg var i frys fordi jeg gikk så ekstremt sakte, jeg turte ikke å løpe hjem noe jeg vanligvis gjør om jeg er redd, men det gikk i ekstremt sakte tempo. Det kan også nevnes at jeg ble konfrontert med kniv for noen uker siden, uten at han tok frem kniven, men at den var lett tilgjengelig for han. Han drev å stjelte. Jeg ble også da redd, men jeg latet som jeg snakket med noen i tlf. Så han begynte å konfrontere meg. Etter det løp jeg som faen vekk fra stedet, men samtidig føler jeg ikke at det har gått noe inn på meg psykisk. 

Hva er galt med meg? 

Anonymkode: 1df24...734

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier du har angst fra før. Hvilke teknikker har du lært i terapi som du kan bruke i slike situasjoner som dette? Hva kan du tenke for å roe deg ned for eksempel?

Anonymkode: 903c7...984

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du sier du har angst fra før. Hvilke teknikker har du lært i terapi som du kan bruke i slike situasjoner som dette? Hva kan du tenke for å roe deg ned for eksempel?

Anonymkode: 903c7...984

Det har vært fokus på eksponeringsterapi, og snakket en del om rasjonalitet og irrasjonalitet. Men før vi fikk jobbet ordentlig med det, så sluttet psykologen på DPS. Så jeg ble overlatt til meg selv, men følte jeg fikk det bedre da jeg fikk nye rutiner og startet på fritidsaktivitet en dag i uka, + tilbake til arbeid etter sommeren. Så følte mye løste seg da, men tydeligvis virker det ut som at jeg kanskje ikke har den tryggheten jeg likevel jeg trodde jeg hadde. Så behandlingen avsluttet relativt raskt. Jeg fikk beskjed nest siste time før sommerferie. Så jeg har ikke hørt noen ting siden mai eller juni. Siden det var på vei til å bli bedre, så har jeg ikke stresset noe med det. Selvom de sa at det skulle sjekke noen inn på meg etter sommerferien. Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det har vært fokus på eksponeringsterapi, og snakket en del om rasjonalitet og irrasjonalitet. Men før vi fikk jobbet ordentlig med det, så sluttet psykologen på DPS. Så jeg ble overlatt til meg selv, men følte jeg fikk det bedre da jeg fikk nye rutiner og startet på fritidsaktivitet en dag i uka, + tilbake til arbeid etter sommeren. Så følte mye løste seg da, men tydeligvis virker det ut som at jeg kanskje ikke har den tryggheten jeg likevel jeg trodde jeg hadde. Så behandlingen avsluttet relativt raskt. Jeg fikk beskjed nest siste time før sommerferie. Så jeg har ikke hørt noen ting siden mai eller juni. Siden det var på vei til å bli bedre, så har jeg ikke stresset noe med det. Selvom de sa at det skulle sjekke noen inn på meg etter sommerferien. Ts

Høres ut som du burde kontakte DPS for å høre hvor i køen du er om du enda ikke har hørt noe!

5 måneder er ekstremt lang tid når man ikke har hørt noen ting

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville ha skrevet ut innlegget ditt her og tatt med på en time hos fastlegen.

Det trenger ikke handle om at du ikke har trygghet som du trodde du hadde, du hadde nok den tryggheten! Men psykisk helse kan gå litt opp og ned og at du nå kanskje er inne i en litt dårligere periode igjen.

Anonymkode: 6bc5d...bce

Skrevet

Du kan ha blitt reddere etter den knivepisoden enn du tror. Det virker som om tanken på at noe kan være farlig trigger deg, og gjør at du krisemaksimerer.

Du ser noen som løper ut av biblioteket, og tenker «han har plantet en bombe!» Folk flest hadde tenkt «han er sent ute». Du ser en gjeng ungdommer komme mot deg i butikken, og tenker «de vil skade meg!». Folk flest hadde tenkt «de skal ha noe i denne delen av butikken». 

Kanskje har du fått en form for PTSD etter trusselsituasjonen med kniv rett og slett?

Eller kan det være paranoia? 

Uansett, få time hos fastlegen din så raskt du kan. Fortell akkurat det du har skrevet her. Håper du får hjelp, samme hva som ligger bak frykten du føler. 

Anonymkode: 3b9c0...158

• Hjerte 1
Skrevet

Dette hørtes fryktelig slitsomt ut. Håper du kan fortsette i jobb. Men du trenger hjelp.

Anonymkode: d32b6...0a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du kan ha blitt reddere etter den knivepisoden enn du tror. Det virker som om tanken på at noe kan være farlig trigger deg, og gjør at du krisemaksimerer.

Du ser noen som løper ut av biblioteket, og tenker «han har plantet en bombe!» Folk flest hadde tenkt «han er sent ute». Du ser en gjeng ungdommer komme mot deg i butikken, og tenker «de vil skade meg!». Folk flest hadde tenkt «de skal ha noe i denne delen av butikken». 

Kanskje har du fått en form for PTSD etter trusselsituasjonen med kniv rett og slett?

Uansett, få time hos fastlegen din så raskt du kan. Fortell akkurat det du har skrevet her. Håper du får hjelp, samme hva som ligger bak frykten du føler. 

Jeg skal ta å ringe fastlegen i morgen og spørre om de har en time til meg snart. For jeg tenker nok at jeg trenger DPS nå, slik at jeg kan få noe hjelp. For jeg tenker at når kroppen reagerer slikt er et ganske dårlig tegn, og noe jeg trenger hjelp med å håndtere. Det hjelper veldig lite at jeg ble utsatt for overgrep på nyåret også. Noe som også har kommet litt mer på overflaten for tiden. Så man skal ikke se bort i fra at det er noen traumer som sitter igjen. Selvom jeg føler at jeg har det bra psykisk, men kroppen min har det tydeligvis ikke så bra. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man utvikler ikke Ptsd så raskt.

Anonymkode: 9f689...041

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal ta å ringe fastlegen i morgen og spørre om de har en time til meg snart. For jeg tenker nok at jeg trenger DPS nå, slik at jeg kan få noe hjelp. For jeg tenker at når kroppen reagerer slikt er et ganske dårlig tegn, og noe jeg trenger hjelp med å håndtere. Det hjelper veldig lite at jeg ble utsatt for overgrep på nyåret også. Noe som også har kommet litt mer på overflaten for tiden. Så man skal ikke se bort i fra at det er noen traumer som sitter igjen. Selvom jeg føler at jeg har det bra psykisk, men kroppen min har det tydeligvis ikke så bra. Ts

Fint at du ringer fastlegen. Forstår at du blir bekymret. Det kan være traumer, det kan også være noe annet. Det behøver ikke å være veldig alvorlig, men som sagt fint at du søker helsehjelp nå. Det at du har hatt det ganske bra før dette synes jeg er et godt tegn og jeg tror det er gode sjanser for at du kommer tilbake dit igjen snart. ❤️ 

Anonymkode: 6bc5d...bce

Skrevet

Du må be om hjelp, du skal ikke ha det sånn. Det kan være den episoden du var ute for som hjemsøker deg.

det er ingen skam i å be om hjelp, gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...